Meșter în Mașini
MEȘTER ÎN MAȘINI
#12
6 iunie 2021
Un newsletter
Susținut de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Turbo Ass
Nu există foarte multe lucruri în viața asta care să-ți mute stomacul în gât, creierul în fundul craniului și ficatul în loc de splină în doar 2.7 secunde.
Porsche are în gamă două dintre lucrurile astea.
Între 911 Turbo S și Taycan Turbo S există câteva diferențe de substanță. Una gâlgâie benzină și urlă din toate șuruburile, ailaltă fâsâie când trece pe lângă tine și ajunge pe la benzinării doar la pauzele de toaletă. Însă ambele au în comun faptul că reprezintă două dovezi ale faptului că Porsche a existat și va exista mereu ca marcă, indiferent de vremurile care se ivesc după colț.
Am fost joi pe mini-circuitul de la Acedemia Titi Aur pentru a experimenta îndeaproape, în paralel, la distanță de câteva minute, senzațiile pe care le ai când pleci din Launch Control cu un 911 Turbo S de 650 de cai și 800 Nm, respectiv când apeși cu sete pedala pe circuit pe un Taycan Turbo S de 761 CP și 1050 Nm.
Sunt atât de diferite, dar atât de apropiate în același timp. Marea diferență între ele (pe lângă cele evidente, de esență) e că Taycan-ul îți rupe mațele pe accelerație, în timp ce 911 îți așază organele la loc pe frânare, care e impresionantă. Voi scrie despre toate astea într-un material dedicat pe Autocritica. Până atunci, însă, am ținut să vă spun că marca Porsche e bine, sănătoasă și dă-n minge cu sweet spot-ul rachetei indiferent de suprafața pe care se joacă meciul.
+ Apropo de Porsche și de tenis, sper că știți că se întâmplă nenoricirile astea într-o viață paralelă, dar cât se poate de activă și de alertă în perioada asta.
2. Cu de toate, vă rog
Apropo de Taycan și de stările sale de agregare, Cornel a fugit două zile până-n Germania ca să testeze noul Taycan Cross Turismo, adică versiunea break-cross a electricei cu același nume. Și-a petrecut mai mult timp completând declarații și realizând teste Covid decât propriu-zis în Germania pentru testul ăsta, dar el zice că a meritat fiecare bețișor înfipt în esofag.
"Porsche Taycan Cross Turismo este primul din specia sa. Și nu doar în gama Porsche, ci și la nivel global" zice omul nostru. Aici îți și explică de ce.
3. BMW in the iX
A durat ceva, dar inginerii, oamenii de marketing, producția și toate celelalte departamente de la BMW s-au pus de acord și l-au prezentat pe Simba în carne și oase. Și mai ales în date tehnice. Că-i cam lipseau, deși mașina era prezentată deja de mai mult de jumătate de an și avea chiar și prețuri în România, dacă voiai s-o comanzi.
E vorba de electrica iX. Un fel de X5 combinat cu X7 și transformat în mașină electrică. Doar că nu-i o transformare, ci o construcție de la zero. Și e vârful absolut al tehnologiilor mărcii.
Deocamdată, aveți aici toate detaliile mașinii, de la accelerație la putere, de la sistemele de siguranță avansate la climatizarea inteligentă (știe când soarele bate-n geamul lateral ca-n poeziile lui Eminescu și reglează temperatura ca să nu te opărești pe obrăjor), de la capacitatea bateriei la autonomii. Apropo, are autonomie maximă pe versiunea de top de 630 de kilometri. Încă puțin și intrăm în aria de acoperire a motoarelor diesel cu electricele.
Mă rog, frații japonezi electrici pe pile de hidrogen deja sunt acolo.
+ Tot săptămâna asta a aruncat BMW după noi și cu datele tehnice esențiale ale sedanului sportiv electric i4, dacă ești rasă pură și urăști SUV-urile. Vine-n noiembrie și are o versiune care se numește M50, are 544 de cai și 795 Nm și face 0-100 în 3.9 secunde.
4. iPhone 12 TDI
Dar poate că sunteți genă de petrolhead și v-ați oripilat la gândul că Porsche și BMW fac electrice și diluează ADN-ul sportiv al mărcilor fără să fi testat vreodată vreuna dintre mașinile astea. Păi dacă e așa, există brânză și pentru dumneavoastră în galantar: nu vă mai place ce fac ăștia bătrâni? Luați-vă de-ăștia tineri pe care nu-i doare gura să atunce lucruri în piață, doar e gratis. Să zici.
