MEȘTER ÎN MAȘINI #41: Despre mașini, așa cum n-ai mai citit niciodată. Probabil.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#41
13 martie 2022
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă
de jurnaliștii Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
1. Starea rațiunii
Google a anunțat că mașinile sale Street View vor începe să roiască prin România începând cu 15 martie, pentru a actualiza modul în care se vede țara noastră prin lentila Google Maps. Ultimul recensământ de asfalt rutier de amploare națională a fost făcut în 2012, când România avea 550 de kilometri de autostradă. Acum are 925.
Ne-ar fi prins bine mai mulți, ar fi trebuit să avem mai mulți, însă nici Guvernul nu se grăbește să facă treabă atunci când vede că românul are alte preocupări decât deplasarea; mai mult să stă la coadă decât merge. La coadă la benzinărie, de exemplu, umplând PET-uri, pungi de plastic și tomberoane de gunoi, pentru că rar se întâmplă să cumperi combustibil la suprapreț. Sau la coadă la farmacii, să cumpere iod anti-nuclear. Sau la coadă la supermarket, prăduind rafturile de ulei de floarea-soarelui. Bucătar naiv, românul încropește rețeta dezastrului încercând să se ferească de ea.
Este și greu totuși să-ți păstrezi cumpătul când vezi că după ultima noapte de pandemie vina prima noapte de război; apoi a doua, apoi a treia, apoi a șaptesprezecea. Putin încă omoară oameni nevinovați în Ucraina, iar comunitatea internațională continuă dezicerea economică de Rusia. În contextul auto, Stellantis a anunțat că îngheață investițiile în Rusia și că va muta producția sa de utilitare în Vestul Europei. Suzuki își va suspenda exporturile în cele două țări aflate în conflict; la fel fac și Ferrari și Lamborghini, care nu vor mai livra mașini în Rusia. Lipsa de componente – care veneau din Ucraina – a forțat Porsche să sisteze temporar producția de Taycan, iar Grupul Volkswagen nu mai acceptă comenzi pentru hibridele plug-in din același considerent.
Domnule Putin, dacă citiți acest newsletter, permiteți să vă dăm un sfat: decât să trimiteți blindate în Ucraina, nu mai bine îi lăsați pe oamenii ăia în pace și le puneți deoparte pentru a-i îmbuna pentru cei de la Pepsi? Că s-ar putea ca refacerea relației comerciale să vă coste mai mult decât 17 submarine, un crucișător, un distrugător și o fregată.
2. MicroBuzz
Cea mai „Make Love Not War” mașină din lume, Microbus, revine în sfârșit în viețile noastre! După cinci ani lungi, în care Volkswagen ne-a zgândărit nostalgia cu concepte, schițe și promisiuni, vedem și versiunea de producție a lui ID. Buzz.
Probabil pentru că este cea mai lungă electrică a sa de până acum, Volkswagen a decis să lungească și numele, adăugând și un spațiu între cuvinte. (ID.3, ID.4, ID.5 și ID.6 se scriu fix așa cum le vezi aici.) Ampatamentul lui ID. Buzz are aproape trei metri, ceea ce înseamnă că în interior ai loc pentru toată familia: cinci locuri, plus un portbagaj de 1.121 (o mie o sută douăzeci și unu!) de litri. Volkswagen spune că va exista și o versiune cu ampatament lung, cu șapte locuri a lui ID. Buzz, care probabil se va numi ID. Buzz.
Altfel, fie că ți-l cumperi ca MPV sau ca utilitară de marfă (cu 3,9 metri cubi de spațiu de depozitare), primești motor cu 204 cai-putere, punte spate motrică și baterie de 77 kWh. Nu știm deocamdată ce autonomie are, dar am aflat că se încarcă DC la 170 kW, adică are nevoie de 30 de minute pentru recuperarea intervalului 5-80%.
ID. Buzz și ID. Buzz Cargo vor apărea în showroomurile Volkswagen începând cu această toamnă, dar îl vei putea comanda încă din această vară.
3. Jinba Buhai
În cazul în care te întrebai până unde poate funcționa, gabaritic vorbind, designul actual Mazda, tocmai am aflat cu toții răspunsul: până la segmentul D-SUV. Japonezii au prezentat noul CX-60, un SUV de segment mediu pregătit să rivalizeze întru totul cu Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC sau Volvo XC60. CX-60 nu este doar cel mai mare SUV pe care-l oferă Mazda în Europa, dar și cel mai pregătit să joace în hora premium. E suficient să te uiți la imaginile de la interior ca să înțelegi de ce.
Mazda nu se joacă nici când vine vorba de motorizări. Versiunea de debut este un hibrid plug-in – primul PHEV din istoria Mazda, practic – cu motor de 2,5 litri aspirat, care merge electric până la 63 de kilometri. Și acesta va fi, de fapt, cel mai mic motor pe care-l vei vedea sub capota lui CX-60: versiunile convenționale vor avea motoare cu șase cilindri în linie, de 3 litri (pentru benzină), respectiv 3,3 litri (pentru diesel). Ambele vor fi amplasate longitudinal și vor avea tehnologie mild-hybrid.
Cu toate că arată de parcă îl strânge caroseria, CX-60 promite să fie dinamic și plăcut la condus ca oricare altă Mazda construită în spiritul Jinba Ittai – o expresie japoneză care descrie legătura dintre călăreț și calul său. În cazul lui CX-60, calul este un Clydesdale. Iar în cazul lui CX-80 – următorul SUV mediu de la Mazda, care va avea șapte locuri – calul va fi un Shire în toată regula.
Acum, că am aflat care sunt cele mai mari două rase de cai din lume, să trecem mai departe.
4. Planul Austral
În ciuda aparențelor, constructorii de mașini depun cel puțin la fel de mult efort să găsească un nume potrivit pentru mașina lor cât depunem noi pentru intertitlurile din newsletter. Atunci când proiectează un model nou, brandurile auto înregistrează mai multe posibile nume pentru el, după care începe procesul de triere juridică, lingvistică, culturală.
Ceea ce înseamnă că Volkswagen a avut numeroase ocazii să se răzgândească înainte de a-l boteza pe Tiguan cu un nume rezultat din fuzionarea cuvintelor „tigru” și „iguana”. Renault a mers și mai departe: a creat Kadjar din doi termeni „kad” și „jar” care nici măcar nu există în vreo limbă, dar care sunt inspirate din „quad” (patru roți) și „jailir” (agil, something-something).
În contextul ăsta, faptul că succesorul lui Kadjar are alt nume este o schimbare binevenită. Austral este inspirat de termenul latinesc australis, care te trimite cu gândul la emisfera sudică, la mare, la soare, la „vibrație, căldură și oportunități nelimitate”. În fine. Renault n-o să-ți spună asta, dar Kadjar nu a fost un produs chiar performant pe piață; de aia i-au schimbat și numele odată cu noua generație, pentru că au muncit mult la noul model și nu vor să te uiți la el doar ca la „un alt Kadjar”.
Mai important este că Austral vine pregătit să facă treabă în segmentul C-SUV, arena cea mai disputată din piața auto europeană, acolo unde Hyundai Tucson, Peugeot 3008 și Volkswagen Tigruană au făcut legea în ultimul an. Noul SUV compact de la Renault primește, pe lângă design nou, și materiale noi, și tehnologii noi, și motorizări noi. În cea mai puternică versiune primește 200 de cai-putere și un „e” în coada numelui, devenind Australe.
Îți explică aici Cornel de ce.
5. Așchia care sare-n trunchi
Una dintre știrile de săptămâna asta a fost că BMW a cumpărat Alpina. Nu, stai, nu căuta pe Google, îți spunem noi aici care-i faza cu Alpina. Este un producător german de mașini, foarte-foarte asemănătoare cu cele de la BMW.
OK, sunt fix BMW-uri, doar că mai puternice și, pe alocuri, chiar mai elegante. Nu, Alpina nu este doar un tuner care ia mașinile și le face mai performante – și în majoritatea cazurilor și mai urâte. Alpina chiar are stil.
Povestea acestui brand a pornit în 1965, din dorința unui tânăr de a-și face mașina mai rapidă; prima operație de succes a fost cu un BMW 1500. Norocul a făcut ca în acea perioadă BMW să-și enerveze clienții, pentru că la scurt timp după ce a lansat 1500 a adus pe piață 1800, care era un pic mai puternic. Posesorii de 1500 în căutare de upgrade au ajuns la Burkard Bovensiepen, care între timp înființase Alpina și convinsese și BMW că poate să lucreze frumos pe orice model de-al său. De fapt, Alpina a lucrat încă de la început atât de frumos cu mașinile BMW încât producătorul le-a oferit garanție ca și cum ar fi ale sale.
Ca în oricare poveste bună de dragoste, prietenia celor doi se transformă într-o relație serioasă, pentru că BMW a înglobat Alpina în portofoliul său. Să fie într-un ceas bun și să vedem de-acum încolo și modele Alpina în showroomurile BMW, dacă tot.
VIRAJUL MICHELIN
Știi ce au făcut inginerii de la Ferrari după ce au terminat de construit 296 GTB? S-au întrebat ce anvelope să-i pună. În cazul în care te întrebi care mai e ăla 296 GTB – este primul Ferrari hibrid din istoria companiei și totodată mașina de stradă cu cei mai mulți cai-putere pe litru: 221. Cu ajutorul motorului electric, puterea crește la 830 CP. 0-100 km/h se întâmplă în 2,9 secunde. Acul vitezometrului ajunge la 200 km/h după 7,3 secunde și se oprește la 330 km/h.
