MEȘTER ÎN MAȘINI #34: Despre mașini, așa cum n-ai mai citit niciodată. Probabil.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#34
16 ianuarie 2021
Un newsletter

Oferit de

O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Orient Express
Salutare tuturor. Și un an nou cel puțin la fel de reușit precum cel pe care l-au avut Hyundai și Toyota în România în 2021.
Pe o piață auto în scădere cu 4.1% (față de 2020) și dominată în mod tradițional de Dacia, care dă impresia că va ocupa primul loc la vânzări în România chiar și post-apocalipsă, cele două mărci asiatice au reușit să rămână pietre grele în sita primului an în care livrările de mașini s-au izbit de problema semiconductorilor. Problemă care întârzie livrările de mașini noi, crește prețurile mașinilor second-hand ușor rulate (care-s disponibile imediat) și este aur curat pentru mărcile care reușesc să dribleze problema prin stocuri inspirate, producție bine structurată sau alte artificii care-ți aduc mașina-n fața garajului mai repede decât la concurență. Mai ales că-n fabricile din Asia ajung mai repede microcipurile, trebuie doar să sară granița.
Bine, asta e una dintre explicații. Cealaltă e legată de faptul că - așa cum am predicat pe unde-am prins - Hyundai și Toyota (și Kia, frații de concern ai celor de la Hyundai) sunt mărci care au crescut enorm în ultimii ani la toate capitolele: de la calitatea producției la tehnologie la design la calitate percepută. Sunt departe de mărcile de pluton cumpărate dacă nu aveai bani de Volkswagen, așa cum încă le percep unii. Deci ce vedem aici are șanse să fie doar elanul pentru săriturile în lungime din următorii ani.
Înmatriculările din România în 2021:
CLASAMENT MĂRCI
1. Dacia: 34.788
2. Hyundai: 9.532
3. Toyota: 8.255
4. Ford: 8.184
5. Renault: 8.125
6. Škoda: 7.967
7. Volkswagen: 7.909
8. Suzuki: 4.383
9. Mercedes-Benz: 3.671
10. BMW: 3.257
CLASAMENT MODELE
1. Dacia Logan: 13.270 (-28.2%)
2. Dacia Duster: 9.045 (-7.9%)
3. Dacia Sandero: 8.227 (-12.7%)
4. Ford Puma: 3.141 (+57.4%)
5. Dacia Spring: 3.068
6. Renault Clio: 2.945 (-25.6%)
7. Hyundai Tucson: 2.852 (+77.6%)
8. Skoda Octavia: 2.720 (-26.6%)
9. Toyota Corolla: 2.450 (+49.3%)
10. Toyota C-HR: 2.101 (+21.4%)
+ Avem și înmatriculările pe sisteme de propulsie. Am subliniat trendul evident înspre înverzire în postarea asta din feed-ul nostru de știri de pe Facebook. Tot acolo găsești și cifrele absolute care-ți vor arăta o chestie tare: în România s-a înmatriculat o electrică la fiecare trei mașini diesel anul trecut.
+ Apropo de Hyundai și de electrice: cred atât de mult în evoluția mărcii, încât am îngroșat și eu rândurile celor care au dus marca pe locul al doilea, pentru că-n decembrie mi-a fost livrat (după 6 luni de la comandă) un Ioniq 5 full-electric (zis John) despre care veți mai auzi pe aici, pentru că plănuiesc să fac un jurnal al vieții cu mașina asta. Multe întrebări din public au nevoie de răspunsuri punctuale.
Mulțumesc pe această cale statului român pentru prima pomană a vieții mele: cei 9500 de euro bonus pe Rabla Plus. M-am simțit ca un combinat siderurgic care a primit o scutire de taxe și impozite. Doar că ăla continuă să polueze și să pedaleze-n gol, iar în cazul meu am înlocuit emisiile unui diesel cu o mașină care fâșâie în loc să trăncăne. Avantaj vecinii și comunitatea. Bașca mă mai și bucur câteva luni de energie electrică la preț acceptabil, dup-aia mai vedem.
Am zis și am făcut, ceea ce-mi cam scade crunt șansele să devin politician.





