MEȘTER ÎN MAȘINI #31: Despre mașini, așa cum n-ai mai citit niciodată. Probabil.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#31
5 decembrie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Priza mării
În timp ce românu' de internet tușește când vede Spring în fața ochilor, pentru că pentru el mașina de oraș trebuie să aibă în același timp șase metri și jumătate, benă, portbagaj, 7 locuri, motor V8 și consum de diesel, modelul electric al celor de la Dacia trage aer în piept și se aruncă pe liană: locul al treilea în Europa la capitolul electrice vândute în octombrie 2021.
Acu' am învățat și noi să nu ne grăbim ca sugarul la suzetă când vedem cifre de vânzări ale electricelor în 2021, pentru că ele vin pe valuri: ba e Tesla Model 3 pe locul întâi la distanță apreciabilă de concurenți, ba nu există deloc în clasament în luna următoare. Așa că cel mai sănătos e să așteptăm primul an de viață al lui Spring, ca să apuce și mașina asta să meargă măcar de-a bușilea înainte s-o judecăm. Tot timpul ne va demonstra și dacă Spring se ține în balamale și șuieră la vânt sau e construcție solidă care rezistă la cutremure. Metaforic vorbind. Vine și Euro NCAP-ul imediat peste noi, mai vin și primele accidente inevitabile, deci examene se vor tot aduna. Sper din inimă să fie varianta a doua, pentru că nu-i văd bine pe mecanicii din service-urile Dacia - și asta e valabilă pentru orice marcă, de altfel - încercând să sincronizeze supape pe o mașină electrică.
Deocamdată, Spring adună apostoli.
Top 10 mașini electrice comercializate în Europa în octombrie 2021 (sursă: JATO):
1. Renault Zoe: 6.438 (-35%)
2. Volkswagen ID.3: 5.539 (-47%)
3. Dacia Spring: 5.277
4. Škoda Enyaq: 5.166
5. Volkswagen ID.4: 4.847
6. Fiat 500e: 4.344
7. Kia e-Niro: 4.237 (+8%)
8. Peugeot e-208: 4.117 (+9%)
9. Hyundai Ioniq 5: 3.286
10. Smart EQ Fortwo: 3.235 (+14%)
+ Între timp, Sandero a dat din coate în Spania și a ajuns pe locul întâi la vânzări în luna noiembrie. Pe doi e Hyundai Tucson, iar pe trei Peugeot 2008. S-a consumat ceva Sangria spre final de an.
2. Unde Hyundai și unde crapă
Am terminat știrea anterioară cu Dacia și Hyundai pe primele două locuri în Spania, o continuăm cu Dacia și Hyundai pe primele două locuri la noi. Pentru că 2021 a fost anul în care marca Hyundai a reușit să îndoaie toate prognozele și să-și taie cărare cu maceta printr-o piață mereu incertă, dar care în vârf avea mereu sfinții Volkswagen, Renault și Skoda, în ordine aleatoare.
Dacă faptul că Dacia conduce alaiul nu e vreo surpriză pentru nimeni, faptul că pe locurile 2 și 3 se află Hyundai și Toyota - ba chiar la distanță apreciabilă de restul plutonului, ceea ce înseamnă că așa se va încheia și anul - e o reușită de grație a celor două mărci asiatice. Bineînțeles că piața a fost îndoită anul ăsta de criza microcipurilor, care a făcut ca unele fabrici să frâneze brusc în mijlocul autostrăzii și ca unele mărci să n-aibă pur și simplu mașini pe care să le vândă. Dar poate și de-asta - sau mai ales de-asta - mărcile Hyundai și Toyota merită apreciate pentru jongleriile pe care le-au făcut între comenzi, vânzări și producție. Că nu-i ca și cum pe ei nu i-ar fi afectat vâjul.
Top 10 constructori după numărul de înmatriculări din România în perioada ianuarie – noiembrie 2021 (sursă: ACAROM):
1. Dacia: 30.218
2. Hyundai: 8.442
3. Toyota: 8.255
4. Ford: 7.673
5. Volkswagen: 7.358
6. Skoda: 7.340
7. Renault: 7.148
8. Suzuki: 4.163
9. Mercedes-Benz: 3.402
10. BMW: 3.041
3. Champinions League
În 28 februarie vom afla cine câștigă cel mai cunoscut premiu din industria auto de pe continent: European Car of The Year. Deocamdată, săptămâna asta am aflat numele celor șapte modele finaliste, ca să ne dea oamenii timp să ne scoatem ochii pe forumuri și pe internet în legătură cu ce ne place.
E un amestec de de toate în lista asta, dar ea duhnește de la o poștă de kilowați-oră: 6 dintre cei 7 finaliști sunt mașini electrice. Singurul intrus este Peugeot 308, care în elanul ecologic al juraților probabil că va fi sacrificat pe altarul electrificării absolute. Nu-i problemă, ar mai avea galantarul miei.
Miza mea e pe Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 sau Kia EV6, chit că ultimele două-s practic aceeași mașină cu alt design. Sau poate MAI ALES pentru că ultimele două-s aceeași mașină cu alt design.
Lista completă a finaliștilor în ordine alfabetică (e ultima listă în newsletter-ul ăsta, promit):
- Cupra Born
- Ford Mustang Mach-E
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Peugeot 308
- Renault Mégane E-Tech
- Škoda Enyaq iV
4. Bunico, de ce ai nările atât de mari?
Dar să trecem și la lucruri serioase și care nu pot fi trecute cu vederea. Pentru că-s mari. Cum ar fi noul concept BMW XM, despre care nu știm încă decât că va deveni cel mai puternic model de serie din istoria constructorului german (vreo 750 de cai o să aibă). În același timp, va fi și plug-in hibrid. În același timp, va avea și 80 de kilometri de autonomie pur electrică. Deci vreo 60 pe bune. În același timp, va avea și o grilă finuță, integrată impecabil în zona frontală.
Glumesc, desigur: grila lui XM (nu știm încă dacă ăsta va fi și numele SUV-ului de serie, dar probabil că da) nu e integrată în zona frontală, ESTE zona frontală. Dar de glume despre grila BMW-urilor v-ați cam săturat în ultimii ani, de când designerii mărcii germane au început să îmbătrânească și măresc elementele de identitate, ca să și le recunoască pe stradă. „ia uite, maică, pe ăsta l-a desenat bunică-tu” le vor zice ei nepoților peste un an, când mașina va începe să fie produsă în serie la Spartanburg, în Statele Unite.
Pe de altă parte, pielea aia maro de la interior e Dumnezeu, dacă ai răbdare să ajungi cu frunzăritul pozelor până acolo.
+ Apropo de BMW, viitorul Seria 7 va avea - bineînțeles - variantă electrică. Se va numi i7, am văzut-o săptămâna asta camuflată în teasere și va avea o grilă minusculă, cât pata roșie a planetei Jupiter. Dar cea mai tare chestie legată de mașina asta va fi faptul că se va bate cu EQS și cu viitorul A8 electric într-o zonă de preț în care Tesla se lăuda până acum că Model S e mașină premium. O fi, dar la Ferma lui Clarkson.
5. Lux de amănunte
Dar asta nu e tot, vorba ălora de la teleshopping. În cealaltă parte a sudului Germaniei, oamenii de la Daimler - să le zicem oamenii de la Mercedes, totuși, că ne știm de mult și nu mai e cazul să formalizăm discuția - au prezentat, la rândul lor, un concept. Se numește Project Maybach și nu va intra în producția de serie așa cum îl vedeți în imaginile alăturate. În primul rând pentru că nu l-ar cumpăra nimeni (deși nimic nu este exclus în zona asta), în al doilea rând pentru că e produs pentru a explora direcții, nu pentru a demonstra realități. Așa cum îi stă bine unei mărci de lux, de altfel. Nu trebuie să înțelegi mare lucru din prezentările de modă extravagante ale designerilor cu nume pentru a te prinde că nu-s pentru noi.
Și are și topor, așa cum îi stă bine unui show car de lux.
+ Mercedes a prezentat în același timp și un teaser al altui concept, denumit EQXX, despre care am o vagă bănuială că o să vorbim multe în lunile are urmează. Nu știu dacă despre design (deși suntem obșinuiți să o facem, doar de-aia am făcut toți școala de design industrial) cât despre tehnologia de sub ea: 1000 de kilometri autonomie electrică. Rudolph Diesel se învârte în mormânt atât de repede, că produce curent.
La mulți ani, Michelin!
Dacă nu ai domiciliul sau rude prin Prahova sau Sălaj, e posibil să nu știi că Michelin produce anvelope în România. Și mai e posibil să nu știi că Michelin are în România implicit un centru care coordonează aproape toată zona centrală și de est a Europei. Și mai e posibil să nu știi că în acest centru există implicit un departament care se ocupă de cartografiere. De hărți, adică. Pentru că, așa cum știm cu toții, Michelin nu e doar despre anvelope, ci și despre ce faci când le ai montate pe mașini și-ți vine cheful de plimbare. Că-s locuri și obiective turistice în Ghidul Verde, că-s restaurante cu stele în Ghidul Roșu, băieții au o arie de acoperire destul de generoasă.
În România nu avem încă restaurante cu stele Michelin, probabil pentru pentru că șoriciul și ciorba de potroace nu-s considerate neapărat gourmet, dar compania bagă lemne pe foc pe la noi de vreo 20 de ani. Timp în care a făcut lucruri despre care afli cel mai bine frunzărind un soi de poveste digitală care amestecă imagini și povești.
O găsești aici.
Tradiționala Autocritică
Din lista de articole scrise cu drag, timp, spațiu de gândire și de restul creativitate care au fost publicate pe Autocritica în ultimele zile, lasă-mă să-ți recomand câteva bucăți de poveste care s-ar putea să te fascineze.
Orașul Paralel de Daniel Popescu. Povestea unui oraș construit de Coreea de Sud ca alternativă ultratehnologizată la capitala Seul. S-a vorbit cu români care stau acolo, s-a tot.
Imaginație dură de Andrei Știrbu. În care Știrbu ne povestește ce-a înțeles din Titane, un film care explorează metaforic relația dintre oameni și mașini. Spoiler: n-a înțeles aproape nimic.
Musculoșii de Cornel Șocariciu. De unde aflăm ce i-a mânat în luptă pe producătorii auto din State când au decis să transforme mașinile în monștri.
COP26: Polițistul emisiilor de Daniel Popescu. Unde ni se explică de ce ne interesează Conferința pentru Schimbări Climatice care a avut loc recent la Glasgow.
Test drive cu Mazda 6 Homura de Andrei Știrbu. De unde aflăm ce-i aia Homura. Că Mazda 6 știm ce e.
7. Prezentare-n gură
Cum nu ne-am văzut de două săptămâni pe aici, s-au cam adunat mașini lansate pe care n-ai voie să le pierzi dacă vrei să ai pretenția de la tine că ești pus la curent cu industria. Așa că permite-mi să pornesc un tur de orizont pe stadioanele lumii pentru a afla minutul, scorul și tehnologiile modelelor nou lansate. În ultimele 14 zile, au văzut lumina comunicatului de presă următoarele dihănii:
Kia Niro
A doua generație, desenat îndeajuns de trăznit încât să te-ntrebi ce-i cu stopurile alea pe plafon, în continuare disponibil în trei versiuni: hibrid, hibrid plug-in și full-electric. Nu ne-am hotărât încă dacă Tibi, omul care face design-ul Autocritica, are sau nu motive să se zgârie pe ochi de ciudă că i-a îmbătrânit Niro-ul electric. Aici ai mai multe detalii.
Opel Astra break
Sau, mă rog, Astra Sports Tourer, dacă vrem să fim corecți cu eforturile departamentului de marketing al celor de la Opel, care a pus Sports-ul într-o mașină concepută să care trollere. Departament care, spre onoarea lui, a decis să-i mai dea o șansă acestei caroserii din ce în ce mai marginalizate de când s-au apucat SUV-urile să dea cu lacrimogene în public. Amuzant e că mașina a fost prezentată oficial fix în 1 decembrie, probabil pentru că Opel știa că românii sunt ocupați cu altele și nu au ocazia de a da ochii peste cap pentru că s-a lansat încă o mașină care li s-ar potrivi perfect în familie, dar care e sub nivelul lor de concepție estetică pentru că nu-i sedan. În rest, not bad. Poze, cifre, asl pls găsești aici.
Ford Ranger
Motherf*cker rău de tot Ranger-ul nou. Agresiv, dur, rugos, șmirghel. Dar cu ecran vertical împrumutat de la Mustang Mach-E, adică un fel de gleznuțe goale la bocanci. Poze și semnalmente găsești aici.
Skoda Karoq facelift
Poreclit de gurile veninoase Tiguanul săracilor, Karoq este SUV-ul compact pe care și l-ar cumpăra toți dacă ar reuși să facă ordine mentală în denumirile SUV-urilor Skoda, care încep cu Kamiq, continuă cu Karoq, Kodiaq, Enyaq, Mama Draq și ce alte aq-uri și iq-uri or mai găsi în viitor băieții de la marketing când se pun la masă să facă un brainstorming între două ture cu Octavia RS pe circuit. Glumesc, îl știe lumea, doar nu degeaba e al doilea cel mai vândut model Skoda după mai sus amintita Octavia. Mai ales că-i mai ieftin decât Tiguan. Aici i s-au luat măsuri și i s-au făcut poze.
8. Lexus Luthor
Japonezilor le place să lucreze în curățenie, ordine, disciplină și liniște (cine-a văzut vreodată un bucătar care taie peștele pentru sushi știe ce vorbesc), da' când scot produsele pe raft la final de schimb, se rupe polița de la greutate. Harnici din fire colț cu excesul de zel, băieții au prezentat săptămâna asta vreo patru premiere absolute - modele de serie, concepte, pre-serie, Toyote, Lexus-uri, impresia mea e că dacă se chinuiau puțin, le mai construiau și celorlalți câte-o mașină, să fie.
Pe foarte scurt, s-a servit așa:
Toyota Corolla Cross - adică un fel de SUV compact care-i așezat în gamă undeva în fanta de lumină dintre C-HR și RAV4. Dar cum alții au putut să-nghesuie 100 de SUV-uri în același segment și să jure că-s cu totul altceva și că au pesonalitate, de ce să nu poată și Toyota?
Toyota GR Yaris H2 - despre GR Yaris, cel mai sportv model de oraș și cel mai de oraș model sport, am vorbit acum câteva săptămâni într-un test dedicat. Toyota încearcă un experiment prin versiunea asta-prototip, care e alimentată pe hidrogen: nu-i FCEV (adică nu e pe hidrogen de-ăla care produce curent prin pile de hidrogen), ci pur și simplu arde hidrogen în motor, cum făcea pe vremuri Hydrogen 7, o variantă la fel de experimentală a Seriei 7. Cumva, va fi al dracului de interesant dacă din toată nebunia asta cu electrificarea ne alegem cu „Bă, da' de ce nu băgăm noi în motoare hidrogen în loc de diesel și mai mergem așa 100 de ani, până găsim bateriile care nu te țin o oră la încărcat în ninsoare?”
Lexus ROV Concept - aceeași tehnologie care arde hidrogen în cilindri pe care-i avem deja, deci voilà adaptarea ușoară la noile cerințe de mediu. Doar că, în cazul ăsta, vorbim de un soi de buggy care are în comun cu Lexus doar stopurile și farurile. Probabil că vreun designer mai berbec a decis să demonstreze că te poți distra într-un Lexus și dacă nu-l cheamă LFA și costă 100.000 de euro.
Lexus RZ - ăsta va fi un SUV electric pe care-l vom vedea în showroom-uri prin 2022-2023. E construit pe o platformă dedicată mașinilor electrice, cum se face regulamentar. Deocamdată am primit doar teasere și informații cu pipeta, dar ne așteptăm la spectacol, mai ales că japonezii s-au iubit cu hibrizii îndeajuns de mult încât să știe pe de rost ce poate și ce nu poate să facă o baterie.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Dacia Jogger costă cam cât un Duster. Adică de la 14.000 de euro în sus.
Mai pui 3500 de euro și ajungi în zona de preț a noului Suzuki S-Cross.
Adaugi vreo 1500 de euro peste Suzuki și-ți iei noul Peugeot 308.
Sau mai pui 4000 de euro în plus peste Peugeot 308 și te califici la Mazda CX-5 facelift la facelift la facelift.
Sau, pentru doar 40.000 de euro în plus (minus 10.000 de la stat), îți iei Mercedes EQB și treci pe eco.
Un studiu arată că șoferii de BMW au cele mai mari șanse să fie psihopați. Deci lasă-i să nu semnalizeze în liniște, ia-o ca pe-un sfat.
Nissan are ambiții.
A murit Sir Frank Williams.
Mașinile se fură inteligent în ziua de azi.
Una cu Senna: „In early 1994 the great Ayrton Senna had to park his Williams car after some problem and chose to stay out on track for a while and watch / listen to the other cars. He noticed the Benetton appear to stutter coming out of the slower corners which he though must be traction control (it was). But the way Benetton had achieved it was quite legal. So the controversy starts”. De aici.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Sper că nu le-ai aruncat.
Cine cu cine se combină mai bine.
Telescopul scuză mijloacele.
O vizită la Apple Store.
Ți-ai pus Excel-ul în CV?
Îi știți pe ăia care și-au făcut case lângă aeroport, iar apoi au zis că-i deranjează avioanele? Ei bine.
I'll make you a buffer you can't refuse.
Ne ducem sau nu ne ducem?
Gezellingheid, Ilinx, Rückkehrunruhe, Ngulu și alte distracții.
Drumuri libere. Ne recitim săptămâna viitoare.
Mircea.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.