MEȘTER ÎN MAȘINI #39
MEȘTER ÎN MAȘINI
#38
20 februarie 2022
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă
de jurnaliștii Mircea Meșter și Andrei Știrbu
1. Elefan... Ursul din cameră
Dacă îți este greu să respiri, să știi că nu ești singurul, sau singura. Probabil că motivul acestei insuficiențe este, și în cazul tău, marele urs arțăgos care duhnește a paranoia. E greu să respiri când vezi că sfarmă cu lăboanțele sale zeci de ani de pace în Europa, mormăind motive care sunt plauzibile doar dacă le privești prin filtrul senilității. Ghinionul face ca victima sa să fie neînfricată. Au arătat-o cel mai bine 13 băieți de pe un petic de pământ din Marea Neagră. Și nu au fost singurii.
Însă despre invazia Rusiei în Ucraina ai citit mai mult decât ți-ai fi dorit în ultimele zile, așa că aici ne vom rezuma la știri din auto tangențiale cu subiectul. Cea mai relevantă ar fi aceea că producția de mașini din Rusia va suferi din cauza sancțiunilor impuse de către Uniunea Europeană. Renault, Hyundai și Volkswagen sunt cel mai expuși.
Nici Marele Circ nu a rămas indiferent la evenimentele recente. Sebastian Vettel a anunțat joi că nu va concura în Marele Premiu al Rusiei, dacă acesta va avea loc. În teorie, cursa de la Soci a fost anulată, cu toate că declarația oficialilor FIA lasă loc de îndoială: „Concluzia [în urma discuției purtate cu echipele din F1] a fost că este imposibil ca Marele Premiu al Rusiei să se mai desfășoare în condițiile actuale”.
Nikita Mazepin, în schimb, era convins până recent că Marele Premiu al Rusiei va avea loc și anul acesta. Chiar a declarat, optimist, că îl vom vedea acolo. Jeremy Clarkson i-a urat baftă în trafic. Între timp, Haas, echipa la care Mazepin-fiul este pilot și la care Mazepin-tatăl este sponsor, a de-rusificat exteriorul monopostului său. Unele voci spun că ia în considerare să facă la fel și în cockpit.
Astea fiind spuse, să trecem și la motivul pentru care ai deschis acest newsletter: să citești ce s-a mai întâmplat în lumea auto așa cum numai doi băieți care dorm cu protoxid de azot în nas știu să-ți scrie.
2. Harder, Better, Faster, Raptor
După ce a dominat piața auto din State cu pickupul său – F Series – Ford a plămădit în 2011 și o versiune pentru Europa, care e suficient de mare încât să fie impunătoare și utilă, dar suficient de mică încât să nu trebuiască să o înscrii drept camion. A botezat-o Ranger. Cumva nesurprinzător, se vinde ca pâinea caldă.
Și pentru că vrea să țină cuptorul de Rangere pornit în continuare, Ford a făcut o nouă generație, pe care ne-a și prezentat-o anul trecut. Noul Ranger este mai mare, mai practic, mai tehnologizat și mai confortabil – calități foarte importante în lumea iubitorilor de bricolaj.
Apoi mai există în gama lui Ranger și Raptor. Dacă Ranger este fix ciocanul ăla bun atunci când vrei să spargi vreun perete prin casă, Raptor este o bazooka. Face aproximativ aceeași treabă, doar că e mai distractiv.
Marea noutate la Raptor este motorul: un V6 EcoBoost (adică supraalimentat) de 3 litri, cu 288 CP și 491 Nm. Da, ar fi putut avea mai mulți cai-putere, însă oamenii de la Ford trebuie să țină cont de emisii dacă vor să-l vândă în Europa. Noi zicem bogdaproste și la ăsta, că e probabil ultimul motor termic pe care-l vedem pe Ranger. (Ford vrea să vândă doar electrice în Europa începând cu 2030.)
