Newsletter-ul Meșter în Mașini #15
MEȘTER ÎN MAȘINI
#15
27 iunie 2021
Un newsletter
Susținut de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Duster techlift
S-a băgat acid hialuronic pe muchiile lui Duster și a ieșit un Duster aproximativ identic, dar ceva mai odihnit. Un facelift pe rit german, practic. S-au schimbat niște linii prin faruri (noi le zicem corect blocuri optice, că farurile în sine sunt luminile, dar anyway, înțelegeți voi), s-a băgat LED pe faza scurtă, s-au mutat cu trei milimetri mai la vale niște lucruri pe grilă. Și, dacă tot a avut succes ediția specială Duster by Orange, s-a băgat și o nuanță portocalie de caroserie care să mai împrospăteze situația cromatică.
A, și mai apare un display nou la interior care-ți leagă telefoanele wireless la Android Auto și Apple CarPlay (cc multe alte mărci care n-au reușit încă performanța asta). Mă rog, display-ul rămâne la nivelul pedalelor, ca să-l vadă perfect copiii de până la 3 ani în timp ce conduc mașina.
De fapt, facelift-ul ăsta e ceva mai interesant în fișele tehnice, acolo unde apare versiunea ECO-G (100 de cai) cu alimentară duală. Adică merge și cu benzină, și cu GPL și are două rezervoare diferite. Din fabrică. Interesant e că rezervorul de benzină plus cel de GPL înseamnă că Duster ECO-G are o autonomie de vreo 1200 de kilometri. E și ăsta un mod de a-ți convinge clienții să renunțe la diesel, dacă de mild hybrid, hybrid sau Plug-in hybrid nu se pune problema. Încă.
Avem și cutie automată cu dublu ambreiaj pe Duster facelift, dar nu pe versiunile 4x4. Adică ori iei 4x4, ori automată. Nu e neapărat pentru c-așa vor ăștia de la Renault și Dacia, ci pentru că-i limitată platforma tehnică de sub Duster. Pe noua generație, pe care o mai așteptăm vreo 3-4 ani, se va rezolva cazul.
+ Aici citești povestea lui Duster de la origini până-n prezent.
+ Viitoarea generație Duster va fi probabil diferită estetic, pentru că la manetele design-ului Dacia s-a montat un designer de la Aston Martin. Acu' să-l vedem pe domnul Miles, că mașini de 200.000 poate să deseneze oricine.
2. Camere de calitate în Deltă
Apropo de Duster, mașina este cărăușul oficial al echipei de filmare care se ocupă de documentarul Wild Danube. Se filmează as we speak în Delta Dunării, iar de partea corectă a camerelor se află Charlie Ottley, un britanic care a pus România pe mai multe televizoare din toată lumea în ultimii ani prin documentarele filmate aici decât a făcut Ministerul Turismului după Revoluție.
Daniel Butnariu a stat alături de echipa de filmare câteva zile și începe pe Autocritica o serie de articole în care ne povestește ce, cum și mai ales de ce Delta este miraculoasă, dar în același timp un loc în care omul ca specie a cam eșuat tehnic.
3. Greu de încărcat 2: Răzbunarea prizei
Un studiu realizat la nivel european cu ajutorul a 7000 de șoferi din cele mai mari piețe auto de pe Continent (Marea Britanie, Franța, Germania, Olanda, Spania, Italia, Norvegia, Suedia și Danemarca) aduce concluzii foarte interesante legate de modul în care sunt utilizate mașinile electrice.
De exemplu:
Posesorii de mașini cu motoare termice parcurg anual, în medie, 13.600 de kilometri.
Posesorii de mașini cu motoare electrice parcurg anual cu 630 de kilometri în plus: 14.200.
69% dintre posesorii de mașini electrice sunt mulțumiți de dezvoltarea actuală a infrastructurii de încărcare.
În traducere, problemele cu mașinile electrice sunt mai degrabă ale celor care nu le conduc. Ceea ce e amuzant și trist în același timp.
+ Apropo, Skoda a anunțat că va pune pe piață cel puțin 3 mașini electrice până-n 2030.
+ Audi a lansat în România noul Q4 Sportback e-tron și avem prețurile.
+ Tot Audi pregătește update-uri serioase pentru e-tron și e-tron Sportback, adică SUV-urile cu care a început aventura mărcii germane în rollecoaster-ul electric.
+ De altfel, din 2033 nu vei mai putea cumpăra din showroom un Audi pe benzină sau diesel.
4. Allons enfants de la Patrie / Le jour d'umlaut est arrivé
Tot cu electrice vă deranjăm.
S-a testat noul Citroen C4 electric, al cărui nume oficial este Citroën ë-C4, că le-au rămas francezilor niște umlauturi de la montajul mobilei și-au zis că-i păcat să le arunce. Dragoș zice așa:
„Citroën ë-C4 s-a dovedit a fi un automobil foarte eficient din punct de vedere al consumului de energie electrică. Deși cifra oficială pentru consum mediu măsurat în ciclu WLTP este 16 kWh/100 km, noi am reușit să obținem un consum de 13.4 kWh/100 km în ciclul urban. Cei 50 kWh ai bateriei oferă astfel o autonomie mai mult decât suficientă pentru uzul urban”.
Numai vești bune de pe frontul electric, v-am spus. Aici e tot testul.
Abonare humanum est
Dacă ai ajuns să citești aceste texte cățărându-te pe vreun link de pe internet, am o veste bună pentru tine: acest newsletter este săptămânal și ți se poate vărsa suav în fiecare weekend pe mail. Te costă doar 80.000 de euro.
Glumesc, este și va fi mereu gratuit. Gratuit, dar niciodată ieftin.
5. Pe ultimul drum, indicatoarele sunt scrise în românește
De fiecare dată când publică ăștia de la Bruxelles buletinul cu statistici legate de decesele rutiere, deschid documentele pentru analiză abia după ce-mi fac o limonadă cu 90 de lămâi și 100 de mililitri de apă, apoi beau 10 ristretto-uri. E singura metodă de a-mi păstra calmul în fața unor cifre care ne aruncă pe ultimul loc european când vine vorba de noi înșine.
96 de decese la milionul de locuitori adună România într-un an, dublu față de media Uniunii Europene și de peste 4 ori mai mult decât Suedia, țara care pierde cei mai puțini oameni în astfel de evenimente.
Ai fi tentat să dai vina pe infrastructură, bineînțeles. Nu-i ca și cum delegarea vinei nu-i sport național. Până când ieși un pic prin cartier și strângi în jumătate de oră 100 de argumente pentru care suntem niște norocoși că încă trăim. Am vorbit despre asta și-n podcastul Autocritica de săptămâna asta: nu-i ca și cum, dacă mâine ar apărea brusc 10.000 de kilometri de autostradă în România, mașinile care iau ITP-ul pe blat ar dispărea brusc. Sau ar învăța frații noștri să meargă legal, să semnalizeze și să-și transporte copiii în scaune potrivite cu vârsta acestora.
6. Conceptual vorbind
Ce se întâmplă când încrucișezi un Nissan Juke cu o mașină de Dakar și cu bordurile triple de prin București? Iese asta.
7. Noul album La Familia
În demența asta cu SUV-uri de toate dimensiunile în care ne scăldăm de niște ani am început să privim lansările caroseriilor „clasice” ca pe niște curiozități. Dacă sedanuri și hatchback-uri mai sunt de sămânță, chit că-s rare ca Tigrul de Sumatra, break-urile o cam iau ușor pe urmele monovolumelor. Din păcate.
Așa că am primit cu bucurie-n suflet vestea că noua generație Peugeot 308 va avea o variantă break, chit că știu și cei de la Peugeot că toți familiștii care vor intra în showroom vor alege în continuare 3008.
8. Orrore alla Lancia
Lancia a rămas cu un singur model în gamă: Ypsilon. Care se vinde într-o singură țară europeană: Italia.
Din fericire pentru marca italiană, generația care știe ce-i aia Delta Integrale n-a murit încă. Din nefericire, oamenii urlă la bec când le cer celor de la Lancia să se trezească din somnul cel de moarte și să miște lucrurile, mai ales că brandul face acum parte din ditamai Stellantis-ul (ăsta e grupul format din Fiat-Chrysler și PSA Peugeot-Citroen-Opel), deci spațiu de manevră ar fi.
Până una-alta, italienii înțeleg ce vor din vraful de plângeri care le zace pe birou. Așa că au decis că:
Lancia va scoate pe piață o mașină electrică în 2024.
E vital ca Lancia să lanseze o trotinetă.
9. S-au mai văzut prin parbriz săptămâna asta
Honda ne-a arătat noul Civic în versiunea hatchback. Va fi hibrid și atât.
Porsche a mai bătut un record pe Nurburgring.
Un Lexus LFA cu 116 kilometri la bord e scos la licitație. S-au produs doar 500 de bucăți.
Trebuia să se întâmple și asta: Bugatti Chiron versus un monopost de Formula 1.
Dacă ai de gând să-ți iei un Toyota GR Yaris, oamenii ăștia îți spun care-s bunele și relele mașinii.
File de poveste din istoria mașinilor. Doamne ferește.
Legăturile ciudate dintre Fiat 500 și Daewoo Matiz.
Băieții ăștia au asamblat un motor rotativ și au filmat toată treaba asta.
Hidrogenul e soluția tehnică de viitor corectă. Dar mai degrabă pentru avioane și trenuri.
Când îți cumperi o mașină, dai banii mai ales pe software.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Povestea asta m-a lipit de scaun.
Un fel de tuning, dar cu mobilă de la Ikea.
Oferim salariu bun, beneficii anuale, bonuri de masă și aer condiționat.
Sper că nu vă faceți concediul la Marmara anul ăsta.
Dacă ți-ai luat animal ca să-ți îndulcești pandemia, e bine să citești asta.
Fake it til you make it, da' să știm și noi.
În Las Vegas se coace ceva.
Scottie Pippen are ceva de spus.
Ne-a luat 5000 de ani ca să punem roți sub genți.
Ne recitim săptămâna viitoare. Până atunci, frâne bune și gropi puține.
Mircea.