Am exagerat un pic, de dragul narațiunii. Inginerii de la Ferrari s-au întrebat ce anvelope să-i pună încă de când a început proiectarea mașinii, pentru că la cifrele astea ultimul lucru pe care ți-l dorești este ca mașina ta să nu poată să pună puterea pe asfalt.
Așa că au sunat la Michelin, producătorul de anvelope care nu știe să spună „nu” la provocări. Timp de 18 luni, Michelin a dezvoltat și testat – atât în simulator, cât și live – viitoarele anvelope ale lui 296 GTB: Pilot Sport 4S K1 și Pilot Sport Cup 2R K2. K-urile din denumire arată că aceste gume au fost create special pentru Ferrari.
Pilot Sport 4S K1 combină patru compuși diferiți pentru a oferi un nivel optim de aderență pe uscat. Stai liniștit, a fost luată și ploaia în calcul, ca să poți rula binemersi și în siguranță chiar și dacă vremea e potrivnică. Și pentru că vorbim totuși de o anvelopă de stradă, Michelin a luat în calcul și longevitatea anvelopei. Iar dacă vrei să-ți testezi rezistența la G-uri pe circuit cu noul tău 296 GTB, anvelopele Pilot Sport Cup 2R K2 o să-ți vină mănușă, pentru că sunt făcute să se agațe de asfalt mai ceva ca prietena ta de un argument într-o ceartă.
Deci dacă-ți făceai griji că îți cumperi un Ferrari și că n-ai să-l poți conduce în siguranță după bunul plac, ia-ți-l liniștit, că s-a ocupat Michelin de aspectele astea.
6. Baza e în România
Încă nu facem noi mașini electrice în România, dar măcar începem, timid, de undeva. Canadienii de la RockTech Lithium au anunțat că vor să construiască o fabrică pentru baterii electrice.
Mă rog, nu chiar baterii electrice, ci componente pentru baterii electrice. Mă rog, nu chiar componente pentru mașini electrice, ci un compus – o bază, cum s-a chinuit profa de chimie să ne învețe – folosit la bateriile mașinilor electrice: hidroxid de litiu.
Nu știm când se va întâmpla asta, nu știm nici unde, mai precis, în țară; știm doar că investiția se ridică la 400 de milioane de euro și va asigura 500 de locuri de muncă.
Probabil au văzut oamenii că românii sunt harnici și că stau bine la producție.
7. Puterea exemplului
„Cel mai greu e să revii și iar să revii, să te ridici de atâtea ori, cu țelul de a ajunge iar la acel nivel și chiar cu speranța de a te depăși pe tine însuți”, ne spune Laura Văleanu, prima sportivă care a reprezentat România la Jocurile Paralimpice de iarnă. Exemplul Laurei a servit drept motivație pentru Mihăiță Papară, primul parasnowboarder român la Jocurile Paralimpice. Amândoi sunt acum la JP de la Beijing. Andreea Giuclea vă spune povestea lor.
Daniel relatează într-un articol despre cum Porsche și Audi vor contribui la curățarea de plastic a Dunării, folosind algoritmi de inteligență artificială care și-au demonstrat deja eficiența în industria auto. Sigur, nu este atât de simplu pe cât sună, ceea ce face această inițiativă cu atât mai fascinantă.
8. Mărțișoare
Nu știm câte mașini au trebuit scoase din galeria Țiriac Collection pentru a face loc noului Range Rover, care a aterizat în România fix în locul cu cea mai mare concentrație de mașini cu ștaif pe metrul pătrat, dar probabil că odată ajuns acolo s-a simțit ca acasă. Prețurile în România pornesc de la 121.700 €.
Dar dacă vrei să atragi cu adevărat atenția când ieși la plimbare cu mașina, ia-ți un Volkswagen T-Roc Cabrio, un model pe care-l întâlnești pe stradă mai rar decât oricare Range Rover, Ferrari sau Lamborghini. Și nici măcar nu te costă o avere.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Boomerang s-a întors în mințile noastre.
Un Jaguar făcut pentru joacă.
Femeile și-au ales favoritul...
... și Mini le-a făcut o dedicație.
Volkswagen își face un mic upgrade.
Singurul Mercedes roșu din Formula 1.
Pentru duminici în familie.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Războiul care nu se vede.
De la A la Z.
Deci fii atent aici.
Să te mai speli din când în când.
Cine-a fost primul, oul sau inflația?
Descărcări electrice.
Zboruri electrice.
Lecții de economie.
Până data viitoare, îți urez o săptămână călduroasă.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.