MEȘTER ÎN MAȘINI #29: Un newsletter pentru șoferul din tine
MEȘTER ÎN MAȘINI
#29
7 noiembrie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Amintește-ți asta data viitoare când mașina frânează singură
Încep atipic această ediție a newsletter-ului, pentru că aș vrea ca articolul ăsta să fie citit de cât mai mulți. Nu neapărat pentru că-i al nostru, ci pentru că povestea lui Alan Turing și implicațiile poveștii omului sunt atât de adânci, încât au și vor avea efecte probabil pe toată durata vieților noastre. Și mai mult decât atât.
În plus, pe ce alt site auto ai putea citi despre Turing fără ca articolul să pară ciudat?
Bine ai venit pe Autocritica. Avem caramele.
Enigma.
2. Coreea de Sus
Obișnuiți aproape pavlovian să vedem Volkswagen sau Renault sau Skoda sub Dacia când vine vorba de vânzări sau înmatriculări de mașini noi în România, clasamentul din primele 10 luni ale acestui an te face să te întrebi dacă nu cumva ai lipsit fără să știi câțiva ani din viața cetății. Nu, tinere, n-ai fost în comă de niciun fel. Pur și simplu Hyundai și Toyota (și Kia, dacă mă-ntrebați pe mine) nu mai sunt deloc mărcile plictisitoare estetic și calitativ de altădată și au ajuns personaje principale în piesă. Dați o raită prin showroom-uri, că am impresia că n-ați mai fost de ceva vreme pe-acolo.
Mă rog, mai e și problema lipsei semiconductorilor de prin fabrici, ceea ce face ca multe mărci să aibă probleme reale cu livrările. Dar nu-i ca și cum Hyundai și Toyota n-ar fi afectate de asta.
Așadar, drumroll, mașinile noi înmatriculate de români în primele 10 luni ale anului sunt așa:
1. Dacia: 26.474
2. Hyundai: 7.478
3. Toyota: 7.451
4. Volkswagen: 6.916
5. Škoda: 6.907
6. Ford: 6.804
7. Renault: 6.114
8. Suzuki: 3.949
9. Mercedes-Benz: 3.145
10. BMW: 2.826
+ Apropo de Hyundai, băieții au pus pe net primele teasere ale unui concept SUV electric. Se numește Hyundai Seven, îi vedem pozele oficiale în 17 noiembrie.
3. Sala de nașteri
Nicio săptămână fără o listă destul de generoasă de mașini noi prezentate în fotografii oficiale și gata să se verse peste noi. Sincer să-ți spun, noi, ăștia din media auto, ne cam bucurăm de momentele astea dublu, pentru că puteam ajunge să scriem despre politică și alte măscări. Pfiu.
Așadar, în ordine complet aleatorie, în ultimele șapte zile am văzut în premieră mondială la față următoarele arătări:
Audi A8 facelift - machiat ușor, cu o grilă ceva mai mare (cineva să le spună, totuși, designerilor că nu grila mică e problema mașinilor de azi) și cu motoare între 286 și 571 de cai putere. Are și versiune Plug-in Hybrid (benzină 3.0 + electric) de 449 CP. N-are încă variantă electrică, dar facelift-ul ăsta înseamnă un pas în plus spre generația nouă, care va avea. Nu a confirmat nimeni asta, dar dacă au Mercedes și BMW, vor avea și cei de la Audi. Păi da' bravo.
Toyota Aygo X - dacă tot vrea lumea SUV-uri, Toyota SUVizează tot (recent prezentatul Yaris Cross e din același film). Mă rog, vorba vine SUV, că-i mai degrabă bordurier decât SUV, dar anyway. E cât Dacia Spring, dar pe benzină. 72 de cai putere, manuală sau automată CVT.
Renault Kangoo Van E-Tech - asta e o utilitară compactă de marfă (lumea-i zice dubiță în limbaj de spălătorie) care merge pur electric vreo 300 de kilometri (deci vreo 200, în funcție de cât de încărcată e). Dar mi se pare ideală pentru Sameday-uri, Fancurier-uri, Bringo-uri, Freshful-uri și alte servicii de cărat acasă varză, pâine cu maia și mâncare de pisici. Mai ales că pot fi lăsate la încărcat peste noapte în curtea companiei, iar dimineață e gata de o nouă rundă. Dacă n-a picat curentul peste noapte. Dacă a picat, scoate și tu puiul ăla din congelator și încinge tigaia, că tot stau degeaba de atâția ani cărțile alea ale lui Jamie Oliver în bibliotecă.
4. Elektrische Reinigungsbürste*
Facem o oprire ceva mai apăsată la Volkswagen, care săptămâna asta a băgat în priză un nou SUV electric. Se numește ID.5 și e versiunea cu plafon plonjat a lui ID.4, care la rândul lui e versiunea SUV a lui ID.3
Nu-i ca și cum nu știam deja că nu avem pe piață decât vreo 4-5 mașini declinate în „diferite versiuni de caroserie” și cu atâtea „ADN-uri de marcă” și cu atâtea „diferențe adânci” între ele, încât ajungi să-ți cumperi viitoarea mașină strict după design, ca sălbaticii. Că-n rest e același lucru cu restul showroom-ului, nici nu-ți mai bați capul cu detalii.
A scris Cornel pe larg despre ce-aduce ID.5 în gama germanilor în articolul Familie Extinsă.
Dacă vrei doar date tehnice și cifre pe scurt, pentru că ți-e efectiv lene să citești ce-a scris omul nostru acolo, avem și versiune brief. Practic e fix ca-n articol, dar cu mai puțin spațiu și mai tăiat, așa.
*Ăsta e joc periculos. Habar n-am ce-nseamnă Elektrische Reinigungsbürste, dar e primul rezultat pe care mi l-a sugerat Google la căutarea „Elektrische R”. Mi s-a părut un cuvânt foarte ingineresc, așa. Das ist doch irgendwie, ne?
5. Misterul Educației și Cercetării
S-au pus băieții noștri cu burta pe carte (mă rog, în cazul lui Cornel nu se aplică treaba cu burta, dar anyway) și ne-au explicat săptămâna asta care-i faza cu mirosul ăla specific de mașină nouă, respectiv cui i-a trecut prin cap să pună asfalt pe drum. Două povești diferite care au, totuși, ceva în comun: faptul că nimic nu este întâmplător pe lumea asta.
Cu nasul pe sus - Vopseaua strălucește sub razele soarelui. Te învârți de două trei ori pe lângă ea, timp în care nivelul endorfinei crește. E mașina ta cea nouă. Nu stai prea mult pe gânduri și deschizi portiera. Pășești cu atenție și, deodată, te lovește un miros. Nu-l poți descrie cu exactitate, dar știi că miroase a mașină nouă.
Covorul negru - La scurt timp după ce a pus ambele picioare pe pământ, omul și-a croit propriul drum. Opt mii de ani mai târziu de la prima bătătură de pământ, drumul ne este nu doar călăuză, ci un indice al evoluției noastre ca specie. Iată-i povestea.
6. Cvadriciclul Krebs
Uită-te un pic la treaba asta:
Îi zice Citroen Ami, e un fel de mașină electrică de 8 cai putere care poate fi condusă de la 16 ani și merge vreo 50-70 de kilometri înainte să o încarci din nou. La o priză normală. Vreo trei ore.
După toate definițiile lumii ăsteia, ar trebui ca stilul ăsta de mașinuță să fie o variantă acceptabilă pentru mașinile orașului în vremuri de restriște climatică. Nu neapărat estetic - fiecare cu frumusețile lui în viață - cât volumetric.
A testat-o Cornel, care a găsit în sfârșit soluția pentru locurile de parcare mereu înguste din București: „E mic, îl poți întoarce cu mare ușurință, iar orice loc de parcare pare supradimensionat pentru Ami. Oglinzile sunt pe măsura cvadriciclului. Adică mici, iar reglajul lor se face manual. Bine, la cât e de mic Ami, te orientezi rapid și fără să mai apelezi la oglinzi”.
Costă undeva pe la 5000-5500 de euro dacă scazi bonusul de Rabla Plus.
7. Proba de Spring
Și dacă tot am ajuns la mașini pe care le iei seara-n casă să le dai mâncare la pliculeț și apică, am aflat săptămâna asta explicația pentru apariția din ce în ce mai generoasă a exemplarelor Dacia Spring în fața ochilor prin orașele mari: 1000 de clienți se bucură deja de primele livrări. Eu mă bucur cu mantă de treaba asta mai ales pentru că mai multe mașini electrice înseamnă mai multe guri care urlă că vor stații de încărcare. Și mai multe guri care urlă înseamnă mai multe șanse să audă cine are pixul și semnătura electronică.
Bravo, Spring. Nu mai zic că mașina asta are toate șansele să ne scoată din paradigma mașinii bune la toate. Aștept cu deosebit interes primele clipuri cu Spring leșinat pe banda de urgență pe la Cernavodă în drum spre mare.
On a bright note, versiunile cu gri și portocaliu arată chiar interesant.
+ Dacă Spring ți se pare mic pentru nevoile, viața și egocentrismul tău, americanii au o soluție pentru tine.
+ Iar dacă bateria lui Spring ți se pare prea mică, au inventat băieții un fel de canistră, doar că-i plină cu curent, nu cu benzină.
8. Japonezi și câștigi
Trecem brusc la mașini și dăm nas în nas cu Lexus NX, care săptămâna asta s-a lansat oficial în România. Și prin „lansat oficial în România” mă refer în special la faptul că avem prețuri pentru a doua generație a SUV-ului premium japonez.
E în același stil binecunoscut Lexus: design care pare reglat din katane și interior despre care băieții îți pot povesti 40 de ani, trecându-te prin întreaga poveste a epocilor Kamakura și Muromachi ca să înțelegi de ce suportul de sticle de pe tunelul central are formă de clepsidră. Dacă n-ai trecut recent pe la un showroom Lexus și ai o oră la dispoziție, îți recomand s-o faci. E o experiență interesantă.
Lexus NX poate fi hibrid clasic (244 CP, de la 52.200 de euro) sau hibrid plug-in (309 CP, de la 64.700 de euro). Aici găsești mai multe informații, pe scurt.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Programul Rabla se întoarce: Răzbunarea Rablei.
Unde se duc bateriile mașinilor electrice când se duc?
Alfa Romeo lansează o mașină electrică. Când fiu-meu o să meargă la școală. Acum învață să-l zică pe „ț”.
Dar să dăm italienilor ce-i al italienilor: 55 de ani de Maserati Ghibli.
Tata Elon dă liber la distracție. Posesorii de Tesla trebuie să fie foarte fericiți.
Dacă ți-ai comandat un Aston Martin Valkyrie, pregătește garajul.
Chris Harris a luat la trântă noul GR Yaris. Săptămâna viitoare publicăm și noi test pe Autocritica. #f*ckyeah
10. Extracurriculare (fără mașini, dar cu substanță):
Coca.
Superb materialul ăsta despre și cu Will Farrell. Uite sfat de viață: „You have a choice with criticism: to read it and believe or to just laugh at it but also dig in and go, ‘Oh, you hate me? You haven’t even begun to hate me’ ”
Grijă mare (partea 1) și Grijă și mai mare (partea 2)
Dubai, we have a problem.
Transportul public va salva lumea.
Câini până la moarte și dincolo de ea.
Cheers, ne recitim săptămâna viitoare.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.