MEȘTER ÎN MAȘINI by Autocritica.ro: Un Newsletter auto săptămânal.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#16
4 iulie 2021
Un newsletter
Susținut de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Transfăgărăshow
Pe oamenii de la Red Bull îi știți: mereu cu idei crețe, implicați în toate nebuniile lumii, de pe vârful Himalayei până pe fundul oceanelor, trecând pe circuitele de Formula 1 ale lumii. Unde-i rost de extreme, își bagă coada imediat și taurul nostru. Iar dacă vine vorba de sporturi „normale”, cum sunt handbalul sau tenisul, fiți siguri că oamenii inventează un regulament diferit ca să agite lucrurile (seturi până la 4, tenis fără neț, senzori în loc de arbitri de linie? De la Red Bull au plecat toate).
Acum, care-i ultima deschidere de șosea pe care o țineți minte în România? Dacă nu țineți minte niciuna, probabil că n-a existat niciuna memorabilă. Asta pentru că de obicei aflăm de la televizor sau de pe internet că Transfăgărășanul s-a deschis după iarnă. Vine știrea aia sforăitoare, via CNAIR: „DN7C este deschis începând de astăzi circulației de la kilometrul (...)”.
Ei bine, știrea a căzut din cer anul ăsta, cum ar veni. Și am fost acolo ca să vă spun povestea.
2. Enyaq și ață
Una dintre cele mai interesante electrice „normale” de pe piață este Skoda Enyaq, un SUV compact în care intră o familie, poate să traverseze țara fără să ceară furajare (mă rog, depinde de unde până unde o traversezi) și are și un preț relativ decent pentru ce oferă. Este un Volkswagen ID.4 cu alt design, alt preț (mai bun) și mai ales cu picioarele pe pământ, dacă-mi permiteți o legătură cu materialul cu nebunii de la Red Bull.
L-a testat colegul Cornel Șocariciu și ne povestește aici care-i treaba cu tot buzz-ul.
În rest, jos pălăria pentru oamenii de marketing de la Skoda, care în momentul ăsta au în gamă SUV-urile foarte ușor de memorat Kodiaq, Karoq, Kamiq și Enyaq. Și e doar începutul. Scapă cine poate.
+ Apropo de Enyaq, SUV-ul cehilor a fost pe locul al patrulea în vânzări în luna mai în Europa. Tesla Model 3 a fost pe locul întâi, VW ID.3 pe al doilea, Zoe pe al treilea. Ăsta e clasamentul complet.
+ Dacă tot am ajuns în fața stațiilor de încărcare, aflați că oamenii de la Enel X au mai montat 36 de stații pe la Mega Image-uri. Ca să-i iei și mașinii ceva de la Mega.
3. Cai verzi pe bariere deformabile din aluminiu
După ce Euro NCAP a anunțat că noua generație Sandero și Logan au primit două stele la testele de siguranță, ne-am pus cu burțile pe carte și am săpat prin hârtiile organizației independente europene ca să vă explicăm care-i treaba cu mecanismele complexe de notare ale oamenilor de acolo.
E ceva de citit, dar măcar te pui la culcare diseară știind că ai învățat ceva serios astăzi.
4. Romantismul n-a murit
În 1988, o mașină construită de amatori într-un garaj a stabilit recordul absolut de viteză pe circuitul de la Le Mans. Unul care nu va fi niciodată întrecut.
Nebunii
Abonare humanum est
Dacă ai ajuns să citești aceste texte cățărându-te pe vreun link de pe internet, am o veste bună pentru tine: acest newsletter este săptămânal și ți se poate vărsa suav în fiecare weekend pe mail. Te costă doar 80.000 de euro.
Glumesc, este și va fi mereu gratuit. Gratuit, dar niciodată ieftin.
5. Ciolanul lui Thor
Volvo a prezentat săptămâna asta noul Concept Recharge. Deși suedezii n-o spun explicit, mașina asta va fi sursa de inspirație pentru urmașul lui XC90 și va deveni cel mai scump model din gama mărcii scandinave.
Spun „urmașul lui XC90”, nu „înlocuitorul lui XC90”. Pentru că nu-i foarte clar cum se vor amesteca fluidele în gama Volvo. Știm doar că boss-ul suedezilor a confirmat că viitorul model de serie inspirat de Concept Recharge va primi un nume de botez, nu o denumire formată din litere și cifre, cum e tradiția la Göteborg.
Ce să zic? Bine că Kodiaq, Karoq, Kamiq și Enyaq sunt luate. Pfiu.
+ Să sperăm că numele viitorul model va fi unul inspirat și că nu va fi decis în mijlocul vreunei petreceri: 2021 este cel mai bun an din istoria companiei la capitolul vânzări, deci se mănâncă mult tort la Volvo lunile astea.
6. Glumă Turbo
Lăsăm electricele la încărcat preț de două paragrafe și ne ocupăm de un Hot Hatch ca-n vremurile cu miros de benzină.
Noul Volkswagen Polo GTI rămâne la un motor de 2.0 litri cu patru cilindri. Scoate 207 CP și 320 Nm, are automată cu dublu ambreiaj și face 0-100 km/h în 6.5 secunde. O mașină care din fișa tehnică pare fix ce-a recomandat psihologul în cazul în care ești afectat de trendul actual al industriei. Nu mai zic că-i probabil ultima șansă să-ți cumperi așa ceva înainte de Marea Electrificare, că mi-e că devine piesă de colecție. Alături de colegul Toyota GR Yaris, altă specie pe cale de dispariție numai bună de luat la trântă.
7. Pomana Porsche-ului
Și dacă tot am călcat într-o pată de benzină la pompă, nu ne ștergem tălpile până nu vă arăt ce-a scos Porsche săptămâna asta. Se numește Cayenne Turbo GT, e cel mai nenorocit Cayenne imaginat vreodată, poate fi cumpărat exclusiv în versiunea de caroserie Cayenne Coupe și are vreo 640 de cai putere, cu 90 în plus față de Cayenne Turbo. V8 de 4.0 litri, #likeaboss
3.3 secunde pentru 0-100 km/h. Sau, dacă nu crezi fișa tehnică pe cuvânt, poate-ți poți imagina cum s-o simți animalul ăsta când afli că a devenit recent cel mai rapid SUV pe circuitul de la Nurburgring. Nu cel mai rapid SUV Porsche, cel mai rapid SUV punct.
+ Dacă nu-ți cade bine la stomac nici măcar Cayenne Turbo GT, cred că e momentul să-ți fac cunoștință cu Porsche Exclusive Manufaktur. Aici n-ai cum să nu găsești ceva pe gustul tău.
8. Fiți ascultători
Vă mai aduc aminte din când în când de faptul că înregistrăm săptămânal un podcast care ia la rând lucrurile care fac roțile mașinilor să se-nvârtă. Alături de mine la microfoane șed (când nu-s luați cu treabă) domnii Andrei Știrbu și Cornel Șocariciu. De exemplu, săptămâna asta nu l-am avut pe Cornel, care-i ocupat să evite copaci la Raliul Moldovei, dar s-a stat de vorbă cu omul nostru Știrbu despre mașini.
Poți să asculți Autocritica Podcast #19, cel mai recent episod al seriei, pe:
- Autocritica: https://www.autocritica.ro/podcast/
- Spotify: http://spoti.fi/3pQGAgY
- Apple Podcasts: http://apple.co/37KkJSf
- Google Podcasts: http://bit.ly/3knRKJ5
Iar de săptămâna viitoare și pe Youtube. Cu tot cu video. Ăsta e primul loc în care anunț asta, deci felicitări pentru că te-ai abonat la newsletter, viața ta e acum mai completă.
9. Radarele mele au detectat săptămâna asta și:
Noua generație Opel Astra se pregătește de decolare.
Poți să-ți cumperi noul Jeep Compass facelift în România.
Subaru mai bagă un WRX la tejghea. De urmărit dacă vine și-n Europa sau nu.
Umblă vorba că nici Lancer EVO n-a murit de tot.
Știați că există state din SUA în care e ilegal să-ți alimentezi singur mașina la pompă?
Băiatul ăsta ne arată cum funcționează un carburator.
Când devin electricele mai curate decât omoloagele pe benzină și diesel? Studiu de caz.
Ai 100 de încercări să ghicești care-i cel mai vândut model Plug-in Hybrid din SUA. Nope, n-ai ghicit.
Mustang Mach-E versus Tesla Model Y. Fight.
Un motiv bun să alegi Bologna ca detinație pentru viitoarea ta vacanță. Așteptăm fotografiile cu sufletul la gură.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Pandemia va schimba hotelurile așa cum le știm noi.
Tipa asta povestește cum e să lucrezi în celebrul laborator de virusologie din Wuhan. Apropo de asta, vești bune de pe front.
E minunat să încerci să devii mai eficient. Doar că, vezi tu, suntem niște workaholici cretini.
Fiecare cu ce-a adunat în pandemia asta.
Terminator 2 are deja 30 de ani, dar poveștile lui se spun de-abia acum.
Că tot se înmulțesc știrile cu urși care intră-n curțile oamenilor.
Ce-ai cu noi, bă? Pentru ce să dăm cu VAR?
Semințe, băieți.
La bună revedere. O să am niște vești bune săptămâna viitoare, deci fiți pe fază.
Mircea.