MEȘTER ÎN MAȘINI by Autocritica.ro: Un Newsletter auto săptămânal.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#17
11 iulie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Știu eu un băiat care se pricepe
Înainte să vă povestesc întâmplarea săptămânii, vă las o secundă să analizați cu o fotografie realizată într-un garaj din Zadar, Croația, în 2 iulie 2010.
Băiatul din imagine avea 22 de ani și tocmai punea un pachet de baterii pe un „Ursuleț”, un BMW Seria 3 E30 vopsit în verde turbat. Te uiți la el și-l vezi în parcarea de la Băneasa strângându-se cu băieții la capătul zilei de vineri ca să deseneze cu anvelopele prin parcare. Și-o fi luat și niște amenzi pe la vârsta aia, doar nu transformi un E30 323i în mașină electrică doar ca să nu poluezi când ieși să cumperi iaurt din Carrefour.
Îl privești în ochi, așa, și-ți cam vine să-l trimiți să-și caute naibii un job serios, să nu mai stea pe banii părinților. O fi el mare inventator cu diplome pentru tot felul de gadget-uri primite până acum, dar diplomele nu țin de foame, iar iaurtul din Carrefour trebuie plătit cu bani, nu cu medalii.
Și acum, priviți imaginea asta. 5 iulie 2021. 11 ani mai târziu.
În stânga e Lutz Meschke, vicepreședintele Porsche AG. În dreapta e Oliver Blume, manager general și CEO Porsche.
În mijloc, în teniși albi, cum se cade, e omul nostru. Mate Rimac. 33 de ani, croat, nebun de legat, ambițios până-n ultimul volt al bateriilor și mai ales proaspăt proprietar al mărcii Bugatti. Oricine (cu bani mulți) poate să cumpere marca Bugatti. Însă doar oamenii cu o tonă de creier sub șapcă reușesc să facă asta fără să dea niciun ban de la el.
Aici îți explicăm și cum s-a întâmplat mișcarea.
Mate Rimac conduce Rimac Group, companie care de săptămâna asta are 55% din joint-venture-ul Bugatti-Rimac. Restul de 45 de procente sunt deținute de Porsche.
Așa că data viitoare când vedeți un tip de 21 de ani că-și lucrează sub Ursuleț sau Rechin sau Cobra sau - insert here a pop culture symbol - lăsați-l în pace să-și ducă visul mai departe. Oricât de nebun ar părea.
Mate Rimac nu are un Bugatti, are Bugatti.
+ Drumul spre Nevera - povestea lui Mate Rimac și a companiei pe care o conduce.
+ Mai merg niște imagini din Dubrovnik, de la evenimentul care a legat Rimac, Bugatti și Porsche într-unul dintre cele mai inedite grupuri auto ale lumii. Nu vezi în fiecare zi o mașină electrică de 2000 de cai putere cărată cu elicopterul și așezată în cetate, alături de un Chiron și un Taycan Cross Turismo.
Omul nostru, Mate. Respect.
2. Șapte dintr-o lovitură
În cu totul altă zonă a industriei auto, Dacia anunță că va prezenta la toamnă, la prima ediție a Salonului Auto de la München (înlocuitorul perimatului Salon de la Frankfurt), o mașină cu șapte locuri. Care nu va fi (încă) mult-așteptatul Bigster, fratele mai plin de el al lui Duster. Ci - zic eu, vedem noi mai încolo - un crossover cu alură de break de familie și scuturi care-ți dau de faux-offroader. Bazat pe recent lansata generație Logan/Sandero.
E cel de sub prelata din imagine. Aflăm prin septembrie care-i mersul cu mașina asta de fapt.
3. Care-ai curentat calul?
Treaba cu prima electrică pe bune a celor de la Ford e complexă și merită discutată și povestită pe larg (hint: o vom face în curând).
Faptul că prima electrică Ford se numește Mustang Mach-e este în același timp un act curajos spre inconștient și un topor aruncat nonșalant în propriile glezne de cei de la Ford. Pentru că să treci Mustangul din planul V8 în planul amperaj/voltaj/kWh poate fi considerat un sacrilegiu. Și este: în State s-au răsculat deja hoarde de fani ai pony car-ului original, care consideră că Mustang-ul e o icoană, iar pe icoană n-o bagi în priză.
Până una-alta, mașina poate fi precomandată și de la noi, vă povestește Cornel ce și cum în articolul ăsta. Dar ne păstrăm libertatea de a ne da cu părerea abia după ce-o luăm la test. Și ce test: 9 zile în jurul țării, alături de alte 8 mașini electrice lansate anul ăsta în România. Fucking hell, ce demență va fi.
+ Aici găsești datele tehnice ale mașinii.
+ „This is a Mustang”
4. Varianta Delta: pentru cei puternici
Dar hei, prea mult optimism strică. Așa că-ți servește Daniel Butnariu o porție de realism pe tavă.
Omul nostru a mers timp de patru zile pe urmele echipei de producție a unui viitor documentar despre Delta Dunării. Wild Danube se va numi și e construit de britanicul Charlie Ottley, un tip care a făcut o pasiune din țara asta, pe care o prezintă de niște ani în povești și plimbări documentate implicit pe Netflix.
Intră și citește asta doar dacă ai stomacul tare și nervii de oțel.
