MEȘTER ÎN MAȘINI #38
MEȘTER ÎN MAȘINI
#38
20 februarie 2022
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă
de jurnaliștii Mircea Meșter și Andrei Știrbu
1. Na-ți-o ție, dă-mi o mie
Știți discursurile alea de la Oscaruri în care actorii proaspăt premiați le mulțumesc tuturor celor care? Ei bine, ăsta e un moment dintr-ăla, doar că n-avem premii. Dar textul ar fi cam la fel, doar că la noi e pe bune.
Fără voi, acest moment nu ar fi existat.
La propriu.
Am trecut recent de 1000 de abonați la acest newsletter. Treaba asta se întâmplă la mai puțin de un an de când am trimis primul episod spre nimeni (că așa-i la primul episod, arunci undița într-o întindere de apă despre care nu prea știi dacă e baltă, lac, mare, ocean sau chuivetă), iar azi sărbătorim 1000 de oameni care primesc săptămână de săptămână în Inbox-uri newsletter-ul ăsta.
Știu că 1000 ar putea să nu fie un număr neapărat spectaculos pentru voi, dar trebuie să vă spun că anul trecut pe vremea asta începeam să am emoții cât casa pentru că Autocritica de-abia prindea formă în offline și așteptam momentul lansării, care a avut loc în 1 martie. Între timp, site-ul ăsta a devenit casă pentru mulți oameni pricepuți la scris, dar și casă de oaspeți pentru cei care vor să citească despre mașini, dar altfel.
Așa că, pentru noi, 1000 de abonați adunați om cu om înseamnă imens. Mai ales că platforma Mailchimp, pe care proiectăm și compunem aceste serenade de weekend, ne șoptește că stăm bine spre excelent la nivel statistic în comparație cu celelalte newslettere de genul ăsta. Deci bravo vouă pentru că ne susțineți și ne citiți și că deschideți mailurile ale duminică dimineață când ar trebui să stați cu familia, bravo nouă că ne umplem weekend-urile cu aceste texte când ar trebui să stăm cu familia și bravo celor de la Michelin că ne transformă pe toți într-o familie și că sprijină eforturile ambelor părți de a găsi, respectiv de a scris lucruri diferite decât ce găsești pe toate gardurile.
Am și un cadou pentru voi cu ocazia asta. Nu e mult, dar sunt convins că și vouă vă vor plăcea fotografiile astea și veți concluziona că desktop-ul, laptopul, respectiv telefonul vor arăta mult mai frumos cu ele pe background. Courtesy of Ciprian Mihai, artistul-fotograf care semnează cea mai mare parte a imaginilor din testele noastre.
Să ne urăm unii altora ca la 100.000 de abonați să ne bucurăm împreună de Taycan-ul ăla din poze pe bune.
Dacă nu ești încă abonat al newsletter-ului și ai nimerit pe textul ăsta apăsând pe vreun link din Social Media, te sfătuiesc să devii abonat apăsând pe butonul gras și verde de mai jos. Avem în plan niște lucruri care te vor face să-ți fi dorit să fii pe listă de pe acum.
2. Evoluție vs. Creație
Așa. Mașini.
Avem minutul și scorul înmatriculărilor europene pe mărci în luna ianuarie. De notat plusurile majore din dreptul Toyota, Kia și Hyundai, dar și faptul că Dacia face parte din grupul vesel al celor care sunt pe plus într-un început de an în care piața cam chițăie.
Tot de notat este echilibrul în care se dispută meciul premium dintre BMW, Mercedes și Audi, mărci care se joacă de-a clipitul pe continent.
1. Volkswagen: 85.933 (-6.1%)
2. Toyota: 64.365 (+14.3%)
3. Peugeot: 52.160 (-14.4%)
4. Kia: 47.137 (+38.8%)
5. BMW: 46.777 (-13.4%)
6. Mercedes-Benz: 45.463 (-10.4%)
7. Škoda: 44.173 (-5.5%)
8. Audi: 43.638 (+8.8%)
9. Renault: 42.219 (-13.1%)
10. Ford: 38.180 (-16.9%)
11. Hyundai: 37.652 (+32.3%)
12. Dacia: 34.150 (+19.1%)
13. Opel: 32.678 (-3.6%)
14. Fiat: 27.524 (-18.5%)
15. Citroën: 26.692 (-16.7%)
+ Tot la nivel de cifre, ping-pongul capetelor de viitor drum expres Pitești-Craiova s-a terminat în ianuarie cu un rezultat interesant: producția Ford a depășit pentru prima dată în era modernă producția Dacia.
3. Coreea de Sus
Apropo de Kia și de Hyundai - mărci pe care le-am lăudat atât de mult în ultimele luni în newsletter-ul ăsta, încât mă gândesc c-o să crezi că-și plătesc laudele (nu e cazul, aici e cu libertate și entuziasm, deci te asigur le stoarcem noi și coșurile când or să apară, fii fără grijă) - oamenii de la JD Power au construit topul celor mai fiabile mărci auto din SUA, iar sud-coreenii ocupă două dintre locurile de pe podium (plus locul al patrulea, prin brandul premium Genesis). Oamenii au luat în considerare numărul de probleme semnalate după trei ani la 100 de mașini vândute. În medie, posesorii de Kia au sunat la service cel mai puțin. O fi o logică, totuși, în faptul că oamenii îți dau 7 ani de garanție (5 în cazul Hyundai) când îți cumperi mașină de la ei.
Disclaimer: bineînțeles că mașinile din State și cele din Europa sunt ușor diferite, așa că vom reveni asupra subiectului când JD Power calculează tabelele prin țările europene cu apă caldă în care analizează fiabilitatea. Dar, până la proba contrarie, pare cumva că regula e asta: Coreea tinde să fie noua Japonie.
Top 10 mărci în studiul care măsoară fiabilitatea și indexul obținut:
1. Kia - 145 (de probleme semnalate la 100 de mașini vândute)
2. Buick - 147
3. Hyundai - 148
4. Genesis - 155
5. Toyota - 158
6. Lexus - 159
7. Porsche - 162
8. Dodge - 166
9. Cadillac - 168
10. Chevrolet - 171
Dacă vrei să sapi în detaliile studiului, be my guest.
+ Că tot avem vreo 30% femei între abonați, aflați că doamnele și-au ales săptămâna asta Mașinile Anului. Pe categorii. Și acolo avem un model Kia, dar rezultatele sunt ceva mai amestecate. Am văzut acolo BMW, Jeep, Peugeot, Ford și Audi, deci practic aproape toată lumea a plecat acasă cu câte ceva, ca la diversele premii ale industriei de PR din România. Amin.
4. Iese la polish
V-am căpiat cu cifre și liste, așa că meritați de acum niște culoare. Luați așa de la domnul nostru Jeff Koons:
Se numește oficial The 8 ✕ Jeff Koons și este ultima creație din seria istorică BMW Art Car, care a început în 1975 dintr-o idee nebună a pilotului Hervé Poulain, pusă în practică de artistul Alexander Calder. Pe linie istorică, au existat vreo 20 de astfel de mașini „pictate” de artiștii de geniu ai lumii, de la Frank Stella la Roy Lichtenstein și de la Andy Warhol la Futura 2000 (puneți mâna și citiți despre Pop Art, fraților, că vă rămân mici mașinile colorate).
Mașina semnată anul ăsta de nebunul de Koons este un Seria 8, e al doilea Art Car desenat de american și - asta e vestea tare - se produce în 99 de exemplare, deci practic ai șanse să-ți cumperi un BMW Art Car fără să te coste niște milioa... rde. Ia-o ca pe-o investiție. Vestea și mai tare este că oamenii de la BMW România zic că două exemplare au fost rezervate pentru piața noastră. Ceea ce nu poate decât să mă bucure și să mă oblige să fac un material special cu povestea oamenilor care cumpără mașinile astea la noi.
Sunt curios mai ales ce culoare va fi trecută pe talon.
5. Formule și ecuații
În timp ce noi așteptăm noul sezon din Drive To Survive (vine în 11 martie) ca să vedem cum s-au păruit în spatele camerelor băieții de la Red Bull și Mercedes în sezonul trecut al Formulei 1, echipele au continuat săptămâna asta prezentările noilor monoposturi. Adevărul e că arată bine toate pe noul design impus de FIA, singurul lucru cu care va trebui să ne obișnuim fiind roțile cu jante mari. Mă rog, unii dintre noi nu mai trebuie să se obișnuiască.
Tot răul spre bine, însă: cu ocazia asta, poate că oamenii de la vulcanizări vor învăța cum să schimbe roțile de vară cu alea de iarnă și invers în mai puțin de 4 secunde și scăpăm de cozile tradiționale de la service-uri. Asta dacă nu ți-ai luat deja Michelin Crossclimate 2 și ai uitat cum e cu schimbările sezoniere și că există vulcanizări - bineînțeles că-i momentul sponsorului, doar nu credeai că scapi.
Așadar, săptămâna asta am făcut cunoștință cu următorii acrobați din Marele Circ:
Mercedes-AMG F1 W13 E Performance (detalii aici)
Scuderia AlphaTauri AT03 (detalii aici)
Scuderia Ferrari F1-75 (detalii aici)
Williams Racing FW44 (detalii aici)
6. Qu'est-ce que vous avez interdit pour aujourd'hui?
Unul dintre cele mai aglomerate orașe europene încearcă să se transforme și să le dea pietonilor ce-i al pietonilor. Ceea ce e minunat. Știu - ești într-un newsletter al unui jurnalist auto și ăsta ar trebui să fie unul dintre ultimele locuri în care ar trebui să citești opinii pozitive când vine vorba de interzicerea mașinilor de orice fel. Fals. Va trebui să ne obișnuim cu ideea că orașele-s pentru picioare și pedale. Ne vor mulțumi nepoții, probabil. Asta în timp ce, la fel de probabil, vor râde de noi că aveam mașini care scoteam fum.
Dinspre Paris au venit săptămâna asta două vești importante:
1. Autoritățile au început să instaleze „radare de zgomot” - adică niște device-uri care se prind când un vehicul scoate sunete mai apăsate decât ar trebui și-i fac poză și-i trimit amendă acasă posesorului. Dă-i șpagă mailului dacă poți. Aceeași mișcare se-ntâmplă și-n New York, de altfel, deci pregătiți-vă de impact și la noi.
2. Până-n 2024, zona centrală a Parisului (harta aici) va fi interzisă mașinilor din „traficul non-esențial”. Pe scurt, dacă vrei să traversezi centrul Parisului ca să le povestești copiilor cum era să stai în aglomerație câte trei ore, mai ai vreo doi ani să faci asta. Dup-aia o să poți să faci asta doar dacă ai bani. Nu de amendă, ci de un apartament pe malul Senei. Pentru că riveranii vor putea să parcheze în continuare pe străduțele pavate cu piatră cubică pentru a-și odihni mașinile între două supe de ceapă.
Mă rog, poți să te faci șofer de ambulanță dacă vrei neapărat să traversezi Parisul. Mai știu eu ce fetișuri ciudate ai?
7. Aracul de Triumf
Citroen C5 Aircross este unul dintre actorii ceva mai retrași ai scenei SUV-urilor compacte. Dominat în propria familie de Peugeot 3008 (și, mai recent, de Opel Grandland) și driblat la nivelul industriei de modele populare precum Qashqai, Tiguan, Sportage, Tucson - și lista poate să continue până la expirarea timpului regulamentar - C5 Aircross mizează pe faptul că or mai fi și familiști care-s interesați de o mașină care-i construită să fie confortabilă și care n-are pretenții sportive. Ok, are 225 de cai putere pe una dintre versiuni, dar asta e un Plug-in hybrid, nu merge aruncat în pedale.
