MEȘTER ÎN MAȘINI #26: Știrile auto ale săptămânii
MEȘTER ÎN MAȘINI
#26
17 octombrie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Litiu-Ion: Blestemul iubirii
Știm deja că Tesla e mai degrabă religie decât marcă auto.
Pe de o parte, e minunat că există și că are un efect asupra tuturor celorlalte mărci, pentru că ritmul de dezvoltare al mașinilor electrice ar fi fost mult mai lent fără nebunii ăștia. Pe de altă parte, enoriașii Tesla au talentul de a deveni imuni la orice se întâmplă în jurul lor, cum ar fi lansarea unor mașini electrice care nu-s doar electrice, ci și mașini: cu interioare de mașină din 2021, cu materiale de mașină din 2021, cu asamblări prin care nu te plouă și tot așa.
În weekend-ul în care scriu rândurile astea am în fața casei un Mercedes EQS. Sunt printre primii care văd și conduc mașina asta în România și vă spun cu ambele mâini pe toate ventriculele și atriile pe care le am că este o electrică cu adevărat impresionantă. O să vă povestesc mai multe în testul care urmează să fie scris pe Autocritica, dar un lucru vă scap aici: mașina asta are toate atuurile să-i facă pe cei care nu și-ar fi luat vreodată electrică să sune la providerul de energie ca să-și instaleze stație de încărcare acasă. Mai ales că, fiind în esență un Clasa S electric, EQS nu duce lipsă de clienți care nu-și permit asta.
Am povestit și-am pus niște imagini cu mașina pe Facebook. Răspunsul unui tip de-acolo? „Da, o fi ok, dar liderul mondial la autonomie e Tesla Model S”.
Acum o să-mi aleg cu grijă cuvintele, că de-aia am jurat pe DEX când am făcut facultatea aia de scris lucruri.
Omul meu, între EQS și Tesla Model S sunt la fel de multe diferențe ca între un depozit de scânduri din Alaska și o cabană din Bremen în care citești o carte la căldura focului în seara de Crăciun cu Ray LaMontagne cântând în surdină Let It Be Me la chitară.
Deci o fi Tesla religie și o avea implicația sa în istoria schimbării industriei, că nu contestă nimeni asta. Doar că de acum, când greii încep să se încordeze, Tesla va avea probleme reale să dea din coate. Merge pe bursă, că de-aia a fost construită marca asta, dar de acolo până la comparațiile cu alde EQS e diferență de o galaxie și de vreo 100 de ani de poveste. Dacă nu mă crezi, intră într-un showroom Mercedes și cere-le ălora să te lase în mașină. Nici nu trebuie să pleci de pe loc, o să mă înțelegi imediat.
Și chiar și înainte de EQS se întâmpla asta - mai exact, de când a apărut Porsche Taycan în viețile noastre. Iar dovada absolută e că Porsche a vândut anul ăsta de două ori mai multe Taycan-uri decât a vândut Tesla Model S și Model X combinat. Bine, Taycan s-a vândut mai bine decât 911 anul ăsta. Și decât Panamera.
Și e doar începutul.
+ Apropo, Grupul Volkswagen a anunțat că vândut de două ori mai multe mașini electrice anul ăsta decât anul trecut.
2. Pește dealuri
Apropo de Meșter în Mașini la modul cât se poate de denotativ, săptămâna asta am urcat într-o dimineață înnorată și mohorâtă într-o Honda CR-V și am plecat spre Dobrogea, unde mi-am spălat creierul conducând pe șoselele fabuloase de acolo și mâncând cel mai bun pește din lume într-un loc care la prima vedere pare o tavernă spartană într-un sat uitat de lume, dar care este unul dintre cele mai frumoase și bune restaurante din România.
Am scris aici câteva rânduri despre evadarea mea și voi scrie și mai multe într-un articol dedicat pe Autocritica. Ba chiar mă gândesc să transform ieșirile astea haiducești într-o serie, pentru că ducem lipsă acută de locuri cu adevărat bune și care merită o zi din viața noastră.
3. Ford se cam joacă cu Focusul
Între timp în lumea auto, Ford a prezentat săptămâna asta noul Focus. E un facelift, de-asta ți se va părea că nu s-a schimbat mare lucru între ce știai de pe stradă și ce vezi în pozele noi. În principiu, e mai degrabă finisat decât schimbat. Dar mașina arată bine, iar la interior ecranul central a câștigat un pic de centimetri, c-a auzit el că mărimea contează.
Are în continuare diesel, are 1.0 turbo în versiune simplă sau mild hybrid și are în continuare versiune ST de 2.3 litri cu 280 de cai putere, ceea ce vă urez și dumneavoastră și invitaților dumneavoastră. S-a scris aici despre mașina asta.
4. Teste de sarcină
Cornel despre Audi e-tron GT: „Chiar dacă nu îți place marca Audi sau brandul german nu te-a impresionat niciodată cu designul folosit, consider că sunt șanse mici să spui că e-tron GT nu e o mașină frumoasă. M-a cucerit din prima, și asta în condițiile în care, prin cercul de prieteni sunt cunoscut ca fiind foarte cumpătat cu vorbele plăcute atunci când îmi plac anumite lucruri sau mă simt bine în diferite circumstanțe. Și ca să fiu sincer până la capăt, mi se pare că e-tron GT este puțin mai atrăgător decât Porsche Taycan.”
Aici găsești testul complet. Ne-a cam cășunat săptămâna asta pe electrice după care te uiți lung pe stradă.
Cristiana, pe de altă parte, a întors pe toate părțile un Rolls-Royce Ghost. Care încă nu-i electric, dar asta e cam singurul lucru care-i lipsește.
