

Discover more from Meșteri în Mașini
VW dă cu marketingul în cravată • Meșter în Mașini #5
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnalistul
Mircea Meșter.
Meșter în Mașini #5
3 aprilie 2021
1. Voltswageniada
A ieșit un pic de iureș. Hai, bă, nu mai știți de glumă?
Păi nu prea a fost glumă.
Niște băieți care se plictiseau în biroul de marketing al Volkswagen of America (asta e divizia nord-americană a mărcii) au clocit gluma perfectă pentru 1 aprilie: anunțul că marca își schimbă (doar în State) numele în Voltswagen. Ca să sublinieze aplecarea spre electrice. Și probabil că ar fi fost o glumiță drăguță de care ne hlizeam 10 secunde de Ziua Păcălelilor și treceam mai departe să vedem cum a trimis Dacia un Duster în spațiu.
Apoi s-au întâmplat lucrurile.
Episodul 1: Eroarea. Un băiat a apăsat butonul de publish mai devreme cu 3 zile, adică în 29 martie, iar pseudo-comunicatul a apărut pe site-ul de presă și, prin RSS și mail, a ajuns la toți jurnaliștii auto și nu numai. Apoi, foarte repede, comunicatul a fost șters.
Paranteză: Dacă lucrurile rămâneau așa și comunicatul reapărea pe site-ul de presă în 1 aprilie, era totul ok. Că oameni suntem, greșeli facem. Doar că s-a întâmplat altceva:
Episodul 2: Fuck-up-ul. A doua zi, în 30 martie, comunicatul care anunță modificarea numelui mărcii în State este republicat. Completat cu informații și cu o declarație oficială a boss-ului Volkswagen America. Altfel spus, ceea ce până atunci a părut o glumă scăpată involuntar din brațe era acum cât se poate de oficial. Că nu se apucă nimeni să dea comunicate fake cu două zile de 1 aprilie, no?
Băi, da' dacă se apucă, totuși? Așa că jurnaliștii fac gestul uman și profesional și sună la oficialii din State să se asigure că informația e pe bune. Știi, nu prea poți să fii AFP sau Reuters sau Bloomberg sau CNBC și să scrii tâmpenii doar pentru că unuia de la marketing i-au căzut bale din gură pe tastatură. Oficialii Volkswagen of America CONFIRMĂ că informațiile din comunicat sunt corecte.
Iar asta a fost eroarea strategică și de comunicare masivă. Pentru că fix de asta n-avea nevoie Volkswagen în State, unde mirosul de Dieselgate încă planează la nivel mental: să-și dea singuri cu toporul în gleznă. Cu putere. Încredere level 99.
Episodul 3: Știrea. Informația apare peste tot și se propagă în toată lumea, pe toate canalele de comunicare. Implicit la noi. Pentru că acum era vorba de un comunicat de presă și de confirmări oficiale verbale din partea surselor interne.
Episodul 4: Oiștea-n gard. La nici 24 de ore distanță, când încă eram în martie și la noi era miez de noapte, oficialii Volkswagen confirmă în sfârșit pentru Wall Street Journal că toată povestea e doar o glumă, o campanie de marketing "ieșită de sub control". Apoi scriu pe Twitter că nu se așteptau ca toată nebunia să ia amploare, da' hei, AȚI VĂZUT CE BUZZ FRUMY A IEȘIT?
Cu încrederea presei în țărână și fără să conștientizeze că au atentat serios la credibilitatea media în fața cititorilor în epoca asta cruntă în care fake news-ul e coleg de birou cu 90% din presă (că voi ați citit la noi, vorba aia), Volkswagen se aplauda cu palma peste ceafă pentru că i-a ieșit un stunt de marketing neașteptat.
Apoi au venit reacțiile crunte din partea jurnaliștilor, oamenilor de publicitate, de marketing. Probabil că și Papa Francisc a scris ceva pe tema asta. Cea mai dură a venit de la Automotive News. Probabil cea mai respectată sursă de informație auto din lume:
• Volkswagen a mințit ca să vândă diesel-uri. Acum, a mințit ca să vândă electrice
Episodul 5: Cenușa-n cap. Boss-ul Volkswagen of America, Scott Keogh, își asumă întreaga responsabilitate. Problema e că acțiunile VW au sărit cu vreo 10 procente la un moment dat în ziua anunțului fake și s-ar putea ca autoritățile să iscălească o amendă pentru viteză.