Săptămâna asta, Citroen a anunțat prețurile pentru faceliftul lui Citroen C5 Aircross. Și cum a fost singura mașină ale cărei prețuri au fost publicate în ultimele 7 zile, iată că SUV-ul francezilor primește în sfârșit timp de emisie mai mult decât un colț de ziar sau de revistă. Ne rămâne dator.
8. Lansarea-n bucate
În rest, săptămâna asta ne-am cunoscut oficial cu niște mașini interesante pe care le așteptăm și pe la noi în vizită când o fi să se mai adune niște semiconductori în stoc. Industria auto a născut oficial în ultima săptămână următoarele progenituri:
Jeep Grand Cherokee PHEV - mă amuză pe alocuri încercările celor de la Jeep de a-și electrifica gama. Nu că nu-i o treabă bună și pe alocuri chiar salutară (în sensul corect al termenului, cel salvator, nu ne jucăm aici cu semantica), dar Jeep e una dintre mărcile cu care electrificarea va dansa ceva mai forțat decât în alte cazuri. Când ne-ai obișnuit cu libertate absolută și cu fotografii pe margine de stâncă, va fi un pic mai greu de digerat momentul în care Wrangler va fi prezentat cu un fir înfipt în fund la marginea unui garaj. Dar emisiile-s emisii, regulile-s reguli, iar matematica nu știe istorie și off-road.
Porsche Macan T - E o versiune sportivă, dar nu prea a lui Macan. Tipul ăla de versiune lansată ca să-ți aducă aminte că mașina există și merge băgată-n seamă când te gândești că-ți trebuie un SUV compact premium, da' nu vrei mărcile germane clasice, iar Lexus n-are showroom în oraș. Porsche Macan T are motor 2.0 biturbo de 265 de cai și jante de 21 de inch în echiparea standard, deci îl iei doar dacă ești sigur că-ți poți asfalta singur strada în caz că a crăpat asfaltul peste iarnă.
Genesis GV60 - ăsta e fratele de platformă al ceva mai cunoscutelor Hyundai Ioniq 5 și Kia EV6 și demonstrează că grupul Hyundai poate să mai facă și o a treia caroserie pe care habar n-ai de unde s-o iei și cum s-o numești. În teorie, e un fel de SUV-coupe electric cu pretenții premium, dar din lateral pare mai degrabă un hatch sportiv. Dimensiunile sale sunt însă de SUV compact spre mediu. Se lansează în Europa (deocamdată pe piețele în care autostrăzile nu-s un lux) și are date tehnice asemănătoare cu frații de ombilic, cu autonomie maximă de 517 kilometri. Nu știu ce să zic de designul frontal, însă.
Mercedes-AMG EQE - Să-ți dau una din casă: oamenii de la Mercedes sunt ușor sensibili la denumirile pe care le folosim noi, jurnaliștii, când specificăm numele mărcii în cazul mașinilor electrice. Asta pentru că, pentru ei, există trei „mărci” diferite în gamă: Mercedes-Benz (mașinile cu motoare termice din gama clasică), Mercedes-AMG (mașinile din gama sportivă) și, mai nou, Mercedes-EQ (adică electricele). Acu' n-o să mă vedeți scriind vreodată Mercedes-EQ EQE din motive legate de sănătatea mea psihică, dar conceptual cam asta vor oamenii să comunice: că cele trei sub-branduri unite sub umbrela Mercedes fac lucruri diferite. În acest context, nu vă ascund că m-a umflat un pic râsul când am văzut că versiunea ceva mai sportivă a electricei EQE (ăsta e un fel de Clasa E electric) se numește Mercedes-AMG EQE. Puzzle, nene. Altfel, interesantă mașina: 3.3 secunde pentru 0-100 km/h și baterie de 90.6 kWh care permite o autonomie maximă de vreo 530 de kilometri.
Skoda Fabia Monte Carlo - nu te grăbi să-ți imaginezi vreun hot hatch care să onoreze etapa de raliu (sau vreo mașină de bogați dedicată orașului omonim, mai știi?). E vorba strict de o versiune de echipare superioară a lui Fabia. Care arată (și costă) de parcă ar fi ceva sport, dar asta până te uiți în fișa tehnică și te prinzi că are 1.0 Turbo de 110 CP (merge comandată și cu un 1.5 Turbo de 150 de cai, totuși). Ne-am obișnuit însă cu pachetele M, AMG, RS și așa mai departe care te ceartă vizual pe stradă până să afli că sub capotă șade un diesel cuminte și devreme acasă. Așteptăm versiunea Dacia Sandero RS Pack, cu eleron, splitter, pedale din aluminiu, volan sport și motorizare duală benzină-GPL.
Fiat 500X și Tipo full-hybrid - Deși le-am lăsat la urmă, sunt probabil unele dintre cele mai demne de luat în calcul versiuni noi apărute pe piață în zona mașinilor pentru bugete de oameni normali la cap și la portofel. Sunt primele versiuni hibrid clasic din gama Fiat (adică hibride fără încărcare la priză) și, cum eu consider că un hibrid cu prize și cabluri e too much of a struggle și pe alocuri chiar inutil, reprezintă o soluție inteligentă și la îndemână să bifezi un consum de diesel pe un motor pe benzină. Interesant este că nu-s doar primele modele full-hybrid din gama Fiat, ci și primele din gama Grupului Stellantis, deci e de urmărit dacă nu cumva se vor transplanta și pe modele Peugeot, Citroen și Opel în viitor.
Autocritica Podcast #34
În caz că nu te-am plictisit deja destul în scris, ne poți vedea și-n format video în cel mai recent episod al seriei de podcasturi video pe care le facem pe canalul nostru de Youtube. Te așteptăm cu un subscribe și acolo, că nu cere mâncare. Și în general suntem la fel de imbecili și pe film, deci merge de-o distracție când ai chef de o discuție relaxată, ușoară și deloc complicată despre mașini.
Ora de citire
Cele mai valoroase produse pe care le manufacturăm la Autocritica rămân articolele-poveste despre lucruri pe care e posibil să le fi auzit, dar nu ai stat să le analizezi în detaliu niciodată. Așa că ne asumăm datoria asta și ne punem pe treabă ca să-ți povestim noi cum stă treaba. De exemplu, săptămâna asta am vorbit despre:
Test cu Kia EV6. Zice Știrbu așa: „Kia EV6 arată de parcă a fost materializată în supă primordială, dar nu într-a Terrei, ci în una extraterestră”. Aici e toată povestea.
Bateriile solid-state. Reușesc băieții să dezvolte o tehnologie care să ne facă electricele mai sănătoase la capitolele autonomie și timpi de încărcare? Popescu ne spune ce și cum aici.
Piloți din pixeli. Povestea unor oameni care vor să construiască un circuit de motorsport în Iași. Cu ajutorul unor NFT-uri. Ce-s ele și care-i hype-ul? Aici găsești câteva dintre răspunsuri.
42 de secunde. În 1982, niște mecanici au stabilit un record mondial care nu va fi egalat niciodată, mai ales cu era hibridă și electrică care ni se cască-n față: 42 de secunde pentru a schimba cu totul motorul unui Ford Escort.
9. Alte mașini despre care trebuie să afli
Se pregătește prezentarea unui concept Renault cu motor pe hidrogen.
Băieții de la Lamborghini nu-s neapărat contra electricelor, dar they don't really give a shit.
Maserati a scos SUV-ul Grecale să mănânce pizza pe străzile din Milano.
Nissan scoate electricele la încălzire.
Range Rov-EV
Americanii au aflat că există faruri.
Red Bull cu motor Porsche. Greu la stomac pentru Mercedes.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Ziua îndrăgostiților.
Bate palma.
Schi și câștigi
Formă și fond.
Merge, totuși, dacă iei medicamentele bunicului.
Ruleta rusească.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.