Regina • Meșter în Mașini #6
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnalistul
Mircea Meșter.
Meșter în Mașini #6
10 aprilie 2021
1. Regina a părăsit masa de joc
Adevărul e c-a fost o săptămână liniștită în lumea auto. Te prinzi de asta atunci când știrile care ridică sprâncene nu-s cu mulți cai putere, autonomii de electrice, glume cazone ale celor de la Volkswagen sau un nou PR stunt al lui Elon Musk, căruia a ajuns să-i fie frică să mai scrie ceva pe Twitter ca să nu perturbe orbita. Ci cu blocuri de locatari ridicate de Bentley la Miami.
Așa că începem newsletter-ul ăsta cu povestea Reginei Nürburgring-ului: Sabine Schmitz.
Dacă până acum nu știai decât că Nürburgring e un circuit din Germania și ți se pare al naibii de ciudat să auzi că un circuit are o Regină, omagiul pe care i-l aduce Tudor Rus omului Sabine te va face să înțelegi că ai ratat o grămadă de povești frumoase în timp ce credeai că circuitele-s făcute doar pentru bărbați și doar pentru Formula 1.
2. Picătura mercedească
Constructorii auto s-au obișnuit să ne țină-n priză cu teasere peste teasere când se pregătesc să lanseze câte-o mașină. E plictisitor și frustrant pentru toată lumea, dar csf dacă le ies cifrele de reach la final de lună?
Se întâmplă asta și cu limuzina electrică EQS, pe care nu am văzut-o încă la față în fotografii, dar pe care ni se pare c-o știm de vreun an. Asta pentru că Mercedes-Benz ne ține din comunicat în comunicat de presă despre fiecare detaliu al mașinii. Săptămâna trecută ne-au arătat oamenii fotografii cu interiorul, săptămâna asta am trecut la detalii tehnice (770 de kilometri autonomie, yey!). Dacă se concentrează puțin, Mercedes va reuși chiar să lanseze mașina înainte să ia Tesla toți clienții de electrice din lume.
E ok, însă. Chiar și dacă-i ia, Tesla nu-i ține decât până la primul portbagaj inundat cu apă.
3. Când puterea nu e-n putere
De când au început ăștia cu electrice să coboare constant sub 5 secunde pentru 0-100 km/h, s-a dus naibii conceptul de sportivitate când vine vorba de mașini. Urcă băieții la volan, dau de o fâșie de asfalt, îi dau cârcă de 3-4 ori în linie dreaptă și se laudă pe internet că și-au luat mașină sport care-ți îndreaptă coloana pe spătar.
E ca și cum ai spune că Usain Bolt e un tip foarte tehnic la fotbal.
Da, 0-100 a fost mereu un miraj al constructorilor auto. Și da, sportivitatea a fost determinată și de cifrele de accelerație. Cu accent pe și. Doar că mașinile sport sunt mult mai mult decât atât. Dar na, când marca de electrice preferată de Planetă vine din State, acolo unde oamenii stau cu sufletul la gură în tribune cât timp mașinile se-nvârt în oval, e de înțeles.
Dacă vrei o mașină sport fără paiete și zorzoane care te învață pe bune ce-nseamnă să fii una cu mașina, care se agață de viraje cu roțile transformate în gheare și care să-ți arate că ceea ce simți în volan e de multe ori mai important decât ce simți în ceafă, ia-ți o Mazda MX-5. Sau un Toyota GR 86, că tot s-a lansat săptămâna asta. Îmi mulțumești dup-aia.
4. Ce n-a văzut Yaris-ul
Sau un Toyota GR Yaris. Care devine unul dintre cele mai dezirabile hot hatch-uri de pe piață: 1.6 benzină, 261 de cai putere, 360 Nm, 5.5 secunde pentru 0-100 km/h și tracțiune integrală (adică o chestie cvasi-inexistentă în segmentul ăsta, al mașinilor de oraș).
Frații japonezi de la Toyota profită de aplecările ecologice ale restului lumii (pe de o parte) și de faptul că au adunat agende întregi cu informații din WRC (pe de altă parte) ca să facă două dintre cele mai promițătoare mașini sport decente ca preț pe care le găsești pe piață în momentul ăsta.
Nu e rău deloc. Un pic cam târziu față de rivali, dar noi n-avem supărări de-astea.
We will always have Yaris.
+ dacă te întrebi care-i faza cu atâtea GR-uri prin numele modelelor sport Toyota, ai nevoie de terapie intensivă în podcast-ul Autocritica de săptămâna asta. Te lămurești tu acolo, ai încredere că-i marfă de calitate.
