MEȘTER ÎN MAȘINI #24: Știrile auto ale săptămânii
MEȘTER ÎN MAȘINI
#24
2 octombrie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
Q&A CU ELECTRICE
Ce nebunie! Dar am făcut-o și pe-asta.
În țara lui „Nu se poate ajunge la mare cu o mașină electrică”, am luat sub braț 8 electrice lansate recent în România, 21 de oameni, două mașini de asistență și am făcut un tur al țării timp de 9 zile ca să testăm autonomiile reale pe care le oferă aceste mașini.
Nu voi sta să-ți povestesc rezultatele, pentru că mai detaliat decât le-am despicat în articolele astea de pe Autocritica n-am cum. Dar voi răspunde aici la niște întrebări care s-au ridicat din public de-a lungul acestui road trip.
1. Ați mers 2000 de kilometri în 9 zile? Wow, ce performanță! Le-ați împins?
Păi în primul rând au fost 8, că o zi a fost de pauză, să se odihnească oamenii la Oradea (am descoperit niște prăjitorii de cafea excelente pe acolo, recomand).
În al doilea rând, media de 250 de kilometri pe zi este arhisuficientă pentru a nota cifrele reale de autonomie, pe care le-am calculat manual, old-school, cu atenție, extrăgând la fiecare punct de încărcare toate datele necesare: nivelul bateriei, cantitatea de energie încărcată, timpul de încărcare, costurile. Pentru că-ți spunem de fapt cât merge mașina în ritmul normal de rulare. Care-i plaja de kilometri pe care-i poate parcurge cu un plin mergând cât se poate de normal, în ritmul traficului, fără excese. N-a fost un test de consum și nu a fost nici o competiție.
În al treilea rând, dacă stai să analizezi faptul că timp de 9 zile ți-am livrat pe hashtag-ul #ROCHARGE de pe Facebook sau Instagram vreo 2000 de imagini și clipuri în care ne vezi prin Cetatea Oradea sau în Piața Mare din Sibiu sau în vizită la Vitesco Technologies la Iași, ar trebui să te prinzi că în turul ăsta s-a plimbat, dar mai ales s-a muncit.
Pe scurt, ca să-ți răspund la întrebare, nu ne-am grăbit să ajungem la Oradea într-o zi (deși puteam), pentru că nu aveam sarmale care dădeau pe foc acolo (deși puteam comanda). Altfel spus, am avut un cu totul alt scop decât cel de a aduna cât mai mulți kilometri în fiecare zi.
Practic, am mâncat o șaorma notând fiecare gram din ingredientele ei, nu încercând s-o terminăm foarte repede.
2. Mie mi se pare că cifrele de autonomie reale pe care le-ați extras sunt prea mici.
Am făcut acest tur/workshop/road trip tocmai ca să nu ni se pară lucrurile. De-aia le-am notat la fiecare încărcare. A ieșit fix ce vezi. Îți poate conveni sau nu, dar nu am făcut turul ăsta ca să te mulțumim pe tine (respect, though!, că ne citești), ci să scoatem cifrele reale, obținute în trafic real pe șosea.
3. Promovați electricele, care-s de c*cat
Ceartă-te cu ăia de la punctul al doilea. Noi scriem teste și cu diesel, și cu benzină, și cu hibrizi, și cu PHEV, și cu EV, nu ”le promovăm”. Scriem cum merg, e fix treaba ta ce alegi din ce ți se potrivește.
4. Am făcut un calcul și mi-a ieșit că, în final, costurile voastre totale sunt egale cu un consum de 5 litri/100 km cu o mașină pe benzină.
Ai dreptate. Doar că aici intervin trei lucruri:
a) Calculele astea sunt realizate pentru un tur al țării în care am încărcat la stații rapide, care au cel mai mare cost de încărcare per kWh (1.95 lei/unitate). Asta înseamnă că avem costuri egale pe kilometru strict în condițiile astea, ale unui concediu/unei vacanțe. În rest, un posesor de electrică încarcă astăzi în majoritatea timpului cu 0.7 lei/kWh. Iar dacă 90% din distanțele parcurse de o electrică sunt acoperite cu costul ăsta, ies ceva mai bine. Pe scurt, calculele punctuale sunt ok, dar concluziile generale trebuie analizate conform datelor generale.
b) În Germania, pe autostradă, benzina costă astăzi chiar și 1.95 euro/litru. Pregătește-te pentru impact.
c) Multe dintre dintre mașinile electrice din road trip au 300 de cai sau mai mult. Încearcă să scoți consum de 5 litri cu orice mașină cu puterea asta.
5. Bine, bine, dar eu unde încarc mașina dacă stau la bloc, scot prelungitorul pe geam?
Ai dreptate, infrastructura actuală locală pe cartiere nu e tocmai bine dezvoltată. Ce e însă foarte interesant este că dacă fiecare loc de parcare ar avea o simplă priză normală, de 220V, peste noapte (de la ora 20 la ora 8, să zicem), ai introduce în baterie circa 24 de kWh. Asta înseamnă 50% din bateria unui Mokka-e sau Citroen e-C4 și o treime din bateriile celorlalte modele participante la road trip. Adică poți să mergi în jur de 150 de kilometri strict cu energia primită de la o priză normală pe timpul nopții. Asta e mai mult o temă pentru acasă pentru autorități decât pentru tine, dar calculul e mereu binevenit.
Apropo: deși pare o replică mai degrabă amuzantă, să știi că găsești prize în aproape orice cătun din România la nevoie. Și te scot din rahat la o adică: încarci până poți ajunge unde ai de ajuns. Dacă rămâi fără benzină în vârf de munte, însă...
6. Eu rămân la diesel, ca să nu stau la încărcat pe drumuri.
Absolut ok, brother. E alegerea fiecăruia, noi suntem aici să-ți punem cărțile-n față, nu să ți le dăm să le mănânci. Ce ar trebui să faci, însă, e să citești și să vezi ce ai de făcut just in case, pentru că - vești proaste - electricele chiar vin.
7. Ați stat mult la încărcat, eu merg 22 de ore cu mașina și fac o singură oprire, la mijloc.
Omule, e posibil ca aici să ai o problemă mult mai mare decât autonomia mașinii.
8. M-ați înnebunit cu diferitele rețele de stații la care trebuie diferite carduri sau aplicații.
Sincer, ai dreptate. Nu e confortabil, mai ales când ai 8 mașini care trebuie încărcate deodată. În schimb, dacă ai o singură mașină, ar trebui să fie mai simplu. E ca și cum plătești utilitățile în diferite părți, pe diferite site-uri ale operatorilor. Vestea bună e însă că se lucrează la asta. De exemplu, cu un cont în aplicația e-charge a celor de la Renovatio poți încărca la stațiile e-charge, la stațiile MOON, la stațiile e.on și în curând și la stațiile Rompetrol. Deci începe să se simplifice treaba asta.
9. Ne cam fură ăștia: cum adică 1.95 lei/kWh când acasă costă de trei ori mai puțin?
Dacă-ți iei Sandero, te costă 8800 de euro. Dacă-ți iei Golf R, te costă 42.000 de euro. Și merge mai repede. Așa-i și la stații: ca să încarci rapid și ultrarapid, viteza aia costă mai mult. Pentru că, de fapt, viteza înseamnă investiții în stații și infrastructură de încărcare. E doar normal, fie că ne convine sau nu asta. Uite: la o priză normală, puterea de încărcare e de maximum 2.3 kW, iar fiecare kWh încărcat costă 0.7 lei. La o priză ultrafast de 150 de kW, care încarcă de 60 de ori mai rapid, costul e de trei ori mai mare. Matematic, cumva, iese un cost normal pentru avantajele oferite.
10. Da' de ce ați încărcat atât de des? Văd că Mercedes EQC a încărcat de patru ori în ziua de la Timișoara la Sibiu, deși îi ajungea bateria.
Din două motive: primul este că dacă ai opt mașini într-o caravană, nu le poți duce pe toate la o stație în orașul de destinație, că ți-ai petrece noaptea mutând mașini la stații. Și atunci, trebuie să te adaptezi și să încarci unele mașini la stații intermediare, chiar dacă ele au destulă baterie să ajungă la destinație.
Apoi, la destinație se întâmplă să avem ședință foto programată în Piața Mare din Sibiu, de exemplu. Cum am ajuns mai devreme acolo, mașina a intrat la o stație rapidă câteva zeci de minute, să nu stea degeaba. După ședința foto, a încărcat iar. Apoi, la hotel, pentru că aveam o priză goală, am mufat iar mașina până dimineață, să fie plină a doua zi.
Una de final. Băi, da' v-a plăcut să faceți turul ăsta?
Depinde pe cine-ntrebi. Dacă-i întrebi pe jurnaliștii invitați, sper că da. Au vizitat locuri superbe, au intrat în mațele tehnologiei povestite de oamenii care fac piese și software pentru electrice la Vitesco Technologies, au băut un vin de aproape 30 de ani scos din Beciul Domnesc, s-au bucurat de mașini, de mâncăruri alese pe sprânceană la cele mai bune restaurante de pe traseu și s-au bucurat de cele mai bune hoteluri de pe traseu.
Dacă mă-ntrebi pe mine, mă bucur imens de cifrele care au ieșit din proiectul ăsta, pentru că-s pur și simplu unice: nimeni nu poate conduce o mașină electrică timp de 8 zile cu 16 șoferi și să extragă datele variate în funcție de traseu și de stilul de condus al fiecăruia. Darămite dacă-s 8 mașini. Bine, mie mi-a furat un geolgău ghiozdanul cu tot cu laptop din Arad, în timp ce luam prânzul, așa că am terminat turul cu niște Dumnezei regăsiți pe turbosuflantă, dar astea-s poveștile din spatele poveștii.
