MEȘTER ÎN MAȘINI #23: Știrile auto ale săptămânii
MEȘTER ÎN MAȘINI
#23
12 septembrie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
Îți fac o destănuire.
Problema pe care o au testele auto în absolut orice publicație auto din lume (da, implicit pe Autocritica, nu prea putem să schimbăm ceva la capitolul ăsta) este că testerul - jurnalistul, adică - analizează lucrurile din perspectiva proprie. Și chiar dacă experiența ajută major - pentru că know how-ul vine din sute, poate mii de mașini testate, iar omul care scrie știe să raporteze fiecare mașină la publicul său țintă - e posibil ca lucrurile subiective care țin de un anumit model - adică tot ce nu-i cifră, practic - să transforme un review într-un text care te îndepărtează de mașini care sunt pe gustul tău sau te apropie de mașini pe care le vei urî. E ceea ce englezii denumesc „a glitch in the matrix” - o chestie pe care nu o poți evita din simplul motiv că suntem diferiți și avem gusturi diferite.
De-asta insist să conduci cât mai mult și-n condiții cât mai variate mașina pe care o vrei. Da, citește cât mai multe opinii și confruntă-le. E foarte probabil ca un jurnalist experimentat să te ajute serios în procesul de achiziție. Dar ai mereu în vedere treaba asta: e posibil ca preferințele legate de materiale, de suspensii, de design, de culori, de texturi, de transmisie, de spațiu să difere.
Cum se poate evita treaba asta? Ar trebui ca review-ul să fie realizat de cât mai mulți oameni care au gusturi diferite, experiență vastă și care au stiluri diferite de condus. În plus, cifrele reale ale testului (consum, autonomie, condiții de rulare) ar trebui să fie colectate pe o perioadă și pe o distanță cât mai lungă, pentru a cuprinde cât mai multe dintre contextele posibile.
Problema e că lucrul ăsta nu pare posibil logistic. De cele mai multe ori, mașinile testate nu stau îndeajuns de mult în redacție nici măcar pentru testul unui jurnalist. Apoi, redacțiile sunt grupuri destul de reduse numeric și sunt formate din oameni care-și împart textele și testele, care au deseori loc în paralel.
Și atunci, care-i soluția să avem informații cu adevărat relevante pe care să le primească cei care vor să-și cumpere astăzi o mașină electrică, de exemplu?
Fii atent:
Iei câți jurnaliști auto foarte experimentați poți, adaugi bloggeri și vloggeri cu experiență ceva mai redusă în mașini, dar care ajută prin opinii proaspete la tabloul general, adaugi un pic de optică feminină care vine cu input propriu și atinge o zonă mereu dinamică a clientelor auto. Apoi gândești un traseu prin țară în care cei 16 oameni care se adună vor conduce pe rând fiecare dintre cele 8 mașini care au acceptat să se alinieze la start.
Aduni și faci o medie din toate cifrele care ies în urma testului și confrunți toate opiniile tuturor acestor oameni pentru a avea un tablou cât se poate de complex după cele 9 zile de road trip.
Dacă cele 8 mașini sunt full-electrice, cu atât mai bine: nu există nicio altă ocazie în cadrul căreia să ai cifre complete legate de autonomia reală, de consum și de timpii de încărcare.
La final, road trip-ul are nevoie doar de un nume. Și el se va numi:
1. MAȘINILE DIN ROCHARGE
8 electrice, majoritatea lansate anul ăsta în România. În ordine alfabetică, vom avea cu noi pe lungimea a 2000 de kilometri:
AUDI Q4 e-tron 50 quattro
299 CP și 460 Nm. Două motoare electrice, 4x4, 6.2 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 482 de kilometri. De la 45.700 de euro.
BMW iX3
286 CP și 400 Nm. Un motor electric, roți motrice spate, 6.8 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 453 de kilometri. De la 64.100 de euro.
Citroën ë-C4
136 CP și 260 Nm. Un motor electric, roți motrice față, 9.7 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 352 de kilometri. De la 34.900 de euro.
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD
351 CP și 580 Nm. Două motoare electrice, 4x4, 5.8 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 540 de kilometri. De la 51.800 de euro.
Mercedes EQC 400 4MATIC
408 CP și 760 Nm. Două motoare electrice, 4x4, 5.1 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 437 de kilometri. De la 67.700 de euro.
Opel Mokka-e
136 CP și 260 Nm. Un motor electric, tracțiune spate, 9.0 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 324 de kilometri. De la 33.835 de euro.
Porsche Taycan Performance Battery Plus
476 CP și 357 Nm. Un motor electric, tracțiune spate, 5.4 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 484 de kilometri. De la 88.412 de euro.
Volkswagen ID.4 Pro Performance
204 CP și 310 Nm. Un motor electric, tracțiune spate, 8.5 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 522 de kilometri. De la 36.195 de euro.