5. Găsiți diferențele
Două dintre imaginile astea vi-l arată pe noul Mercedes-Benz CLS facelift, recent prezentat în această săptămână, iar celelalte două îl ilustrează, evident, pe CLS-ul de dinainte de facelift.
Doamne-ajută.
6. Cum se spune corect, Jeep sau SUV?
Apropo de facelift-uri, băieții de la Jeep au anunțat săptămâna asta noul Compass. Aici s-au schimbat ceva mai vizibil lucrurile, nu ai nevoie de ochi de vultur și de cunoștințe demne de un vânzător de showroom ca să le recunoști. Și e așa, un SUV masculin, masiv, țeapăn. Un Jeep adevărat, nu?
Bine, asta dacă nu te uiți pe datele tehnice ca să vezi că nu poți cumpăra tracțiune integrală pe nicio motorizare diesel sau benzină pe un f*cking Jeep. Dacă vrei integrală, trebuie să faci tzukahare, să pui pe masă niște mii în plus și să-ți iei versiunea hibridă plug-in (care e disponibilă cu 190 sau 240 de cai putere).
Istorie, grile, tradiție, alea-alea. Mai rămâne să pună pluș pe bord.
7. S-a copt leușteanul
Pentru că anul trecut ne-am băgat toți sub pietre și am așteptat să treacă valul de cârcalaci fără să avem habar că la un an după se va ieși pe stradă la proteste în miez de noapte și se va striga „Jos pandemia!” - Pe când un superb „Jos gravitația!”, totuși? -, anul ăsta asistăm din nou la cifre triumfale care anunță creșteri de vânzări.
Mercedes, BMW, Volvo, Rolls-Royce și numai au anunțat că s-a făcut cumpărătorul de mașini cât casa în primul trimestru al anului.
8. Mă încarc pe el de vot
În 22 aprilie se va anunța mașina câștigătoare a competiției Best Electric Car in Romania. Votează 14 jurnaliști de specialitate și-s printre ei, așa că mă duc până la Sinaia să pun ștampila pe candidatul ecologist care mă va convinge că merită onoarea.
Pe listă sunt BMW iX3, Citroen e-C4, Honda e, Kia e-Niro, Mercedes-Benz EQA, Skoda Enyaq și Volkswagen ID.3. Greu de ucis 6, cum ar veni.
Apropo de asta, poți să #ieșilavot și tu: au făcut oamenii o competiție de popularitate în care votează doar publicul. E bătaie mare pe-acolo.
9. Scoateți o foaie de hârtie
Avem, ca-n fiecare săptămână, teste:
Loganul cel nou pe benzină și cu GPL din fabrică. Apropo, o să ne punem să scriem și de ce treaba cu GPL-ul e o mișcare inteligentă când vine vorba de carburant alternativ, pentru că s-a încetățenit cumva în mintea tuturor că GPL-ul e o variantă de săraci la motorizările pe benzină. Să dăm gazului ce-i al gazului.
Suzuki Across. Doar plug-in hybrid, că atâta are. Probabil cel mai frumos Suzuki din gama actuală. Asta dacă nu ești fan Jimny, ca mine.
Mini Clubman în versiunea diesel. Aici s-ar putea să avem noutăți pentru mulți: de exemplu, că Mini are și un model ceva mai lung decât Mini-urile alea clasice (poți să-l privești ca pe un Mini break, dacă vrei, deși e mai degrabă un hatch compact fără hatch, că-n spate are două uși care se deschid orizontal, ca la cămară) și că acest Mini are încă diesel în gamă. E o mașină chiar interesantă dacă nu vrei să-ți iei Golf sau Clasa A, de exemplu.
10. Ce faci în weekend-ul ăsta?
Am lăsat la final această frumusețe de articol în care Alin-Alexandru Ionescu ne transportă pe nesimțite prin toată istoria auto din perspectiva elementelor de confort care au debutat pe rând pe mașini. De la încălzirea în mașină la faruri, de la senzorii de parcare la ștergătoare.
E frumos nu doar pentru că-i educativ, ci și pentru că ne trage un upercut în falcă și ne aduce aminte că am cam uitat de unde-am pornit. Sau, și mai dureros, am cam uitat unde-am fost acum nu mai departe de 20-30 de ani.
Bine, Voltswagen uită unde-a fost acum 5 ani, deci nu-i mare chestie, până la urmă.
Weekend liniștit și o săptămână plină de șoferi care vă lasă să intrați în fața lor fără să vă-njure.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor