MEȘTER ÎN MAȘINI #18: Un Newsletter auto săptămânal.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#18
18 iulie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Din țărână ești și în țărână te vei întoarce*
Probabil că ai auzit deja, pentru că e imposibil să nu-ți fi duduit mailul, feed-ul de Facebook, telefonul, discuția de la spălătorie, porumbelul călător sau orice altă metodă de comunicare utilizezi pentru a te informa cu privire la mașini (eu îți recomand, totuși, să-i dai un Follow paginii de Facebook Autocritica, acolo primești lucrurile care contează pe scurt, pe frumos și cu respect pentru timpul și creierul tău).
Așadar, bănuiesc că ai auzit deja: un plan care va fi scos la vot în Parlamentul European zice că producătorii auto nu vor mai putea vinde după anul 2035 mașini care funcționează cu diesel sau benzină. Nici măcar parțial, deci „compromisul” hibrid e și el exclus.
Pentru a avea imaginea corectă și cât de cât completă a propunerii, Daniel a îmbătrânit 10 ani luând la rând cele nu-mai-știu-câte sute de pagini ale documentului oficial european. A ieșit acest articol de sinteză care face un rezumat al întregii povești, cu tot cu primele reacții. E de citit, ieși ceva mai informat de acolo. Aș îndrăzni să zic că ar trebui să fie lectură obligatorie pentru toți cei care au pretenția de a se considera informați.
Bineînțeles, treaba asta nu e încă decisă, pentru că urmează vreo doi ani de discuții în care toată lumea va scoate pe masă cuțitele, satârele, sucitoarele, katanele și ce mai are fiecare marcă în mod tradițional pe la casele ei. (Unii dintre) producătorii de mașini vor contesta crunt treaba asta, (unii dintre) șefii lor vor vrea în continuare bonusuri anuale în locul investițiilor în tehnologie, (unele) sindicate vor plânge soarta angajaților din sectorul auto, deși numărul lor nu va scădea, conform calculelor din planul european, iar (unele dintre) mărcile prezente în Europa vor băga capul în pământ și vor trece la treabă pe partea de inovație. Le și știm pe astea, ultimele: Grupul Volkswagen, Volvo și Daimler au confirmat că, indiferent de cât de puțin confortabil ar fi planul ăsta, el e necesar pentru ca planeta să nu fiarbă-n suc propriu. Probabil că vor mai fi.
Dar ce trebuie să știi și cum te afectează direct pe tine? Păi:
1. Dacă planul va fi votat fix așa cum e (nu va fi votat fix așa cum e, dar rămâne de văzut dacă schimbările vor viza lucrurile esențiale sau detalii crețe), vei putea - teoretic - să cumperi o mașină diesel sau una pe benzină implicit în 31 decembrie 2034. Asta daca vor mai avea ăștia așa ceva la vânzare până atunci, pentru că planurile lor zic altceva.
2. Nu-ți va lua nimeni cu forța în 1 ianuarie 2035 mașina diesel cumpărată în 2027 . E posibil să plătești ceva mai multe taxe, dar oricum plătești prea multe, deci ce mai contează una-n plus?
3. E ok să-ți mai cumperi azi, în 2021, un diesel nou? Bineînțeles că poți, ar trebui să vinzi mașina asta de trei ori până atunci. Nu mai zic că diesel-urile de azi sunt mai curate pe alocuri decât benzina, pentru că au o tonă de filtre și de post-tratări de când cu Dieselgate. Dar despre asta într-un episod dedicat celor care-și scot singuri convertizoarele catalitice de pe mașini, pentru că-i deranjează la subsuoară.
4. Producătorii auto vor fi nevoiți să bage capetele luminate ale ingineriei să se ocupe pe bune de dezvoltarea electricelor. Ok, să încerce în continuare să dezvolte tehnologia actuală a bateriilor, dar come on, multi-miliardarilor, you can do better than this. Probabil că următorul gard de sărit e bateria Solid State, la care se lucrează. E cert că noi vrem autonomii mai mari, timpi de încărcare mai mici și nu vrem să ne țâțâie fundul iarna pentru că bateria ține cât un Twix. Gata, am formulat și cererile oficiale.
5. E minunat că Uniunea Europeană vrea să facă să fie bine și să respirăm un aer mai curat prin orașe. Dar vreau să văd cum între prioritățile pe transporturi se numără de acum și instalarea de stații de încărcare. Atât rapide (adică DC de la 50 de kW în sus, preferabil de la 150 în sus, perfect pe la 350 kW), pe absolut toate șoselele din țările Uniunii, de la autostradă la DN, cât și de putere medie sau mică în toate parcările din orașe. Ultima e relativ ușor de rezolvat, că prize normale se trag și din stâlpi, la o adică.
6. Stațiile de încărcare înseamnă niște energie electrică suplimentară care trebuie transportată în zone care astăzi au probleme de putere. Așa că infrastructura energetică ar merge și ea resetată cu ocazia asta. De la surse regenerabile perfecționate la cabluri. Că degeaba vrei să-ți pui stație acasă sau pe la birou dacă-ți refuză ăștia cererea pe motiv că „nu aveți, dom'le, putere la obiectiv și nici spor de putere nu se poate, că nu avem rețeaua de așa natură”.
7. În final, benzinăriile se vor apuca să adapteze ce au acum la ce va fi. Cum nimeni nu știe exact ce va fi, o să fie probabil o mișcare relativ haotică la început: cu pompe cu hidrogen, cu stații electrice, cu pompe care vor oferi carburanți sintetici și cu om mai vedea noi ce mai iese din mințile luminate ale inginerilor până atunci.
Eu pariez pe carburanți sintetici (care nu vor emite CO2 la ardere) și pe electrice cu baterii cu o tehnologie care azi e doar în mintea unor băieți deștepți. Wait for it.
*hidrocarburo!
2. Black is back
După textul monstruos de mai sus, promit că voi trece repede și ușor digerabil prin următoarele lucruri bifate în newsletter-ul ăsta.
Următorul stop e la standul Michelin de la Goodwood Festival of Speed - ăsta e un eveniment de pasionați (și foarte, foarte bogați, pe alocuri) din Anglia, merită analizat separat. Michelin a dus acolo atât un prototip care funcționează pe hidrogen și care va lua startul la Le Mans în 2025, cât și niște mașini fabuloase care te fac să te întrebi cu ce-ai greșit în viață de nu-ți permiți un amărât de Koenigsegg Regera.
Dar cel mai frumos mi s-a părut faptul că oamenii au reușit să facă niște anvelope să arate sexy. Nu știu dacă e de la fotograf, de la jante, de la mașinile pe care le echipează, de la faptul că au flancurile subțiri ca talpa de bocanc, dar Michelin-urile astea (le găsești aici, dacă le vrei) ar arăta bine și-n postere, nu doar pe nebuniile alea de mii de cai de la Goodwood. Fiți atenți aici:
3. Șase Qashqai frumoși
Știrbu s-a dus până-n Polonia și-napoi pe pandemie și a răbdat avioane, teste și măști pe termen lung ca să poți tu să citești primul test cu nou-nouța generație Nissan Qashqai.
+ Dacă textul ăsta te prinde cu ceva mai mulți firfirei prin conturi, poate că te interesează mai degrabă testul cu BMW X3 xDrive20d, adică briceagul elvețian al germanilor când vine vorba de mașini. Știe să facă aproape de toate, practic.
4. Alta n-avem, luați-o pe-Astra
Opel a profitat de săptămâna asta absolut îndesată cu premiere ca să ne prezinte - în fotografii oficiale și cu date tehnice pe care deocamdată trebuie să le credem pe cuvânt - cea de-a șasea generație Astra. Sau Astra L, cum vor denumi fanii hardcore ai mărcii noul model. Dacă nu-ți ies literele la număr, probabil că nu ești fan hardcore al mărcii.
Mașina arată cât se poate de bine și primește dedesubturi comune cu cele ale fratelui de platformă Peugeot 308. Adică implicit niște versiuni plug-in hybrid. Aici găsești sumarul noutăților și o galerie foto cu toate detaliile importante.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.
5. S-a găsit un rid pe Ceed
Drept urmare, Kia i-a făcut facelift.
Nu-i ca și cum ar fi avut neapărat nevoie, pentru că oricum Ceed-urile arătau încă fresh, dar sunt binevenite mai ales noutățile tehnice și tehnologice. De exemplu, la fel ca Astra de mai sus, Ceed primește la rândul său o versiune plug-in hybrid. Disponibilă în prima fază doar pe break, dar cu ocazia asta poate-și mai întind gâtuțurile familiștii și după caroseria asta, că prea-i văzută ca rățușca cea urâtă a gamelor mărcilor auto. Măcar să fie tehnologizată.
Aici sunt toate pozele și informațiile de care ai nevoie ca să știi dacă-ți iei sau nu Ceed când o fi nevoie să mergi pe o compactă care nu-ți sapă-n buzunare cu hârlețul.
+ Colegii de grup de la Hyundai au prezentat și ei săptămâna asta o versiune sportivă a lui Elantra. Noul Elantra N este, după calculele mele de om care a terminat profil uman, singurul sedan compact sport pe care-l poți cumpăra în România astăzi.
