Springmania • Meșter în Mașini #4
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnalistul
Mircea Meșter.
Meșter în Mașini #4
27 martie 2021
1. One million bycicles in Beijing. Și 6000 de Spring-uri în București.
Ba că-i prea mică, ba că-i chinezărie, ba că-i plasticul tare, ba că nu intră-n portbagaj un triceratops, ba că are mai puțini cai decât un grajd, ba că vom vedea prelungitoarele pe geamurile blocurilor cum stăteau benzile din hârtie pe plasele porților de la fotbal pe vremuri. S-au găsit și se vor găsi mii de motive pentru a critica Dacia Spring, prima electrică a națiunii (importată, pățăști). Și totuși, alte mii de oameni au găsit motive să se pună frumos la coadă și să plătească o taxă de rezervare de 99 de euro ca să aibă Spring în fața casei. Începând cu toamna lui 2021.
Efectul ăsta, Springmania, e un amestec de premise. Între realitatea brusc palpabilă de a vedea că există pe piață o electrică de 9000 de euro când tu știai că de fapt toate costă peste 30.000 de euro (senzație greșită, dar despre asta într-un episod ulterior), nevoia unei mașini de oraș care să nu fie decât un mijloc de transport decent și nimic mai mult plus mirajul experienței de a avea o mașină electrică. Rezultatul este o mașină electrică despre care nu știm exact când ajunge la noi, în câte exemplare ajunge la noi și cât va costa efectiv, pentru că în final totul se leagă de faptul că programul Rabla Plus are tichetele numărate. Dar care a adunat de două ori mai multe comenzi în 7 zile decât numărul de mașini electrice vândute în România anul trecut de toate mărcile la un loc.
Dar Dacia Spring e o mașină electrică strict citadină care-și propune să demonstreze în zona electrică ce demonstrează deja Sandero în zona mașinilor cu motoare termice: există oameni pentru care partea practică/utilitară a mașinii - aia în care mașina e făcută să (te) care - este net superioară ca importanță părții aspiraționale. Și e normal să fie așa. Până la urmă, Spring n-are cum să fie mai rău decât plasticul de tastatură Windows de pe un Model S care costă 120.000 de euro.
Am vorbit mai multe despre Spring cu șeful Dacia. Găsiți aici toată povestea.
2. Ce mai înseamnă 7% în ziua de azi?
Dacă te sună de la birou să te anunțe că-ți crește salariul cu 7%, tinzi să te strâmbi și ceri măcar 10%. Să rotunjească, că și tu lucrezi peste program când vrea nebunul ăla de șef să-i termini rapoartele pentru extern fix când îți programaseși tu să vezi ultimul sezon din Modern Family în liniște.
Dacă te sună să-ți zică că-ți scade salariul cu 7%, pare brusc multișor.
Dacă te anunță Michelin că a făcut o anvelopă care reușește să crească autonomia mașinilor electrice cu până la 7%, ți se pare așa, interesăntuț. Până când faci calculele și-ți dai seama că asta înseamnă de fapt că la o autonomie de 400 de kilometri, anvelopele astea "prelungesc" bateria 28 de kilometri. Pentru mine, asta se traduce fix prin diferența dintre a opri mașina în mijlocul câmpului la Sărățel și a ajunge cu ea acasă la ai mei, în Bistrița.
Michelin e.Primacy se numește noua anvelopă, este primul pneu de pe piață care are o amprentă de carbon neutră în momentul achiziției (long story, dar e de bine) și se potrivește și mașinilor cu motoare termice. Pe care are un efect asemănător, dar la nivelul consumului: economie de până la 0.21 litri/100 km. Băieții care se pricep la calcule au pus cifrele cap la cap și au concluzionat că economia e de 80 de euro la fiecare 35.000 de kilometri parcurși. Altfel spus - că Michelin nu o poate spune direct - îți iei patru roți și una se plătește singură în timp ce mergi cu mașina.
Găsești aici toate dimensiunile disponibile (de la 15 la 20 de inch) cu tot cu prețurile fiecăreia. Iar aici afli cum te înscrii într-o promoție care-ți dă vouchere emag și trotinete electrice.
3. De duminică intrăm în carantină la boxe
Au anunțat ăștia că închid magazinele de la ora 18 și că nu ne mai lasă să ieșim din case nemotivat după ora 20. Dacă aș fi plătit să produc scenarii ingenioase în grupurile de anti-maskeri, aș spune că-i mâna ălora de la Formula 1, care au rezolvat cazul ăsta FIX ACUM, când duminică începe sezonul cu cursa din Bahrain. Cursă care - ce să vezi? - începe exact la ora 18. Exact când ajungi și tu acasă de pe unde te-oi fi plimbat în weekend, te așezi pe canapea, îți desfaci o bere și pornești televizorul pe Digisport sau pe Telekom Sport ca să vezi cum Hamilton îl va depăși anul ăsta pe Michael Schumacher la titluri mondiale în Formula 1.
Dar nu-s scriitor de scenarii, așa că o să spun că totul este pur și simplu o întâmplare. O coincidență. Și treaba cu orele, și treaba cu recordul.
A scris Daniel un preview aproximativ exhaustiv al sezonului, ca să știi de unde să-i iei pe băieți când auzi în comentariu nume ca Mazepin sau Tsunoda. Sau Alonso.
+ Dacă tot te-am prins aici, lasă-mă să-ți recomand lectura acestui material superb despre viața și opera lui Rudolf Caracciola. Un Michael Schumacher al vremurilor lui. Merită fiecare minut.
4. Râu, Rățușcă, Rămurică
Rică știa să le zică pe astea de mai sus, dar dacă mai stă câțiva ani n-o să le mai poată spune, pentru că adio, R, așa cum îl știm noi astăzi. Cum Volkswagen a anunțat că 70% dintre mașinile pe care le va vinde în 2030 vor fi 100% electrice, Golf R se va transforma până atunci fie în: a) ceva versiune hibridă, fie în: b) piesă de muzeu.
Iar dacă varianta corectă e b), puneți mâna și sunați la dealer să luați ceea ce probabil că va rămâne în istorie drept ultimul Golf R cu motor termic. Am scris despre subiect pentru că săptămâna asta am aflat cât costă mașina în România: 41.700 de euro. Cât un ID.3 de echipare medie, dacă-mi permiteți. Doar că ID.3 are bonus de 9.000 de euro de la Stat, în timp ce Golf R are 2.0 TSI, 320 CP, integrală, 0-100 km/h în 4.7 secunde și un motor care încă urlă când îl apeși pe degete. Fiecare cu preferințele lui.
+ Săptămâna asta am aflat și prețurile noilor BMW M3 și M4 în România: de pe la 84.500 de euro în sus, #cumsecade
+ Dar și prețurile lui Suzuki Swiace, un Toyota Corolla break cu altă siglă: de la 22.900 de euro.
5. TSI și TDI? TBH IDK.
Motorul termic moare, dar nu se predă la școală. E aproape decedat, dar trăiește pe aparate.
Dacă tot v-am prins la colțul ringului cu Golf R-ul ăsta de mai sus, aflați că nu glumeam deloc cu piesa de muzeu: Volkswagen a anunțat oficial moartea motorului termic. În sensul că motoarele pe care le vedeți acum pe mașinile din Grupul Volkswagen reprezintă ultima generație de motoare cu cilindri și axe cu came și alte fierătănii dezvoltate de gigantul german. Bine, nu e tocmai moartea, ci mai degrabă coma indusă. Pentru că actualele motoare vor continua să fie dezvoltate și optimizate până când s-o putea. Trag băieții de ele ca de ultimul colț de pâine.
6. Mi-e dor de Barcelona și de o plimbare pe Rabla
Apropo de programul Rabla și de varianta lui verde, Rabla Plus, săptămâna asta am aflat că bonusurile rămân aceleași și-n 2021 la achiziția unei mașini electrice. Și prin "aceleași" mă refer la faptul că tot vreo 9300 de euro scazi din prețul de listă al unei electrice ca să afli cât te costă de fapt.
Asta dacă prinzi tichete. Pentru că mai sus amintitul Spring dă iama-n știuleți și pare că-și cam rezervă o mare parte dintre cele 6600 de tichete anunțate de Ministerul Mediului.
Pe scurt, se va lăsa cu un pic de cântec. Dar avem în continuare cel mai mare bonus ecologic la achiziția unei electrice din toată Europa? Avem. Are chelul pălărie din păr de cămilă? Are.
7. Scoateți o foaie de hârtie
Avem, ca de obicei, teste.
S-a testat cu drag, spor și frică de katane ediția aniversară a lui Mazda CX-5. Mazda a împlinit 100 de ani anul trecut și cu ocazia ocaziei a tratat mașinile din gamă cu niște versiuni speciale. Puse pe piață anul ăsta, că despre 2020 ne-am fi dorit mai degrabă să nu existe. Aici e testul, în varianta de motorizare 2.5 benzină aspirat. Urlă stațiile de încărcare când aud așa abominație.
Ca să facem media ecologică a săptămânii, am trecut apoi pe un BMW X2 hibrid plug-in despre care Dragoș jură că e unul dintre cele mai echilibrate PHEV-uri pe care le-a condus vreodată.
8. Povestea unui copac
Cumva, în esența lui, textul ăsta reprezintă foarte bine conceptul, substanța Autocritica. De-asta mi-a plăcut mult să-l aud prezentat ca idee și apoi să-l văd scris de Andrei.
Pentru că-i un material pe care pur și simplu nu prea ai unde să-l citești altundeva. Pe căutate.
9. Alte povești care pot fi asediate cu încredere
S-a muncit și săptămâna asta la uzina de storytelling. Așa că producția numără șaibe și șuruburi frumoase.
Un ecran mic pentru om - o privire în spatele scenei pe care Dacia construiește mașini.
Punctul pe i - în care mergem pe fir ca să ne amintim cum a ajuns BMW să facă electrice în gama i.
10. La desert avem ceva ușor, românesc
Salutările noastre cordiale prietenilor de la Vitesco Technologies (e plin de ingineri deștepți pe acolo), care au anunțat oficial că au semnat un contract serios cu Hyundai-Kia pentru a le produce oamenilor bucăți și mațe pentru mașinile electrice construite pe noua platformă tehnică E-GMP, una dintre cele mai avansate la nivel mondial. Primele mașini care vor avea convertoare, sisteme de încărcare și sisteme de management al bateriei gândite de oamenii de la Timișoara, Sibiu și Iași sunt Hyundai Ioniq 5 și Kia EV6.
Îi vizităm pe oamenii ăștia la toamnă, când facem turul țării cu mașini electrice, și scoatem tot ce putem de la ei. E o promisiune.
Ne auzim săptămâna viitoare. Namasté și purtați centura.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor