Kia EV6: SUV, break, hatchback și coupé • Meșter în Mașini #3
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnalistul
Mircea Meșter.
Meșter în Mașini #3
20 martie 2021
1. Dau o bere pentru cel care-mi spune ce caroserie are Kia EV6
Era noaptea de duminică spre luni când Kia ne-a făcut cunoștință cu mașina asta. EV6 e numele ei și habar n-avem care-s datele tehnice, dar știm că-i electrică. Dar pentru că am mai trecut prin asta, știm că-i construită pe aceeași platformă pe care Hyundai face fratele Ioniq 5 - pentru cei naufragiați pe un newsletter despre mașini venind direct de la fotbal, Hyundai și Kia fac parte din același grup auto, adică sunt ca frații gemeni care nu seamănă unul cu altul, dar cărora le curg aceleași roți dințate prin sânge.
Pe scurt, va avea o autonomie maximă spre 500 de kilometri.
Nu i-am crezut pe designeri când au spus că electrificarea va permite redesenarea mașinilor: nu mai e nevoie de o capotă lungă, pentru că motorul electric și mațele lui ocupă jumătate din spațiul ocupat anterior de motoarele termice și anexele lor, iar bateria stă sub podea, deci spațiul interior primește noi logici. Dar mă uit la Kia EV6 de vreo săptămână și încă nu pot să vă spun cu mâna pe inimă dacă e SUV, break, hatchback, coupé sau un potpourri care le amestecă pe toate într-o formă care nu prea seamănă cu nimic din ce am văzut până acum în lumea asta. E ca atunci când am încercat prima dată picioare de broască, pe Montmartre: le-am apropiat tremurând de dinți, dar per total n-au fost deloc rele.
2. În schimb, știm ce-i noul BMW i4: coupé cu patru uși
N-am cuvinte să vă spun cât urăsc expresiile monstruoase inventate de industria auto ca să definească lucruri noi care ar putea primi denumiri civilizate care nu struțocămilează denumirile sexy ale istoriei. Auzi "coupé" și sună sexy, îți bate brusc vântu-n velă. Aud "coupé cu patru uși" și-mi vine să-mi spăl urechile cu un amestec de acetona, dezinfectant și acid sulfuric. La fel cum se întâmplă când aud "sedan coupé". Bine, asta se întâmplă doar dacă ai crescut bălind la coupé-urile Alfa Romeo din anii '60, deceniul care ne-a dat cele mai frumoase mașini din istorie. Dacă ai auzit prima dată de mașini când a anunțat Elon Musk pe Twitter că a cumpărat criptomonede, e posibil ca orice expresie să ți se pară digerabilă. Și orice mașină să ți se pară premium.
Una peste alta, BMW a făcut în sfârșit un model electric care nu-i nici SUV, nici i3. Semn că ne apropiem vertiginos de momentul în care electricele vor arăta a mașini.
Noul BMW i4 are vreo 590 de kilometri autonomie în versiunea sa de top (asta pe partea eco), dar poate și să ajungă la 530 de cai putere și să bifeze 0-100 km/h în vreo 4 secunde (pe partea "hai, bă, că-s mișto și electricele astea"). Vin și prețurile în curând, pentru că BMW zice că spre finalul anului vedem mașina la față.
3. Mașinile cu motoare cu ardere internă au ajuns la retrogradare
Mă rog, nu neapărat la retrogradare, ci a treia știre importantă a săptămânii. Dar în altă viață, acum vreo 4-5 ani, lansarea unei noi generații Peugeot 308 ar fi fost pole position cu fastest lap și două tururi lăbărțate între știrea asta și urmăritorii ei.
Per total, și noul 308 vine însă cu ceva baterie sub burtă, pentru că are versiuni plug-in hybrid (180 sau 225 de cai putere) care îți dau voie să pleci dimineața din fața blocului fără să se prindă vecinii. Ba chiar poți să și ajungi la birou fără să se prindă șefu' că ai întârziat. Vreo 60 de kilometri mergi full electric până să înceapă să-i vibreze motoarele.
