MEȘTER ÎN MAȘINI #28: Un newsletter pentru șoferul din tine
MEȘTER ÎN MAȘINI
#28
31 octombrie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Noul Porsche Macan e rachetă
Vă salut gi la Cluj, unde în ultima săptămână am dat mașinile pe tenis. Parțial. S-a jucat aici turneul de tenis Transylvania Open, care n-a avut spectatori din cauza valului al patrulea, dar a adunat la start o mulțime de jucătoare aflate pe val - pe lângă Simona Halep, le-am avut aici pe Emma Răducanu, deținătoarea titlului la US Open, pe Anett Kontaveit, una dintre cele mai în formă jucătoare din circuit, plus o mână de alte fete care știu cu rachetele. Iar partenerul de mobilitate al turneului a fost marca Porsche.
Și Porsche a profitat de momentul de la Cluj pentru a lansa în România noul Macan facelift. Featuring Dracula, că doar nu ne-am adunat în Ardeal să mâncăm gulaș.
Care-i faza cu noul Macan? Nimic major, e mai degrabă un machiaj. Avem așa:
• Grilă frontală restilizată, faruri LED disponibile standard, un splitter față în culoarea caroseriei, prize de aer modificate, jante cu design nou cu dimensiuni cuprinse între 19 și 21 de inch, și un difuzor spate redesenat.
• Noutăți la interior: butoanele fizice de pe tunelul median au fost înlocuite cu comenzi tactile cu feedback haptic, selectorul transmisiei este ceva mai scurt, iar volanul a fost înlocuit cu unul derivat din cel folosit pe 911.
• Versiuni disponibile:
- Macan: 2.0 litri cu 265 CP (+20 CP față de vechea versiune)
- Macan S: renunță la motorul de 3.0 litri în favoarea unui V6 de 2.9 litri care dezvoltă 380 CP (+26 CP)
- Macan GTS: V6 de 2.9 litri cu 440 CP (+60 CP, aceeași putere oferită în trecut de vârful de gamă Macan Turbo, care astfel dispare din ofertă)
2. Din banii care-ți rămân după ce plătești gazele la iarnă
Între timp, undeva în afara Clujului, au fost prezentate două nenoriciri de mașini exact la timp pentru pregătirea sezonului de vară 2022.
Mercedes-AMG SL. Probabil cea mai reușită transplantare a designului de gamă Mercedes pe un model de serie. Noul SL e un roadster cu două locuri. Mă rog, ei zic oficial că are „2+2 locuri”, ceea ce se traduce prin două locuri în față și două scaune pe care-ți poți pune bagajele și pungile de cumpărături în spate. Dar ce poate fi mai Mercedes decât faptul că pungile de la Carrefour au scaunele lor proprii? Noutatea e că SL primește în premieră tracțiune integrală 4MATIC, de parcă asta ne-a oprit să-l cumpărăm până acum. Reușită mașină. Aici găsești mai multe informații și imagini.
Range Rover. SUV-ul premium britanic primește o generație nouă (a cincea) și-și schimbă complet toate caracteristicile cu excepția prestanței și prezenței scenice, care-s la locul lor în continuare. E platformă nouă, are diesel, benzină sau plug-in hybrid (și va avea din 2023 și full-electric) și, în general, e o mașină pe cât de mare, pe atât de clean la capitolul design exterior și interior. Cred că-i primul Range Rover care-mi place pe bune. Tocmai pentru că nu s-au străduit să-l facă să arate bombastic. Impresionează pur și simplu. Aici sunt mai multe poze și informații.
3. Câte stele sunt pe fier
Euro NCAP a dat de gard cu cinci mașini în numele științei. Ca să știm dacă ce luăm corespunde sau nu cu standardele de siguranță pe care le aștepți de la o mașină din 2021. Trei din cele cinci sunt de la Hyundai.
5 stele și punctaje excelente pentru Hyundai Ioniq 5, Hyundai Tucson, Ford Mustang Mach-E și Toyota Yaris Cross.
4 stele pentru Hyundai Bayon.
Aici explică oamenii fiecare rezultat în detaliu, dacă te interesează subiectul.
4. Lista de cumpărături
Între timp, BMW și Citroen au anunțat că au deschis comenzile în România pentru două mașini pe cât de diferite, pe atât de interesante. Avem așa:
BMW Seria 4 Gran Coupe. Cunoscută și ca Seria 3 cu grilă dințată. E versiunea de familie a deja recunoscutului Seria 4 și-ți oferă care ce găsești pe Seria 3, dar cu alt nume și cu hayon în loc de portbagaj normal. Și cu fațâ de hârciog pe care unii o iubesc, pentru că e out-of-the-box, iar alții o urăsc pentru că încă nu și-o permit. Are diesel și benzină. De la 47.000 de euro. Aici ai detalii despre puteri și motorizări.
Citroen C5 X. N-aș putea să-ți spun exact ce este C5 X, pentru că are câte puțin din toate caroseriile pe care le cunoaștem. E și hatchback, e și coupe, e și break, e și sedan - că doar de-aia-l cheamă C5, e și SUV - că doar de-aia are particula X în nume. Cert e că francezii mizează din nou pe efectul WTF când vine vorba de design și e foarte bine că fac asta. Curajoșii mor repede doar pe vârful munților. Citroen C5 X pleacă de la 31.500 de euro. Are și versiune Plug-in Hybrid, dacă te pasionează noile trenduri. Aici ai mai multe imagini și detalii.
