MEȘTER ÎN MAȘINI by Autocritica.ro: Un Newsletter auto săptămânal.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#14
20 iunie 2021
Un newsletter

Susținut de

O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Da Cia
A fost mare agitație pe internet săptămâna asta cu schimbarea de logo Dacia. Pe care am o știam de fapt de pe vremea în care era încă iarnă în ianuarie, nu toamnă în iunie. Noul logotip (adică denumirea mărcii scrisă cu un font nou, cu litere geometrice și angulare) și noua emblemă (adică sigla pe care o vom vedea pe mașini) au fost însă explicate în context de oamenii de la Dacia, care au anunțat și că noua culoare oficială a mărcii va fi kaki. Este o dovadă cât de subtilă se poate a faptului că Dacia începe să devină un brand de mașini care te îmbie la aventură. Adică de SUV-uri și crossovere de toate felurile. Mark my words.
Acu', toată atenția a fost adunată în jurul siglei formate din literele D și C, din motive care încă ne scapă. Nu au fost lămurite nici în explicațiile oficiale. Cumva, regula din branding zice că folosești pe emblemă fie un simbol relevant (cum a fost până acum scutul pentru Dacia), fie prima literă a mărcii, fie tot numele. În schimb, e prima dată când văd că un brand folosește literele 1 și 3 din nume în emblema care va apărea pe produse.
Și ar mai fi o disonanță grafică pe care bănuiesc că oamenii de la design au folosit-o pentru ca emblema să nu se transforme într-un X cu brațe lungi. D și C înțelegem măcar vag, dar Xacia nu prea se justifica, totuși:

În fine, per total e binevenită schimbarea, mai ales că: 1. Logo-ul actual Dacia nu e deloc ceea ce aș putea numi o siglă memorabilă. Și 2. Noua siglă își va justifica grafic prezența pe mașini odată cu o modificare de limbaj de design pe modelele Dacia. Care vor deveni și ele ceva mai angulare, cu muchii geometrice ceva mai pregnante.
+ Apropo de noile modele Dacia, în clipul de prezentare al noului logo s-a infiltrat și Duster facelift, pe care-l vom vedea pe șosele la toamnă. Ca teaser, așa, tipul ăla de prezență pe care o vezi, dar n-o simți. Încă ceva: noul Duster nu va avea sigla nouă, care va apărea pe mașini din 2022. Ăsta e clipul, mașina se vede în ultimul cadru, cel cu stopurile:

2. S-a cam făcut curent
Oamenii de la ENGIE ne-au întrebat cum am putea să vorbim despre stațiile de încărcare pentru mașini electrice pe care ți le poți cumpăra de la ei pentru acasă sau pentru birou fără să facem o treabă scorțoasă și plictisitoare. Așa că am luat un Mercedes EQA de aripi și l-am dus până la mare, să vedem cât consumă și ce autonomie are, încărcând pe la stațiile de la sediile lor din București și Constanța.
Cu ocazia asta am inaugurat și canalul de Youtube Autocritica, pe care în viitor se vor întâmpla niște lucruri. Merge un Subscribe, că-i gratis și nu cere mâncare.
Dacă te gândeai să-ți iei cea mai accesibilă mașină electrică de la Mercedes, afli din clipul de mai jos cum merge pe autostradă. Dacă te gândeai să-ți pui stație de încărcare acasă, vezi tot în clip ce ofertă are ENGIE pe subiect. Iar dacă te gândeai unde să mănânci niște midii bune la mare, afli din filmul ăsta unde ne-am petrecut un prânz în mijloc de săptămână. Când afară încă era vară.
Bonus: un apus de film american pe autostradă, cum ar trebui să se întâmple în orice final grandios al unei opere.
Aici găsești informații suplimentare despre stațiile oamenilor, dacă te interesează subiectul.


3. Oglindă, oglinjoară, cine-i cea mai frumoasă mașină din unghiul mort?
Între timp, continuăm să săpăm prin mănunchiul de fire care leagă momentele importante ale istoriei automobilului de noi, ăștia care luăm totul de-a gata în 2021. Daniel Popescu ne povestește într-un articol absolut superb despre un element de pe mașină căruia-i conștientizăm importanța doar dacă rămânem fără el în vreo parcare: oglinda retrovizoare.
Deși ar putea părea o poveste plictisitoare, te asigur că nu-i deloc așa. De fapt, oglinda retrovizoare are o poveste mai lungă și mai interesantă decât unele mărci auto de azi. Nu zic care, că ne curentează tata Musk.
+ Apropo de evoluția unor lucruri pe care le luăm de-a gata, Jeep încearcă să facă parbrizul ceva mai trainic. Nu-s convins că telefoanele sunt o sursă bună de inspirație, totuși.
4. Pe ce canal joacă turcii?
Dacă tot am ajuns la subiectul „lucruri ceva mai trainice”, luați și vedeți cum vor turcii (mă rog, unii turci, nu dăm nume aici) să transforme Istanbulul într-un soi de insulă. E unul dintre articolele alea despre canale navigabile și alte detalii de infrastructură pe care ești convins că nu le vei citi în viața ta, dar cu care rămâi în brațe până la final, ca-ntr-un film bun.
Abonare humanum est
Dacă ai ajuns să citești aceste texte cățărându-te pe vreun link de pe internet, am o veste bună pentru tine: acest newsletter este săptămânal și ți se poate vărsa suav în fiecare weekend pe mail. Te costă doar 80.000 de euro. Glumesc, este și va fi mereu gratis. Mă rog, gratuit, dar niciodată ieftin.
5. M&Ms cu benzină
Dar să revenim la mașinile noastre cele de toate zilele. Sau cel puțin asta zice BMW despre M3 și M4: că pot fi utilizate în viața de zi cu zi și că pot fi docile sau monstruoase, în funcție de cum te trezești dimineață și de ce drumuri ai de făcut.
Știrbu a tras paiul scurt și a trebuit să-și sacrifice trei zile din viață în schimbul unei experiențe cu mașinile astea pe circuitul de la Târgu Mureș. Măcar l-a plouat bine, să fim chit.
Zice așa Știrbu: „Mă simt ca un pilot de curse, și nu doar din cauza căștii pe care mi-am îndesat-o pe căpățână înainte să intrăm pe circuit. Nu, nu e asta. Cred că e zgomotul. Mașina asta tună atât de puternic încât nu înțeleg nimic din ce comunică prin stație Silviu Toma, instructorul BMW care-mi arată calea. Aud că se vorbește, nu aud ce se vorbește. Sper doar să nu fie vreun mesaj pentru mine”.
Aici e povestită toată experiența.

6. Sabine atacă primul viraj
Oamenii care se ocupă de circuitul Nordschleife de la Nürbürgring (adică versiunea aia tradițională, de casă, de 21 de kilometri, pe care s-au călit piloții în vremuri în care volanul era legat direct la roți) au decis să boteze primul viraj al celui mai cunoscut circuit din lume cu numele regretatei Sabine Schmitz.
Este un gest mai mult decât potrivit în onoarea singurei femei care a câștigat cursa de 24 de ore de la Nürbürgring. Nu știu cum au numărat germanii, dar în ei am încredere că au făcut-o corect: peste 33.000 de tururi de Nordschleife a bifat Sabine până când un nenorocit de cancer a trimis-o la boxe la doar 51 de ani.
Sabine-Schmitz Kurve. Inaugurare pe 11 septembrie, în cursa de 6 ore de la Nürbürgring.
+ Eu nu m-am născut să curăț cartofi - povestea Sabinei Schmitz.
7. Școala de Baterii
Am fost foarte fericit când cei de la VARTA mi-au propus să construiesc o serie de clipuri educative cu privire la baterii. Bateriile alea clasice, de 12V, „cărămizile” pe care le știm cu toții sub capota mașinii (friendly advice: vez' că nu prea mai sunt sub capotă în ultima perioadă).
Nu pentru că nu existau clipuri educative, ci pentru că am ocazia să le fac pe înțelesul tuturor. De exemplu, în episodul ăsta îți explic fără fițe și tehnicalități care-i faza cu bateriile EFB și AGM și ce fel de baterie se potrivește pe mașina ta în funcție de cât de adânc ți-ai dotat-o cu sisteme și alte nebunii.

8. Germanii au pus mâna pe târnăcop
Porsche a transpirat puțin în tranșee săptămâna asta:
A deschis al doilea centru de inginerie din România. La Timișoara. Primul e deja la Cluj.
A prezentat noul 911 GT3 Touring (foto mai jos). Adică un 911 de 510 CP cu motor de 4 litri care n-are eleron, ca GT3-ul non-Touring. Să nu ieși în evidență în cartier, cum ar veni. Good luck with that.
Apropo de asta, Porsche a aflat că nu poate să vândă GT3-ul cu manuală în California pentru că șasele-n linie aspirat urlă cam tare și trezește populația atfel obișnuită doar cu motoare mici, HEMI de 6.4 litri și tot așa.
A anunțat că schimbă sistemul de infotainment de pe mașini, care trece la nivelul următor. Cu actualizări wireless and all the jazz.
A anunțat că va exista o versiune de performanță pentru Cayenne Coupe. Care a bifat deja cel mai bun timp din istorie pentru un SUV pe Nurburgring.

9. Alte vești pe care n-aveai voie să le ratezi săptămâna asta
RIP Adrian Cernea. Pilotul a murit sâmbătă în timpul unei etape din Campionatul Național de Off-road care avea loc în zona Slănic Moldova. Mașina sa a fost răsturnată de apele umflate ale râului Oituz.
Forester facelift a fost prezentat în Japonia.
Tot vânzărilor în Europa în luna mai: 1. Volkswagen; 2. Peugeot; 3. Toyota. Aici e tot clasamentul.
Apropo de asta, prețurile în creștere continuă ale mașinilor noi îi fac pe americani să le schimbe mai rar.
Apropo de asta #2, un Porsche Taycan costă vreo 600.000 de dolari în Singapore.
Mazda lansează 3 mașini electrice noi până-n 2025. Pe platformă dedicată, nu corcituri.
Ford Puma ST Gold Edition. Sau cum ar fi arătat Puma dacă era model al celor de la Cupra.
Doi oameni care scriu și pe Autocritica s-au adunat într-o mașini de raliu și au participat în Bulgaria la Rally Slieven. Aici e povestea lor.

Trailerul jocului F1 2021
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Viața unei șoferițe de camion nu e ușoară.
Nu te pui cu colecționarii.
Una e să citești, alta e să citești și să-nțelegi ce citești.
Cafeaua ajută, dar nu-ți bagă-n traistă.
Nu-i ok să fentezi somnul. (Aceste rânduri sunt scrise la ora 3:20)
Există iubitori de câini și există Westminster Dog Show.
Teoriile conspirației nu-s de ieri, de azi.
Dacă respecți regula 20-5-3, ai șanse să rămâi cu creierii întregi.
Dacă-ți permiți să respecți și asta, ești deja eroul meu.
Îți urez o săptămână cât mai aproape de realitate. Ne recitim peste 7 zile.
Fix în locul ăsta.
Mircea.