MEȘTER ÎN MAȘINI #27: Un newsletter pentru șoferul din tine
MEȘTER ÎN MAȘINI
#27
24 octombrie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Aproape nimeni n-are bani de Toyota
Bine, ar fi totuși unii - de exemplu, Apple, Amazon, Microsoft, Google, Samsung și Coca-Cola. În rest, sorry guys, da' ea prea valoros brandul ăsta ca să-l puteți cumpăra ca pe cireșe.
Au făcut băieții de la Interbrand topul celor mai valoroase branduri din lume. Și oamenii noștri din auto ne reprezintă cu grație cu 5 poziții în primele 25, deși (sau ar trebui să zic „tocmai pentru că”) companiile de tehnologie domină clasamentul ăsta cum domina Usain Bolt probele de sprint de la Jocurile Olimpice pe vremea când alerga.
În ordinea numerelor din conturi, Toyota (locul 7 în clasamentul general), Mercedes-Benz (8), BMW (12), Tesla (14) și Honda (25) țin steagul sus într-o lume dominată de ecrane, pixeli și cutii care se vând fără încărcătoare #petrend.
Bine, analiza oamenilor arată că valoarea brandului Tesla aproape s-a triplat de anul trecut: +184%. Dacă până la anul reușesc măcar s-o dubleze, Tesla urcă pe primul loc în automotive și în fața celor de la Coca-Cola. Păi de-aia am văzut noi atâtea reclame cu camioane de Crăciun?
Interesant clasamentul, avem în total 15 branduri auto în Top 100. Aici poți să analizezi la milimetru cum au făcut oamenii calculele.
+ Apropo de Toyota, săptămâna asta s-a pus mâna pe GR Yaris la Autocritica. De-abia aștept să citesc ce vor scrie oamenii noștri (cei mai norocoși dintre noi, cum ar veni) despre mașina asta, probabil cel mai reușit hot hatch de segment mic construit vreodată: 1.6 turbo, trei cilindri, 261 de cai putere, 360 Nm, tracțiune integrală. Eh, vedeți, de-aia e Toyota unde e în clasamentul ăla de mai sus și alții-s unde sunt.
2. S-au înfordat mușchii
Oamenii de la Ford se bucură în schimb de alte clasamente. Interne, dar pe trend, cumva.
1. Puma este cel mai vândut model în Europa pentru marca Ford (la distanță mare de Kuga, locul al doilea). Cum Puma se produce exclusiv în fabrica de la Craiova, vestea asta ne bucură și ne obligă în același timp, cum ar spune șefii care n-au chef de tort, dar simt nevoia să-și felicite totuși angajații.
Bine, ca să fiu sincer până la capăt, cel mai vândut model Ford din Europa e Transit, dar persoanele juridice nu se pot abona la newsletter-ul ăsta. Apropo, aici te înscrii să primești newsletter-ul ăsta săptămânal, în caz că nu ești deja pe listă. E aproape obligatoriu: cum ai putea să trăiești de acum fără să afli ce bârfim pe aici în fiecare weekend?
2. Tot din cifrele Ford aflăm că electrica Mustang Mach-E a depășit în vânzări anul ăsta Mustang-ul clasic în Europa. Ceea ce ne arată că una e să urle fanii hardcore ai mașinilor clasice pe internet, alta e viața reală. Iar diferența dintre ele nu e la fotografie sau ceva: scorul e crunt.
3. Există o explicație
Bineînțeles că cifrele efective sunt încă în favoarea benzinei, dar trendul e evident.
Mie mi s-a părut foarte interesant că totalul mașini electrice + mașini hibride plug-in se apropie de totalul diesel-urilor.
Also, 20% dintre mașinile vândute în Europa anul ăsta sunt electrificate (full hybrid, PHEV și EV). Merge treaba, era și păcat să se chinuie ăștia să monteze atâtea stații de încărcare doar ca să ne umplem iPhone-ul foarte repede.
4. Dacia supraalimentată
De cealaltă parte a autostrăzii Craiova-Pitești, Dacia anunță cifre excelente de vânzări la nivel global anul ăsta. În ciuda faptului că lipsa microcipurilor a oprit producția pe la Mioveni - și cam peste tot prin lume, de altfel - Dacia a reușit să vândă peste 400.000 de mașini în primele 9 luni ale anului. Bineînțeles că noua generație Sandero și facelift-ul lui Duster au împins cifrele astea, pentru că-i unul dintre anii ăia în care Dacia n-are nevoie de ediții speciale ca să mai dinamizeze un pic vânzările.
+9.3% a crescut marca per total față de anul trecut în aceeași perioadă.
Veștile sunt și mai interesante la împărțirea pe modele: Sandero e cel mai vândut model din Europa în semestrul al treilea, iar Duster este cel mai vândut SUV din Europa în perioada iulie - septembrie.
Nu avem Dacia în topul Interbrand, dar băieții par că se descurcă și fără.
5. Câtă frunză? Câtă iarbă.
Unul dintre secretele pentru care Mustang Mach-E a depășit Mustang este că-i SUV. Crossover, mă rog. De fapt nu prea-i secret, că știm cu toții că orice-i SUV se vinde ca la balamuc, fie el și un balamuc electrificat.
Tocmai de-aia una dintre știrile săptămânii este faptul că viitorul Nissan Leaf (2025, unde vă grăbiți așa?) nu va mai fi un hatch compact, ci un crossover compact. Probabil ceva mai mic decât Ariya, modelul pe care Nissan a apucat să-l anunțe pentru anul viitor.
Și pentru că tot am ajuns la capitolul Nissan, luați și răcoriți-vă cu miros de V6 și un pic de poveste publicată de Cornel săptămâna asta. Zalele-i zuruie crunte, cum ar veni.
Timeout.
Am un fel de concurs din partea celor de la Michelin, brandul francez care susține acest newsletter și care-ți oferă poveștile de aici săptămână de săptămână. Pentru c-au lansat recent anvelopele all-season CrossClimate 2, oamenii au niște întrebări pentru tine și dau la schimb trei kituri de călătorie. Care acoperă toate anotimpurile, normal. Aici se-ntâmplă, durează două minute, mulțumesc pentru efort.
6. Sortimente noi la galantar
A fost o săptămână bună pentru cei care așteptau mașini noi pe piață. Pentru că în ultimele 7 zile am aflat că în România poți să-ți cumperi niște mașini care acoperă multe gusturi și bugete.
Nu cred că există vreun client Maserati care să fi bătut la ușa showroom-ului să ceară cu ardoare un hibrid. Cu toate astea, Maserati a hibridizat ușor SUV-ul Levante în speranța că la ușa showroom-ului vor bate oameni care n-au bătut până acum. Smart. Levante Mild Hybrid are motor de 2.0 litri, 330 de cai, 450 Nm și în talon scrie hibrid, deci ai taxe mici, că la noi nu face nimeni diferența dintre mild și full hybrid, deși ar cam trebui. De la 82.200 de euro înspre nord.
Noul Volkswagen Taigo. Care-i un fel de T-Cross coupe, adică un T-Roc un pic mai mic, care-s toate un pic mai mici decât Tiguan, care la rândul lui e mai mic decât binecunoscutul Touareg. Și e de-abia începutul, God help us all. De la 18.600 de euro în sus costă Taigo.
Ceva mai puțin glam, deși premium, cum ar veni, Mercedes-Benz Citan - adică un Renault Kangoo care-a reușit în viață - a fost și el lansat într-o generație nouă în România. Ca să ai Mercedes, dar să cari și lucruri fără să-ți stea inima că se zgârie ușa de la mobilă #likeaboss. De la 19.400 în sus.
7. Dunele învinge
Daniel Popescu e un tip care e în stare să găsească legături între orice-vrei-tu și lumea auto. Iar săptămâna asta a scris un text magnific despre legăturile pe care le are seria de romane SF Dune, scrise de Frank Herbert, cu mașinile stricate.
Nu vreau să dau spoilere, da' ideea e că dacă nu se stricau mașinile (și) pe vremea lui Herbert, există șanse ca planeta să nu fi văzut Dune publicat. Așa că tot răul spre bine, chiar dacă te enervezi când vezi Check Engine-ul ăla nenorocit în bord.
Aici e toată povestea. O să te fascineze.
Apropo de Popescu, noi de-aicea nu plecăm acasă până când nu ne abonăm la cel mai nou newsletter din peisajul media românesc. Se cheamă Patru Pereți și e scris săptămânal de omul nostru în regie proprie, cum ar veni. Scrie acolo despre mașini, despre case, despre cutii de carton, despre cuburi Rubik și-n general despre tot ceea ce are pereți - literal sau metaforic. E un produs care-ți explică lucruri care merită explicate pe larg, cum ar fi de ce dracu' a ajuns să coste curentul cât costă. Aici te abonezi. Cu încredere.
8. Teste de personalități
Între timp, pe Autocritica s-au scris niște teste cu niște mașini de care e probabil să fi știut sau nu că există. Dacă nu, afli acum. Dacă da, afli acum cum merg.
BMW Seria 1 128ti. Asta e un fel de hot hatch construit de BMW în clasa compactă. Dar nu-i neapărat extrem, așa cum te aștepți când auzi hot hatch. E mai degrabă cuminte și bun la casa omului. Un fel de warm hatch, așa. Nu te frige, dar te-ncălzește. Știrbu zice așa: „BMW 128ti este o versiune a Seriei 1. O versiune sport. Are cel mai puternic motor din istoria Seriei 1? Nu. Este cea mai rapidă? Tot nu. Însă 128ti are totuși ceva deosebit, un atribut pe care niciun alt model sport de la BMW nu l-a mai avut: punte față motrică. Da, exact”.
Peugeot e-2008 este versiunea electrică a unui SUV de oraș pe care-l cam știm toți, că-l vedem destul de des pe străzi. Tot Știrbu a căzut pe subiect, ne povestește cum merge atunci când merge și cum se-ncarcă atunci când stă: „Vrei un SUV. Dar să nu fie mare. (Deci vrei un crossover, practic.) Și vrei și o mașină care să arate bine. Să fure priviri, să bucure copii când mergi cu ea pe stradă, să impresioneze băieți sau fete, sau băieți și fete; să atragă atenția, practic. Și vrei să fie și electric, pentru că ce rost mai are să-ți iei motoare termice când sunt pe ducă? Ei bine, cam pentru asta a fost creat și Peugeot e-2008”.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Avem o emisiune auto nouă pe TV. Să ne trăiască.
Rafa Nadal nu are doar 20 de titluri de Grand Slam, ci și un Kia EV6.
Singurele probleme pentru Lamborghini sunt cu gropile din asfalt.
Îți construiești o casă, faci un copil, plantezi un milion de copaci.
Un pic out of focus, în rest totul ok. (mă rog, au apărut deja pozele, dar încă nu au dat britanicii pe oficial).
Măcar ăștia nu vor fi nevoiți să se obișnuiască cu faptul că produsele lor trebuie băgate în priză.
Hyundai rupe în Europa.
Pe băiatul ăsta-l cred când zice că-și iubește mașina.
Amintiri din vremurile în care lumea se mai și distra.
Dacă te-ntrebi ce pot să facă ăștia cu bateriile mașinilor electrice după ce-și pierd din capacitate, aici ar fi un răspuns bun.
10. Extracurriculare (fără mașini, dar cu substanță):
Who's your daddy?
Sportul înseamnă sănătate. În cele mai multe cazuri.
O doamnă.
Bineînțeles că poți să demisionezi. But first.
Apă proaspătă.
Game of Thrones reloaded.
Dar să nu uităm de unde-am plecat, totuși.
Mici. Fără muștar.
Câte-ai văzut din lista asta?
Prea multă gălăgie.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.