MEȘTER ÎN MAȘINI by Autocritica.ro: Un Newsletter auto săptămânal.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#13
13 iunie 2021
Un newsletter
Susținut de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Karate Kid
Dacă-i pui pe ăștia de la Lexus să-ți povestească despre mașinile lor, o să te trezești în mijlocul unor discuții în care se folosesc termeni termeni aparent ciudați pentru o șuetă auto: Takumi, Omotenashi, Tazuna și alte demențe care explică, în general, detalii. Materiale, texturi, îmbinări și alte chestiuni care în general construiesc ceea ce noi simțim sub formă de calitate percepută.
Asta se întâmplă și-n cazul noului NX, un SUV care are rolul ingrat de a se lua de guler cu BMW X3, Audi Q5, Mercedes-Benz GLC și Volvo XC60 pe o piață europeană care iubește mâncarea tradițională.
Iar pentru a face asta, Lexus a înnoit NX-ul de la cap la coadă, i-a montat atât sistem hibrid clasic, cât și plug-in hybrid și i-a dat drumul în lume. Aici poți citi mai multe despre NX, în cazul în care ești fan anime.
+ Apropo de BMW X3: bang, facelift.
+ Apropo de interioare și de modul în care sunt construite, luați cu niște zen de la Nissan.
2. Orașul viitorului e în București
Înainte de a mă amenința cu o excursie în subsolul unui bloc comunist din Berceni, dați-mi voie să vă explic intertitlul ăsta. Că nu-i ceea ce pare.
Dacă n-ai auzit încă de EFdeN (se citește fix așa, EF - de - En), ai ratat unul dintre cele mai mișto proiecte de sustenabilitate care au loc în România. E vorba de o echipă de vreo 70 de studenți de la 5 universități care din 2014 încoace își imaginează cum ar putea să arate orașul viitorului. Cu toate acareturile lui, de la case care-și produc singure energia pe care o consumă până la - bineînțeles - mașini electrice cu stații dedicate, „copaci” fotovoltaici - adică pâlcuri de panouri fotovoltaice și chiar și - citez - „un sistem hidroponic de agricultură urbană”. Pentru că și pe ăia din The Jetsons îi va păli uneori pofta de ceapă verde cu slănină.
Partea interesantă e că oamenii nu doar își imaginează lucrurile astea, ci le-au și construit pe bune cu ajutorul celor de la ENGIE într-un oraș-concept care poate fi vizitat la București, în campusul Facultății de Inginerie a Instalațiilor din București. Așa că, dacă vrei să te lovești de contrastul dintre un oraș fără apă caldă și unul în care oamenii se spală prin nanotehnologie cu apă micelară, luați și vizitați locul. Au și un concurs pentru cei cu idei crețe.
3. Flower Power
Îmi place multicel faptul că electrificarea (parțială sau totală) pare să readucă în prim-plan caroserii aparent uitate sau marginalizate, cum sunt monovolumele și chiar utilitarele transformate în mașini de familie. Nu de alta, dar lansarea unui Volkswagen Multivan n-a mai făcut atâtea valuri de pe vremea în care Transporter-ul plimba hipioții de la Woodstock la Monterey.
Nu e electric, dar e plug-in hibrid. Vine și electric, însă. Mind the step. Aici sunt detaliile.
4. Meșter, ești cam plumb-acid
Se spune că cele mai bune idei se nasc la duș. Asta n-a venit la duș, că m-ar fi curentat. Dar s-a născut dintr-o discuție destul de amuzantă legată de tipurile de baterii și de cât de puține știu oamenii normali despre ele.
Așa s-a născut Școala de Baterii, o serie de clipuri educaționale în care cei de la VARTA îți explică prin vocea mea (sau invers, în fine) care-i faza cu bateriile astea. Promit că, deși subiectul pare plictisitor, clipurile astea nu-s deloc așa.
Ăsta e episodul al doilea, de exemplu.
Abonare humanum est
Dacă ai ajuns să citești aceste texte cățărându-te pe vreun link de pe internet, am o veste bună pentru tine: acest newsletter este săptămânal și ți se poate vărsa suav în fiecare weekend pe mail. Te costă doar 80.000 de euro. Glumesc, este și va fi mereu gratis. Mă rog, gratuit, dar niciodată ieftin.
5. Stai jos, 4
Dacă ești printre cei care consideră că mașinile adevărate sunt sedanurile, dar undeva-n adâncul sufletului știi foarte bine că deschiderea cu hayon a portbagajului este mult mai practică și că fițele-s ok până când ai de umflat niște trollere să mergi la mare cu ai tăi, ai la dispoziție câteva variante practice de familie. Skoda Octavia e cel mai bun reper.
Ce ne facem însă dacă tu ai deja un Seria 3, de exemplu? N-ai cum să te-ntorci la Octavia, pentru că-i prea ieftină pe revizii și ai nevoie de povești de spus la o cafea pe Radu Beller. În cazul ăsta te orientezi spre un Seria 4 Gran Coupe, de exemplu. Care este un Seria 3, dar are nume fancy și are hayon și are grila frontală verticală pe care BMW pare c-o testează pe din ce în ce mai multe mașini, poate-poate ne-om obișnui cu faptul că nu-i rât de mistreț, ci o evoluție a grilei lui BMW 328.
Deci soluții au fi, trebuie doar să treci peste superficialități. Bine, dacă nu-ți iei M440i, nu mai avem ce să vorbim.
6. O fată care a ajuns departe
„Omul despre care vorbim acum a ajuns să fie cel mai bun vânzător al mărcii pe care o aprecia. Și chiar să-și boteze brandul preferat după numele fiicei sale, pe care l-a folosit pentru mașina sa, apoi pentru barca sa, apoi pentru casa în care locuia; într-un final, și-a completat numele de familie cu prenumele fiicei sale”.
Hey, Mercedes.
7. Electricele sunt niște gunoaie
„Performanțele lui Rimac Nevera sunt date de cele patru motoare electrice, câte unul pentru fiecare roată, iar valorile spectaculoase promise în 2018 de conceptul C_Two au fost transferate către varianta de producție. Nevera dezvoltă 1.914 CP și 2.360 Nm. Accelerația de la 0 la 100 km/h are loc în 1.97 de secunde, sprintul 0-300 km/h se desfășoară în 9.3 secunde, iar viteza de top se oprește în dreptul valorii de 412 km/h”.
Drumul spre Nevera
8. Scoateți o foaie de hârtie
Am avut și săptămâna asta teste:
Renault Arkana - sau când francezii se prind că nu le-a reușit niciun SUV mai mare decât Captur, deci se uită la vecinii premium de peste Prut și rezolvă problema.
Ford Ranger Raptor - sau când inginerii Ford care lucrează la Focus RS nu se pot abține să facă RS-uri din orice mașină le pică pe mână.
9. Alte vești bune pe care le-ai ratat săptămâna asta
James May + Dacia Sandero = Love
Opel a renunțat la X-ul din numele lui Grandland. Și i-a executat și un facelift cu această ocazie.
De săptămâna asta avem un noul Toyota Land Cruiser. Mă rog, „avem”.
Honda Civic Type-R s-a dat pe circuitul de la Adâncata și a stabilit un timp de referință pentru mașinile cu roți motrice față. Nu știu cât de bun e timpul, dar clipul de acolo e bine de tot.
Dacă ți se pare că farurile mașinilor te deranjează mai mult decât o făceau până acum, nu ți se pare.
Podcastul Autocritica de săptămâna asta merge ascultat, a ieșit binișor.
BMW revine cu prototipuri în cursele de anduranță. Încă nu la Le Mans, dar de undeva trebuia început.
Ford a lansat în State noul Maverick, un pick-up hibrid de dimensiuni mai mici decât Ranger.
Cu mașinile electrice vă deranjăm.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
The Atlantic a adunat o listă de filme pe care ar trebui să le vezi anul ăsta.
Bo Burnham a scos Inside, un nou Special pe Netflix. E materie obligatorie, te ascult săptămâna viitoare din Welcome to the Internet.
O poveste care parcă-i roman polițist, nu realitate.
Nu-i atât de ușor să fie totul la fel ca înainte.
Dar poate să fie mai bine dacă știi încotro s-o iei.
2000 de mailuri pe zi.
Una grea: despre transformarea Germaniei de după perioada nazistă.
Cine să mai înțeleagă și creierul ăsta?
Care-i faza cu Rolex
Asta a fost tot. Vezi că nu doare să fii informat?
Pe săptămâna viitoare.
Mircea.