MEȘTER ÎN MAȘINI #20: Știrile auto ale săptămânii
MEȘTER ÎN MAȘINI
#20
8 august 2021
Un newsletter

Oferit de

O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Racheta Taycan
A fost o săptămână pe care mi-am petrecut-o în Porsche Taycan, intervievând jucătoare de tenis. În registrul meu, asta se numește o săptămână aproape perfectă.
Am fost invitat la Winners Open Cluj Napoca, singurul turneu WTA din România, ca să văd cum se întâmplă o competiție de genul ăsta. Și dacă tot am ajuns acolo, am executat o fuziune între cele două job-uri ale mele și am vorbit despre tenis cu jucătoarele din România care au fost prezente pe tablou. Interviu pe roți, pentru că totul s-a întâmplat în Taycan, pe o șosea de lângă Cluj care a fost atât de liberă și de frumoasă toată săptămâna, încât mi-aș dori-o și la București.
Interviurile au fost video și vor fi publicate pe pagina de Youtube a celor de la Porsche. În momentul în care primești newsletter-ul ăsta, poți să vezi ce le mână-n luptă pe:
- Gabriela Ruse, proaspăt câștigătoare la Hamburg și finalistă la Palermo.
- Jaqueline Cristian, una dintre cele mai talentate jucătoare ale noii generații de fete.
- Briana Szabo, o tipă de 15 ani din Cluj care a jucat în turneul ăsta primul ei meci în circuitul WTA.
Bonus: o discuție cu directorul competiției, Patrick Ciorcilă, despre ce înseamnă să organizezi un turneu de tenis. E foarte interesantă pentru că-ți relevă lucruri de care n-ai habar că se-ntâmplă atunci când crezi că tenisul e de fapt doar despre două jucătoare care dau cu racheta-n minge.
Urmează, zilele următoare, interviuri cu Mihaela Buzărnescu, Irina Bara, Ana Bogdan și cu Andrea Petkovic, care duminică la ora 17 va juca finala de la Cluj. Și cu Radka Leitmeritz, o fotografă care a descoperit sweet spot-ul dintre fashion și tenis și-l apasă cu talent.
După cum ți-am spus, a fost o săptămână aproape perfectă.



2. #WeHateMircea
Când zic „o săptămână aproape perfectă” mă refer mai ales la faptul că mi s-a întâmplat recent și ziua perfectă. În care am avut tot Transfăgărășanul doar pentru mine. Așa că am udat momentul cu un BMW M440i. Fii atent:
„E un contrast destul de sănătos între urletele pline de ecou ale motorului turbo cu șase cilindri în linie și nonșalanța fluidă cu care mașina asta înghite virajele și alunecă mătăsos pe șosea precum un cub de unt aruncat în tigaia încinsă. Pe de o parte primești pumni metaforici și perfect țintiți peste ceafă de fiecare dată când apeși accelerația cu sete, pe de altă parte încerci să păstrezi un ritm de metronom pe virajele în urcare ale Transfăgărășanului. Într-un amestec între respectul pentru fiecare ac de păr pe care-l tai de pe lista de lucruri care trebuie făcute astăzi și plăcerea crudă de a auzi Michelin-urile Pilot Sport scrâșnind pițigăiat în timp ce-și înfig ghearele în asfalt ca să te țină pe trasă”.
Aici e toată demența, povestită așa cum m-am priceput să redau senzațiile de extaz trăite la 2000 de metri, pe șoseaua asta pustiită.

3. Scoateți o foaie de hârtie, dăm teste
Între timp, la București, colegii de suferință au testat două SUV-uri compacte foarte populare în versiunile lor recente, dar și un hot hatch numai bun să-ți facă viața frumoasă pe circuit.
• Volkswagen Tiguan facelift eHybrid, adică noul Tiguan plug-in hibrid, despre care Dragoș spune că „este o alternativă viabilă pentru cei care vor să renunțe la motorizările diesel”.
• Ford Kuga în versiune diesel, probabil una dintre ultimele motorizări diesel pe care le poți cumpăra în gama Ford. Știrbu zice că noul Kuga „este versiunea SUV a lui Focus, și spun asta în cel mai lăudabil – dacă ar exista această sintagmă – mod posibil. Și Kuga vrea ca tu să te bucuri de condus, dar și de vizibilitate suplimentară și alte chestii care te încântă pe tine la un SUV”.
• Honda Civic Type R Ultimate Edition a încăput pe mâinile Cristianei, singurul pilot cu acte care scrie la Autocritica. Care zice că hot hatch-ul japonez e dracu' gol. Fii atent: „Oricât m-am chinuit să găsesc o descriere civilizată pentru Type R în echiparea Ultimate Edition, vă zic doar atât: e dracul. Mașina asta e orice, numai civilizată nu. E un vulcan de carbon și Alcantara cu miros de benzină care îți demonstrează că o grămadă de metal îți poate absorbi sufletul doar ca să te facă supusul ei”.

4. Porci-putere
Motorsportul stârnește pasiuni nebănuite. Probabil că, dacă citești newsletter-ul ăsta, ai văzut măcar o dată-n viață cap-coadă o cursă de ceva care să te fi ținut cu sufletul la gură de la cap la coadă.
Apropo de cap și coadă și de ceva, noua categorie-regină Hypercar de la Le Mans și cursa cu porci din orășelul american Tillamook se află în două galaxii complet diferite. Cu toate astea, există un element comun care leagă cele două competiții printr-un fir invizibil.
Cel mai bun câștigă. Întotdeauna.
+ Băieții ăștia știau pe vremuri două-trei chestii legate de câștigarea cursei de la Le Mans.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.
5. Spațiul - ultima frapieră
Apropo de galaxii diferite și de orășele americane, Daniel Popescu vă povestește în articolul ăsta care-i scopul și durata vizitei miliardarilor americani în spațiu.
Sau, mă rog, în „spațiu”, că - vorba lui Popescu - depinde pe cine-ntrebi unde începe și unde se termină.
6. Kinky business
În cu totul altă ordine de idei, Tudor Rus a mers pe firul epic al poveștii unuia dintre cele mai cunoscute elemente caracteristice de design din lumea auto: Hofmeister Kink. Sau, așa cum a tradus-o suav omul nostru, „teșitura domnului Hofmeister”.
A găsit lucruri foarte interesante. iar cel mai interesant este faptul că, de fapt, teșitura domnului Hofmeister nu este de fapt a domnului Hofmeister.
Și că nu doar BMW o folosește. Chit că asta nu e neapărat un lucru rău pentru BMW, ba din contra.
7. S-au afișat rezultatele
Știu că ați fost la cumpărături anul ăsta, ne țin băieții cu statisticile la curent cu toate cifrele relevante. Iar Excel-ul zice așa în primele șapte luni ale anului:
1. Dacia: 15.035
2. Škoda: 5.273
3. Ford: 4.773
4. Toyota: 4.762
5. Volkswagen: 4.654
6. Hyundai: 4.411
7. Renault: 4.063
8. Suzuki: 2.806
9. Mercedes-Benz: 2.183
10. BMW: 2.178
8. AC/DC
Dacă tot am ajuns la capitolul contabilitate, avem lista celor mai populare mașini electrice anul ăsta în Europa. Nimic suprinzător, dar e interesant de urmărit modul în care evoluează lucrurile în privința perechii germane ID.3 - ID.4.
1. Tesla Model 3: 25.476 (+262%)
2. Renault Zoe: 8.217 (-21%)
3. Volkswagen ID.3: 6.999
4. Volkswagen ID.4: 6.315
5. Škoda Enyaq: 5.949
6. Fiat 500e: 4.983
7. Hyundai Kona EV: 4.518 (+68%)
8. Kia e-Niro: 4.2685 (+83%)
9. Peugeot e-208: 3.869 (+34%)
10. MG ZS: 3.361 (+262%)
+ Vestea bună legată de electrice e de fapt asta.
9. Radarele mele au detectat săptămâna asta și:
Dacă ai norocul de a locui pe lângă vreun circuit și nu urlă mațele contului, e posibil să te intereseze asta.
Dacă dimensiunile lui Volkswagen ID.4 nu te-au convins, e posibil să te intereseze noul ID.5.
Toyota Yaris s-a îngrășat, scumpul de el.
Serios, avem?
S-au închis luminile la New York.
Compact, dar rău.
Mașinile electrice ne învață ceva mai ales despre trecut, nu doar despre viitor.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Se întâmplă o poveste de marketing.
Uneori, curajul înseamnă să poți să renunți.
Apropo, Jocurile Olimpice nu-s doar despre sport.
Bis.
Viitorul se aude cristal.
Uneori e bine să vorbești cu străinii.
Weekend-ul de vis se apropie.
Câte kile ai pus în pandemie?
(Și) încălzirea globală face ca muzica să fie mai proastă.
Conduceți prudent și nu aruncați cu casca-n oamenii de pe trotinete.
Mircea.