MEȘTER ÎN MAȘINI #37: Despre Alfa Romeo Tonale și alte orătănii
MEȘTER ÎN MAȘINI
#37
13 februarie 2022
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă
de jurnaliștii Mircea Meșter și Andrei Știrbu
1. Oamenii mei sar în ring spatele volanului
Ți s-a întâmplat vreodată să-ți dai întâlnire cu un prieten și, odată ajuns la locul faptei, să-ți trimită ăsta mesaj și să-ți spună că n-a putut ajunge, dar că a trimis pe cineva în locul lui? Ei bine, tocmai ți s-a întâmplat acum. Eu sunt Știrbu, antiteza păroasă a lui Meșter, iar în cele ce urmează voi încerca să te pun la curent cu ce s-a mai întâmplat în lumea auto. Cât despre Meșter, absența de astăzi nu e din vina lui, săracul: este plecat peste mări și țări să cunoască pe viu două mașini proaspăt lansate. E timpul să reiterăm #wehateMircea.
Opel a scos la aer noua generație Astra, care tocmai ce și-a parcurs primii kilometri prin Portugalia. Nu cel mai rău loc de pe Pământ să faci primii pași, dacă stai să te gândești un pic. Acolo, la mal de gârlă atlantică a fost și Meșter, pentru un prim contact romantic cu hatchback-ul german. De-acolo, omul nostru zboară la vecini, în Spania, să pună stres în bateria noului Renault Mégane E-Tech EV. Între timp, Cornel și-a luat doze de vitamina D și de jinba ittai în Spania, cu re-reîmprospătatele Mazda2 și CX-5. Asta înseamnă, inevitabil, că vei putea citi în curând patru noi prime impresii în rubrica de test drive de pe Autocritica.
Apropo de test drive, s-a băgat marfă nouă din Germania pe site: subsemnatul a condus BMW Seria 6 Gran Turismo, probabil cel mai ciudat model din actuala gamă a bavarezilor (și spun asta știind și că pe-acolo există și iX) și fără îndoială cel mai subestimat. Pentru mine, 6 GT este ca Missy Elliott: nu toată lumea îi apreciază stilul, dar ai face păcate dac-ai spune că nu are.
Și dacă tot suntem la stil, Dragoș a simulat viața Agentului 47 în BMW M550i xDrive, adică o limuzină elegantă cu porniri de killer; are sub capotă un V8 de 4,4 litri. Așa ceva n-o să mai vezi. Nu, serios, chiar n-o să mai vezi, pentru că după V12, și V8-ul este acum pe cale de dispariție. Sigur, în funcție de mașină, nici nu ai nevoie de matahale cu mulți cilindri sub capotă.
De exemplu, un Mini Countryman cu motor de 2 litri este absolut minunat, nici că n-ai nevoie de mai mult – asta am descoperit eu după o întâlnire prelungită cu el. Și nici la capitolul spațiu nu stă foarte prost; ar fi și culmea ca cel mai mare Mini să nu fie cât de cât spațios. Unde mai pui că arată și bine, cel puțin cât timp ai buget să-i dublezi valoarea bifând opționale.
2. Alfa Romeo dă Tonale în electricitate
Alfa Romeo și-a propus să aibă gamă complet electrică începând cu 2027. Pare un plan ambițios, având în vedere că până alaltăieri numărul de mașini electrificate Alfa Romeo era egal cu cel al posesorilor de Alfa care nu vorbesc despre mașina lor: zero.
Tonale, al doilea și totodată cel mai mic SUV din gama italienilor, vine să schimbe asta: este oferit cu două versiuni hibrid, una mai electrică decât cealaltă. Îl vei putea cumpăra ca mild hybrid cu 130 sau 160 CP trimiși către roțile din față, sau ca hibrid plug-in cu tracțiune integrală, 275 de cai-putere și autonomie electrică de până la 80 de kilometri. Cutia automată e din partea casei, indiferent ce versiune cumperi dintre acestea de debut.
În caroseria sa compactă – are 4,53 metri lungime, 1,84 lățime și 1,6 înălțime – Tonale a înghesuit nu doar cuore ibrido, dar și tehnologie autonomă (nivel 2) și chiar un NFT. Adică non-fungible token: un certificat digital care înregistrează datele vehiculului – istoricul de service, să zicem – și care poate fi folosit de către proprietar ca o garanție atunci când vinde mai departe mașina. Condica virtuală à la NFT nu este obligatorie, e doar pentru cine vrea și pentru cine se simte curajos, până la urmă.
Dacă te vezi drept un client „tânăr, metropolitan și dinamic”, atunci să știi că Alfa Romeo a făcut mașina asta fix pentru tine. La interior primești ecrane mari și infotainment care suportă updateuri over-the-air, are conectivitate Apple CarPlay și Android Auto și chiar și pe Alexa (fata de la Amazon) ca asistent vocal.
Rămâne, desigur, întrebarea: „Dar este frumoasă?” Depinde pe cine întrebi. Dacă întrebi fanii Alfa, primești și bătaie înainte de răspuns. Dacă întrebi oamenii normali, s-ar putea să-ți spună că nu este nici pe departe cel mai urât SUV din segmentul compact. Le dau dreptate.
3. Încă un Studiu bine făcut
De când s-au inventat cifrele, multe studii s-au făcut pe lumea asta, însă niciunul parcă la fel de bine cum le fac californienii de la Singer. Ce e și mai impresionant este că oamenii n-au nevoie decât de șase cifre ca să facă un studiu: 911 (964). Tot de minim șase cifre (ideal șapte) ai și tu nevoie, pe card, ca să accesezi oricare studiu de-al lor. Așa-și numesc ei lucrările de restaurare: studii. Și nici nu cred că există un cuvânt mai potrivit pentru ele. De fapt, puteau să le numească oricum, pentru că ce iese din mâinile lor este perfecțiune.
Cel mai recent exemplu este Turbo, un studiu dedicat primului Porsche de poster: 930 Turbo. O mașină atât de periculos de puternică, încât Porsche a înființat o școală de pilotaj – care există și astăzi: Porsche Driving Experience – ca să-i instruiască pe proprietari înainte să le dea bestia pe mână. Lumea l-a botezat The Widowmaker.
Spre deosebire de 930 Turbo, lucrarea celor de la Singer include nu doar o turbină pe un motor deja puternic, ci și tehnologie modernă care să facă mașina nu doar mai performantă, ci și mai sigură. Pentru asta n-a fost nevoie decât de doi ani, timp în care a fost bibilit fiecare milimetru pătrat din mașină, și asta nu doar ca să arate impecabil, ci să fie perfectă și din punct de vedere mecanic. „Dacă atingi ceva atât de familiar și de drag atâtor milioane de oameni... o faci cu o doză clară de prudență. [Produsul final] trebuie să se simtă autentic, trebuie să se simtă ca o reinterpretare sinceră”, a spus Rob Dickinson, fondatorul Singer.
Mi-e greu să descriu în cuvinte cum mi se pare mașina asta, însă mă gândesc că dacă ar fi a mea și aș vedea o umbră de găinaț pe ea, aș omorî toate păsările din lume. Noroc că n-am bani de ea.
4. Dacia pe covorul roșu
În timp ce așteptăm cu atenție și îngrijorare câștigătorul trofeului european Car of the Year, unde șase din cei șapte finaliști sunt mașini electrice, juriul competiției World Car of the Year ne anunță că și-a desemnat lista scurtă:
Audi Q4 e-tron
Cupra Formentor
Ford Mustang Mach-E
Genesis G70
Honda Civic
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Tucson
Kia EV6
Lexus NX
Toyota GR 86 / Subaru BRZ
O noutate pentru World Car of the Year, pe lângă aceea că Hyundai Motor Group face ravagii în lista preliminară, este categoria dedicată mașinilor electrice, disputată anul acesta de:
Audi e-tron GT
BMW iX
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5
Mercedes-Benz EQS
Dar stai, că asta nu e tot! Pentru că vorbim de mașinile din toată lumea, există mai mult de două categorii jurizate. Avem, de exemplu, premiul World Urban Car, pentru care se întrec:
Dacia Sandero (!)
Opel Mokka
Renault Kiger
Toyota Yaris Cross
Volkswagen Taigun
Este pentru prima dată când brandul nostru cel de toate zilele ajunge în faza grupelor în această gală internațională a automobilului. Și, spre deosebire de echipa națională de fotbal, are șanse chiar să treacă mai departe. Luptă, Dacia, luptă, Dacia, hei hei hei!
Celelalte categorii – unde nu este înscrisă Dacia, deci nu ne interesează – sunt aici.
5. Mai multe rable, mai multe șanse de câștig
Guvernul continuă misiunea de a întineri parcul auto național prin acordarea de subvenții generoase - atât de generoase, încât restul Europei se uită în sfârșit cu invidie la noi. De anul acesta, cu un pic mai puțină invidie decât înainte.
Rabla 2022 a debutat pe 8 februarie și confirmă cele discutate înainte: prima de casare scade la 6.000 de lei, însă poți spori subvenția la 9.000 de lei dacă ai două rable de casat.
Apoi vin ecobonusurile: unul de 1.500 de lei dacă rabla casată este Euro 3 sau mai puturoasă (și are minimum 15 ani vechime), altul de 1.500 de lei la achiziția unei mașini cu emisii mai mici de 120 de grame de CO2/km. Primești ecobonus (1.500 de lei) și dacă mașina ta este pe GPL/GNC. Iar dacă-ți cumperi hibrid clasic, primești ecobonus 3.000 de lei.
Iar dacă ești interesat de hibride cu încărcare la priză sau de electrice, vei primi reducerile generoase – 26.000 de lei pentru PHEV, 51.000 de lei pentru BEV – doar dacă te prezinți cu o rablă la casat.
6. Grila n-a murit, grila se transformă
Sătulă să tot fie arătată cu degetul că nu produce mașini 100% electrice și doar se joacă timid cu baterii în hibride, Toyota și-a urnit pinioanele în direcția electrică, arătându-ne ce are de gând să facă până în 2030. Pe scurt: va băga jar în platforma modulară e-TNGA, oferindu-ne an de an câte o mașină nouă la care să ne zgâim și căreia să ne chinuim să-i învățăm numele. Prima deja este aici: Toyota bZ4X.
Lexus, pe de altă parte, păstrează lucrurile simple. Sper. Primul nume de electrică este RZ, frate de platformă și rival de segment cu Toyota de mai sus. Și nici bine n-am apucat să spunem „Mvai, ce bine arată!” că Lexus a mai aruncat două concepte în ochii noștri. Dacă e să ne luăm după culoare, toate par turnate din același aliaj ca RZ. Unul dintre ele este un SUV mare, MARE, iar celălalt este un sedan cocoșat. Ambele vor fi prezentate și în versiune de serie anul acesta.
Cert este că fantoma grilei imense cu care ne-a... impresionat Lexus de-a lungul ultimilor ani trăiește și în electricele noi ale mărcii, chiar și atunci când nu mașina în cauză nu are deloc grilă.
7. Roți de iarnă
Imediat începe noul sezon de Formula 1, important din atât de multe puncte de vedere. Dar, dacă e să ne chinuim un pic, nu foarte mult, putem să le reducem pe toate până la unul singur: noul design al mașinilor. Acesta este gândit – spun oficialii FIA – pentru mai multă siguranță. În traducere simplistă, chiar dacă ușor superficială: mai multă forță de apăsare.
Greutatea va fi resimțită din plin de piloți, însă, care vor trebui să se familiarizeze cu noua mașină de serviciu. Pe de o parte, vor trebui să învețe să conducă noile monoposturi la limită, iar asta nu e simplu, probabil. Apoi, la fel de important poate, vor trebui să proceseze rușinea de a ieși în lume cu jantele alea. Ceva-mi spune că nu sunt singurul care s-a simțit mințit când a văzut monopostul celor de la Aston Martin. Sau pe cel de la McLaren. Red Bull a ieșit la rampă cu un set de imagini care nu arată integral mașina. Ai spune că vor să păstreze câteva detalii secrete. Sunt de acord. Cred că știu și care sunt alea. Patru la număr.
Primele teste vor avea loc în weekendul 23-25 martie. Sezonul va debuta pe 18-20 martie, cu GP-ul din Bahrain.
8. Mașinile electrice: o mică discuție
Am tot vorbit despre electrice în ultimii ani, și ce să vezi, o să tot vorbim, pentru că aceasta este direcția. Aceasta este schimbarea. Aceasta este soluția! Dar oare chiar este? Da. Și nu.
Ca să răspundem cât mai corect la întrebarea asta, Meșter și Șo l-au avut ca invitat în podcast pe Alex Șeremet, omul nostru din industrie, iar ce a urmat a fost o discuție cât un lungmetraj. Multe aspecte au fost luate în calcul, iar concluziile sunt departe de a fi trase, pentru că universul mașinilor electrice nu este simplu ca un sprint 0-100 km/h în 2,5 secunde sau o încărcare 20-80% în 20 de minute.
Pe această îl felicit pe Șo pentru răbdare. O să înțelegeți voi de ce.
9. Alte mașini despre care trebuie să afli
Audi are două inele slabe. Avea două inele slabe.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Apropo de efecte adverse.
Se pregătește Pixeleul greu.
Pe vremea lui ceașcă.
Ce-a făcut zăpada din om.
În fiecare an avem alegeri.
Bella Italia.
I can get no.
Roboții ne iau joburile.
Copiilor noștri li se va ieftini curentul.
Să nu uiți unde-ți salvezi articolul ăsta.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.