Pe lângă motorul mai mare, Raptor primește suspensii complet modificate, un sistem de evacuare cu mai multe trepte de zgomot, jante noi și mai multe moduri de rulare decât ai avea vreodată nevoie. Sună bine!
Și dacă tot suntem la pickupuri, te anunțăm că Volkswagen a prezentat un nou set de schițe cu noul Amarok, care este acum frate de platformă cu Ranger.
3. Arderi bio
La fel ca oricare dintre noi în noaptea de revelion, Europa și-a propus anul trecut să scape de motorizările termice până în 2035. Adică să le interzică, efectiv, începând cu 1 ianuarie 2035. Un plan ambițios, alimentat de perspectiva unei vieți mai sănătoase. A scris Daniel pe larg aici despre Fit for 55.
Numai că știi și tu cum e cu planurile de revelion: începi să te îndoiești de ele la prima pungă de chipsuri și se năruie cu totul la prima gură de pizza cu extra topping de mozzarella.
Germania este prima care l-a luat pe „e și mâine o zi” în brațe și a anunțat că își dorește amânarea termenului stabilit inițial. Dar ca să nu pară că a abandonat cu totul planul, vine cu o condiție: combustibilul folosit pentru motoarele cu ardere internă să fie bio. Un fel de pizza vegetariană, dacă vrei.
Audi probabil că asculta pe la uși, pentru că nici bine nu s-a publicat știrea că marca din Ingolstadt a și venit cu o soluție: convertirea motoarelor sale V6 diesel astfel încât să ardă și biodiesel HVO (ulei vegetal tratat). Modelele din gama Audi care au și V6 diesel sunt A4, A5, A6, A7, A8, Q7 și Q8, cărora li se vor alătura și Q6 și A6 Allroad. Deci ai de unde alege dacă ești dependent de TDI dar și responsabil cu mediul: dacă arzi biodiesel HVO emiți cu până la 95% mai puțin CO2 decât dacă folosești motorină obișnuită.
Rămâne problema infrastructurii de alimentare, adică fix problema pe care o au și electricele în acest moment. În momentul ăsta sunt doar 600 de stații de alimentare care oferă biodiesel HVO în toată Europa.
Altfel, sigur, planul sună foarte bine.
4. Super Fata Morgana
Indiferent unde te uiți, vezi că industria auto îngrămădește din ce în ce mai mult de din toate în mașinile moderne – de exemplu, un Polo actual e mai spațios, mai puternic și mai eficient decât un Golf de acum 20 de ani. Dar, în comitatul Wursterhu... Woaurchers... Worstershishieae... Washtre... comitatul ăla cu nume de sos, în fine, acolo se află un producător de mașini care se încăpățânează să ne arate că nici măcar nu-ți trebuie patru roți ca să te bucuri de plăcerea condusului. Numele mărcii este Morgan.
3-Wheeler, model lansat de Morgan în 2012, a devenit instantaneu aproape-mașina pe care ți-o dorești în garaj și pe care să o scoți la plimbare în duminicile însorite. După nouă ani de producție, timp în care am văzut chiar și o versiune electrică a lui 3-Wheeler, Morgan ne face din nou să ne îndrăgostim. De data aceasta de Super 3.
Rețeta rămâne aceeași, cu mențiunea că unele ingrediente au fost înlocuite. De exemplu, Super 3 nu mai are motor de V-twin de motocicletă, ci un trei-în-linie de la Ford Fiesta ST căruia i-a îndepărtat turbosuflanta. Acum are 118 cai-putere aspirați, nu 200 supralimentați; dar nici nu-ți trebuie atâția pe o chichineață care cântărește cât 5 daci liberi la un loc.
Sprintul 0-100 km/h durează 7 secunde, iar viteza maximă se oprește la 209 km/h. Nu sunt cifre impresionante până când nu iei în calcul faptul că te afli într-un cărucior de cumpărături îmbrăcat în piele și dotat cu suport de pahar. Unul căruia îi lipsește o roată chiar.
5. Să ne punem la curent, totuși
Nu știu dacă ai observat, dar deja ai ajuns pe la jumătatea acestei epistole virtuale și n-am vorbit nimic-nimic despre mașinile electrice. În zilele noastre, chestia asta e mai rară decât a vedea pe cerul Bucureștiului o stea căzătoare.
Fiat devine electric din 2030
Din cele 35 de miliarde de dolari pompate de Stellantis (consorțiul din care face parte Fiat și încă un sfert din industria auto) în următorii ani, o parte vor merge în Italia și vor transforma Fiat într-o marcă 100% electrică la nivel global începând cu 2030.
În Europa, metamorfoza se va încheia mai repede, mai precis în 2027. Și nu, asta nu înseamnă că până în 2027 Fiat va elimina toate modelele din gamă cu excepția lui 500e, singura electrică din oferta producătorului. Nu, Fiat va scoate modele electrice noi chiar. Pe primul îl vom vedea anul viitor.
Porsche 718 primește baterii
După Taycan, Porsche părea că a construit o obsesie pentru model, pentru că ce am văzut ulterior au fost câte o versiune a sa – fie de motorizare, fie de caroserie – pentru fiecare zi a săptămânii. În cazul în care ai pierdut șirul, nu-ți face probleme, nici noi nu le-am învățat pe de rost, dar știm care este cel mai recent: 4S Cross Turismo. A zburat Cornel peste hotare ca să-l cunoască, a scris un test aici.
Dar planurile electrice Porsche se extind și la alte modele ale mărcii, și următorul curentat va fi 718. Știi tu, modelul ăla care-și trăiește drama de a fi apreciat de doar 25 de oameni pe planeta asta, restul uitându-se la el ca la o sugativă de testosteron doar pentru că a îndrăznit să debuteze ca decapotabilă acum un sfert de veac în urmă. Treaba lor, ei pierd.
Nu știm ce anume va anima versiunile electrice ale lui 718 Boxster și 718 Cayman, Porsche spunându-ne deocamdată doar că acestea vor avea autonomie de 400 de kilometri și că vor sta pe platforma PPE, cu arhitectură de 800 V. Adică se încarcă repede și se descarcă ceva mai greu. Calități importante pentru o mașină bună (și) de circuit cum e 718.
Noutăți pentru Nissan Leaf!
Nissan și-a dat seama ce nu te convinge la Leaf: jantele. Nu-ți plac jantele, este? Nu-i problemă, tocmai le-a restilizat. Sau poate că nu-ți place culoarea? Ai vrea ceva mai pe albastru? Acum ți-l poți cumpăra în două culori noi: albastru Universal și albastru Magnetic!
Și atât.
Unde se duc bateriile când se duc
La gară, cum unde?! OK, poate nu chiar la gară, dar pe lângă calea ferată. În Japonia, de exemplu, bateriile Li-ion care nu mai fac față la stresul de a alimenta o mașină primesc un alt rol: acela de sursă secundară de energie pentru sistemul de macazuri automate.
Și nu este acesta singurul mod în care se reîncarnează bateriile auto. Despre noua lor viață îți povește Cornel, pe larg, aici.
6. S-a testat, dar s-a și scris!
Exact cum un chef face apoplexie când vede că mâncarea nu este dusă la masă imediat ce o pune pe tejghea, și noi ne străduim să împărtășim cu voi cât mai repede experiențele trăite în spatele volanului. Săptămâna aceasta am gătit așa:
Mazda CX-5 Newground. Legenda spune că de fiecare dată când se uită la un model de-al lor, oamenii de la Mazda găsesc ceva de modificat și se pun pe treabă. Nu că ar fi primit sesizări, ci pentru că nu pot sta ei locului. CX-5, de exemplu, a primit o nouă versiune de echipare, Newground. Cornel detaliază.
Opel Astra. Odată cu trecerea la o nouă generație, una dintre cele mai populare mașini europene se prezintă în fața publicului, pentru prima dată în istoria sa, ca un rod al colaborării franco-germane. Meșter spune că „Astra L este atât de diferită de vechiul model, încât Opel ar fi putut foarte ușor să-i schimbe chiar și numele la o adică. Era păcat s-o facă, dar potențial tehnic exista.” Testul complet îl găsești aici.
