Ce merită ținut minte la Salonul Auto de la Shaghai • Meșter în Mașini #8
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnalistul
Mircea Meșter.
Meșter în Mașini #8
24 aprilie 2021
1. Pui Shanghai, scoți salon auto
E greu să-ți imaginezi că la Romexpo, acolo unde astăzi sunt organizate centre de vaccinare, ar putea avea loc zilele astea un Salon Auto. Și asta nu doar pentru că lumea-i ciuruită de virus (hello, Tokyo!), ci și pentru că organizatorii evenimentelor de genul ăsta de la noi le-au transformat în bâlciuri penibile pe parcursul anilor. Bonus: pentru că saloanele auto în forma lor actuală sunt evenimente depășite în general în era internetului.
Enter Salonul Auto de la Shanghai. Cu poftă de viață după ce ne-au băgat wireless pangolinul pe gât, chinezii au pus cap la cap săptămâna asta primul salon auto organizat din era post-Covid. Iar foamea de promovare i-a împins pe mai toți producătorii auto să-și expună în vitrină premiere mondiale. Până la urmă, vorbim cea mai mare piață auto din lume, deci a fost loc de nuntă cu strigare.
După ce le-am trecut prin tifonul rămas prin sertarul de medicamente după anul ăsta păcătos ca să eliminăm din listă modelele produse de constructorii chinezi (deși asta ar merita un newsletter separat, e f*cking Disneyland pe piața auto din China când vezi puzderia de mărci și modele inventate de oamenii ăștia), am rămas cu o listă care ne interesează direct. Ish.
Așa că, pentru a trăi liniștiți până la adânci bătrâneți, trebuie doar să știți că la Shanghai au văzut lumina zilei:
Mercedes EQB. Adică un GLB electric căruia i-au schimbat băieții și fața cu ocazia trecerii la cele electrice. Dacă nu știi ce-i GLB, e un SUV compact așezat undeva între GLA și GLC, dar care știe să se facă ceva mai util, fiind imaginat mai ales pentru familie, nu neapărat pentru aparatele foto și terasele de pe Radu Beller. Dacă nu știi ce-s GLA și GLC, ai greșit newsletter-ul, băiatul meu.
Audi A6 e-tron Concept. Mă rog, ei îi zic concept, dar ar fi trebuit să-i zică mai degrabă pre-serie. Dar cum asta nu prea-i marketabil, să-l botezăm, unanim, Audi A6 e-tron DacăIeseAșaÎnversiuneaDeProducțieRupePiațaÎnDouă. După e-tron GT, băieții de la Audi ne arată că au prins trenul bun când vine vorba de mașini electrice care nu te fac să te scarpini pe ochi cu freza de gresie când le vezi pe stradă.
Honda SUV e:Prototype. Nu ne e foarte clar dacă SUV-ul ăsta va mirosi micii de la Dedulești vreodată în viața lui, pentru că Honda a precizat că e destinat pieței din China. Dar Honda ar face bine să-și verse ochii și asupra noastră când vine vorba de un SUV electric, pentru că orășeanul Honda e reușește să ne facă să sperăm la multe la capitolul abordări curajoase din partea japonezilor. V-am zis și săptămâna trecută de articolul ăsta, în care am analizat viața și opera mărcii Honda pe caldarâmul electricelor. Vă mai zic o dată cu ocazia asta, mai ales că s-a muncit mult la el.
Lexus ES facelift. Pentru că știu că-i greu de înțeles gama japonezilor de la Lexus dacă nu ești fan marcat cu tatuaj pe inimă (există un fanbase dedicat, băieții sunt dedicați cauzei până la sânge), îți spun din prima că ES este pentru Lexus ce sunt Seria 5 pentru BMW, Clasa E pentru Mercedes-Benz și A6 pentru Audi. Iar facelift-ul lui ES este dominat de o grilă care ne demonstrează că ceea ce face BMW cu grilele sale poate fi pistol cu capse. Mă rog, ar mai fi niște modificări, dar n-ai cum să le vezi de grilă.
Maserati Levante Hybrid. Mi-o fi marcat David Beckham tinerețea, dar nu atât cât mi-a marcat cu ștanță pe retină imaginea pantofilor de origine geografică protejată din photoshooting-ul ăsta. Așa că Levante merita mai mult decât atât. De exemplu, o versiune hibridă de 330 de cai. Nimic ieșit din comun, aceeași versiune e deja pe Ghibli și-am și testat-o la Autocritica.
Nissan X-Trail. Din moment ce Qashqai a primit o generație nouă, era normal ca X-Trail (care în esență e un Qashqai cu 7 locuri) să primească și el un loc în tribună. S-a săvârșit la Shanghai și va fi văzut parcat prin munții României din 2022 încolo.