5. Stație de încărcare pentru suflet
A opta generație Corvette a primit săptămâna asta o versiune sportivă care se numește Z06 și despre care nu trebuie să știi decât că are un motor V8 aspirat de 5.5 litri care are 670 de cai putere. Ăsta nu se bagă-n priză decât dacă-i poster cu neoane, american-style.
Timeout.
Duminică, 31 octombrie, e ultima zi în care poți să participi la concursul celor de la Michelin, brandul francez care susține acest newsletter și care-ți oferă poveștile de aici săptămână de săptămână. Pentru c-au lansat recent anvelopele all-season CrossClimate 2, oamenii au niște întrebări pentru tine și dau la schimb trei kituri de călătorie. Care acoperă toate anotimpurile, normal. Aici se-ntâmplă, durează două minute, mulțumesc pentru efort.
6. Unicatul
Știai că pe Titanic a existat o mașină? Mă rog, e posibil să știi că a existat dacă ai văzut filmul, pentru că Leonardo di Caprio și Kate Winslet au lăsat la un moment dat niște dâre pe geamurile aburite ale acesteia.
Era vorba de un Renault. O mașină de lux pe vremea aia pe care un american o cumpărase din Europa s-o ducă acasă.
Daniel Popescu ne spune povestea ei.
7. Yarisul mai mult aleargă
Pe Yaris îl știm cu toții. O mașină de oraș corectă care în ultima ei generație începe să îndoaie vânzările la nivel european după ce-a câștigat și titlul de Mașina Anului în Europa.
Pe GR Yaris îl cam știu doar pasionații. Dar e o mașină atât de interesantă, încât a meritat un feature special pe Autocritica în care îi poți afla povestea. Rasă Pură.
„Într-un moment în care toți trec pe electrice. GR Yaris este, probabil, cel mai interesant Hot Hatch al ultimului deceniu”.
Deci dacă n-ai bani de Corvette-ul de mai sus, merge și-un GR Yaris. Paradoxul e că se găsește atât de greu, încât e posibil să faci rost mai repede de Corvette decât de Toyota asta.
8. Teste de personalități
S-a nimerit să fie săptămâna Nissan în secțiunea de teste de pe Autocritica. Am publicat teste cu Nissan Juke și cu noul Nissan Qashqai, așa că dacă-ți căutai un SUV nici prea mare, dar nici mic, nici prea de oraș, dar nici de familie, am plăcerea să te bag în dubiu și mai tare.
Cornel despre Nissan Qashqai 1.33 litri, 158 CP cu CVT: „Dacă aveai impresia că exteriorul lui Qashqai a fost mult cizelat, stai să urci la interior. Japonezii și-au dorit ca noul SUV compact să se apropie ceva mai mult de termenul premium. Iar celor de la Nissan le-a ieșit. Bordul, fețele portierelor, tunelul median și cotiera sunt acoperite cu materiale moi și plăcute la atingere. Există cusături bine finisate care se integrează plăcut cu restul interiorului, iar pentru tunelul median japonezii au optat pentru un plastic dur finisat cu texturi plăcute la atingere. Nu le-a ieșit rău deloc”. Testul complet e aici.
Dragoș despre Nissan Juke 1.0 Turbo de 114 CP: „A doua generație a păstrat ingredientele principale care au făcut din Juke un model atât de popular: în principal designul este la fel de funky. Dar noul model utilizează acum o nouă platformă din cadrul alianței Renault-Nissan-Mitsubishi. Au fost păstrate farurile separate, elemente de pionierat pe Juke și atât de copiate de concurență, dar are o singură motorizare, disponibilă exclusiv în configurație 4×2. Dieselul nu mai poate fi asociat cu acest model”. Aici e testul.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
BMW a început producția electricei i4.
Apropo de BMW, băieții sunt din nou lideri în clasamentul mondial al vânzărilor premium, după niște ani buni în care Mercedes a dominat piața. Mă rog, e și amestec de pandemie, criză de microcipuri și alte orătănii, dar astea-i afectează până la urmă pe toți.
Tesla Model 3 a fost cea mai înmatriculată mașină din Europa în luna septembrie. Asta și pentru că le înghesuie pe valuri de livrare, așa că Tesla e la retrogradare două luni și la medalia de aur în a treia.
S-a învârtoșat bursa după ce Tesla a primit o comandă de 100.000 de mașini din partea celor de la Hertz Rent-a-Car.
Noua generație Skoda Fabia nu va mai avea versiune break.
Mercedes Clasa C are de săptămâna asta o variantă Plug-in Hybrid cu autonomie electrică de 100 de kilometri.
Te-ai luat cu altele și-ai uitat să comanzi un Chiron? E șansa ta la glorie. Last call.
Designerul originalului Lamborghini Countach nu-i tocmai încântat de noul model omonim
Poate ai chef să-ți generezi mașini aleatoriu.
10. Extracurriculare (fără mașini, dar cu substanță):
O insulă.
20 de ani de iPod.
Povestea unui jaf.
În viața post-pandemie se întâmplă alte valuri.
Dacă rețeaua de căi ferate ale țărilor ar fi un cerc.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.