Renault Mégane E-Tech Electric. „Producătorii bestsellerului Zoe au decis (în sfârșit!) că ar cam fi momentul să scoată pe piață o mașină electrică de familie. Noul Mégane E-Tech Electric se ia de cabluri cu Volkswagen ID.3 într-o luptă umăr la umăr.” L-a descusut Meșter aici.
7. Aïcha e de Duster!
Din 1990 încoace, dunele și bolovanii și iarba de cămilă din Maroc sunt an de an obstacole într-un rally raid dedicat exclusiv femeilor: Rallye Aïcha des Gazelles du Maroc. Nu te încurca în detalii acum! Nu e important cum poate iarba de cămilă să fie obstacol pentru mașini.
Important este că Dacia Duster este nu doar prezență constantă în ultimii ani acolo, dar și favoritul întrecerii în clasa Crossover. În șapte dintre ultimele 11 ediții ale competiției, gazeloiul românesc a trecut de fiecare dată primul linia de sosire, ghidat de echipaje feminine din cinci țări diferite: Franța, Maroc, Polonia, Belgia și Elveția.
Cu toate că numele te duce cu gândul la chestii finuțe, competiția nu e chiar floare la ureche. Timp de nouă zile, echipajele trebuie să bifeze toate checkpointurile până la linia de sosire folosindu-se doar de o hartă și de busolă.
Iar în cazul în care dau de drumuri grele, o mașină care să le poate străbate fără să-și rupă articulațiile este, fără îndoială, un bun de preț. Iar pentru noi, românii, un motiv să ne lăudăm că avem o mașină face față cu brio deșertului marocan și drumurilor românești cu la fel de mare ușurință.
Ediția din 2022 a raliului Aïcha des Gazelles du Maroc se va desfășura în perioada 23-31 martie.
8. i Seven, ai liniște și pace
Vorba aia: numai mâine nu-i poimâne. Și numai poimâine nu-i răspoimâine. Și tot așa, până când ajungem la ziua în care BMW va prezenta i7, omologul electric al Seriei 7 și rivalul lui Mercedes EQS. Miza este, deci, una mare; mare cât mașinile astea două.
Așa că BMW a luat i7-le, l-a dus într-o cameră și a început să asculte la el. Dacă se aude, nu e bine. Pentru a trece testele acustice, i7 trebuie să asigure „un nivel de confort care este într-o clasă proprie”. L-a pus pe rolă,
Iar dacă te înspăimântă gândul unei izolații atât de eficiente că-ți auzi gândurile – brr, ăsta da coșmar! – stai liniștit, că există alternative: poți să asculți sunetul motorului așa cum și l-a imaginat compozitorul Hans Zimmer. Dacă nici ăla nu-ți place, vei avea la dispoziție și catralionul de wați ai sistemului audio.
Important e că în i7 n-o să-ți lipsească ceva, fie că vrei liniștea sau sunetul. În cazul în care aceasta era grija ta privind viitorul i7, nu pot decât să mă bucur că tocmai te-am scăpat de griji.
9. Alte mașini despre care trebuie să afli
Cupra Leon face stretching și își așteaptă frații.
Volkswagen ID.3 va avea încă un rival, din Marea Britanie.
Mini Clubman, îmbrăcat de festival.
Renault se pregătește de Ziua Femeii.
Volkswagen ne pregătește de Samba electrică.
Toyota te ajută să ții mâinile pe volan.
Aston Martin încă ține de V12, dar și de Marele Circ.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
De ce se întâmplă un război la granița cu România?
Unde urmărești războiul.
Cărți care-ți explică războiul.
Ucrainenii din afară.
Cârnați de la Ikea.
Tari în tenis.
Auzi?
Schimbul de noapte.
Puterea lui Busu.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.