MEȘTER ÎN MAȘINI #21: Știrile auto ale săptămânii
MEȘTER ÎN MAȘINI
#21
29 august 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Sandero über alles
Dacă-mi spuneai acum 15 ani că un model produs de Dacia va ajunge cea mai vândută mașină din Europa, te-aș fi trimis râzând să pui bilet la vreo casă de pariuri.
Și acum îmi mulțumeai din Maldive.
Dar tu n-ai făcut-o, eu nu am avut pe cine să trimit să pună bilet la pariuri, în Maldive merg alții, iar Sandero e primul în Europa în luna iulie, depășind greucenii industriei auto, de la Golf la Polo, de la Tucson la Yaris, de la T-Roc la Ford Puma.
De-aia nu plecăm noi în vacanțe exotice. Că nu avem încredere în valorile țării.
2. Lansarea-n bucate
Am fost plecat câteva zile ca să-mi sting oboseala în Egee. Nu mi-a ieșit, ca de obicei, dar măcar în lipsa mea s-au întâmplat o grămadă de lansări importante pe care trebuie să le iau din spate și să le recapitulez, dacă tot v-am promis că dacă citiți newsletter-ul ăsta nu veți mai avea nevoie să citiți altceva pe partea auto.
Așa că-n ultimele 14 zile am făcut cunoștință cu:
Nissan Z. Urmașul lui 370Z, practic. Nu va veni în Europa („emisii and sh*t”) și e păcat că ne lasă doar cu Juke și Qashqai, dar sunt convins că vor exista nebuni care se vor ocupa de problema asta ca să vedem măcar o mașină pe străzile de la noi.
Mercedes-Benz Clasa C All-Terrain. Adică primul break cu miros de cross care apare vreodată în gama Clasei C. Nu mi se pare că structura de macadam se potrivește cu fața cea foarte cuminte a lui Clasa C, dar cine-s eu să decid de ce are nevoie familistul român cu cabană la Bușteni?
Mercedes-Benz Citan. Dacă ești proprietar de business mic și ai nevoie de o utilitară mică să care lăzi cu cristale Swarovski, asta e.
Opel Rocks-e. Nu-i mașină, ci cvadriciclu. Adică ce era Renault Twizy când era. Un vehicul cărămidiziac care acoperă toate nevoile de deplasare urbană electrică pe care le poți avea. Și atât. Dar e mașina care a generat cele mai multe discuții pe pagina de Facebook Autocritica în ultima săptămână. Tare sau ce?
BMW iX5 Hydrogen. Adică un fel de „Ce-am putea să facem dacă” al celor de la BMW, care ne arată că propulsia electrică Fuel Cell (pe hidrogen, adică) e ca autostrazile din România: se lucrează de 30 de ani, dar încă nu-s gata și nu știm vreodată dacă vor fi gata în timpul vieților noastre.
Range Rover Sport SVR Ultimate Edition. Cu V8 de 5.0 litri, 575 de cai putere și consum nelimitat, ăsta pare că n-are problema lui Nissan Z. De ce n-o are? Pentru că fix atâta logică au regulile legate de emisii. Doamne-ajută.
Ford Focus ST Edition. Adică un Focus ST care acoperă gaura dintre ST și un Focus RS imaginar care pe generația asta a lui Focus nu mai există.
În rest, dacă vă interesează mașini pe care nu le vom vedea foarte repede la noi, aflați că s-au mai lansat și:
Genesis GV60. Adică un Kia EV6 sau un Hyundai Ioniq 5 cu altă coajă, care arată aproximativ ciudat, deși ei jură că-i premium. Ok.
Lincoln Navigator facelift. Poate vă interesează ce mai conduc familiștii care au cabană la Bușteniul din Statele Unite.
3. Scoateți o foaie de vărsământ
Dar să lăsăm distracția și să trecem la lucruri palpabile. Și prin „lucruri palpabile” mă refer în special la mașini pe care le poți cumpăra din showroom-urile românești.
De săptămâna asta, poți pune gheruța - subject to availability and budget - pe următoarele animale:
Dacia Duster facelift. De la 14.100 de euro. L-am testat la Paris acum două zile și săptămâna viitoare promit să vă spun și cum se mișcă și ce diferență face noul ecran central și noile tetiere, nu doar cât costă.
Volkswagen Tiguan Allspace facelift. De la 34.000 de euro. Dar nu-i musai să-l iei pe ăsta cât timp ai Skoda Kodiaq la showroom-ul alăturat.
Skoda Enyaq iV 80X. De la 48.400 de euro. Dar nu-i musai să-l iei pe ăsta cât timp ai Volkswagen ID.4 GTX în showroom-ul alăturat.
Mazda 2 facelift. De la 13.100 de euro. Mă rog, „facelift” înseamnă două culori noi, dar înțeleg că schimbarea fondului de ten poate duce la rezultate remarcabile uneori.
Land Rover Defender V8. Dacă nu vrei doar să urci munții, ci și să-i muți. De la 127.600 de euro.
4. Scoateți o foaie de hârtie, avem teste
V-am spus c-am fost plecat câteva zile, dar oamenii care scriu la Autocritica n-au stat degeaba pe plajă, așteptând răspuns la mailuri. Au scris niște teste cu niște mașini interesante. Printre ele:
Opel Mokka benzină. „Mokka este noua față a lui Opel, metaforic și literalmente. Și a fost creat ca să ne arate că Rüsselsheim n-a uitat cum se fac mașinile cool”, zice Știrbu.
