Electrică la Craiova • Meșter în Mașini #9
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnalistul
Mircea Meșter.
Meșter în Mașini #9
1 mai 2021
1. Deci de-aia avea Silviu Lung priză
Ați avut răbdare o sută și ceva de ani, mai puteți avea răbdare încă trei în plus: România va produce o mașină electrică.
Mă rog, anunțul ceva mai puțin naționalisto-patriotic e că Ford a decis să producă la Craiova, începând cu anul 2023, un nou model: o utilitară ușoară care va avea și versiune full-electrică din 2024, adică un an mai târziu.
Deși la nivel de postere și abțibilduri Turbo era mai frumos să aflăm țanțoși că uzina de la poalele prazului va produce o mașină electrică dedicată pasagerilor - Mustangul ăla pe baterii, de exemplu - decizia luată de Ford este aur pentru angajații de la Craiova.
Paradoxal, deși toată lumea s-a umezit la auzul electricei craiovene, vestea bună pentru oamenii de la uzină a fost pusă suav pe locul al doilea în știrile de peste tot: Ford a decis fabricarea unei utilitare ușoare la Craiova. Nu știu dacă ați observat, dar serviciile de curierat au duduit mereu, chiar și când am stat închiși în case ca să nu ne atace pangolinul. Iar dacă curierii au de lucru, are și omul de pe banda de producție Ford de la Craiova care montează panouri de caroserie pe utilitară. Electrică sau nu. E mai puțin important.
Practic, ce trebuie să rețineți în România se va produce încă o mașină din 2023. Și că mașina asta e blindată să reziste intemperiilor economice și sanitare, pentru că se adresează unui segment de piață care are nevoie mereu de mașini de cărat priza pizza.
2. VWID4GTX
Ăștia de la Volkswagen mai au puțin și își denumesc modelele direct cu serii de șasiu.
Bine, exagerez. Fix cum o fac și ei uneori. Volkswagen ID.4 GTX este grafia corectă a noii versiuni sportive a SUV-ului electric compact lansat anul ăsta. Are 299 de cai putere și face 0-100 km/h în 6.2 secunde.
Nu știu ce să zic de sportivitatea aia în condițiile astea, chit că tot ei se laudă că 0-60 se întâmplă în 3.2 secunde. Altfel spus, asistăm la nașterea unei noi specii auto: sportiva de semafor. N-o duci pe circuit, că nu-i aria ei de acoperire, da' între semafoare practic te teleportezi.
Ciudate vremuri mai trăim. Courtesy of Elon Musk, fie-i contul de Twitter lăudat.
3. N de la Noimă
Uite un exemplu apropo de vremurile ciudate: dacă ești la volanul noului Hyundai Kona N (2.0 litri benzină turbo, 280 de cai putere) și dai de unul care are un Volkswagen ID.4, mi ți-l rupi pe genunchi pe 0-100 km/h (5.5 secunde). Și nici măcar nu va apuca să-ți spună că-n contrapartidă el salvează Planeta, pentru că tu ajungi repede pe la 240 de km/h, în timp ce el va împinge-n volan ca surdu-n clopot pe la 180 de km/h, uitându-se speriat la nivelul bateriei. Bineînțeles, acest duel teoretic are loc pe Autobahn. Să nu vă prind că faceți de-astea pe-aici, că vă dezabonez.
Nu mai zic că, dacă o luați spre mare amândoi deodată (spre Marea Nordului, normal), e posibil să te ajute faptul că tu încarci rezervorul în 5 minute cu tot cu plată, în timp ce el stă minim 30 de minute pe la stații ultrarapide până să plece de acolo. Da, știu, el poate să bea o cafea în timpul ăsta.
Ați băut vreodată cafea bună pe Autobahn?
+ Dacă te întrebi de ce vorbim atât de mult despre SUV-uri și atât de puțin despre sedanuri, să știi că există o explicație.
4. La 180 de grade
Apropo de viteza maximă, Daciile și Renault-urile nu vor mai trece de 180 de km/h, pentru că n-au nevoie.
De fapt, introspectiv vorbind, niciunul dintre noi nu are nevoie de 180 de km/h. Dar, la fel de introspectiv vorbind, nevoile noastre sunt destul de mici când vine vorba de mașini în general. Sper că știi că cel puțin jumătate din banii pe care-i plătim pe noua noastră mașină sunt de fapt satisfacerea ego-ului personal, abia apoi nevoie efectivă.
De-aia și vinde Dacia mașinile astea în țările în care oamenii-s cerebrali.
5. Calde, moi, crocante, ies aburi din ele
Săptămâna asta am aflat prețurile de România pentru 3 mașini interesante.
DS 9, adică un soi de Seria 3 spre Seria 5 construit de DS, marca premium a francezilor de la Peugeot, Citroen (și restul lumii, că-n ziua de azi nu mai știi cine cu cine și ce cu ce). Preț de pornire: 49.900 de euro. Detalii aici.
Audi Q4 e-tron, adică un soi de Q5 care arată mai bine și e electric. De la 45.700 de euro. Detalii aici.
Renault Arkana, adică un soi de Kadjar care-a reușit în viață. De la 25.500 de euro. Aici s-a făcut vorbire despre.
6. Dacia Lăstun. Ideea. Rebutul
Alin A. Ionescu a scris săptămâna asta pe Autocritica povestea unei idei bune terminate prost. Dacia 500 „Lăstun” ar fi putut să revoluționeze modul în care românii se raportau la mașinile de oraș (am rămas cu sechele încă greu de șters din cauza asta), dar a ajuns să reprezinte unul dintre eșecurile epocii de tristă amintire.
Aici e povestea, consumați cu un amestec incert de furie, melancolie și tristețe.
7. S-a mai muncit și la:
Un articol în care Daniel Popescu vă povestește despre drone. Care ar putea sau nu să înlocuiască curierii. Unii curieri. Unele drone.
Poate v-ați întrebat de ce circulăm pe partea dreaptă a drumului. Adevărul e că o facem invers față de cum a fost normal încă de pe vremea în care mașinile erau de fapt cai.
Am rămas facinați cu toții de nivelul detaliilor de pe miniaturile auto pe care le fac oamenii ăștia.
8. Testul săptămânii
Dragoș a luat la pase noul Renault Captur în versiune plug-in hybrid. Și ne povestește care-i faza cu sistemul hibrid cu încărcare la priză al celor de la Renault. Pentru că nu-i atât de ușor pe cât pare. Pe scurt: în condițiile în care un sistem de propulsie hibrid plug-in este deja foarte complex, Renault l-a făcut și mai complex decât atât. Da' măcar te poți lăuda la vecini că ai mașină ca-n Formula 1. #NotKidding
Aici.
9. Bunicul
De săptămâna asta am rămas un pic mai săraci. Marin Dumitrescu a plecat dintre noi la vârsta de 102 ani și a lăsat în urmă o viață dedicată motorsportului, luând cu el energia și spiritul care l-au făcut respectat și apreciat de-a lungul întregii sale vieți.
Drum bun, nea Marin.
Am vorbit despre „Bunicul” Marin Dumitrescu cu Alex Șeremet și-n podcastul Autocritica de săptămâna asta.
10. Cars & Roads
Pentru că suntem doar între noi și ne ne aude și vede nimeni, pot să-ți spun în premieră absolută o treabă de care ceilalți vor auzi doar săptămâna viitoare.
Autocritica va organiza în perioada 7-14 mai un road trip de 8 zile în care 14 jurnaliști vor testa 7 SUV-uri recent lansate la noi. Va fi un amestec de segmente, de sisteme de propulsii (avem de toate), de mărci premium și non-premium din care, la final, vom scoate câteva concluzii extrem de relevante pentru cei care vor să-și cumpere mașinile astea. Când 14 oameni profesioniști cu stiluri diferite de condus trec pe la volanul fiecăreia dintre mașini pe lungimea a 2000 de kilometri, fii sigur că vei vedea lucrurile din toate direcțiile posibile.
E un test drive super complex, practic. Se va numi Cars & Roads powered by Michelin, e la prima ediție, e realizat în parteneriat cu cele mai importante titluri din presa auto românească și este sprijinit de parteneri care investesc în calitate și idei constructive: MOL, Nokia Mobile, Server Config și SYNLAB. Vorbim mai multe săptămâna viitoare, într-o ediție specială a newsletter-ului Meșter în Mașini. Dedicată acestui road trip.
Desert din partea casei: ce-am mai apucat să citesc săptămâna asta
Nu-s articole care au legătură cu mașinile, dar e bine să ne mai și clătim creierul din când în când, să nu dea bluescreen. Am notat așa ceva:
S-ar putea ca băieții ăștia să se fi prins (parțial) cum putem să stoarcem (mai bine) electricitate din lumina solară.
În canal stă adevărul. Mega, mega poveste.
Michael Stipe, solistul de la REM, ne zice lucruri.
Science, tată.
Povestea deloc banală a tipei care a inventat ceva aparent banal: pasta corectoare.
O parte din explicația faptului că mâncăm tâmpenii.
Cum să te joci cu creierul oamenilor. Faza pe culori.
Ne recitim săptămâna viitoare. Atenție la ouă, zboară foarte jos zilele astea.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor