MEȘTER ÎN MAȘINI #35: Despre mașini, așa cum n-ai mai citit niciodată. Probabil.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#35
23 ianuarie 2021
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă de jurnalistul Mircea Meșter.
1. Luna cavourilor
În timp ce la granția dintre Rusia și Ucraina mi ți se-ncordează a război băieții care nu mai încap într-o țară care în proporție de 99% e nelocuită, în partea opusă a Europei se întâmplă revoluții. Nu cu furci, topoare, arbalete, ci cu baterii Litiu-ion.
Luna decembrie 2021 este prima din istoria autoturismului post-1900 în care numărul de mașini electrice înmatriculate de constructorii auto a depășit numărul de mașini diesel înmatriculate. Cu asteriscul de rigoare, că tehnologia abia s-a ridicat și începe să meargă în picioare: e vorba de o analiză a înmatriculărilor realizată în 18 țări din Europa Occidentală și pe o singură lună - decembrie - în care toți producătorii auto s-au grăbit să raporteze vânzări electrice ca să bifeze sarcinile venite dinspre autoritățile europene și să evite astfel amenzi usturătoare.
Dar numerele rămân: 160.000 de mașini diesel și 176.000 de mașini electrice au cumpărat șoferii europeni în luna decembrie.
E mai degrabă o rocadă-simbol decât o regulă, dar e o chestiune de timp până când acest raport nu va mai fi o știre.
Să-i mai dăm însă lui Rudolph Diesel ce-i al lui Rudolph Diesel. Cât îl mai țin șalele: între ianuarie și septembrie 2021, constructorii auto au vândut în Europa 2.3 milioane de mașini diesel (-26% față de 2020), în timp ce mașinile electrice au bifat 800.000 de unități vândute (+91%).
2. Dacii și românii
Știți deja că am ajuns egali cu clienții Ferrari în ultima perioadă, la care ne uitam chiorâș până mai ieri. Râdeam în sinea noastră că dau sute de mii de euro pe mașini, apoi le așteaptă luni întregi. Iată că i-am ajuns din urmă și ne aflăm cu toții în exact aceeași situație, cu diferența minoră ca ei așteaptă Ferrari, noi așteptăm Sandero Stepway. Dar deja intrăm în detalii insignifiante.
Într-o perioadă în care timpul de așteptare este dictat de lipsa unor microprocesoare care te ajută să-ți reglezi oglinzile, de exemplu, Dacia reușește un truc aproape miraculos și anunță că vânzările mărcii au crescut cu 3% față de 2020.
La nivel european, creșterea înmatriculărilor Dacia a fost de 1.8%. Surpriza e faptul că Spring a depășit Logan anul trecut (scorul exact a fost 27.900 la 27.100).
E un rezultat decent dacă este observat individual, dar o reușită foarte bună dacă îl comparăm cu numerele mărcilor tradiționale, care au cam luat-o pe tobogan la nivel european: piața a scăzut cu 3.7% în 2021.
Cu câteva excepții notabile: Porsche (+5.9%), Seat (+6.8%), Jeep (+4.1%), Toyota (+10.2%), Mazda (+4%), dar mai ales Grupul Hyundai-Kia, care a ajuns să adune o cotă de piață de 7.6%, adică să înmatriculeze una din fiecare 13 mașini vândute pe continent. Pe mărci, Hyundai (+21.6%) și Kia (+20.6%) au avut cele mai mari creșteri.
+ Apropo de Dacia, s-a suflat în lumănâri la Mioveni prin măștile FFP2: marca a sărbătorit 7 milioane de mașini produse la fabrica din județul Argeș. Interesantă este evoluția ritmului de producție:
- Un milion de mașini între 1968 și 1985
- Borna două milioane a fost atinsă în 1998.
- Borna 5 milioane a venit în 2014.
- Din 2014 până acum, Dacia a produs alte trei milioane de mașini.
+ Și dacă tot suntem în vizită de lucru pe deal la Mioveni, bifăm și faptul că la finalul săptămânii care se încheie au avut loc testele internaționale ale noului Dacia Jogger, cel mai tânăr membru al familiei de modele a mărcii. Am mai vorbit despre mașina asta, un „monovobreak” cu 7 locuri care înlocuiește în gamă în același timp break-ul MCV și monovolumul Lodgy.
Revine Cornel pe Autocritica cu minutul și scorul direct de la stadionul din Franța pe care a avut loc meciul. Până atunci, omul nostru a produs niște imagini de la test, să vedem minunea: exterioare și interioare.
3. Vânzarea în bucate
Apropo de cifre (e ultima, promit!), avem clasamentul final al înmatriculărilor europene pe mărci în 2021.
E ca la chimie: e foarte probabil ca aceste informații să nu te ajute neapărat punctual în viață, dar ajută să-i dai peste nas colegului de spălătorie care are impresia că nu mai cumpără nimeni Peugeot, de exemplu. Sau că mașinile noi ale ăstora de la Volkswagen sunt nașpa.
Voilà, mon ami, am citit la Meșter (îi poți da și link-ul de abonare la newsletter, primesc cu drag noi cititori și aș face orice pentru ca discuțiile constructive să aibă loc pe fond infomațional sănătos):
1. Volkswagen: 1.274.137 (-6.2%)
2. Peugeot: 724.383 (-2.3%)
3. Toyota: 712.574 (+10.2%)
4. BMW: 682.895 (+1.2%)
5. Renault: 678.736 (-17.1%)
6. Mercedes-Benz: 642.948 (-12.5%)
7. Audi: 597.428 (-0.5%)
8. Skoda: 589.170 (-8.5%)
9. Ford: 523.970 (-19.2%)
10. Hyundai: 515.886 (+21.6%)
11. Kia: 502.677 (+20.6%)
12. Opel: 486.503 (+0.1%)
13. Fiat: 475.502 (-3.2%)
14. Citroen: 445.650 (-0.7%)
15. Dacia: 410.788 (+1.3%)
4. Porsche Treycan
Am promis, mă țin de cuvânt: trecem de la cifre la mașini, că doar nu ne-om fi adunat aici să râdem de procente.
Primii pe radar sunt cei de la Porsche, care au prezentat săptămâna asta noul Taycan Sport Turismo. Ei zic că e a treia caroserie din familia Taycan, eu zic că e tot un Cross Turismo, dar fără să fie înălțat și fără protecții suplimentare. Adică e caroseria cu numărul 2.5 din familie, ca s-o zicem pe-aia sinceră.
Partea bună e că mașina e delicioasă și că moștenește dedesubturile lui Taycan - ba chiar le moștenește fix când trebuie, pentru că Porsche a făcut câteva upgrade-uri decente de autonomie și de cifre în gamă.
Ai de ales versiuni care au între 326 și 625 de cai putere. Cu autonomii care în cel mai bun caz ajung la 500 de kilometri.
Detalii și mai multe imagini găsești aici.
+ Ediție specială pentru Porsche 911: Edition 50 Years Porsche Design.
+ Taycan va fi Safety Car în Formula E începând cu sezonul ăsta. Sper ca monoposturile alea să se poată ține după el.
5. Așkia nu sare departe de trunchi
Cei de la Kia au purces pe un drum propriu la nivel estetic și tind să-și transforme toate modelele din gamă în mașini unice, foarte ușor de recunoscut în trafic, fără ca ele să fie urâte. Ba din contra. Băieții mizează pe faptul că Volkswagen are alergie la nonconformism, așa că preiau ei responsabilitatea producției unor mașini complet altfel decât ale celorlalți.
Trendul a început anul trecut, odată cu schimbarea siglei, și a continuat cu electrica EV6, cu noul Sportage și, de acum, cu noul Niro. Care arată ca-n imaginile de mai jos și care vine în trei versiuni, așa cum se întâmpla și până acum: HEV - hibrid, PHEV - hibrid plug-in sau BEV - full-electric.
Deocamdată, Kia nu a oferit decât informații despre versiunea HEV: un motor 1.6 benzină + un motor electric, total 141 de cai. La fel ca vechiul Niro, dar „mult mai eficient”, jură inginerii sud-coreeni.
Detalii suplimentare vin anul ăsta. Aici găsești mai mult fotografii.
VIRAJUL MICHELIN
În timp ce la noi încă se discută pe la colțuri de vulcanizare despre oportunitatea anvelopelor de iarnă și de vară în anotimpurile corespondente, țările cu apă caldă în capitale și cu autostrăzi între orașe trec la nivelul următor.
ADAC, adică un soi de ACR german care a reușit în viață, realizează o mulțime de teste de toate tipurile pentru toate accesoriile pe care le poți monta pe o mașină. De la portbagaje suplimentare de plafon la scaune de copii și de la emisii reale la anvelope.
Și testele cu anvelope nu-s plimbări prin bătătură: oamenii au metodologii pentru a testa în comparative performanțele anvelopelor pe cele mai populare dimensiuni, dar și pentru a testa (în teste diferite față de cele de performanță) gradul de uzură al anvelopelor. Băieții testează vreme de 15.000 de kilometri anvelope de aceleași dimensiuni care merg pe același traseu (autostradă, oraș și șosea) pe mașini identice și măsoară cu lasere și alte demențe tehnologice gradul de uzură al anvelopelor pe măsură ce acestea se tocesc.
Ai zice că treaba asta are ca scop stabilirea gradului de siguranță pe care-l oferă anvelopele când adâncimea canalelor de pe talpa de rulare începe să scadă. Și ai avea dreptate.
Doară că oamenii suplimentează cu un test la care mulți nici măcar nu s-ar putea gândi: cantitatea de microparticule de cauciuc pe care anvelopele le „scuipă” în mediul înconjurător în urmă pe măsură ce se tocesc. Un detaliu insignifiant la prima vedere (chiar și pentru mulți producători de anvelope). Până când afli că doar în Uniunea Europeană „ies” 500.000 de tone de astfel de microparticule de cauciuc rezultate din frecarea anvelopelor de asfalt. În fiecare an. Sunt de dimensiuni foarte mici - între 20 și 500 de micrometri - și nu afectează zonele importante ale aparatului respirator, chiar dacă cele mai mici au capacitatea de a rămâne în suspensie în aer. În general, particulele de acest tip rămân pe asfalt, sunt spălate de ploi și au efect nociv asupra plantelor și solului.
În urma testelor ADAC, anvelopele cu cele mai puține particule abrazive eliminate sunt cele semnate de Michelin: 90 de grame / 1000 de kilometri per mașină.
Vă recomand analiza pe larg a studiului, care concluzionează lucruri interesante. Am aflat de acolo că acei „peri” din cauciuc pe care-i vedem pe unele anvelope noi sunt o problemă mare pentru mediu, că nu există diferențe de abraziune între anvelopele de vară și cele de iarnă, că rularea în zone de munte sau pe suprafețe ude crește numărul de particule „răzuite” de pe anvelope și mai ales că rularea pe beton are un efect abraziv mai mare decât rularea pe asfalt.
Studiul complet poate fi citit aici.
6. SUV killed the sedan star
Ford a prezentat în China noua generație Mondeo. Nu-i extrem de clar dacă modelul așa cum îl știam noi va mai exista în Europa, pentru că europenii migrează ca lăcustele spre SUV-uri, iar sedanurile de segment mediu respiră greu prin showroom-uri. Mai degrabă nu. Dar dacă va exista, va avea un design foarte apropiat de ce vedem în imaginile alăturate.
Deocamdată, știm doar că dacă vrei un Ford Mondeo, ai face bine să-ți pui cortul lângă un showroom Ford și să aștepți deschiderea lui la prima oră luni dimineață: mașina va mai fi produsă în actuala generație europeană doar până-n martie 2022.
7. Jocuri de culise
Omul nostru Știrbu n-are copii care să-l trezească la ora 6 dimineață, deci își petrece uneori nopțile plimbând bușteni cu camioane puturoase care se plimbă prin munți înzăpeziți, prin păduri pline de drumuri înfundate și prin stepe imposibile pe vreme ploioasă.
Din fericire pentru soția lui Știrbu (sau poate din păcate, ce știm noi?), el nu face asta pe bune, luând drumul Verkoyanskului, ci într-un joc. Despre care ne-a povestit multe detalii într-un articol dedicat pe Autocritica. S-a jucat, dar s-a și muncit după.