Hyundai i30 Fastback N. Adică un sedan compact sport, specie pe cale de dispariție prin Europa. „Asfalt fin și vreo 10-20 de kilometri în urcare garnisiți din plin cu viraje: așa arată decorul ideal în care trebuie să ți-l imaginezi pe i30 Fastback N facelift. Acolo îi e locul”, zice Cornel.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Adică un Outlander PHEV mai mic. Faptul că Outlander nu se mai vinde la noi ar trebui să-l ajute. „Chiar dacă designul său poate nu este pe gustul tuturor, Eclipse Cross este unul dintre cele mai capabile modele PHEV pe care le-am întâlnit”, zice Dragoș.
Ford Puma 1.0 EcoBoost Mild Hybrid de 125 CP. Adică o versiune cât se poate de normală a lui Puma, una dintre cele care se vând cel mai bine pe cel mai bine vândut model Ford din Europa. Yey. „O treabă faină pe care o are Puma este sistemul mild hybrid, care contribuie când trebuie și cât trebuie la umplerea golului de putere specific motoarelor supraalimentate. E genul de chestie (subtilă, ce-i drept) de care crezi că nu ai nevoie până când o vezi la lucru, apoi te întrebi de ce nu face toată lumea asta”, zice Știrbu.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.
5. Ne-am bronzat
Apropo de faptul că oamenii de la Autocritica n-au stat degeaba pe plajă, Cristiana Oprea și Cornel Șocariciu au reprezentat ziarul nostru pă corent la Raliul Transylvania Classic, acolo unde au luat un binemeritat loc al treilea și respectul tuturor celor care nu înțelegem cum naiba se calculează și se desfășoară de fapt un raliu de regularitate cu mașini electrice. Cu Nissan Leaf s-a participat și s-a luat bronzul. Că oamenii au și Leaf în gamă, nu doar Juke și Qashqai, cum ziceam mai sus.
Povestea poveștii e aici. Uite-i pe oamenii noștri concurând:
6. Lecturi obligatorii pentru vacanță
Oriunde te-ai afla în zona dintre lenevitul pe plajă și achiziția caietelor pentru școala ăluia mic, lasă-ți niște minute din viață ca să citești niște lucruri numai bune ca să-ți mai destupe coloana. Sunt povești pe care nu le poți citi decât pe Autocritica, ca de obicei.
Care-i faza cu mașinile electrice care poluează mai mult decât alea pe benzină? Cornel a pus burta (vorba vine, omul nu deține așa ceva) pe subiect și-ți spune cu cifrele în față cum stau lucrurile. Lucruri numai bune pentru cultura generală în general și cultura auto în particular.
Sau poate te interesează cum funcționează hibrizii, de câte feluri sunt și la ce trebuie să te aștepți dacă-ți cumperi unul. Aici.
Toate cele de mai sus vor mai fi valabile ceva vreme, cât timp tehnologia din baterii rămâne aceeași. După ce se va schimba, Daniel jură că ne va fi tuturor mai bine. Chit că ne bagă ăștia sare-n baterii.
Dacă vrei însă o lectură ușoară, de relaxare și zenuială, pune ochiul pe ce-a scris Știrbu în articolul ăsta. E cu utilaje grele de la fermă, dar nu e ce pare a fi.
În fine, Cristiana ne explică tuturor care-i treaba cu Extreme E, adică cea mai nouă competiție cu mașini electrice. Mă rog, „mașini” electrice. E o poveste mult mai complexă decât pare și merge urmărită măcar ca să vedem în ce direcție o ia.
7. Schumacher
De la Netflix vine documentarul despre omul care i-a făcut pe mulți să se îndrăgostească de motorsport.
8. ROCHARGE
Ne pregătim pentru un road trip absolut fabulos. E cu 8 mașini electrice, e cu 21 de oameni care se plimbă timp de 9 zile prin țară și e cu multe informații pe care ni le vom nota la fiecare încărcare ca să ți le aducem în caz că vreți să vă cumpărați mașinile alea. Să știi pe ce dați bani, să știi cât consumă, cât merg pe bune în regim de trafic real și tot așa.
Se numește ROCHARGE - fix așa, cu Ro, you get it, că de-aia citești newsletter-ul ăsta și nu sport.ro - și este cel mai mare eveniment pe care l-am conceput vreodată. Sunt tare mândru de ce va fi acolo, așa că stay tuned, va fi o cascadă de informații pentru tine în măsura în care va fi un workshop pe bune pentru noi.
Mai multe informații vin în curând, probabil că voi scrie un newsletter dedicat proiectului, la câte nebunii se întâmplă acolo.
9. Radarele mele au detectat săptămâna asta și:
Toyota a câștigat cursa de 24 de ore de la Le Mans.
Apropo de Le Mans, și Cadillac se bagă.
Apropo de Toyota, oamenii au vândut și a cincizecidemilioana Corolla. Multe înainte.
Apropo de japonezi, Mazda lucrează la un motor twincharged. Adică și cu turbină, și cu supraalimentare mecanică.
Duster Urban are șase roți. Două-s ale unei trotinete electrice din portbagaj.
Un american conduce Mustang Mach-E. Ceea ce nu e neapărat remarcabil. Remarcabil e însă faptul că a condus și Model T la vremea lui. Omul are 101 ani.
Treaba cu semiconductorii e cam tristuță.
Porsche Taycan a primit îmbunătățiri. De exemplu, parchează fără șofer. Ceea ce e păcat, pentru că șoferul e cel mai fericit într-un Taycan.
Arabia Saudită are bani chiar și de Pagani.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Ai pățit clickbaitizarea Netflix?
În zona crypto e ca-ntre fanii mărcilor auto.
Lăsați oamenii să se bucure de lucruri.
Din fericire pentru mine, Meșter e chiar ok.
Despre cancer. Direct de la sursă.
Charlie Watts a fost un toboșar. Și mai mult decât atât.
Cariile sunt o boală transmisibilă.
Mai mult verde.
Purtați centura. Luați exemplu de la Mike Tyson.
Mircea.