Are și versiuni clasice (benzină și motorină), probabil că e ultima generație 308 pe care o poți cumpăra așa. Deci nu doar că întrebarea "Meștere, merge să-mi mai iau diesel în 2021?" are răspuns, dar mașinile astea vor deveni probabil piese de muzeu după 2030. cc Ion Țiriac.
A, și arată bine de tot. Era să uit. Și e hatchback pur, nu i-a amestecat nimeni ADN de cocoșat înfipt pe unde încep ușile spate. Ca altora. Nu dăm nume.
4. S-a băgat marfă la raft
Dacă până acum am văzut doar mașini pe care vom pune mâna spre finalul anului, când sperăm să putem să batem palma cu vânzătorii din showroom-uri fără să riscăm să plecăm de acolo direct la ATI, există și mașini care săptămâna asta și-au primit binemeritatele liste de prețuri. Avem așa:
BMW iX pleacă de la 79.000 de euro (mai puțin decât mă așteptam, sincer, pentru că iX este vârful absolut de tehnologie la BMW în momentul ăsta). Aici găsești informațiile importante despre versiuni.
Hyundai Ioniq 5, probabil cea mai reușită mașină electrică lansată anul ăsta, pleacă de pe la 51.000 de euro. Dar, așa cum zice tradiția la Hyundai încă de pe vremea lui Ștefan cel Mare, prețul de listă e la fel de relevant pentru marca asta ca vremea din Baku pentru cazurile de Covid din Aleșd. Pentru că mașinile se cumpără de fapt cu vreo 15.000 mai ieftin cu tot cu Rabla Plus și promoțiile permanente ale coreenilor. Aici ai toate informațiile importante.
Tot la Hyundai avem prețuri pentru SUV-ul de clasă mică Bayon: de la 17.300 în sus. Un Captur al celor de la Hyundai, practic. O să mă întrebați ce mai facem cu Kona, în cazul ăsta. Și-o să vă invit să-i întrebați pe ei, că nu eu le organizez strategia de modele. O să ajungem să găsim câte 78 de SUV-uri diferite în showroom, ca bocanele de muștar de la supermarket. Mergeți la raionul Bio, acolo găsiți electricele.
5. De-aia n-are ursul CO2
Poate vrei să știi de ce am început newsletter-ul ăsta cu știri despre mașini electrice. Și ai nevoie de cercetători britanici care să te lămurească. Sau de studii. Sau de statistică. Aici găsești cifrele astea explicate (ele oferă trendul, nu volumul, dar nevertheless)
6. Încă una și mă duc
Tot cu mașinile #păcorent vă mai deranjez și-apoi trecem la ale noastre. Pentru că despre Dacia Spring se vorbește în general doar de la nivelul "Haha, chinezăria aia?" până la "Băi, totuși, îmi mișc oasele mai ales prin oraș, poate că e o idee bună la 9000 de euro să-mi iau una", am decis să scriem povestea genezei mașinii ăsteia. Pentru că e făcută-n China, dar rădăcinile ei se întind ca ale baobabului, până-n India. E o poveste care te introduce un pic în istoria modelului și te va face să înțelegi de ce Renault e singurul producător auto care a reușit să scoată pe piață o mașină pe baterii care costă sub 18.500 de euro. E mai greu decât pare și e nevoie de o strategie pe termen lung gândită cu nu-știu-câte mutări înainte. Gambitul Reginei, nu alta.
+ Mini a cam anunțat oficial că se va transforma după 2030 într-un brand 100% electric. Am înghesuit asta aici, că sunteți în stare să intentați divorț dacă ajungem să nu ne ținem de cuvânt de la al treilea Newsletter.
7. Da' noi când ne mai uităm la Formula 1?
Cel mai citit articol apărut pe Autocritica săptămâna asta este povestea lui Filip Ugran, un tip din Târgu Mureș care dă din coate să ajungă-n Formula 1. Deocamdată e în Divizia C, cum ar veni, adică-n Formula 3, și va concura anul ăsta pentru o echipă elvețiană. Dar Filip visează și face bine că visează. Așa cum zic antrenorii la fotbal, nu poți să dai gol dacă nu tragi la poartă.