Așadar, stai cât se poate de liniștit, road trip-ul ăsta n-a fost făcut de reptilieni care vor să te păcălească și să-ți introducă cipuri cu mașini electrice în creier. E un workshop din care am învățat și noi, ați învățat și voi, au învățat și mărcile auto, dar au învățat și cei care au rețelele de stații de încărcare. Vaccinează-te și lasă teoriile conspirației pentru cei care mestecă balast. Aici s-a muncit zi și noapte timp de 9 zile (plus multe luni de planning înainte) pentru ca din asta să iasă cifre reale în condiții reale.
Cheers.
1. POPESCU ZICE
Uite, pentru că Daniel Popescu e ceva mai structurat decât mine, îți spune cum s-a văzut treaba cu infrastructura din mijlocul evenimentelor. Apropo de evoluția numărului de stații, mi se pare tare concluzia de la Târgu Mureș: acum doi ani, acolo exista o singură stație rapidă de 50 de kW, la un Kaufland. Astăzi, la Târgu Mureș am încărcat toți cele 8 mașini în 90 de minute. Implicit la o stație rapidă de 150 de kW.
Acum doi ani, Enel X avea o singură stație de încărcare rapidă: la Timișoara. Astăzi, fiecare oraș prin care am trecut are cel puțin o stație Enel X rapidă.
Acum doi ani, la MOL puteai băga doar benzină și diesel. Astăzi, stațiile din rețeaua MOL Plugee acoperă către 30 de benzinării și se extinde rapid.
Acum doi ani, MOON nu exista ca brand. Azi, la dealerii Volkswagen ai stații de 75, 150 sau chiar 300 de kW care-ți încarcă mașina nu doar rapid, ci și fiabil. Pentru că stațiile MOON funcționează impecabil, fără excepție.
Misiune îndeplinită: am făcut turul României cu 8 mașini electrice.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.
„Da' când mi se strică bateria mașinii io ce fac, Meștere?”
Uite, asta faci:
CE VRĂJI A MAI FĂCUT INDUSTRIA AUTO
În timp ce noi ne luam de gât cu kilowatul-oră prin Focșani și împrejurimi, în lumea auto se întâmplau următoarele întâmplări:
Mercedes-Benz a anunțat că va avea cel puțin o mașină electrică în fiecare segment până-n 2025. În România. Singura problemă pe care-o văd este cum vor alege ce mașină să trimită în ROCHARGE, dar ăsta să le fie necazul.
Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină din Europa pentru a doua lună consecutiv. E rockstar ăsta micu'.
Apropo de Dacia, oamenii au lansat un site care promovează sustenabilitatea. Se numește Kilometrul Bine. Mă găsiți pe-acolo cu un interviu legat de cum se vede viitorul prin geamul de la biroul meu.
BMW spune că 20% dintre comenzile primite în România anul ăsta sunt pentru modele hibride sau electrice. Și tăvălugul de-abia începe.
Volkswagen ID.3 și Tesla Model 3 se luptă umăr la umăr în cursa pentru cea mai vândută mașină electrică europeană. În august a bătut Volkswagen. Legătura în Regie.
Rolls-Royce a anunțat că primul model electric al mărcii se va numi Spectre și va avea motor V8 de 800 de cai putere. Ha, ha, foarte amuzant.
Olimpicii români de la Tokyo au primit mașini din partea celor de la Toyota. Din păcate, n-a fost o daună prea mare pentru japonezi.
Jeep Grand Cherokee are o nouă generație.
ABB a lansat o stație de încărcare pentru electrice care poate să încarce cu 360 de kW. Adică încarci complet orice mașină în maxim 30 de minute. În ritmul ăsta, în doi ani stăm mai puțin la stații decât la pompă. Ha, ha, foarte amuzant bis.
Dacă l-ați ratat cumva, documentarul Schumacher (Netflix) e de văzut. Nu aduce mare lucru în plus față de ce știai deja dacă l-ai urmărit pe neamț, dar e binevenită cura de poveste care pe mine m-a transportat în adolescență.
NU-S DESPRE MAȘINI, DAR TREBUIE SĂ CITEȘTI ȘI:
Roșii de-alea bune, de la țărani.
Smells Like Teen Spirit.
Smells Like Teen Spirit bis.
Un băiat săritor.
Pregătiți-vă să vedeți mai bine.
Cum să-ți negociezi salariul (dacă citesc băieții din echipa Autocritica asta, ha, ha, foarte amuzant).
Să-mi spuneți și mie dacă funcționează.
Și asta la fel. Mă căutați și-mi spuneți voi.
Nu ești leneș. Cică.
Cele mai bune 500 de melodii din toate timpurile.
Conduceți cu grijă. Mașina, compania, partenerul de dans.
Mircea.