Care-i faza cu stelele Euro NCAP? • Meșter în Mașini #7
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnalistul
Mircea Meșter.
Meșter în Mașini #7
17 aprilie 2021
1. Stele verzi
Internautul român o dată la câțiva ani, când mai lansează Dacia câte-un model nou:
1. Când apar pozele spion cu mașina camuflată sub stickere. "Prost să fii să-ți iei o mașină d-asta când ai atâtea alternative în Germania"
2. Când apar fotografiile oficiale. "Nu arată rău, da'-i mai frumos Golf 4"
3. Când apar detaliile tehnice. "Ce-i cu motoarele alea de ascuțitoare? Eu am 2.0 TDI"
4. După primele teste ale jurnaliștilor. "Sunteți plătiți de Dacia să ziceți că are Android Auto wireless"
5. După testele Euro NCAP la care Sandero a luat două stele din 5 din cauză că n-are sisteme de asistență activă. "Ok, arată bine și merg decent, dar cine-și ia sicriele alea pe roți?"
6. După apariția mașinii în showroom: "Bună ziua, mă interesează un Stepway 0.9 TCe cu automată. Am auzit că are și Android Auto wireless".
2. Dom' director, aveți stații de încărcare la sediul companiei?
În teorie, băieții cărora le place să circule cu mașina stând pe scaunul din spate au început să primească săptămâna asta tratament intravenos cu miros de cabluri electrice în loc de miros de benzină. Pentru că Mercedes-Benz a lansat EQS, adică echivalentul electric al Clasei S.
N-o să vă plictisesc cu multe date tehnice, pentru că le puteți citi pe cele mai importante în știrea de pe pagina noastră de Facebook (bine, trebuie să vă spun, totuși, că autonomia versiunii de top e de 770 de kilometri), dar o să ne oprim puțin asupra design-ului atipic al mașinii ăsteia, care arată de parcă CLS s-a întâlnit în secret cu un Audi A7 și din relația lor a ieșit o mașină care din lateral pare un submarin întors cu burta deasupra apei. Dar există o explicație tehnică. Un coeficient aerodinamic pe care nu-l mai regăsești pe vreun model de serie: 0.20.
Bine, nu-i ca și cum dom' director și-a dorit mereu cea mai aerodinamică mașină din lume și suferea major pentru că nu avea de unde s-o cumpere.
De-asta am și început primul paragraf cu „În teorie”. Pentru că e de urmărit dacă oamenii ăștia vor accepta în primul rând că luxul poate să însemne și altceva decât forma clasică de sedan, în al doilea rând că luxul poate fi declinat și-n format electric. Partea bună e că, odată cu lansarea mașinilor scumpe pentru băieții cu leuștean, se vor dezvolta mai repede rețelele de stații de încărcare. Una e să aibă Meșter nevoie de stație la Bistrița ca să ajungă la ai lui cu o mașină electrică în test drive, alta e să aibă nevoie să încarce repede boss-ul de la vreo companie cu ștaif. Pumnul bătut în masă care nu spune o poveste pe bani mulți nu primește stații DC ultra rapide.
3. Normal că zic și de alea de la Audi, sunteți culmea.
Apropo de dom' director și de mașinile electrice, poate că domnul vrea să le facă cadou și copiilor sau doamnei o mașină electrică și nu știa ce să cumpere. Păi uite: de săptămâna asta avem niște SUV-uri drăguțe de la Audi care de-abia așteaptă să fie băgate-n priză.
Se numesc Q4 e-tron și Q4 Sportback e-tron, unde varianta Sportback e cea cu spate de X6 (că dacă zic de Ssangyong Actyon, primul SUV cu spate zdrobit, mă linșează fanii mărcii). Ideea e că Audi nu are în gamă și vreun Q4 versiune cu motor termic, așa că pentru identificare puteți să le ziceți liniștiți Q4 și atât, fără e-tron.
Odată cu lansarea lor, Audi reușește performanța de a avea în gamă 3 modele electrice (SUV-ul mare denumit doar e-tron, sedanul sportiv e-tron GT și familia netradițională Q4/Q4 Sportback e-tron) construite pe 3 platforme diferite. Nu pare tocmai cea mai bună strategie când vine vorba de economie în industria auto, da' Audi e fratele ăla relaxat căruia-i sunt bune atât hainele fratelui mai mic (noul Q4 e frate cu Volkswagen ID.4), cât și hainele fratelui mai mare (e-tron GT e frate cu Porsche Taycan).
Bine, dacă lui dom' director nu-i place Audi, poate să mai aștepte puțin și le ia ălora mici Mercedes-Benz EQB.
4. Alo, familia Kodiaq?
Skoda Kodiaq, acest Octavia al SUV-urilor compacte, a primit un facelift care-l transformă radical: dintr-o mașină încăpătoare dedicată familiei într-o mașină spațioasă de familie.