Daniel ne povestește în acest feature despre care-i faza cu mașinile Apple, Google, Amazon, Huawei, Xiaomi și lista poate continua, pentru că în ultimii doi-trei ani am auzit că fiecare producător de telefoane se apucă să monteze roți pe niște ecrane și să le pună pe străzi.
Normal că e ușor să scrii Mașina Apple în titlu ca să pescuiești marmote. Doar că lucrurile nu-s chiar cum sună și, în cazul producției auto, there cannot be an app for that.
Morala: e mult mai complicat să te apuci să faci mașini decât să faci telefoane, tablete, laptop-uri, motoare de căutare și aspiratoare care se plimbă prin casă și-ți mătură parchetul.
5. Puma noastră
Iar dacă vrei una dintre puținele mașini sport care nu au cunoscut încă gustul curentului electric amestecat în benzina din cilindri, s-ar putea ca ea să fie mai aproape decât crezi. Ford Puma ST este unul dintre ultimii mohicani ai sportivității încă neelectrificate - plus că are doar manuală, întru juisarea puriștilor, chit că scame-n sânge s-ar găsi și aici: că are doar trei cilindri, că-s doar 200 de cai, că-i SUV urban sau crossover sau cum le zice fiecare hatch-urilor ăstora înălțate cu un scut care le crește prețul cu 5000 de euro (mașina noastră de familie e un Tiguan, deci și pe mine m-au păcălit ăștia, fiți pe pace).
Așadar, Ford Puma ST. Testată și povestită pe larg de Dragoș aici.
+ Iar dacă nu-ți ajunge Puma ST, vine un Puma ST RS M AMG sau ceva.
+ În fine, nici la Ford nu mai merge mult cu puritatea.
6. Cam scumpe mașinile în Croația
Nene, e momentul să scoți de la saltea alea două milioane de euro pe care le țineai pentru când se apucă ăștia în sfârșit să facă naibii mașini electrice interesante. Pentru că pentru tine Taycan-ul nu e îndeajuns de Porsche și pentru că pentru tine i4 nu e îndeajuns de BMW și pentru că probabil nici Spring nu-i îndeajuns de Dacia, poți să-i suni pe croații de la Rimac să-ți țină una dintre cele 150 de bucăți ale lui Nevera.
Are 1914 cai putere și 2360 de Nm, patru motoare electrice și face 0-100 km/h în 1.97 de secunde. Și are Michelin Pilot Sport în picioare, să nu-i crape talpa când o ia la goană.
E o mașină electrică fabuloasă per total și probabil că se vor vinde toate cele 150 de exemplare. După care le va crește exponențial prețul, că la 1914 cai mi-e că Neverele întregi vor putea fi numărate pe degetele de la două mâini peste vreo patru-cinci ani.
Așa că întrebarea nu e câte vom vedea pe Radu Beller, ci câte vom vedea la știri.
Aici ai detaliile tehnice, dacă ți-am trezit interesul. Iar aici vezi ce știe să facă pe linie dreaptă. Mulțumim că ne urmăriți, domnule Țiriac.
+ Și băieții ăștia merită o privire în cazul în care banii nu sunt o problemă.
+ Dar există și supercar-uri pentru cei ca noi, cum să nu existe?
7. Invitat special: Jeremy Claxon
Cât de generos ar putea un fi un text despre claxon? Cât de interesant și de atrăgător și de pasionant?
Cam atât de.
8. Coreea de Șut
Noul Kia Sportage se pregătește să intre pe teren. Deocamdată a fost scos la încălzire și bagă stretching de sprâncene în niște imagini-teaser care ne confirmă faptul că băieții din Coreea de Sud sunt challengerii pe care i-au așteptat nemții atât de mult și atât de înfrigurați. 8 iunie. Save the date.
9. Alte vești bune pe care le-ai ratat săptămâna asta
Mazda a vândut în luna mai în România 567 de mașini, record absolut pentru marca japoneză pe piața noastră. Apropo, România e pe plus la vânzări auto față de anul trecut. Nu cu mult, dar se adună, nu se scade.
Dacia Sandero e pe locul al patrulea în Franța în primele 5 luni ale anului.
Se apropie noul Lexus NX.
Vom avea Salon Auto la Geneva în 2022.
Norvegienii sunt îndrăgostiți de muscle cars. Haha.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Cât timp noi eram ocupați cu virusul, alții erau ocupați cu bacteriile.
Science, baby.
Om trece noi și peste asta.
Joan.
Grijă la pietoni. Poartă centura și-n spate. Va fi bine.
Ne auzim săptămâna viitoare.
Mircea.