Abonare humanum est
Dacă ai ajuns să citești aceste texte cățărându-te pe vreun link de pe internet, am o veste bună pentru tine: acest newsletter este săptămânal și ți se poate vărsa suav în fiecare weekend pe mail. Te costă doar 80.000 de euro.
Glumesc, este și va fi mereu gratuit. Gratuit, dar niciodată ieftin.
5. Bate șaua să priceapă oamenii
De cealaltă parte a ringului, în colțul „Faith in Humanity Restored”, se află oamenii ăștia. Care-și fac propriul lor maraton pe biciclete nu pentru propria glorie, ci pentru a ajuta niște copii să aibă o viață cât de cât normală.
E o poveste cu biciclete, cu zile și nopți în șa, cu somn puțin și cu efort mare. Deci nimic sclipitor, nimic spectaculos, nimic televizabil și instagramabil și show-worthy. Dar vei găsi rar spre deloc o poveste mai plină de substanță decât asta.
Cu mulțumiri speciale colegului Andrei Știrbu, care s-a luat îndeajuns de-n serios ca să-i urmărească pe oamenii ăștia cu mașina de asistență. Good job, omule, you know I love you.
Oameni care învârt roți.
6. Arkana lui Noe
„SUV-uri coupé au existat și înainte ca producătorii premium să populeze piața cu ele. Îmi pare rău că-ți voi provoca acum o traumă poate uitată, dar îți mai amintești de SsangYong Actyon? Exact.
Din fericire, Renault Arkana se aseamănă cu Actyon doar prin natura sa populistă și prin prețurile accesibile. Altfel, noul SUV coupe de la Renault se uită încruntat către cocoșații din liga premium”.
Știrbu în testul nostru cu Renault Arkana hibrid. Full-hybrid. Self-charging hybrid. Hibridul ăla care nu se-ncarcă la priză. Înțelegi tu.
+ Dacă vrei hibrid plug-in, dar bugetul îți permite un salt quantic, Bentley are vești bune pentru tine.
7. Lupule, de ce ai familia așa de mare?
Dar poate că familia ta e ceva mai tradițională la capitolul mașini și nu-și dorește caroserii-corcitură. Așa că, dacă ești îndeajuns de inteligent, te poți muta două pătrate mai spre nord-est, acolo unde Volkswagen tocmai a prezentat Golf R Variant. Unde „R” vine de la „'R-ați ai dracu' cu drumurile voastre, că-mi stric bunătate de mașină de 320 de cai putere prin gropi”.
Soției poți să-i spui că acel R vine de la „Respect”, pentru că așa te vor privi vecinii: ca pe un familist de carieră care înțelege adevărata valoare a unui break, fie el și 2.0 benzină turbo.
Nu trebuie să știe nimeni că mașina asta face 0-100 km/h în 4.9 secunde în momentul imediat următor după ce-ai lăsat copiii la școală.
Rămâi dator.
+ Dacă te strânge, totuși, Golf R, ai Kodiaq RS. Același motor, dar la 245 de cai și 44.000 de euro.
8. Video Killed the Radio Stars
Am rezistat tentațiilor, am trecut peste pandemii, ne-am văzut prin măști, am plătit abonamente la servicii premium care ne oferă o calitate înaltă a sunetului înregistrat pe internet, am răbdat la fiecare „Bă, da' voi chiar nu faceți podcast-ul ăsta în format video în 2021?”.
De acum, suntem călare pe Youtube și te invităm și pe tine să ne vezi în timp ce râdem de mașini în Podcastul Autocritica. Bagă un Subscribe, un Like sau ce se mai dă tradițional pe acolo, că suntem noi pe platforma asta și nu ne pricepem atât de bine.
Rămânem și în variantă audio, în cazul în care ne ascultai în mașină, când alergai sau când zburai cu avionul.
- Spotify: http://spoti.fi/3pQGAgY
- Apple Podcasts: http://apple.co/37KkJSf
- Google Podcasts: http://bit.ly/3knRKJ5
9. Radarele mele au detectat săptămâna asta și:
Comisia Europeană i-a prins cu fofârlica pe BMW, Volkswagen și Daimler.
BMW Seria 2 Coupé a primit o generație nouă care arată - hai să-i zic - altfel. Că mai bine nu prea arată.
Din 2028 nu vei mai găsi decât modele electrice în showroom-urile Opel. Apropo de Opel, Mokka s-a călit la testele Euro NCAP: 4 stele.
Qu'est que vous avez acheté pour aujourd'hui?
Peugeot va participa la Le Mans cu demența asta.
Jaguar și Land Rover jură că-și spală păcatele.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Scoateți din bibliotecă ghidul de conversație româno-chinez.
Nu contează cât de lung ai părul.
Recunosc, sunt vinovat. Dar cum altfel ai mai citi newsletter-ul ăsta, scris la 3 noaptea?
Pe de altă parte, cine poate să mai știe câte traume mi-am rezolvat scriind rândurile astea?
Au mințit poporul cu televizorul.
Una-i să citești, alta să citești. Mă rog, în primul rând trebuie să citești ca să citești.
George a fost o revistă înainte să fie o aplicație de banking.
Păsări zaharisite.
Ce-a simțit copilul tău când tu ai avut treabă.