Moș Crăciun a murit undeva pe la 10-11 ani. Ziua 1 aprilie a murit în 2021, răpusă de un birou de marketing Volkswagen.
2. Spring Is Coming
În speranța că încă citiți acest newsletter și că nu v-am plictisit cu Voltswagengate, trecem la Dacia Spring, pe care Cornel a testat-o săptămâna asta. Și despre care ne povestește pe larg în articolul ăsta.
Și dacă tot am ajuns mai devreme decât de obicei la capitolul teste de băgat în seamă, tot săptămâna asta am mai publicat și un test cu BMW i3 - trecut de prima tinerețe, dar încă verde, un fel de George Clooney al mașinilor electrice.
3. Stăm foarte bine la capitolul siguranță
Noi, la Autocritica. Editorial, adică. La nivelul țării, suntem în continuare praf.
Nu doar că ne punem centurile pe toate locurile posibile, nu doar că insistăm ca țâncii noștri să stea cu fața spre lunetă până la 3 ani, ca-n Suedia, nu doar că le cumpărăm scaune dedicate vârstei, nu doar că luăm oricând un airbag în plus în fața trapei, nu doar că schimbăm anvelopele la prima senzație de tentativă de feeling de nesiguranță. Dar ne-am pus cu burta pe cifre și povești ca să vă aducem săptămâna asta două materiale exagerat de interesante:
• O cercetare de piață realizată la cererea Autocritica în care aflăm că românii consideră că centurile sunt foarte importante, da' în spate le poartă doar 27% dintre pasageri. Because #fucklogic.
• O poveste a airbag-urilor. Pare plictisitor, știu. Dar când v-am trimis eu vreodată să citiți lucruri plictisitoare?
4. Munca la Canal
Au scos băieții nava care bloca Canalul Suez după o săptămână în care internetul s-a umplut cu meme, iar comerțul mondial a luat upercuturi peste upercuturi, la nivelul unor pagube care costă aproape cât o autostradă între București și Brașov.
Pentru că ni s-a părut interesant să știm care-i faza cu Canalul Suez și de ce „dopul” Ever Given mi-a întârziat comanda de scobitori de pe Ali Express, Daniel s-a pus și-a scris o poveste cuprinzătoare despre scopul și durata vizitei acestui eveniment în viețile noastre. Începe cu moartea lui Mao și se termină cu ruși. Serios acum, ar trebui să fie lectură obligatorie la Bac.
5. Știi cum ajunge Kia la 585 de cai putere?
Pare o glumă de-aia în care aduni toate puterile mașinilor dintr-un showroom. Dar nu e. Kia chiar a scos o mașină care dezvoltă 585 de cai putere. Și e și electrică. Țin să spun asta din start pentru că nici nu scrisesem bine 585 CP și am simțit în ceafă respirația grea a Gretei.
EV6 se cheamă, am mai vorbit despre mașina asta pe la noi, da' Kia nu dăduse încă datele tehnice. Eh, le-a dat: cea mai performantă versiune dezvoltă 585 de cai putere (scriu cu bolt și underline, că încă nu-mi vine să cred), iar cea mai economică versiune ajunge la o autonomie pur electrică de 510 kilometri. Not bad.
Găsești toate informațiile utile aici.
6. Dacă vrei să ai succes/ței ecran ca-n EQS
Lumea s-a întors cu susu'-n jos. Iar dacă vreți o dovadă clară a acestui fapt, imaginați-vă că știrea în care Mercedes prezintă primele imagini cu cel mai in your face interior din industria auto a ajuns pe poziția a șasea într-un newsletter săptămânal dedicat noutăților auto. Mă opresc aici, că-n oceanul de scenarită în care înoată planeta e posibil să-mi vină ideea de a crede că stunt-ul ălora de la Volkswagen a fost făcut doar să ne ia ochii de la ecranul elefantesc de pe viitorul EQS. Adică un soi de Clasa S electric.