5. Mic drop
Mi-am auzit vocea cam des în ultima perioadă pe la radio și prin podcast-uri. Pentru că oamenii-s curioși despre Autocritica, despre ce caută proiectul ăsta în viețile noastre și despre câți bani trebuie să ai în cont ca să-ți cumperi o mașină. Săptămâna asta a fost chiar mai apăsată treaba decât de obicei, probabil că mai e puțin și mă vedeți la preselecțiile Vocea României în ritmul ăsta:
Nicoleta Deliu m-a invitat în podcastul La bani mărunți ca să povestesc despre lucrurile care trebuie luate-n calcul la nivel financiar când vine vorba de achiziția unei mașini. E o chestie profund educativă pe care chiar mi-aș dori s-o asculte cât mai mulți. Dacă nu ai timp, îți fac acum rezumatul: dacă nu-ți permiți anvelopele de 22, nu-ți lua Lamborghini.
Marian Hurducaș m-a invitat la podcastul HURDUcast ca să vorbim despre ce ne mână-n luptă la Autocritica. E prima discuție aplicată despre poziționare, branding, concept, strategie și alte marafeturi de marketing pe care o am pe subiectul acestui proiect. Așa că merită ascultat ca să-mi bați obrazul peste niște ani, dacă nu mă țin de cuvânt.
6. Au pus ăștia droguri în filme
Când vorbim despre pasiunea pentru Formula 1, ne referim, desigur, la pasiunea pentru unul sau altul dintre piloți. Sau la pasiunea pentru echipe, în cazul unora. Doar că nu prea e vorba de orice piloți și de orice echipe. Pentru că, dacă e să fim sinceri până la capăt cu noi înșine, ne interesează mai ales dacă Verstappen îl poate bate pe Hamilton, dacă Leclerc scoate Ferrari din gaură, dacă Mick Schumacher e ta-su' sau mai degrabă Ianis Hagi și eventual dacă Raikkonen mai trăiește, că semne de viață n-a prea dat el niciodată.
Doar că s-a infiltrat între noi fenomenul Formula 1: Drive to Survive, documentarul care ne arată că bătaia pentru locul 14 poate fi uneori mai palpitantă decât tururile plictisitoare ale lui Hamilton, că mațele unei echipe de Formula 1 pot fi foarte interesante și că, per total, băieții ăștia-s oameni care au talent, chef, momente bune și momente proaste, echipe, directori nebuni și mașini care uneori le salvează viața, alteori îi lasă-n șanț. Ca pe noi toți, practic.
Am vrut să săpăm puțin în secretele filmărilor acestui documentar pe care-l găsiți pe Netflix, așa că s-a născut un articol foarte interesant în care aflăm cum naiba reușesc ăia să filmeze toate certurile din interiorul unei echipe. Și ce părere au piloții despre filmări într-un sport în care secretomania e mai mare decât în ministerele românești.
Dacă n-ai văzut încă Drive to Survive, dă-i play. Ne vedem după, la cursa de la Imola. E duminică și te asigur că nu o vei rata. Nu vei mai rata nicio cursî după ce vezi Drive to Survive. Cocaină din pixeli.
7. Un băiat care a luat în serios treaba cu "Urmează-ți visul"
Apropo de lucruri care trebuie citite ca să-ți dezmorțești creierul, avem săptămâna asta povestea unui băiat care s-a apucat să facă jocuri video doar pentru a ajunge pe Stația Spațială Internațională. Și-n Groapa Marianelor. Și la Polul Nord. Și la Polul Sud.
Și e singurul om din istorie care a făcut asta.
Faceți cunoștință cu Richard Garriott și cu povestea lui pe jumătate aspirațională, pe cealaltă jumătate complet dementă.
8. Scoateți o foaie de hârtie
Dăm teste.
Fiat și-a dat în sfârșit seama că un 500 electric ar fi, totuși, o idee bună.
Renault își îmbracă mașinile în haine de lup.
La Maserati se încearcă și hibrizi.
9. Electrificare cu schepsis
Nu mai e vreun secret pentru nimeni că există fani ai mărcilor auto. Știm cu toții asta încă de la primul prieten cerebral care s-a transformat într-un dement după ce și-a cumpărat prima mașină a brandului [insert manufacturer name here]. Între timp, am aflat că există și nebunii supremi, cei care nu-s doar fani, ci enoriași. Iar unii dintre cei care jură credință pe viață sunt clienții Honda.
O parte din explicație e în articolul ăsta, care îți povestește cum face Honda lucrurile altfel, chit că la prima vedere nu face decât să joace după aceeași muzică.
10. Ce-am mai citit săptămâna asta
Nu-s cu mașini. Dar, dacă ar fi după mine, aș pune articolele astea în programa obligatorie la Bac:
Ce fac astronauții în weekend (da, și ei au liber, chit că nu ies la sâmbăta la mall).
Austriecii și cultura drumețiilor prin Alpi (merg și ei prin ce-au găsit prin țară).
Cum să rămâi cu creierii întregi pe Social Media (poți urmări Autocritica, de exemplu, promitem că nu facem tâmpenii)
Documentarele despre natură ne cam mint (dar ne place asta)
Care-i faza cu teoriile conspirației (n-ai ce-i face, au existat și vor exista mereu)
Weekend liniștit. Va fi bine.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor