MEȘTER ÎN MAȘINI #19: Știrile auto ale săptămânii
MEȘTER ÎN MAȘINI
#19
25 iulie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Din țărână ești și în țărână te vei întoarce*
Pentru că are o oră și ceva, nu are rost să te țin aiurea să-ți mai povestesc și eu despre el. Dar merge un play, mai ales că-i duminică și ai timp să-l vezi. E un fel de documentar în care vorbim despre locurile prin care am trecut în road trip-ul Cars & Roads powered by Michelin, dar mai ales despre mașinile care ne-au însoțit acolo. Se și află lucruri, se și râde pe alocuri. Ca-n viață.
Cars & Roads - Un road trip de 8 zile prin Transilvania
+ și dacă tot te-am prins pe canalul nostru de Youtube (dă un subscribe, că nu cere mâncare), mai ia o repriză cu mine, Șocariciu și Știrbu în formă maximă la cel mai recent episod al podcastului Autocritica. Se râde sănătos la un moment dat.
2. Rinichii Lauda
Mă ia cu dureri de rinichi de fiecare dată când un producător scoate o mașină sport care anunță că suspensiile sunt mai rigide decât pe generația anterioară. Pentru civilizațiile cu apă caldă la robinet, asta înseamnă că mașina se comportă excepțional în viraje. Pentru civilizațiile în care primarii sunt aleși pentru promisiunea că dau apă caldă la robinet, asta înseamnă că mașina e și mai puțin utilizabilă prin craterele românești.
Din fericire, rămânem cu o mână de șosele pe care chiar te simți bine să conduci într-o seară de miercuri, spre apus. Și nu, mâna aia de șosele nu include Transfăgărășanul, care e precum cea mai bună prăjitură din lume în care au măcinat ăia nucile cu tot cu coajă.
Ideea e că s-a lansat Audi RS3-ul nou. Sedan și hatch. Și are 400 de cai, dar implicit „suspensie mai rigidă”. Norocul nostru că există amortizoare adaptive opționale care promit să mai înmoaie din durere.
+ La nici patru zile distanță de prezentarea oficială, am aflat și cât costă mașina în România: de la 62.300 de euro și-o operație la rinichi în sus.
3. Marfa și banii
Apropo de prețuri și lansări interne, săptămâna asta s-au cam înmulțit mașinile disponibile la noi, pentru că pe rafturile galantarelor au intrat:
Noua generație Nissan Qashqai (de la 23.000 de euro)
Noul Seat Arona facelift (de la 16.600 de euro)
Noul Mercedes-Benz S 580 e, adică S-ul plug-in hybrid (de la 126.000 de euro)
4. Mercedes - Benz = Mercedes + EQ
„Mercedes-Benz va fi gata să se transforme în marcă 100% electrică la finalul acestui deceniu”, spune Mercedes-Benz în comunicatul oficial care însoțește planul prin care marca germană își anunță practic transformarea într-un brand electric.
Apoi continuă: „Acolo unde condițiile pieței o vor permite”.
Ai asistat la un exemplu practic al pragmatismului și realismului german.
Nu e în niciun caz vreo glumă, să știi: oamenii chiar se iau în serios cu treaba asta. Daimler spune că 50% dintre vânzările sale vor însemna mașini electrice și hibride în 2025, același an în care vor fi gata trei platforme dedicate mașinilor electrice: MB.EA (pentru mașinile din gama Mercedes), AMG.EA (pentru gama AMG) și VAN.EA (pentru utilitarele ușoare. Tot atunci va exista măcar o versiune electrică pentru fiecare model din gama mărcii.
Plus 8 fabrici dedicate pentru baterii, plus tehnologie nouă solid-state pentru ele. Doamne-ajută tulemonde.
Prețul întregii mișcări? 40 de miliarde de euro. Și câțiva oameni își vor pierde joburile, pentru că locul lor de muncă pur și simplu nu va mai exista.
Găsești aici pe larg care-i faza cu planul ăsta de electrificare
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.
5. Macan nou fericit
Pentru că Porsche Macan e cel mai mic SUV din gama unei mărci la care bălim în general pentru cu totul alte motive, are în exterior o imagine destul de puțin generoasă în raport cu potențialul mașinii. Pentru că până să-l testezi, Macan pare o ciudățenie făcută doar ca să aibă familia Porsche și un văr de care să facă mișto toți. După ce-l testezi, însă, îți dai seama că nu există niciun alt SUV compact care să meargă în halul ăla. Și-ți cam înghiți cuvintele și părerile bazate pe absolut nimic.
Am făcut introducerea asta ca să încerc o explicație pentru care Porsche Macan facelift, prezentat săptămâna asta, nu prea vine cu modificări majore. Dacă nu ești fan hardcore al mărcii, o să-l vezi pe stradă și n-o să-ți atragă atenția mai mult decât a făcut-o până acum.
Și asta nici măcar nu e rău. Se vinde excelent și rămâne micul secret al ălora care și-l cumpără.
Aici sunt toate detaliile modificărilor.
6. SUV-urile Olimpice de la Tokyo
Dragoș a testat Subaru Forester în versiunea sa hibridă e-Boxer și a regăsit (după mult timp de pauză în lista de teste pentru marca Subaru) un SUV compact pe care și l-ar cumpăra. Mi-a zis asta și-ntr-o discuție privată, dar și în testul publicat pe Autocritica săptămâna asta.
„Sunt un fan al motoarelor boxer, fie că sunt construite de Porsche sau Subaru, iar Forester este un SUV care nu a primit suficient credit. Este solid, practic, ergonomic și pus pe treabă. Fără briz-briz-uri inutile”.
Bine, cu excepția unor elemente cromate pe la exterior, că nu se abțin designerii ăștia să pună crom pe mașini de parcă le-a rămas de la Crăciun în frigider și trebuie consumat.
Aici găsești testul, dacă vrei un SUV japonez de familie care-i hibrid fără să fie Toyota. Sau Honda. Sau Qashqai.
7. Aiden Jackson și prietenii săi
Apropo de teste, Știrbu n-a trebuit să iasă din casă ca să scrie un test ușor atipic, pentru că-i de fapt un review al celui mai nou simulator de Formula 1. Adică noul F1 2021, asamblat de Codemasters și Electronic Arts.
E cu poveste adâncă, „cu drame”, cum zice Știrbu, cu scenarii și cu un personaj negativ pe care omul nostru mi ți-l urzică rău: îl face „scârbă” și „infect” în două paragrafe consecutive. E ok, ți-am zis încă din primul newsletter că aici găsești lucruri diferite.
Pentru că nu-l știi pe Știrbu, îți traduc eu: l-a prins jocul în halul în care a început să se-njure cu personajele din monitor.
Deci e un joc bun.
8. Rotorsport
Pe de altă parte, Cornel a trebuit să-și îmbrace conbinezonul de pilot ca să scrie cum te simți la volanul singurului MINI electric de competiție din lume. Omul nostru a fost invitat să se dea pe bune într-o etapă a Campionatului Național de Super Slalom și a trăit să spună povestea întâmplării.
+ Dacă Campionatul Național de Super Slalom îți sună prea obscur, avem și povestea hypercar-urilor care vor participa la Le Mans în noua categoie-regină începând cu 2022.
9. Radarele mele au detectat săptămâna asta și:
În cazul în care amortizoarele viitoarei tale mașini se vor auzi ciudat, e posibil să fie de la asta.
Dacă ți se pare că electricele-s scumpe, stai să vezi ce se întâmplă aici.
Iar aici sunt niște oameni cărora nu li se par că electricele-s scumpe.
Una pentru cei care au copii nebuni după mașini.
Veniți să luați lumină.
Una din fiecare 25 de mașini vândute în Europa în 2021 este o Kia.
Supecargate sau ceva.
Cel mai vândut autoturism din SUA în ultimii 43 de ani.
Pielea mea.
Cică așa va arăta Seria 3 facelift.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Se întâmplă un fel de inflație educațională.
Când munca de acasă te scoate-n față.
Plus alte motive pentru care nimeni nu vrea înapoi la birou.
Poveștile ceva mai puțin colorate ale Jocurilor Olimpice. Și încă una pe același subiect.
Nu-i ușor să iei medalie de argint la Tokyo.
Habar n-aveam de povestea asta. Dar e scrisă de-am stat cu ficatul în gât pe tot parcursul textului.
Ziua în care a murit internetul bun. Eu eram într-o cameră de hotel din Paris când am primit vestea.
S-aveți o săptămână bună, în care nu se bagă nimeni în fața voastră la semafor.
Mircea.