„Interiorul noului Ghost vorbește despre cum putem îmbunătăți timpul petrecut în mașină și despre alegerile care ne fac bine. De la scaune incredibil de confortabile îmbrăcate într-o piele deosebit de fină la plafonul înstelat care te invită să visezi fără limite, Ghost oferă aceeași extensie a universului tău ca oricare alt Rolls-Royce, într-un pachet mult mai subtil. Cât despre elementele bespoke, ele fac de fapt din Ghost un companion ideal: pe lângă cele peste 44.000 de opțiuni de culoare pentru caroserie (mașina testată de mine era vopsită în nuanța Salamanca Blue), la interior poți personaliza materialele și culorile pe aproape orice nivel dorești: de la cusătura scaunelor sau întreg volanul, la monogramele brodate în tetiere până la culorile umbrelei ascunse în portiera din spate. Sunt detalii intime, a căror valoare – deși impecabilă – nu stă neapărat în execuție, ci în semnificația pe care o au pentru client”.
Aici e tot story-ul, că test nu-i: nu poți spune vreodată că ai testat cu adevărat un Rolls-Royce în câteva ore.
5. Sunet și fulgere
Ceva frumos: Bruno Senna pilotează monopostul Mclaren Honda al unchiului său, Ayrton, la Goodwood. Se vede neapărat cu sunet.
6. Bacovia-n motoare
Anul ăsta s-a vândut în lume ultimul litru de benzină cu plumb.
Povestea neromanțată a acestei soluții tehnico-chimice care a făcut mașinile să meargă mai bine și oamenii să crape e spusă pe Autocritica într-un material în care povestim și despre omul care a avut ideea.
Fără plumb.
De cealaltă parte a plajei verzi și-ntr-o cu totul altă eră, vorbim într-un material dedicat despre platforma Kilometrul Bine, un fel de manifest care ne face cunoștință cu lucrurile prin care Dacia încearcă să facă viața un pic mai bună pentru comunitatea strânsă (și dependentă pe alocuri) de marca asta.
Jur pe verde.
7. Ieșiți la bot
Deși a fost o săptămână cu multe noutăți, nimic n-a ridicat sprâncenele cum a făcut-o grila monstruoasă a lui Lexus LX. E un SUV care nu se vinde-n Europa, acolo unde vârf de gamă e cunoscutul RX. Dar, la câtă atenție a atras mașina zilele astea, nu cred c-ar fi o idee rea să-l scoată la vitrină și pe la noi. Mai ales că mașina e de fapt alter ego-ul premium (și cu aparat dentar) al noului Toyota Land Cruiser, deci oamenii din service-uri nu vor avea probleme să-i facă revizia.
Partea bună e c-a mai scăpat temporar BMW de miștouri. Găsești aici mai multe informații despre mașina asta.
+ Și Mitsubishi Outlander PHEV a fost prezentat săptămâna asta. Nici el nu-i programat să fie lansat în Europa, deși la un moment dat era cel mai vândut PHEV de pe continent. Mitsubishi rămâne cu Eclipse Cross PHEV pentru fanii hibridelor cu priză la purtător.
8. Aglomerație la poarta Miraiului
Terminăm pe optimism și flower-power cu povestea recordului de autonomie realizat de Toyota Mirai, mașină electrică pe pile de hidrogen. FCEV, cum zice manualul de abrevieri moderne pe care 90% dintre oameni nu le înțeleg, dar cu care încercăm să jonglăm ca să explicăm cine ce face în lumea complexă a mașinilor.
1360 de kilometri cu un plin de rezervor de hidrogen a mers mașina în trafic real, timp în care singurele elemente produse au fost electricitatea care a făcut motorul electric să funcționeze și apă pură pe care o scoate pe țeavă. Dacă reușesc cumva s-o scoată încălzită, Mirai va rupe în vânzări la București.
Aici e povestea.
+ Toyota face treabă pe vânzări în Europa, unde s-a cățărat pe locul al doilea, imediat după Volkswagen și-n fața celor de la Renault.
+ Apropo de hidrogen și de Renault, francezii au anunțat HYVIA, o utilitară FCEV care va fi asamblată (experimental, deocamdată) în Franța de anul ăsta.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Am urcat pe contul nostru de Youtube (apropo, merge un subscribe, dacă tot ne strângem aici) episodul 26 din Autocritica Podcast. Luați și digerați cu încredere, se râde în jumătate din timp.
În ciuda crizei microcipurilor, în România s-au produs mai multe mașini în 2021 decât în 2020.
Măcar producție auto să avem, dacă nu suntem pe listă nici de data asta.
Porsche va monta pe 911, Boxster și Cayman scaune imprimate 3D.
Chiar și cu imprimantele 3D în fabrică, Porsche nu-și uită istoria.
Ediție specială GT Junior pentru Alfa Romeo Giulia și Stelvio. Până la noi ordine, italienii reîncălzesc ciorba tradițională.
Hyundai Sonata Night Edition arată cel puțin interesant și cel mult nonconformist.
Constructorii auto încearcă să-ți ia bani ca să deblocheze lucruri pe care noua ta mașină le are.
Povestea primei mașini din plastic. Se întâmpla în 1966.
10. Extracurriculare (fără mașini, dar cu substanță):
Gabriel Petrescu, dresor de porcine.
6 ani de muncă.
Muzica pe care trebuie s-o vezi.
Te doare capul.
Altă lume, alte probleme.
Incredibila poveste a drajeurilor PEZ.
Să te tot plimbi.
Să nu mi-o iei în nume de rău.
Bine ai venit în Westarctica.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.