Toyota bZ4X Concept. Conceptul ăsta cu nume de mașină de spălat e un RAV4 electric, ca să simplificăm un pic lucrurile care par complicate din cauza numelui ăluia de espressor. Arată de parcă C-HR a chemat întăriri, doar că întăririle s-au îmbătat pe drum și-și încălcesc limba încercând să-și pronunțe numele. A fost dezvoltat împreună cu Subaru. Dar ar fi putut fi dezvoltat împreună cu BMW, având în vedere că numele e un amestec de nume de modele ale mărcii germane. Per total, sperăm că modelul de serie va fi lansat pe piață cât mai repede, pentru că s-or fi săturat și oamenii de vânzări din showroom-urile Toyota să le răspundă clienților că n-au electrice în gamă.
Volkswagen ID.6. Nemții zic că mașina asta se va vinde doar în China, deși mie-mi cam dă cu virgulă să știu că au rezervat frumusețe de cifră doar pentru piața de acolo. Cel mai probabil, varianta corectă este că mașina ASTA se va vinde doar în China, în timp ce noi vom avea un ID.6 diferit. Ca ordonare în gamă, ar trebui să fie un Touareg electric. Dar cine suntem noi să ordonăm gama unei mărci germane?
Polo pe ierburi
Cum știu că v-am plictisit destul cu noutăți absolute care transformă acest newsletter într-un buletin de știri auto pe bune, nu vă mai țin mult. Dar trebuie să v-o zic și pe-asta.
Departe de mirosul de prăjeli în ulei de la Shanghai, Volkswagen a prezentat Polo facelift. Și se pare că izolarea la domiciliu pe timp de pandemie le face bine designerilor germani, care în intimitatea propriului birou descoperă brusc că poți apăsa ceva mai serios pe creion când redesenezi o mașină cu ocazia unui facelift. Așa că Polo a trecut printr-o operație estetică adâncă, o premieră pentru modelul de oraș al nemților. Să fie primit. Stai să vezi când o afla designerul-șef.
Nimic nu se pierde, totul se votează
Două premii notabile acordate de jurnaliștii de profil auto în cursul săptămânii ăsteia.
1. Volkswagen ID.4 a fost ales World Car of the Year. Adică Mașina Anului în Lume. A nu se confunda cu European Car of the Year, care e Toyota Yaris.
2. Skoda Enyaq, adică fratele lui ID.4, a primit premiul Best Electric Car in Romania. Am votat și eu aici după ce am condus toate mașinile din competiție pe traseul București - Târgoviște - Peștera. Pusesem Enyaq-ul pe al doilea loc, după Kia e-Niro. Dar per total e un câștigător meritat, pentru că Skoda e o mașină electrică pe care o poți folosi oricând și oriunde, nu doar un statement, o declarație de neconformitate sau un strigăt de independență.
De băgat la ghiozdan săptămâna asta pe Autocritica
Am avut plăcerea de a fi primul jurnalist care ridică un Sandero deasupra capului.
Cornel a luat la bani mărunți (mă rog, numai de mărunțiș nu-i vorba aici, dar în fine) prima limuzină electrică a lumii: Mercedes-Benz EQS. Limuzina a tăcut.
Dacă aveai impresia că Nissan face mașini începând cu Leaf, te cam înșeli. Nu rău, dar ești în eroare cu vreo jumătate de secol.
La Autocritica ne punem uneori întrebări tâmpite din care ies materiale superbe. De exemplu, "Băi, și totuși, cine o fi avut prima dată ideea unui indicator rutier?"
Am reușit să fim primii la ceva în motorsport, chiar dacă nu am câștigat nicio cursă. Ne-am descurcat, cum ar veni.
Ce-am mai citit săptămâna asta
Nu-s cu mașini. Dar, dacă ar fi după mine, aș pune articolele astea în programa obligatorie la Bac:
Dacă ai impresia că ți-e creierul terci după ultimul an, e posibil să ai dreptate.
Apropo, băieții ăștia spun că ar trebui să ne obișnuim cu ideea că pandemia nu se termină atât de repede pe cât credem (dar da, e bine că avem vaccinuri)
Am observat că-mi ordonez mai bine gândurile și ideile când le scriu pe foaie, ca ultimul scrib din antichitate. Dar cică am dreptate. Așa e.
Zilele astea, ăla mic a început să întrebe lucruri serioase. Cum ar fi ce se întâmplă dacă ne caută acasă un asteroid precum ăla care a omorât dinozaurii.
Nu trebuie să-ți placă să alergi ca să-ți placă să alergi.
O fi Autocorrect-ul enervant, dar pe alocuri salvează vieți.
Ai șanse mai mari să câștigi la jocuri de noroc dacă ești bun la matematică?
Simțeam asta de ceva vreme, dar experții s-au prins și ei că birourile pe stil nou, Open Office, sunt nasoale.
Ne auzim săptămâna viitoare. Până atunci, frânați mereu înainte de viraje, nu în mijlocul lor.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor