MEȘTER ÎN MAȘINI #31: Dacia Spring la Euro NCAP: ce trebuie să înțelegem dintr-o singură stea la testele de siguranță?
MEȘTER ÎN MAȘINI
#32
12 decembrie 2021
•
Ediție specială - Euro NCAP și prietenii săi
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
La steaua care-a răsărit
Săptămâna trecută, începeam acest newsletter cu binoclul pe Dacia Spring, care s-a cățărat pe locul al treilea al clasamentului de vânzări pe electrice în Europa. De data asta, începem cu Spring uitându-ne cu microscopul la singura stea Euro NCAP pe care a primit-o prima Dacie electrică la testele de siguranță.
A fost subiectul preferat al industriei auto în săptămâna care se încheie. Eu am disecat deja structura acestui rating într-o postare destul de generoasă pe pagina mea de Facebook, poziția a fost preluată și de cei de la Libertatea, ba chiar va apărea un text despre asta și-n următorul număr al revistei Top Gear, deci ar fi ușor redundant și inutil să mai arunc toporul o dată în vreascuri deja arse. Dar se impune, cred, o recapitulare a situației pe scurt, pe capitole, organizat, ca-n armată. Ca să rămână scris și să ne prindem cine-a greșit (dacă a greșit) și cine-a făcut treabă bună (dacă a făcut treabă bună).
Pe scurt și fără patos inutil, lucrurile sunt așa:
Ce face bine Euro NCAP
1. Face mașinile mai sigure.
Euro NCAP este o organizație independentă recunoscută la nivel mondial și testează mașinile profesionist, calculat la milimetru, după un mecanism de testare ultracomplex, asta așa cum a făcut-o mereu. În cazul lui Spring, ne-a oferit imaginea generală a situației de facto, un fel de Spring vs. Anul de grație 2021.
De fapt, Euro NCAP a salvat multe vieți în istoria organizației prin simplul fapt că a făcut push constant în ultimii 30 de ani pe mărcile auto. Care au modificat deseori structura mașinilor și pachetele de siguranță oferite de mașini după ce organizația europeană le-a ciocănit mașinile și le-a criticat (uneori dur, cum se întâmplă azi cu Renault) în văzul lumii.
Ce face prost Euro NCAP
1. Nu reușește să comunice clar ce-nseamnă stelele alea.
În accepțiunea tuturor, rezultatul în stele este indicatorul protecției pe care o mașină o oferă în caz de accident. Asta era valabil acum vreo 10 ani. Astăzi, Euro NCAP testează și notează cu puncte (nu cu stele, deși tot ei explică cum s-ar traduce una-ntr-alta) mașina la 4 categorii: Protecția pasagerilor adulți, Protecția pasagerilor copii, Protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și Eficiența sistemelor active de siguranță. Primele două au treabă cu rezistența structurală a mașinii (cât de mult protejează pasagerii în caz de impact), ultimele două notează bine mai degrabă mașinile care pot și știu să prevină accidentele și prost mașinile în care șoferul duce pe umeri (mai) toată responsabilitatea.
Când oferă rating-ul general în stele (o singură stea din 5, în cazul lui Spring), Euro NCAP ne spune de fapt rating-ul de la categoria de testare la care o mașină a stat cel mai prost în teste. Altfel spus, dacă mașina X stă prost la protecția pietonilor, punctajul de acolo va da nota finală, chiar dacă în rest mașina a excelat (nu-i cazul lui Spring, dar asta e altă poveste).
2. Încearcă să revină la teste notate cu tot spectrul de stele (de la zero la 5) după o lungă perioadă în care a acordat cinci stele pe linie aproape tuturor mașinilor de pe piață.
Acum câțiva ani, o mașină care avea 4 stele era ultima găină din abator, pentru că toate mărcile se prinseseră care sunt „subiectele” de la „examenul” Euro NCAP (cei de la Volvo ziceau chiar acum câțiva ani că dezvoltă mașinile pentru accidente reale, nu doar pebtru examene cu subiecte știute).
Cele cinci stele deveniseră o regulă, iar inflația asta de stele a făcut ca testele să nu mai aibă relevanță majoră: practic, toate mașinile erau ok.
Astăzi, Euro NCAP încearcă să repare lucrul ăsta, iar asta e rezonabil și corect. Doar că metoda e greșită și îi face pe ingineri să-și piardă din credibilitate. Pentru că dacă-i dai 5 stele lui Zoe în 2013 și azi îi dai zero stele, (cu tot cu schimbările inexplicabile făcute de Renault la nivel de echipamente de siguranță, vorbim imediat despre asta), publicul tinde să nu mai aibă încredere în tine. Știi cum e: când ai fost mai aproape de adevăr, atunci sau acum? Și mai ales de ce s-a ajuns să pot să te-ntreb asta, domnule Euro NCAP?
Ce face prost Spring
1. Indiferent de cât de neclară e treaba cu notarea Euro NCAP, pe Spring nu l-ar fi ajutat major o modificare a acesteia
În urma testelor frontale de impact, inginerii Euro NCAP au analizat forțele care au apăsat asupra manechinelor și au concluzionat că zonele pieptului și pelvisului sunt protejate slab. Probleme și-n zona capului și gâtului manechinului-copil de 6 ani. Faptul că sistemul automat de frânare nu recunoaște pietoni și bicicliști (frânează doar la mașini) a scăzut nota de la protecția pietonilor, iar la sisteme de siguranță Spring a primit un rating mediocru. Frânează automat în caz de urgență când o mașină din față încetinește brusc și cam atât. Asta pentru că Euro NCAP notează o mulțime de sisteme aici, ultimul răcnet fiind cel de frânare suplimentară după impact (pentru a reduce riscurile unui al doilea acroșaj în accident - asta e încă SF pentru multe mașini cu ștaif, darămite pentru cea mai ieftină electrică de pe piață).
Dacă Euro NCAP ar fi da rating-uri în stele la fiecare categorie, Spring ar fi stat așa:
Protecția pasagerilor adulți: ★☆☆☆☆
Protecția pasagerilor copii: ★★☆☆☆
Protecție pietoni, moto, velo: ★★☆☆☆
Sisteme de siguranță: ★☆☆☆☆
2. Nu, faptul că e mașină de oraș nu-l ajută major pe Spring
Pentru că testele Euro NCAP au loc la viteze de oraș. De exemplu, testele de impact frontal se întâmplă la 50 de km/h (viteză lejeră de bulevard la noi), cele de impact lateral la 60 de km/h (simulează impact cu o mașină care vrea să prindă verde pe Magheru) sau 32 de km/h (impact cu stâlpul), iar cele de impact din spate (care măsoară protecția la nivelul zonei cervicale) la 16 și 24 de km/h.
Altfel spus, e foarte posibil ca Spring să treacă prin accidente la viteze astea în orașe. E adevărat că majoritatea accidentelor din orașe au loc la viteze mai mici, însă.
Ce face bine Spring
1. E ok la protecția copiilor și a pasagerilor și la impactul lateral
Testele au demonstrat că marile probleme ale lui Spring sunt în special la nivelul pieptului și zonei pelvisului șoferului. Mai ales la impact frontal. Asta face ca Dacia să aibă un punct decent de plecare pentru îmbunătățirea situației. Dacă vrea. De exemplu, dacă va pune la dispoziția clienților care vor un pachet de siguranță suplimentar, contracost. Insist cu subiectul ăsta la fiecare discuție cu oficialii Dacia, poate-poate ne-aude cine trebuie.
2. Ne cam așteptam la o stea sau două
După ce Sandero a luat două stele în primăvară, rezultatul lui Spring era o știre așteptată de specialiști. Implicit de oficialii Dacia, care între timp au avut timp să spună că față de Renault Kwid-ul indian și față de K-ZE-ul care se vinde în China, Spring a primit câteva îmbunătățiri structurale, dar rămâne fidel conceptului esențial pe care-l promovează Dacia (de la plasticul din interior la preț la siguranță la tehnologie la you-name-it). Deci rezultatul de la Euro NCAP nu este un dezastru surprinzător decât dacă nu ai urmărit subiectul în ultima perioadă. Practic, era doar o chestiune de timp până la anunțul Euro NCAP.
3. Se vinde
În continuare, Spring se (va) vinde bine la nivel european. Și chiar dacă e posibil ca rezultatul Euro NCAP să întoarcă din drum câțiva clienți, istoria (a se citi Sandero) ne-a arătat că deciziile Dacia legate de sistemele de pe mașini nu prea se oglindesc în vânzări. Bine, asta rămâne valabilă mai ales dacă sistemele de bonusare la achiziția de electrice rămân în picioare. Dacă nu, not so much.
Bonus: Una amuzantă pe care n-am văzut-o povestită nicăieri
Citez din concluziile Euro NCAP: „Analiza decelerărilor care au apăsat asupra cărucioarelor de testare (n.m. agregatele industriale care imită o mașină în testele de impact) și a deformărilor suferite de blocul din aluminiu arată că Spring ar fi un partener de accident benign pentru celelalte vehicule”.
Altfel spus, când te lovești de Spring, nu prea pățești nimic. N-o lua el multe stele Euro NCAP, dar e candidat serios la Nobelul pentru Pace la anul.
+ Aici găsești rezultatele complete ale testului Euro NCAP cu Spring, defalcate pe categorii.
Euro NCAP feat. Dacia Spring
Zoe Trahanache
Dar să vezi fericire pe cei de la Renault când și-au văzut dat de pereți odorul. Și a fost ceva deranj la imaginea mărcii, pentru că cei de la Euro NCAP nu au ezitat să le amintească francezilor că Laguna a fost prima mașină din istorie a adunat 5 stele Euro NCAP.
Zoe luase 5 stele în 2013, dar acum a luat ceva mai puțintel, adică zero. Z-E-R-O.
Fac din nou treaba Euro NCAP-ului ca să vă arăt cum ar fi trebuit să ne arate rating-urile pe categorii:
- Protecția pasagerilor adulți: ★☆☆☆☆
- Protecția pasagerilor copii: ★★☆☆☆
- Protecția pietoni, moto, velo: ★★★☆☆
- Eficiența sistemelor de siguranță: ☆☆☆☆☆ (adică zero, nu cinci, ca să fiu clar)
La Spring ne cam așteptam, așa cum am zis mai sus. Dar nu se aștepta nimeni ca Euro NCAP să ia Zoe (o mașină cu o structură de siguranță construită în 2009-2012 și lansată în 2013 pe piață) și să o retesteze. Se întâmplă extrem de rar lucrul ăsta, iar ultima dată când s-a întâmplat, rezultatul a fost la fel de crunt: Fiat Panda a luat zero stele în 2018, la distanță de șapte ani de la testul anterior.
Trebuie să spun că problema era strict a celor de la Euro NCAP dacă penalizau mașina doar ca să ne demonstreze cât de intense și de complicate au devenit testele în ultimii 8 ani. Pentru că structura de siguranță a mașinii e, bineînțeles, identică.
Problema a devenit însă a celor de la Renault între timp: în timpul testului de impact lateral, inginerii organizației belgiene au descoperit că Zoe nu mai are airbag lateral cu protecție pentru corp și cap, ci doar unul incomplet, cu protecție doar pentru corp. Altfel spus, Zoe a picat la reexaminarea intempestivă pentru că, la un moment dat între 2013 și 2021, Renault a schimbat un airbag eficient cu unul mai prost. A ieșit cam așa ceva:
Asta ar fi calificat Zoe la o stea, totuși. Însă electrica franceză a luat cu minus pentru că nu frânează automat (deloc) și nu are sistemele de siguranță activă pe care le au mașinile electrice lansate în ultimii ani.
Partea bună e că Renault a anunțat că va îmbunătăți mașina începând cu martie 2022. Mă aștept să intre pe rol atât sistemul de frânare autonomă, cât și un airbag lateral conform cu așteptările clienților. De-abia aștept retestarea.
+ Dacă vrei detalii picante și procente exacte, aici găsești fișa completă a rezultatelor lui Renault Zoe la retestarea Euro NCAP din acest final de an.
Euro NCAP driblează și marchează în fața lui Renault Zoe
Avioane cu reacții
Așa cum vă ziceam, toată presa a cam călărit Renault pentru rezultatele de mai sus. Dacia Spring a scăpat relativ ușor, pentru că te cam aștepți ca o mașină de oraș pe care dai 35.000 de lei să nu exceleze la capitolul siguranță. Zoe, însă? A fost festival.
Mi-a plăcut în special diferența de abordare dintre presa mondială și presa franceză. Pentru că francezii s-au certat cum au putut cu Euro NCAP. Unii au scris fix un rând despre rezultatele Spring-Zoe, alții au criticat modul în care sunt notate mașinile la recent inventatele teste Green NCAP (astea ne arată cât de eco e o mașină).
Colegii de la L'Automobile Magazine termină en fanfare articolul dedicat rezultatelor lui Zoe:
„Un amatorism uimitor pentru o organizație europeană altădată atât de reputată”.
Nici măcar nu mai contează cum s-a ajuns de la zero stele la asta, m-am amuzat copios.
Am să vă dau rest
În fața avalanșei de Zoe și Spring, rezultatele reușite de celelalte modele testate de Euro NCAP în ultima sesiune din 2021 au cam fost ignorate. Așa că potențialele momente de glorie pentru unele modele testate au trecut aproape neobservate.
Cum aici n-avem limită de spațiu editorial, aplaudăm încet, în surdină, următoarele rezultate:
Mercedes EQS: ★★★★★ - Fabuloase punctajele la categoriile structurale (pasageri adulți și pasageri copii)
BMW iX: ★★★★★ - adică 5 stele pline, cu rezultate foarte bune la toate capitolele.
Nissan Qashqai: ★★★★★ - Pe lângă punctajele excelente la toate categoriile, modelul japonez a adunat un remarcabil 95% la capitolul Sisteme de siguranță - nu-mi aduc aminte să fi văzut acest procent vreodată în istoria testelor Euro NCAP.
Skoda Fabia: ★★★★★ - Fabia profită de platforma MQB a celor de la Grupul VW și iese în evidență, demonstrând că numărul de stele la siguranță nu stă în mărimea mașinii.
Genesis G70 și Genesis GV70: ★★★★★ - Hyundai nu dă semne că ar vrea să lanseze brandul premium Genesis în România (e un fel de Audi vs Volkswagen în linii mari), dar dacă o va face, siguranța nu va fi o problemă.
Volkswagen Caddy: ★★★★★ - Deși e văzut ca o utilitară de persoane, rezultatul lui Caddy la Euro NCAP este fabulos. Jos pălăria.
Fiat 500e: ★★★★☆ - De la distanța testului lui Spring, rezultatul lui Fiat 500 în versiune electrică e fabulos. De altfel, modelul italian a fost foarte aproape să agațe 5 stele, dar a reușit să adune 76% din punctele totale puse în joc la testele de protecție a pasagerilor adulți. Pentru 5 stele era nevoie de 80%.
Lectura obligatorie a săptămânii
În contextul poveștilor de mai sus, e musai să vă recomand unul dintre evergreen-urile care săptămâna asta au circulat pe toate grupurile de Facebook și de whatsapp din România. Este vorba de articolul Războiul Stelelor, în care Cornel ne povestește în detaliu cum notează și testează Euro NCAP mașinile. Dacă vrei să intri în detalii pe subiect, look no further. Aici e tot ce te poate interesa pe subiect.
Tradiționala Autocritică
În ciuda tuturor aparențelor, nu am rămas blocați în fața momentului Euro NCAP și am dus mai departe poveștile frumoase ale mașinilor și-n săptămâna asta pe Autocritica. Ai putut să citești așa:
Fără frică - Mercedes-Benz a relansat în România serviciul de mașini de ocazie Certified și, cu ocazia asta, marca germană a avut îndeajuns de mult curaj încât să provoace publicul la o serie de discuții despre fricile pe care le au oamenii când cumpără mașini rulate. De la kilometri dați înapoi la fobiile legate de întreținerea în spatele blocului. De la accidente ascunse la călărit motorul la rece. În urma discuțiilor din Social Media s-a născut articolul ăsta. Pentru că Mercedes-Benz promite că toate fricile pe care le ai legate de mașinile Certified sunt inutile: mașinile sunt analizate, verificate, testate, au garanție de doi ani, pot fi luate la o plimbare înainte de achiziție și au multe alte avantaje pe care le găsești în povestea asta.
Primul Porsche - Dacă aveai impresia că marca Porsche s-a născut pe la mijlocul secolului trecut din dorința unui om de a face mașini sport mai bune decât ale celorlalți, ai parțial dreptate. Și spun „parțial” pentru că există o parte a poveștii care-i mai puțin cunoscută și pe care Daniel Popescu a avut răbdare să o sape și să ne-o povestească în articolul ăsta. Superbă istorie.
Dincolo de Taycan - Rămânem puțin în lumea Porsche, dar trecem podul în cealaltă parte a apei și încercăm să vedem cum se pregătește marca de viitor. Cristiana a mers la Praga să testeze gama Taycan și cu ocazia asta ne-a povestit în amănunt cum se adaptează Porsche la kilowați după ce o viață întreagă s-a dedicat trup și suflet hidrocarburilor.
Test cu Audi A3 Sportback Plug-in Hybrid - A3 Sportback 40 TFSI pe numele lui din buletin, modelul ăsta se adresează celor care nu mai vor diesel, dar nici benzină, dar nici electrică, dar nici hibrid de-ăla care nu merge deloc electric. Pe scurt, e compromisul perfect. Sau, așa cum spun mărcile auto când le întrebi de modelele hibride plug-in hibrid - o tehnologie superioară la nivel de complexitate oricărui alt sistem de propulsie. A scris Știrbu testul despre „A3-ul pe care ți-l cumperi când vrei să faci jumătate de pas în direcția electrică”.
Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
În duminica asta se joacă titlul la piloți în Formula 1. Max Verstappen și Lewis Hamilton încep cursa de la Abu Dhabi la egalitate perfectă de puncte, dar Max a luat pole-ul. Nu știu dacă la ora la care deschizi newsletter-ul ăsta a avut loc sau nu cursa, dar cert e că sezonul ăsta a fost ceva special și a adus publicul din nou lângă sportul ăsta căzut în plictiseală de multe sezoane.
Skoda a anunțat prețurile de listă în România pentru noua generație Fabia (cea cu cinci stele Euro NCAP de mai sus): de la 15.200 de euro.
Mazda a lansat noul Yaris.
Renault a anunțat că SUV-ul Kadjar va fi redenumit odată cu viitoarea generație: Renault Austral se va numi mașina. Dacă ia și 5 stele Euro NCAP, e pont (hint: va lua).
Dacă vrei un Peugeot cu motor diesel sau benzină sau cu sistem de propulsie hibrid, mai ai fix 8 ani și 18 zile să faci asta.
Cupra Formentor VZ5 este tot ce nu a fost vreodată un SUV compact non-premium. În sensul bun.
Autoritățile centrale din SUA vor folosi doar mașini electrice începând cu anul 2035. Până atunci, mergem în continuare pe V8, HEMI, Doamne-ajută.
Craiova și Mioveni în vacanță la Bușteni.
Greu drumul spre birou?
Poți să-i dai kilometrajul înapoi unui taur?
Fake it 'til you make it, Elon Musk edition.
Absolut superbissim clipul ăsta, construit și imaginat de fratele Alin „Mașinistul” Alexandru Ionescu. Good job, brother.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Numai mamă să nu fii.
Nici nu prea ai ce să faci cu 350 de milioane de euro, dacă e s-o luăm așa.
Ăstuia de mai sus îi era mai ușor dacă inventau băieții asta mai repede.
Fă să fie frumos.
O fată cu tupeu.
Vox Populism.
Viața merge mai departe.
Păsările nu există.
Viață de câine.
Pe-al nostru steag.
Pe data viitoare. Îți urez doar mașini de cinci stele. La toate capitolele, că nu ne zgârcim aici.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.