Și, trebuie să recunosc, e cam greu să-ți iei ochii de pe interiorul ăsta. Mă și gândesc cu groază că vor exista oameni care vor fi nevoiți să-l conducă și să țină ochii la drum.
7. Să nu uităm de lichide
După cura asta de electrice, ar merge uns un V8 de 5.6 litri care dezvoltă 428 de cai putere. Da' bună ziua și ție, Nissan Patrol.
8. Doamna Toyota, îl lăsați pe Lexus la joacă?
Băieții de la Toyota și Lexus sunt atât de ocupați cu hibridizarea dusă-n apogeu, încât uneori par absorbiți de manualele japoneze și uită de faptul că-n lumea reală a scos electrică până și Dacia.
Dar uite că încearcă să recupereze. Să fiu sincer cu tine, conceptul LF-Z Electrified nu e prima ceapă verde răsărită în straturile Lexus, pentru că oamenii au anunțat acum ceva vreme că SUV-ul UX va avea o variantă 100% electrică. Pe care o așteptăm de ceva vreme. Dar, cu toate astea, dacă electricele Lexus vor arăta cu LF-Z sau măcar pe-acolo, merită să mai iei un diesel Voltswagen și să-l ții până 2025, când vei avea șansa să ai garaj arătarea asta. Nice one.
9. Unde nu-i PHEV, vai de senzații
Diviziile sportive ale constructorilor premium erau ultimele redute non-electrificate care păstrau standardele cu care s-au obișnuit băieții care vomită când aud de consum calculat în kWh/100 km.
Ei bine, până și ei se vor adapta la noua trend. Și vor intra în pâine frontal, cu niște hibrizi plug-in de performanță pe care AMG îi va scoate pe piață. Cea mai sănătoasă dintre ele va fi o versiune de 805 CP și 1000 Nm care va putea fi cumpărată pe viitorul AMG GT 4 Door Coupe. Într-un colț al ringului va sta un motor V8, în celălalt colț un motor electric de 204 cai. Mariajul dintre ele va fi dovada faptului că motorul electric într-un sistem PHEV poate fie să taie consumul, fie să taie greața.
Nu-i prima dată când aflăm asta, pentru că Porsche ne explică de vreo doi ani pe Panamera cum stau lucrurile. Una peste alta, ambele mărci și-au căutat-o cu lumânarea în motorsport înainte să pună sistemele pe piață. Așa că, dacă vei avea probleme să înțelegi sistemul hibrid plug-in AMG, îl suni pe Hamilton și-ți explică el în ce jiclor să sufli.
10. Alte scurtături
• S-au anunțat finaliștii concursului World Car of the Year. And the twelve points go to...
• Avem prețurile noului Mercedes-Benz Clasa C. Not great, not terrible.
• Skoda a anunțat că în câteva minute scoate Kodiaq-ul facelift din cuptor. Răbdare, copii, știu că miroase bine în toată casa.
• Conceptul ăsta al mărcii Genesis (brand care e pentru Hyundai ce e Audi pentru Volkswagen și Lexus pentru Toyota) are șanse să fie una dintre cele mai frumoase mașini din lume dacă iese așa pe piață când o fi să iasă pe piață. Nu știu ce mănâncă designerii Hyundai, dar după Ioniq 5 și Genesis X Concept e cazul să dea rețeta mai departe.
• Una scurtă dintre Excel-uri: luna martie a înregistrat creștere la înmatriculări față de luna martie a anului trecut. Plus 18%. La mai mare și-n următoarele luni, când ar trebui să ieșim pe verde după ce anul trecut s-au vândut mai multe surprize Turbo decât mașini în lockdown.
Ne recitim cu bine săptămâna viitoare. Până atunci, pentru sănătatea dumneavoastră mentală, ascultați Podcastul Autocritica. Iar pentru cea fizică, purtați centurile pe toate scaunele din mașină, că nu sunteți saci de cartofi.
Cheers.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor