MEȘTER ÎN MAȘINI #30: Despre mașini, așa cum n-ai mai citit niciodată. Probabil.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#30
14 noiembrie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Frate, frate, dar brânza-i tofu
Oamenii de la Toyota nu ajută deloc la estomparea impresiei din ce în ce mai pregnante că pe piață nu avem decât vreo 5 mașini declinate în 100 de forme de caroserie. Asta și pentru că japonezii sunt ași ai combinațiilor multicultural dezvoltate. De la tripleta Aygo-C1-107, trecând prin dubla mică Toyota GT86 - Subaru BRZ, apoi prin dubla mare BMW Z4 - Toyota Supra și prin mișcarea RAV4 PHEV - Suzuki Across, Toyota a împărțit iubire și a primit dragoste pe oriunde s-a învârtit.
E mama tururor răniților.
Ei bine, ultima astfel de mișcare are ca rezultat noul Subaru Solterra, care în fapt este un Toyota bZ4X cu siglă albastră și steluțe. Cum probabil că n-ai auzit până acum nici de Solterra (prezentat săptămâna asta), nici de bZ4X (prezentat săptămâna trecută), cele două SUV-uri sunt primele încercări reale ale ambelor mărci de a-și arunca măselele în furajul electric.
Până și dimensiunile lui Solterra sunt identice cu cele ale lui Toyota bZ4X. Ambele sunt un pic mai mari decât Volkswagen ID.4, de exemplu (+8 centimetri ampatament, +10 centimetri lungime).
Aici găsești toate informațiile relevante despre Subaru Solterra, care probabil că va putea fi comandat începând de anul viitor și la noi.
N-avem de unde să știm exact ce și când, pentru că site-ul de presă Subaru în Europa e în comă și nu scrie nimeni nimic pe acolo de câteva luni. Oricum nu contează: nimeni nu-și va lua mașina asta din moment ce există Toyota BZ4X. Practic, singurul avantaj al modelului Subaru e că-i mai ușor de pronunțat.
2. Lupul își schimbă părul, dar RAV-ul ba
Și dacă tot am început cu o incursiune în arta mimetismului japonez, continuăm cu Toyota, pentru că săptămâna asta au fost anunțate prețurile oficiale în România ale mai sus pomenitului RAV4 PHEV. Frate-su', Suzuki Across, e deja de ceva vreme pe piață, în luna mai am avut chiar ocazia de a-l lua la pase în road trip-ul Cars & Roads.
Noul RAV4 hibrid cu încărcare la priză e o mașină foarte interesantă, chiar dacă nu-i deloc ieftină. Pe la vreo 48.000 de euro, give or take. Dar merge 75 de kilometri electric (deci vreo 50), are 306 cai putere și te mai ține un pic pe la pompele de benzină înainte să te botezi definitiv în religia lui Elon Musk.
În rest, rămâne cum am stabilit: E mai ușor să zici „Across” decât „RAV 4 PHEV” (plus cât îți ia să explici și ce-i ăla PHEV după), dar asta contează în final foarte, foarte puțin.
3. Scoateți o foaie de hârtie
Avem teste.
Ca să termin cu Toyota pe newsletter-ul ăsta, prima haltă e la circuit, unde Cornel s-a bucurat de GR Yaris, pe care aștepta să-l conducă de vreo juma' de an. Dacă citești textul n-ai zice că nu i-a plăcut:
„Pentru mine, GR Yaris e Hot Hatch-ul perfect așa cum e. Cumpără-ți mașina asta dacă vrei să fii unul dintre cei 25.000 de oameni pe care Toyota GR Yaris îi face să zâmbească de fiecare dată când urcă la volan. Da. Da. Da. GR Yaris, treci în etapa următoare cu trei de da”.
Și tot așa vreme de un test întreg.
Înapoi în lumea normală cu bugete relativ normale, Știrbu a avut un schimb de idei cu unul dintre cele mai germane modele germane. Volkswagen Polo facelift în versiunea 1.0 turbo de 95 de cai. Adică mașină pe care ți-o iei strict cerebral, pentru că tu știi foarte bine că-n oraș nu vei folosi oricum niciodată toți cei 95 de cai. Dovada că-s mulți oameni cerebrali în Europa, practic.
„Volkswagen Polo s-a mărit și s-a tot mărit până a ajuns aproape cât un Golf 4. Acum este serios ca o compactă. Și are preț pe măsură". Aici e tot.
Există însă ceva și mai cerebral decât un Polo (fie el și un Polo de 23.500 de euro, în fine). Iar acel ceva este un Sandero Stepway de generație nouă, care e o mașină cât se poate de prietenă cu portofelul, creierul și bagajele tale infinite. Dacă treci peste rezultatele de la Euro NCAP, normal, înțelegând că acolo se notează mai nou în special sistemele de siguranță active, pe care Dacia nu le pune pe mașinile sale din cauze de costuri. Practic, oamenii zic că nu poți avea și Sandero la 13.000 de euro, și Sandero cu 5 stele Euro NCAP. Și atunci alegi: iei Sandero sau iei Polo?
Am făcut acest ocol pe după întreaga livadă de cireși ca să-ți spun, de fapt, că s-a testat noul Duster în versiune 1.3 Turbo de 150 de cai putere și cutie automată (de-aia bună) EDC. Tot de la Știrbu vine vorbirea despre mașina asta. Iar imaginile aproximativ marțiene vin de la Bogdan Paraschiv, pe care cu ocazia asta îl testez să văd dacă s-a abonat la newsletter.
„Dacă ar fi să-mi caut un SUV de buget, Duster ar fi primul pe listă. Dacă ar fi, în schimb, să aleg între modelele din gama Dacia, atunci m-aș orienta după cel mai puternic și mai confortabil. Adică tot Duster”, zice Știrbu în testul pe care-l găsești pe larg pe site.
4. Aia neagră care inspira greu
Una dintre marile frustrări pe care le trăiești atunci când îți cumperi o mașină nouă e că mașina aia primește în nici doi-trei ani de când o iei tu ba un facelift cu niște lucruri pe care le-ai vrea și tu, ba o ediție specială cu niște lucruri pe care le-ai vrea și tu, ba un motor nou pe care l-ai fi vrut și tu. Și, în general, lucruri pe care ți le-ai fi cumpărat și tu.
Da' știi ceva? Măcar nu ni se întâmplă doar nouă, muritorilor. Uite, ăia care și-au luat Panamera bălesc de azi la Panamera Platinum Edition. Ghinion.
+ Nu mai zic că s-a anunțat și o caroserie nouă pe Taycan. Stai să vezi dramă.
5. Gepeleul greu
Știu că-i o trecere bruscă de la Panamera PHEV și Taycan, dar poate vrei să citești care-i faza cu GPL-ul, totuși. C-au trecut anii pe lângă noi și a ajuns GPL-ul ăsta un soi de Bulă, a intrat în cultură ca o soluție cheap pe care o folosești dacă ești zgârcit sau pur și simplu n-ai bani de benzină.
Doar că - vezi tu? - GPL-ul nu e doar pop culture și sarcasm, ci și un carburant care reușește să scadă emisiile. Cum Dacia lansează de ceva vreme versiuni duale GPL-benzină, am săpat puțin în problemă ca să-ți povestim care-i faza cu GPL-ul. Mai ales că Dacia îl consideră diesel-killer și-l și proiectează așa în comunicare și-n gamă.
Unora le place gazul.
6. Încerc deformarea cu degetul
Și dacă tot te-am prins într-o pasă ceva mai romantică a newsletter-ului, în care eu îți dau link-uri care te duc în articole de sinteză și analiză, îți livrez și o poveste interesantă pe care sunt absolut convins că o vei citi cu plăcere. Și, pe alocuri, cu interes și mirare.
Se numește Acordeonul lui Béla și nu, nu-i despre muzică lăutărească maghiară. Whatever that might be.
Am stat de vorbă cu Mani Gyenes într-un nou episod al seriei Școala de Baterii by VARTA. E despre cum e pe la Dakar, deci chiar merită văzut. Mai ales că omul ăsta a fost deja de vreo 11 ori acolo.
7. Macron la conservă
Data viitoare când vezi un DS 7 Crossback pe stradă, gândește-te că înăuntru ar putea ședea în deplină siguranță Emmanuel Macron. Bine, nu va fi el, bineînțeles, sunt șanse ceva mai mari să fie vecinul tău arhitect care a vrut un SUV care să nu semene cu nimic din tot ce găsești pe piață și care pictează ciudățenii care se vor vinde cu milioane de euro după moartea lui.
Dar, anyway, ar putea fi Macron. Asta dacă ceea ce vezi e DS 7 Crossback Élysée, adică singurul DS 7 Crossback blindat din lume. Și eventual dacă are și niște stegulețe ale Franței pe aripile din față. Că-n interior n-ai cum să bagi capul să vezi scaunele din piele care înlocuiesc bancheta, elementele gravate și celelalte jocuri de design construites pour monsieur le Président de la Republique Française.
Dar ți le arăt eu, doar de-aia te-ai abonat la newsletter-ul ăsta, să vezi lucruri pe care altfel nu le-ai vedea nicăieri povestite cum nu sunt povestite nicăieri.
8. Semințe de Kia
Nu mai zic nimic despre cât de mult au avansat sud-coreenii pe partea auto, că am tot zis. Las imaginile să vorbească. Și astea de mai jos sunt doar teasere cu un concept de SUV electric de la Kia (EV9 se va numi), deci imaginează-ți ce demență de mașină de familie o să iasă de aici. Prezentarea vine săptămâna viitoare, undeva prin 17 noiembrie, deci ochii mari pe pagina de Facebook Autocritica, n-avem pauză acolo. Like, follow, See first, știi tu. Cu încredere, nu știm să producem gunoi. Nici noi și, aparent, nici Kia.
+ Apropo de Kia, băieții au anunțat că din 2040 nu mai scot pe piață decât electrice. Peste tot în lume.
+ Bine, nu doar Kia a anunțat asta. Ford, GM, Jaguar Land Rover, Daimler și Volvo fac fix același lucru: scot motoarele termice din gamă în următorii 19 ani. Deci hai cu stațiile alea de încărcare, domn' primar. Că mașini ar fi chiar și acum.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Episodul 27 al podcastului Autocritica e pe Youtube. Cu Meșter, Știrbu și Șocariciu vorbind despre o grămadă de lucruri importante, cum ar fi locul baxurilor cu apă într-un Mercedes-AMG SL.
Ford a primit 160.000 de comenzi pentru versiunea electrică a celei mai vândute mașini din lume: pick-up-ul F-150.
Într-o lume complet paralelă cu ce ai citit mai sus, Ford a anunțat oficial un kit supercharger care poate fi adăugat pe versiunea F-150 V8 de 5.0 litri pentru a ajunge la 700 de cai putere. Rai, iad, tot aia e.
Ok, nu-i totul roz la Kia și Hyundai, totuși. Probabil că partea de sud a Peninsulei Coreene e echivalentul Ardealului nostru. Deși ăia din nord nu au trecut mai departe de anul 1989, totuși.
Treaba asta cu mașinile clasice transformate în electrice și retehnologizate o să rupă, probabil. Ori asta, ori asta.
Consumer Reports dă de pereți cu Elon Musk și Tesla.
Așa arată Ford Mondeo al chinezilor.
Dacă așteptai să-ți iei un SUV Maserati ceva mai mic decât Levante, mă tem că va mai trebui să aștepți puțin.
Ferrari a produs o mașină într-un singur exemplar.
„Cine crezi că-s io, Fred Flintstein?”
10. Extracurriculare (fără mașini, dar cu substanță):
Anul ăsta are o Lună-n plus.
Mici, dar mari.
Nu neapărat enervant, dar ceva care să-ți strepezească dinții de furie.
Știi lămâile alea certificate bio?
Știi casa aia-n Grecia pe care ai zis că o s-o cumperi la un moment dat?
Între timp, în lumea medicală.
Una pentru când ai decizii de luat.
Oameni care au făcut lucruri anul ăsta.
Gata, asta a fost tot. Mulțam c-ai ajuns aici. Pe data viitoare.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.