MEȘTER ÎN MAȘINI #22: Știrile auto ale săptămânii
MEȘTER ÎN MAȘINI
#22
5 septembrie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Cross #1
A fost sărbătoare în Franța și tristețe majoră în vulcanizări săptămâna asta după ce Michelin a prezentat a doua generație a anvelopei all-season CrossClimate. Primul CrossClimate a fost pus pe piață în 2015 și în ultimii 6 ani a devenit soluția perfectă (e lider în vânzări, n-are treabă) pentru țările în care e musai să ai fulg și munte pe flanc atunci când ninge și e zoaie, deși de nins ninge de fapt din ce în ce mai puțin.
Michelin urăște cuvântul „compromis” când vorbește despre roata asta, iar una dintre explicații e că francezii au investit serios în cercetarea și dezvoltarea sa: la bază este o anvelopă de vară care a trecut prin schimbarea ADN-ului (adică a compoziției cauciucului) și a design-ului tălpii pentru ca iarna să facă față inteligent pe zăpezi. În partea cealaltă, faptul că e la bază o anvelopă de vară o face să nu fie zgomotoasă și să nu se uzeze atât de repede când afară sunt 90 de grade la umbră.
Bineînțeles că nu e o anvelopă făcută pentru cei care stau 6 luni între nămeți (pentru asta ai Pilot Alpin, #recomand cu încredere), dar știe să se descurce și să te scoată din menghină în cele 3 dimineți ai utimelor ierni în care ai nevoie de peria de zăpadă, până ieși la șosea.
Nu-i ieftină: s-a muncit ceva pe subiect pentru ca Michelin CrossClimate 2 să iasă pe piață, iar inginerii francezi nu-s plătiți rău, că acolo vinul e scump. Dar te scoate de două ori pe an din bătaia de cap prilejuită de schimbarea anvelopelor și de depozitare și de cozile de la vulcanizare și de căpăcelul pe care mi l-au pierdut ăia la ultima vizită în service, că acum mi-am adus aminte. Deci e și pentru leneși, nu doar pentru cei care gândesc mereu în perspectivă.
• Știrbu a scris aici despre povestea CrossClimate 2 și despre ce-o mână-n luptă.
• Aici găsești cât costă anvelopa asta în dimensiunea de care ai nevoie pe mașina ta.
• Câteva rezultate relevante din testele comparative cu celelalte anvelope all-season găsești aici.
2. Cross #2
Dar stai, nu pleca, asta nu e tot. CrossClimate nu e singurul cross lansat săptămâna asta în industria auto. Asta pentru că Dacia a decis să topească Logan MCV și Lodgy, să le amestece și să producă o fuziune care poartă un nou nume: Jogger.
Bine, Jogger nu are nimic în comun la nivel tehnic cu vechile MCV și Lodgy, pentru că-i construit pe cea mai modernă platformă Renault, ca noile Sandero și Logan. Dar păstrează un iz estetic propriu ambelor modele. Cel mai aproape de ce vezi când îl privești pe Jogger în ochi e defunctul Logan MCV Stepway, care a fost un fel de fals-crossover la vremea lui, chit că la viteze de autostradă îi vâjâia vântul printre roți cum bătea Jordan mingea printre picioare.
Ideea e că dacă vrei o mașină în care să încapă jumătate de arbore genealogic la preț decent, Jogger devine o opțiune cât se poate de corectă. Mai ales că-i cam singur în aria sa de acoperire. Asta și pentru că monovolumele sunt specie pe cale de dispariție, ceea ce ne arată că Dacia Jogger e de fapt un experiment care demonstrează că marca asta nu trăiește de pe o zi pe alta, ci e matură și-și permite să încerce lucruri.
Era să uit vestea cea mare: va avea o versiune hibridă (full-hibrid, adică hibrid pe bune, nu manetuță mild-hybrid) începând cu 2023. Și nu va avea deloc diesel. „Ca 1310, adică?” - parcă-i aud pe dacii liberi.
Corbel a văzut Jogger la Paris cu câteva zile înainte de lansare și a avut timp să ne zică tot ce-a văzut îndeaproape la mașina asta.
3. Varianta Delta
Proiectul Autocritica a împlinit 6 luni de la lansare, timp în care s-a transformat dintr-o poveste aflată în capul meu într-o publicație cu subiect, predicat și pe alocuri complement direct și atribut. Iar dovada faptului că ce producem aici începe să fie o treabă de valoare este acest text, scris de Daniel Butnariu după ce-a vizitat Delta în compania echipei care naște documentarul Wild Danube - o poveste în care Delta e analizată din toate unghiurile - natural, social, structural - de Charlie Ottley.
E un story pe alocuri trist, dar care trebuie să fie citit și văzut de cât mai multă lume. Pentru un reality-check obligatoriu. Nu ratați nici primele două episoade (găsiți link-urile la începutul articolului).
4. Cupra cu trei iezi
Cupra a început ca un fel de divizie de performanță a celor de la Seat și a devenit marcă de sine stătătoare odată cu aterizarea lui Luca de Meo în vârful spaniolilor (paranteză - De Meo e acum boss-ul Renault și e unul dintre cei mai capabili tipi din industrie - e unul dintre cei care au orchestrat renașterea lui Fiat 500, printre altele).
Dar dacă va continua să scoată mașini precum Formentor și să lanseze concepte precum noul Urban Rebel, mi-e că se va băga marca Seat în uitare și va lua pole position-ul.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.
5. Ne-am dat la fund
Apropo de Grupul Volkswagen, Audi a prezentat săptămâna asta arătarea din imaginea de mai jos. Se numește Grandsphere Concept și, din păcate pentru toată lumea care deja picheta showroom-urile Audi și se așeza la coadă cu corturile, nu va ieși în versiune de serie.