8. Testul e tăcere
Din fericire pentru sănătatea mentală a lui Știrbu, el testează și mașini reale și scrie despre ele review-uri din care tu ar trebui să-ți dai seama dacă respectivele agregate ți se potrivesc sau nu. Iar asta e o idee bună, pentru că în general camioanele rusești cu lemne nu te vor ajuta dimineața în încercarea de a traversa o Piață a Victoriei însetată de sânge.
Săptămâna asta, pe Autocritica am publicat concluziile noastre după teste cu:
Citroen C5 Aircross Plug-in Hybrid - Zice Andrei Știrbu: „C5 Aircross este continuarea (cumva naturală) a lui C4 Aircross, pe care de altfel l-a și înlocuit. De ce nu și-a păstrat numele, ca mai toate modelele care primesc o nouă generație? Pentru că Citroën a ținut neapărat ca tu să înțelegi că acesta este un model cu totul și cu totul nou, construit pe o platformă nouă (EMP 2). C4 Aircross, produs în colaborare cu Mitsubishi, nu a fost chiar cel mai vândut Citroën din istorie; s-ar putea să fi fost, totuși, cel mai puțin dorit. Probabil te întrebi acum „Bine, dar C5 nu a fost sedanul ăla mișto, cu suspensie hidraulică? C5 Aicross are vreo treabă cu acela?” Nu, nu are nicio treabă. Succesorul acelui C5 este noul C5 X, care arată ca și cum designerii nu s-au putut decide ce anume vor să deseneze, așa că au făcut un compromis. Capitolul sedanuri și MPV-uri pare că a fost încheiat în cartea Citroën. Dar ca să răspund concis și la întrebarea ta: C5 Aircross este un SUV compact dedicat familiștilor iubitori de spațiu și de confort și de fler franțuzesc”
Ford Ranger MS-RT - Zice Cornel Șocariciu: „Fanii motorsportului vor înțelege rapid care e treaba cu denumirea acestui Ranger. MS-RT înseamnă M-Sport Road Technology, iar compania care stă în spatele acronimului s-a născut în urma parteneriatului dintre Ford și echipa de Campionat Mondial de Raliuri M-Sport.
MS-RT e un fel de Ford Performance, dar pentru gama de utilitare a constructorului american. Și te înțeleg perfect dacă m-ai intreba cine îți dorește așa ceva. Ei bine, află că lucrurile merg bine în segment, iar Ford și MS-RT au inaugurat anul trecut o nouă unitate de producție”.
Subaru Outback - Zice Dragoș Băltățeanu: „Este unul dintre cele mai relaxante automobile pe care le-am condus în ultima vreme. Motorul nu dă semne că se chinuie în niciun moment, cilindreea mare spunându-și cuvântul. Chiar dacă reprizele și accelerațiile nu te lipesc de spătar (0-100 km/oră în 10.2 secunde), Outback este o mașină de familie pentru drum lung. Poți aduna sute de kilometri fără să simți, mașina fiind gândită pentru confortul celui de la volan”.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
În loc să avem hidrogen în fiecare mașină, putem produce energie electrică așa.
Le Mans arată bine. Și din partea cealaltă arată la fel de bine.
Noua eră a raliurilor a început în weekend-ul ăsta la Monte Carlo.
Cu o floare se face primăvară?
Mașinile-și pierd din valoare imediat după ce le cumperi. Unele.
Numai mecanic să nu fii.
Cu 417 km/h pe Autobahn la volanul unui Bugatti Chiron. Nu încercați așa ceva acasă cu Loganul.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Acum nu e momentul, tovarăși!
Cât de rasist e un rinichi?
Comportament vulcanic.
Dacă încercați, să-mi ziceți și mie cum e.
Norocul și-l face omul cu mâna lui.
Tinder match. Meci, mă rog.
Primești 10 newslettere gratis dacă citești despre asta.
În perioada asta trăiesc pe alt fus orar.
Hai ai noștri. Ne recitim săptămâna viitoare.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.