2. PARTENERII PROIECTULUI
Un astfel de proiect, care se întinde pe durata a 9 zile și adună 21 de oameni, e o provocare logistică masivă. Iar costurile sunt suportate de partenerii proiectului, care au decis că este oportun să-și asocieze numele cu acest workshop care are loc în lumea reală.
Vitesco Technologies este partenerul principal al proiectului și dă numele oficial complet al acestui road trip: ROCHARGE by Vitesco Technologies. Compania germană este unul dintre actorii vitali - chiar dacă nu neapărat vizibili - pe mașinile electrice (și nu numai) care se lansează în ultimii ani în Europa.
Și mai interesant este că cei de la Vitesco Technologies produc elemente software și hardware pentru mașini implicit în România, cu ajutorul inginerilor de aici. Vom vizita sediul lor de la Iași și o să vă povestim ce și cum se întâmplă în spatele cortinei.
Renovatio, compania care oferă astăzi acces în peste 300 de stații de încărcare în România în rețeaua e-charge, ne va oferi ocazia de a încărca mașinile în stațiile proprii și ale partenerilor. Totul se va realiza prin aplicația e-charge, în condiții reale. Vom încărca la fel ca orice alt posesor de mașină electrică.
MOL Plugee este brandul dedicat stațiilor electrice pe care le găsești în benzinăriile MOL din toată țara. MOL România este unul dintre pionierii adaptării la noile tehnologii și oferă acum servicii complete de alimentare și încărcare pentru oameni și mașini în stațiile proprii.
Enel X este divizia de infrastructură electrică a companiei italiene Enel. Oferă atât stații publice, cât și stații dedicate clienților casnici sau companiilor care sunt interesate să-și doteze parcările cu stații de viteză medie sau rapidă.
MOON este brandul prin care Porsche România, importator mărcilor Volkswagen, Audi, Skoda, Seat și Cupra în țara noastră, le oferă clienților acestor mărci acces la stații de încărcare dedicate. În plus, stațiile ultrarapide MOON se găsesc deja în toată țara, la Timișoara urmând să vizităm cea mai puternică astfel de stație din România: 300 de kW.
Michelin este partenerul tehnic al acestui proiect. Și partenerul care-ți oferă acest newsletter săptămână de săptămână, de altfel. Compania franceză a lansat în acest an două anvelope interesante pentru cei care au mașini electrice: e.Primacy, o anvelopă care are ca scop eficientizarea maximă a rulării și care poate să crească autonomia mașinilor electrice cu 7% prin tehnologia inteligentă din structura sa, și Crossclimate 2, cea mai performantă anvelopă all-season din lume.
Nokia Mobile ne va oferi ocazia de a testa unul dintre telefoanele de vârf ale gamei sale, Nokia XR20. Lansat în acest an, noul telefon ne va ajuta să ilustrăm turul din perspectivă jurnalistică paralelă cu perspectiva artistică, asigurată de cei doi fotografi profesioniști ai evenimentului, Ciprian Mihai și Bogdan Paraschiv. Nokia XR20 se laudă și cu faptul că-i un telefon foarte rezistent la șocuri. Nu plănuim să testăm asta, dar e o informație utilă și relaxantă pentru creierele noastre.
Server Config, companie românească dedicată vânzării produselor IT de calitate înaltă dedicate designerilor, fotografilor, videografilor, arhitecților și tuturor celorlalte meserii care au nevoie de putere de calcul mare, va fi alături de cei care asigură fotografiile și clipurile din acest eveniment cu laptop-uri de performanță. În plus, Server Config oferă produse refurbished, ceea ce susține drumul spre reutilizarea materialelor, o practică din ce în ce mai utilizată la nivel industrial mondial.
3. OAMENII PROIECTULUI
Vom fi în total 21 de oameni - o echipă care include jurnaliștii și creatorii de conținut care ne vor face onoarea să fie oaspeți în acest proiect, cât și partea de organizare. Doi fotografi, videograf, echipă de logistică, două mașini de asistență hibride pe lângă cele opt electrice (Safety Car-ul XC40 Recharge și Assistance Car-ul Ford Kuga Hybrid).
Bineînțeles, totul se va desfășura după un plan pus la punct la care se lucrează deja de vreo 8 luni.