2. Cățeluș cu părul preț
Între timp, mărcile auto de toate dimensiunile, culorile și naționalitățile au început anul cu lansări interne dedicate fanilor tuturor tipurilor de muzică, de la bârâitul benzinei la trăncănitul dieselului și de la megamix-ul hibridelor la liniștea electricelor. Începând de săptămâna asta, am aflat prețurile de România și poți să comanzi (dup-aia vezi tu când ți se și livrează) următoarele arătări:
Volvo XC40 electric - Au trecut vreo doi de la prezentarea primelor fotografii și date tehnice ale primei electrice Volvo, așa că există probabil potențiali clienți care s-au reorientat între timp spre alte zări (hello, Ioniq 5, Kia EV6, Audi Q4 e-tron și Volkswagen ID.4!). Însă cu 408 cai putere și 400+ kilometri autonomie, SUV-ul compact al suedezilor va atrage în mod sigur clienți, mai ales că nu vine în cutii și nu trebuie asamblat acasă cu inbusul. De la 49.000 de euro.
BMW Seria 2 Active Tourer - A doua generație a unui model care și-a păstrat numele, deși ar fi fost mult mai inspirat și sănătos să se numească Seria 1 Active Tourer. Pentru că ar trebui să-i dăm Seriei 2 ce-i al Seriei 2. BMW se încăpățânează însă să păstreze nomenclatura, mai ales că familiștii care-și iau mașina asta nu dau doi bani pe ce-a însemnat 2002 Turbo la vremea lui. De la 32.200 de euro.
Dacia Duster Extreme - Nimic extrem în versiunea asta. Cu excepția faptului că este o ediție specială lansată extrem de aproape de prezentarea facelift-ului lui Duster (asta s-a întâmplat la mijlocul anului trecut). Și că are jantele extrem de negre. Și caroseria extrem de gri. Și o echipare extrem de bună pentru Duster. Ceea ce-l face extrem de interesant pe piață. De la 21.900 de euro.
Toyota Aygo X - Să știi că te aud: „Meșter, să nu-mi spui că au luat Aygo și l-au făcut SUV”. Adevărul e că e un Aygo care poate să urce cu încredere și pe o bordură (n-o face, totuși, e nașpa să le iei pietonilor locul), dar nu e un SUV. Poți să-i zici crossover sau bordurier sau Aygo cățărat sau cum vrei tu, dar nu SUV. Ar fi un bun concurent al lui Dacia Spring dacă ar avea versiune electrică. Și dacă ar avea o stea Euro NCAP, ceea ce nu-i cazul la Aygo. Ouch. De la 14.000 de euro.
Volkswagen T-Roc facelift - Timpul trece repede atunci când te distrezi. T-Roc era până mai ieri cel mai nou și mai mic SUV Volkswagen. Între timp, T-Cross și Taigo dovedesc că moda Matrioșca atinge și Volkswagen. Chit că ei îi zic probabil altfel - Matriöschckapuppe sau ceva. În fine, nu asta e important, ci faptul că T-Roc a primit un facelift care poate fi cumpărat și la noi dacă vrei ceva mai înalt decât un Polo sau un Golf, dar nu Tiguan, că e prea mare și scump. De la 23.900 de euro.
3. Buturuga mică răstoarnă Dakarul mare
Ok, poate nu-l răstoarnă per se, dar în mod sigur își face simțită prezența și-i zguduie suspensiile.
Mani Gyenes a participat pentru a 12-a oară la categoria-horror a competiției, Malle Moto Original by Motul, în care riderii nu doar că merg singuri prin deșert de capul lor, ci-și și repară singuri motocicleta timp de două săptămâni. În loc să doarmă, cum ar veni. Și Mani a avut ce repara încă din prima zi. Au fost probleme cu un ax, cu benzina, cu o gaură-n mână, cu tot ce se poate strica pe o motocicletă în timp ce-i dai pedală prin pustiu. O să-l luăm pe Mani separat la o poveste după ce-și trage sufletul. A terminat pe locul al cincilea în categorie și continuă să fie unul dintre eroii mei. Am vorbit cu el înainte de a pleca în Dakar în clipul ăsta powered by VARTA, unul dintre sponsorii care-l sprijină de câțiva ani buni, și ne povestește despre cum e la căldură.
Vești bune și de la categoria Auto, acolo unde cele două echipaje care au debutat în Dakar au reușit să termine competiția. Știu că în orice concurs e minunat să fii primul și știu că Simona Halep ne-a deviat de pe traiectorie de când a fost locul 1 mondial timp de un secol în tenis, dar la Dakar e o victorie majoră să termini. Mai ales dacă ești la prima participare.
Jos pălăria (și-apoi sus cu ea din nou, că-n deșert faci insolație ușor) pentru echipajele Mihai Ban - Ștefan „Cheloo” Cătălin Ion (pe Hummer H3) și Iacob Buhai - Tudor Turdean (pe Toyota Hilux). Locurile 26 și 28 la categorie, dar asta contează cel mai puțin. Puteți să ascultați cap-coadă un album Paraziții în cinstea lui Cheloo, după o astfel de performanță l-ar putea da ăștia chiar și pe radio fără cenzură. Merită.
Poze și mai multe informații cu românii din Dakar ai aici, iar despre câștigătorii tuturor categoriilor de la Dakar s-a scris aici. Cu tot cu fotografii care te lasă fără metafore.


4. Un BMW care bate, dar nu troncăne
În clasamentul greilor industriei auto, BMW a depășit anul trecut Mercedes și Audi, revenind pe primul loc în topul vânzărilor mărcilor premium la nivel global. Este o victorie importantă, dar care are în spate incertitudinile pieței de anul trecut. Cum nu știm însă care-ar fi fost rezultatul dacă lumea ar fi rămas un loc cu mintea întreagă în ultimii doi ani, mergem pe principiul „păi stai așa, că toți avut aceleași probleme, în fond” și punem medalia în jurul siglei BMW.
+ Designerul primei generații X5, Frank Stephenson, nu pune nicio medalie pe BMW, ba din contra.

5. Stele verzi
În cazul în care te numeri printre cei pentru care cel mai important criteriu de alegere a mașinii este siguranța, vei fi fericit să afli că Euro NCAP a anunțat care sunt cele mai sigure mașini pe care organizația independentă europeană le-a trântit de pereți în cursul anului trecut. Ca să-ți faci shortlist-ul înainte să ieși la cumpărături. Nu știu cum au ajuns cei de la Euro NCAP la concluzia că Skoda Enyaq și Nissan Qashqai sunt de dimensiuni diferite, dar asta e o problemă mică. Mult mai mică decât modul în care comunică rezultatele la teste, oricum. În am analizat pe larg speța asta și am decretat că Dacia Spring și Renault Zoe ar face bine să se adune puțin, dar că și Euro NCAP ar putea să înceapă să numere stelele verzi ceva mai coerent.
Pe scurt:
- Clasa de lux: Mercedes-EQ EQS
- SUV de clasă medie: Škoda Enyaq iV
- SUV compact: Nissan Qashqai
- SUV/Crossover de clasă mică: Toyota Yaris Cross
- Modele de clasă mică: Škoda Fabia
- Modele electrice: Mercedes-EQ EQS
6. Tradiționala Autocritică
Ori șampania de la Revelion n-a fost corectă, ori ne place ce facem. Cert e că poveștile au continuat să apară în perioada asta pe Autocritica fără să sufere de mahmureală sau de tradiționalele frâne de sărbători. Așa că luați și citiți cu încredere, s-a muncit mult, dar s-a și apreciat munca:
Mamutul din Antarctica - Povestea unui eșec despre care știu puțini, dar despre care vor râde mulți. Scris de Andrei Știrbu.
Mașina Timpului - Un material destul de greu, dar foarte satisfăcător științific despre telescopul spațial James Webb și despre scopul lui în viață. Scris de Daniel Popescu
Mașinile electrice din România în 2022 - În cazul în care ai de gând să faci saltul spre baterii anul ăsta, Cornel Șocariciu a făcut o listă completă a variantelor pe care le ai la dispoziție. Opt dintre ele au fost testate vreme de 2000 de kilometri în toamna trecută în road trip-ul ROCHARGE by Vitesco Technologies. Clipul final și cuprinzător al acestei aventuri e mai jos:

7. Prezentare-n gură
Între timp, pe micile dumneavoastră ecrane au fost prezentate câteva modele de serie și concepte pe care le vom vedea în viitor și pe bulevardele, străzile, șoselele (și din păcate, așa cum știm) și pe plajele și suprafețele verzi de lângă noi:
Subaru Forester facelift
Subaru respiră greu în Europa, dar măcar înțelege ce-i spunem și dă din cap când e nevoie să ne comunice lucruri. Iar faptul că Forester a primit un facelift este dovada faptului că oamenii de la Subaru încă trag speranță că s-or învârti cumva telescoapele și înspre stelele de pe sigla mărcii japoneze. Cifrele de sub capotă și câteva fotografii în plus găsești aici.

Citroen C5 Aircross facelift
Dacă fratele Peugeot 3008 se bucură de aplauzele întregului continent, C5 Aircross ar trebui să-și vadă viața ceva mai relaxat tocmai pentru că pe dedesubt e identic. Cât timp cererea nu e mare, îl poți găsi la preț mai bun, ceea ce ar trebui să fie un avantaj al modelului Citroen. Mai ales că acum arată mai bine după ce francezii i-au pus bisturiul pe ochi și au apăsat cu simț de răspundere. Aici vezi fotografiile și găsești date tehnice importante.

Mercedes Vision EQXX Concept
Pe ăsta n-o să-l vedem așa cum e pe stradă, dar mai interesante decât liniile alea fluide și sexy sunt cifrele pe care le poate pune pe masă Mercedes pe viitoarele modele din gama electrică EQ: 203 cai putere, consum infim, autonomie de 1000 de kilometri și o masă de doar 1750 de kilograme. Parcă nu mai sună atât de apocaliptic drumul București - Cluj, nu? Fotografii și cifre aici.

Sony Vision S-02 Concept
Dacă tot zic haterii că mașinile electrice sunt fiare de călcat pe roți, oamenii de la Sony au luat-o ca pe-o provocare și au dezvoltat o mașină care le poartă sigla. Deocamdată e concept, dar băieții se află la a doua astfel de încercare, deci impresia generală e că se cam iau în serios când vine vorba de acces pe o piață ușor diferită de ce vând ei acum. Sper doar să nu așteptăm după o mașină a lor cât am așteptat după Playstation 5. Din față și din spate arată cam așa.

Chrysler Airflow Concept
Partea bună e că mașinile electrice încep să se regleze la capitolul design și să arate din ce în ce mai bine. Partea proastă e că nu poți cumpăra Chrysler în Europa, deci rămâi la ce găsești pe continent. Dar variante ar fi dacă nu-ți agăți năsucul de ultima creangă a nucului, deci mergem înainte. Pics & figures here.

8. Testul e tăcere
Ceva mai aproape de zilele și șoselele noastre, am pus mâinile pe volanul și picioarele pe pedalele unor mașini pe care colegii de suferință de la Autocritica le-au testat în ultima perioadă și le-au și povestit pe larg în materiale nonconformiste, dar nevertheless informative și interesante pe site. În meniul a la carte aveți:
BMW iX - pe care Cornel îl consideră vârful absolut al tehnologiei oferite astăzi de marca germană: „BMW iX este noul vârf de gamă în portofoliul electric al constructorului german. Este cel mai cel SUV electric produs până acum de BMW și va inspira viitoarele modele cu baterii ale producătorului bavarez. E complet nou și aduce în fața publicului tot ce are mai bun BMW în materie de tehnologie. E vârful absolut a ce poate constructorul german să ofere acum pentru publicul larg”.
+ Între timp, BMW a mai pus niște cai pe iX și i-a zis M60 noii versiuni. Autonomie delicioasă, de aproape 600 de kilometri.
+ Un alt BMW iX ne demonstrează că viața nu-i numai alb și negru, ci poate fi și ambele în același timp.

Toyota Highlander Hybrid - despre care Dragoș zice că-i un vis la drum lung: „După ce ne obișnuim cu dimensiunile demne de continentul american, Highlander oferă o experiență business class pentru cel de la volan și pasagerii lui. Se conduce atât de ușor și de satisfăcător, încât vei căuta motive să pleci la drum cu acest model. În oraș, lucrurile se complică un pic datorită gabaritului, dar chiar și așa, plăcerea condusul rămâne. Aici, cele două motoare electrice vor duce greul în situații de trafic, sau la viteze mai mici când vom rula exclusiv electric”.
+ Dacă te apuci să cauți Highlander pe Google, tocmai ai îngroșat rândurile celor care fac asta constant la nivel mondial.

Ford Mustang Mach-E GT - versiunea sport a electricei Ford. Cu care marca vrea să mai închidă din gurile celor care fac alergie când aud termenii „Mustang” și „electric” în aceeași frază. Testată de Cornel în Polonia: „Aș alege Mustang Mach-E GT dintr-un motiv subiectiv: aerul „american” pe care îl emană când îl privești din spatele volanului. Și chiar dacă sub capotă nu-i un V8, mașina tot reușește să se ridice pe poante când apeși accelerația cu sete”.
+ Apropo de cei care fac bube pe cerul gurii de când cu Mustangul electric, îi invit să citească articolul ăsta. Are efectul unui masaj la spa în Bali.

9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Renault schimbă Kadjarul cu Australul. Ar face bine să-l și prezinte repede, pentru că toate modelele mărcii franceze vor fi electrice peste 8 ani.
Tesla nu va produce Cybertruck decât începând cu 2023.
Încă puțin și vine noul Type-R.
Vești proaste pentru cei care și-au luat de la gură și au strâns bani pentru un Bugatti Bolide.
Porsche în Formula 1? Yes, please.
Între timp, Maserati a luat bilet mai ieftin la băi.
Apropo de Porsche, Taycan a depășit 911 anul trecut.
Dacă nu-ți plac mașinile chinezești, poate te conving cele vietnameze.
Canadienii ne dau lumină.
Mazda a depus patentul pentru o versiune Mazda3 coupe.
CEO-ul Rolls-Royce: „Vânzările noastre au crescut în 2021 datorită deceselor cauzate de Covid”. A zis asta pe bune.
911 GT3. Povestea.
Mașinile electrice ca stil de viață.

Autocritica Podcast #31. Probabil cea mai împrăștiată discuție filmată despre mașini pe care o poți vedea online.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Dacă știi să citești nu înseamnă că știi să citești.
Dacă te joci nu înseamnă că te joci.
Dacă zbori nu înseamnă că zbori.
Dacă dormi nu înseamnă că dormi.
Dacă te schimbi nu înseamnă că te schimbi.
Unde sunt culorile de altădată?
Cum ajungi la ABC-ul din sat.
Locurile care țin lumina aprinsă.
Pizza nu e ceea ce pare.
Conduceți cu grijă. Mașina, compania, dansul, discuția.
Ne recitim săptămâna viitoare.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.