Cel puțin nu mașina asta. Că bucăți din ea vor putea fi admirate și pipăite pe viitoarele modele ale mărcii. Vezi grila, vezi farurile, vezi stopurile. Nu și fundul ăsta de viespe care-mi amintește de cel al lui Bizzarini GT 5300, o altă nebunie estetică a vremurilor ei. O așez frumos mai jos, vei înțelege instantaneu despre ce vorbesc.
Aici găsești mai multe despre ce vrea Audi să spună cu Grandsphere. Spoiler: e mai mult despre interior decât despre exterior.
6. Lecturi obligatorii
Două texte extrem de diferite, cu subiecte din universuri și epoci diametral opuse. Și totuși, ambele au o esență comună: sunt despre devenire și evoluție. Lucruri pe care vi le recomand cu drag de fiecare dată când simțiți că ceva nu-i în regulă cu rădăcinile locului în care vă aflați.
Tudor Rus povestește în articolul Duși cu pluta despre originile atipice și surprinzătoare ale mărcii Mazda.
Daniel Popescu a făcut un curs de o lună despre robotizarea software ca să ne poată explica în cunoștință de cauză, în articolul Daună totală, de cauză ce meserii vor dispărea în viitorul apropiat în zone conexe cu industria auto. Și ce trebuie să facă cei vizați ca să se adapteze. Că soluții sunt.
Podcastul Autocritica #23. Nu e lectură, ci mai degrabă audiobook. Vizual.
Tot una pe video, dacă tot am plecat pe fentă. Școala de Baterii VARTA, episodul 4. Unde-ți explic cu mânuțele astea două cum funcționează și la ce te ajută sistemul Start-Stop.
7. Educație fizică și Sportage
V-am tot povestit pe aici că asist pe jumătate fascinat, pe cealaltă jumătate uimit de evoluția majoră a mărcilor sud-coreene Hyundai și Kia. De la primul meu contact cu ele - undeva prin 2004, cu un Kia Cerato - până azi, cele două mărci au bifat cea mai adâncă evoluție din industrie. Poate doar Dacia să mai rivalizeze întrucâtva cu ele, dar în mod sigur nu le depășește.
Noul Kia Sportage, prezentat săptămâna asta în versiunea dedicată Europei, e o nouă dovadă că lucrurile sunt nu pe drumul cel bun, ci pe ditamai autostrada cea bună.
Diferit, curajos, plin de tehnologie și de idei bune și cu o grămadă de avantaje pentru o familie. Nice job.
8. Lansarea-n bucate
Showroom-urile din România s-au îmbogățit săptămâna asta cu niște mașini pe care începând de acum le poți comanda sau cumpăra, în funcție de cât de pretențios ești la mașini de pe stoc. Avem așa:
• Opel Grandland facelift. Cel mai mare SUV Opel primește fața celui mai mic SUV Opel. Nu și prețul. De la 22.300 de euro.
• Honda HR-V. Cel mai mic SUV Honda e complet nou și hibrid. În tradiția japoneză, care probabil că va integra termenul hibrid în imnul național. De la 32.500 de euro.
• Dacă nu ești foarte pretențios și ai nevoie de patru roți, de un volan, de un acoperiș deasupra capului și spațiul nu e un criteriu, ai la dispoziție cvadriciclul electric Citroen Ami. Fiind cvadriciclu, se conduce de la 16 ani. Și fiind Citroen, e oricum, numai cu design normal nu. De la 5000 de euro. Dar vine doar la anul și se poate lua doar pe firmă. Și minim trei deodată.
9. Radarele mele au detectat săptămâna asta și:
RIP Adrian Răspopa. Radu povestește mai bine.
Limita de viteză din Paris a coborât la 30 de km/h. Pentru că cea mai bună soluție să încurajezi transportul în comun e să-i faci pe oameni să înțeleagă că așa ajung mai repede unde au de ajuns. Bine, în Paris e posibil să nu ajungi deloc unde ai de ajuns dacă mergi cu mașina.
Porsche produce 992 de exemplare 911 Targa 4S Heritage. Unul dintre ele e în colecția lui Țiriac. Apropo de colecția lui Țiriac, poate ai chef de-o plimbare în aer liber.
Dacă tot am ajuns la capitolul Ion Țiriac, avem vești bune pentru el.
Subaru intră la anul în hora electricelor. Sau în dansul pinguinului, că deocamdată nu prea e horă.
Tot Subaru lansează noul WRX. Nu la noi, însă.
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Dacă mai puneau băieții 3-4 cuvinte în numele modelului, se termina pagina. Au pus însă cai și cuplu, nu-i problemă.
Un camion electric a mers 1099 de kilometri cu un plin de baterie. E record mondial.
Se retrage Kimi din Formula 1. Probabil că după pseudo-cursa de la Spa a decis că e mai provocator să bage Formula 1 pe Playstation.
10. Nu-s despre mașini, dar e păcat să nu afli că:
Sper că citiți cronicile de tenis de la US Open, da?
Am un titlu alternativ mai bun: „Totul a început cu drojdia”.
Nu te mai preocupa. Ești frumoasă azi.
Covidul poate fi un sprint ușor, dar și un maraton interminabil.
De ce să citim romane polițiste când avem realitatea la dispoziție?
E plină lumea de oameni responsabili și empatici.
Zborul spațial al lui Branson n-a fost tocmai perfect.
O să analizez. Hai că vedem. Mă gândesc și revin cu un răspuns.
Fulger McQueen Fan Club.
O să fie bine.
Mircea.