Oamenii pe care-i veți putea urmări după hashtag-ul #ROCHARGE sunt:
Cornel Șocariciu / Autocritica
Andrei Știrbu / Autocritica
Alin Ionescu / Mașinistul, Auto Motor și Sport
Dan Scarlat / Top Gear România
Dragoș Băltățeanu / AutoExpert, Auto Test
Sebastian Toma / Autoevolution
Radu Gurămultă / Ecowheels, Racing Wheels
Tudor Rus / doualocuri.ro
Adrian Mitrea / 0-100.ro, Hotnews
Dragoș Craiovan / Adevărul Auto, Motorone.ro
Cristiana Oprea / Pilot de raliuri, cristianaoprea.ro
Laura Antonov / Shedrives.ro, Lachicboutique.ro
Marian Ionescu / Mariciu, vlogger
Julius Constantinescu / Online personality
Răzvan Baciu / Tech Blogger, razvanbb.ro
Ciprian Mihai / Foto
Bogdan Paraschiv / Foto
Marius Dobrescu / Video
Mircea Meșter / Autocritica
Daniel Popescu / Logistică, organizare
Berti Panaiot / Logistică, organizare
Ei sunt cei care vor nota fiecare încărcare, fiecare kilometru parcurs, fiecare viteză medie și care ne vor ajuta să structurăm la final un tablou complet al performanțelor mașinilor care ne vor însoți în tur. Urmăriți cu încredere atât conturile lor din Social Media, cât și publicațiile pe care le reprezintă. Materialele de după proiect vor fi relatate acolo cu toate rezultatele derivate din acest road trip.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.
DAR DESTUL DESPRE NOI
Să-ți povestesc câte ceva din ce s-a întâmplat săptămâna asta în auto. Pentru că - aleluia! - au revenit saloanele auto.
Mă rog, pseudo-saloanele auto, pentru că ce s-a întâmplat la Munchen nu e neapărat auto, ci un eveniment dedicat mobilității (în special) electrificate.
Știrbu a fost acolo și ne-a povestit în acest articol cum s-a văzut evenimentul din mațele lui.
Iar Cornel a făcut o listă a premierelor mondiale care merită povestite și date mai departe pe la spălătorie, în parc, pe la birou sau unde te mai prinde momentul să discuți despre mașini cu colegii, prietenii și băieții care până acum păreau că se pricep la mașini. Le poți povesti despre:
Dacia Jogger - primul model Dacia care va avea propulsie hibridă. Se va produce la Mioveni, e un break mai înălțat cu spațiu de monovolum și gardă la sol de Stepway și va fi hibrid din 2023 încolo. Cornel l-a văzut live înaintea noastră și ne zice cum s-a văzut de aproape.
Mercedes EQE - Dacă Clasa E ar avea o variantă electrică, asta ar fi. Dar cum EQE seamănă mai mult cu și are dimensiuni de CLS, să zicem că poate fi și una, și alta.
Renault Megane electric - Unde vedem că Renault a făcut cu Megane fix cum a făcut Citroen cu C4 și Ford cu Mustang. Adică l-a transformat într-un pseudo-crossover căruia i-a grefat baterii sub burtă.
Volkswagen ID. Life - Bine, și pe ăsta mi l-aș cumpăra. Norocul meu e că nu m-am trezit miliardar, că probabil aș fi în faliment, dar cu un garaj mare.
BMW i Vision Circular - Chiar dacă Tudor Rus îl compară în esență cu un pantof, conceptul ăsta este o declarație revoluționară. Nu-i neapărat pentru că eu am gusturi complet atipice, dar aș cumpăra cu două mâini o mașină de oraș (poate urmaș al lui i3?) inspirată de acest concept.
S-A LANSAT, DAR S-A ȘI TESTAT
Știrbu despre Ford Mustang Mach-E:
„În mod curios, nu o să vezi sigla Ford pe această mașină decât într-un singur loc, care nici măcar nu e la vedere. O să-l vezi, în schimb, burdușit cu sigle Mustang. Pentru că Ford ține neapărat să facă această asociere între coupeul sportiv iubit la nivel internațional și un SUV electric. Dacă această abordare de marketing se va dovedi de succes sau nu în vânzări, rămâne de văzut. Până la urmă, e treaba lui Ford ce face cu numele care l-au consacrat. Important este că în spatele acestui botez forțat se află o electrică faină”.
Tot Știrbu (omul a fost ubicuu săptămâna asta) despre Mazda MX-5:
„Te face să zâmbești. Te face să zâmbești când o vezi, te face să zâmbești când te urci în ea, când o decapotezi de parcă ți-ai da gluga jos de pe cap, când o lași să-și dreagă vocea la peste 4000 rpm, când o parchezi, când te îndepărtezi de ea și te uiți în urmă.”
NU-S DESPRE MAȘINI, DAR TREBUIE SĂ CITEȘTI ȘI:
Jobul tău trebuie să te bucure, nu să fie perfect.
Utopie, utopie, dar să știm și noi.
Čapek și Zamyatin au simțit ce vine.
Aha, deci nu de la bulgari?
Neuronul i-a pus pe gânduri pe oamenii ăștia.
În alte știri, nu crede tot ce scrie pe wikipedia.
Și romanii îl aveau pe Bulă al lor.
Scriu rândurile astea la ora 2:39 noaptea, deci cred că mie nu mi se aplică asta.
Cum să le vorbești copiilor despre moarte.
A doua șansă, faza pe filme.
Despre blockchain pe înțelesul tuturor.
Ne recitim peste două săptămâni. În weekend-ul următor plimbăm electrice prin întreprindere. Ține-ne pumnii.
Mircea.