6. Valhalla Traian
Dar avem și premiere pe care nu le prea poți cumpăra în România astăzi. Poate doar dacă numele tău de familie rimează cu hanorac și cozonac.
Ăsta e noul Aston Martin Valhalla. Are 950 de cai putere, 1000 de Nm, dar e plug-in hibrid, deci eco, chit că are pe suflet un V8 twin-turbo. Practic, înțelegi instantaneu de ce vor ăștia de la Uniunea Europeană să facă un pic de ordine prin imaginea imaculată a hibrizilor.
În fine, cert e că nimic din toate astea nu contează când vezi cum arată nebunia asta. Știu, nu e o mașină de familie și-ți iei vreo 100 de Logan-uri cu banii ăștia. Știu. Ce să zic? Nu-ți place, nu-ți cumperi.
7. Monopostul Paștelui
Apropo de arătat bine, aici vedeți design-ul pe care-l vor avea mașinile de Formula 1 începând de anul viitor. Au reușit băieții să facă cumva astfel încât să nu le strice. Și ăsta e un lucru mare, având în vedere câte idei cârlionțate le trec prin cap oamenilor care se ocupă de sportul ăsta. Care, apropo, promit că vom vedea mai multe depășiri odată cu aplicarea lifting-ului maxilo-facial.
Dacă mă întrebi pe mine, orice depășire e bună cât timp nu-l depășește Hamilton pe Schumacher la titluri mondiale.
+ S-a lansat oficial jocul F1 2021, în care Codemasters și Electronic Arts au inventat implicit un mod prin care intri în pielea și cariera unei tinere speranțe care evoluează de la Formula 2 la gloria mondială din vârf. Acolo-l poți bate pe Schumacher liniștit, nu se supără nimeni. E pe toate platformele importante pe care poți să te joci în anul de grație 2021. Timp să ai.
8. Springul de box
Minutul și scorul pe stadionul din Mioveni*:
Peste 15.000 de comenzi europene pentru Dacia Spring s-au strâns până azi. Dacă o să vi se pară că Dacia nu se mai agită să strângă eventuali clienți anul ăsta, nu e doar o impresie: mașinile astea trebuie produse (în China) și aduse în Europa, iar oamenii de acolo or avea și alte treburi în uzina aia. Deci capacitatea de producție e limitată în prima fază.
De la anul, însă, după ce le vedem pe stradă și ne asigurăm că nu se deșiră, Spring-urile vor fi din nou în prim-plan.
*mă rog, înțelegeți voi.
+ Apropo, dacă vrei ceva electric și premium la banii pe care-i dai pe un Spring, are BMW ceva pentru tine. Are doar două roți, dar cine mai stă să numere?
9. Radarele mele au detectat săptămâna asta și:
Noua generație Skoda Fabia, în curând pe un loc de parcare de lângă tine.
Am văzut în premieră imagini din interiorul noii generații Mercedes-AMG SL.
Oamenii de la Lamborghini profită de faptul că au bugete sănătoase și produc o serie de 4 clipuri care evocă istoria lui Countach, unul dintre simbolurile mărcii italiene. Primul episod e cu și despre designerul mașinii care a schimbat radical estetica sportivelor acum fix 50 de ani.
Apropo de bugete mari, Clarkson, May și Hammond n-au stat degeaba în pandemie.
Porsche 924 ar fi trebuit să fie un Volkswagen sau un Audi (și un pic de istorie faină pe parcurs).
Kia va opri definitiv în 2022 producția lui Stinger după o singură generație.
O reclamă radio BMW din Marea Britanie a fost interzisă pentru că-i făcea pe șoferi să le sară inima din piept. Avem și noi niște sirene și frâne care ar trebui interzise, apropo.
Volkswagen va depăși Tesla la capitolul mașini electrice vândute în lume. Prin 2025.
Ai grijă unde-ți parchezi electrica.
Ceva rar pe o mașină rară: singurul Pagani Zonda cu un milion de kilometri la bord.
Rimac Nevera vs. BMW M5 vs. Porsche Taycan. Fight.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Atunci când omul nu-și mai bagă nasul, lucrurile încep să se întâmple.
Cânepa noastră cea de toate zilele.
Suntem ahtiați după vreme.
Ce face fetele? Face bine?
Totul până la copii.
Incredibila poveste a ursului Cachou.
De ce contează lucruri care aparent nu contează.
Fericirea nu mai e ce-a fost (după ce treci granița)
Prince e surprinzător chiar și după moarte.
Weekend plăcut. Să ne recitim sănătoși și întregi la cap.
Mircea.