Bine, speranța mea ascunsă e că Filip Ugran se va bate totuși pe șicane cu ăla mic al lui Schumacher, să ne uităm duminica la curse cum ne uităm la finalele de Roland-Garros ale Simonei Halep. Dar e greu, pentru că-n sporturile de motor se întâmplă ca mașina să devină din ce în ce mai importantă și talentul din ce în ce mai ignorat. Sau, dacă nu ignorat, pur și simplu irelevant. Nu zic că Hamilton nu-i bun, dar cu Mercedes-ul ăla îți câștigă sezonul de Formula 1 până și taică-su lui Verstappen dacă-l reactivezi.
Apropo, textul e scris de Andreea Giuclea, pe care v-o recomand și mai jos, în lista de newslettere care merită urmărite pe la noi. Când am pus-o acolo habar n-aveam că va ajunge să semneze texte pe Autocritica, jur pe roșu Ferrari.
8. Scoateți o foaie de hârtie
Vă dau teste.
Daniel Butnariu a scris un test absolut delicios despre noul Sandero Stepway benzină turbo de 90 de cai cu transmisie automată CVT. E așa, ca un text pe care l-ai tot citi după ce se termină. Chit că omul te informează ce și cum, zici c-o face la gura șemineului în seara de Crăciun. Cald și îndeajuns de amuzant încât să te prindă bine de tot. O să-ți placă și fotografiile lui Ciprian Mihai. Și chiar și mașina, dacă tot listăm punctele forte ale testului.
Tot săptămâna asta s-a publicat testul cu noua generație Opel Mokka în versiunea sa electrică (are și benzină, și diesel). Mokka bifează cea mai spectaculoasă transformare între generații: dacă vechiul model era atât de îmbătrânit că-i apăruseră riduri pe caroserie, noua generație a devenit brusc cel mai frumos Opel al momentului. Neapărat pe verde.
Avem (încă) și teste cu motoare diesel, să știți. Pe o mașină care "demonstrează ceea ce Passat nu și-a propus vreodată: o mașină de familie poate să întoarcă priviri pe stradă", cum spune Cristiana, care a testat noul Arteon Shooting Brake. Adică break, dar scris Brake. Am vorbit destul despre coupé-uri în newsletter-ul ăsta, rămâne pe data viitoare să vorbim despre Shooting Brake-uri.
9. Șnițel
Mi-a plăcut mereu limba austriacă pentru că a ajuns să fie vorbită în toată Germania, ceea ce înseamnă că austriecii sunt ambițioși și puternici. Nu ca amărâții ăia de nemți, care nu prea dau pe la școală la materiile de bază.
10. O să ajungem să vorbim singuri în mașini
Mă rog, nu neapărat singuri, dar oricum, măcar cu ocazia asta poate că nu mai testăm teoria aia conform căreia șansele de a vedea un șofer cu telefonul la ureche când e la volan cresc proporțional cu prețul mașinii.
Google se bagă serios în măruntaiele mașinilor. În sensul că va produce sistemul multimedia pe care-l vor folosi modelele unor mărci populare ca Ford sau Renault, via Volvo (și e de-abia începutul). Și prin "va produce sistemul multimedia" mă refer mai ales la faptul că o să scăpăm de toate încercările stângace ale mărcilor auto căpoase care consideră că știu ele că fac treaba mai bine decât băieții ăștia. Nu faceți, frate. Deal with it și lăsați Google Maps să ajungă la toată lumea nativ și integrat în mașină încă de când apeși prima dată pe butonul de start.
A scris Daniel despre șah matul celor de la Google într-un articol care analizează povestea Android Automotive. C-așa-i zice sistemului de operare. Putea și Microsoft, dar Bill Gates a fost ocupat să înghesuie microcip-uri în seringile alea. Fraier.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor