MEȘTER ÎN MAȘINI #42: Despre mașini, așa cum n-ai mai citit niciodată. Probabil.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#42
20 martie 2022
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă
de jurnaliștii Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
1. Gol turcesc
Săptămâna care stă să se stingă a început brusc și abrupt, cu o veste care s-a împrăștiat prin buletinele de știri ca uleiul dintr-o baie spartă-n bordură: Ford a vândut fabrica din Craiova către o companie turcească.
De aici, începe the ol' good Radio Erevan: e adevărat că e companie turcească, doar că Ford Otosan este joint-venture între Ford și Grupul Koç. Deci e adevărat că Ford a vândut, dar cumva și-a vândut tot sieși, că de-aia preferă americanii să folosească expresia „transfer de proprietate”. Acu' este adevărat că e transfer de proprietate, dar Ford Otosan a decartat 575 de milioane de euro (plus 140 în așteptare, dacă producția va trece de un anumit nivel în viitor). Altfel, e adevărat că Ford a cumpărat uzina de la Craiova cu doar 10% din suma asta, doar că a și investit vreo 1.5 miliarde acolo din 2008 încoace. Revenind, e adevărat că-s turci și că Ford Otosan nu sună la fel de fancy ca Ford Motor Company, doar că turcii ăștia-s cel mai mare producător de mașini utilitare din Europa în acest moment. Așa că e adevărat că va fi scos din producție Ford Ecosport la finalul anului, dar în locul lui vor fi produse acolo noile Transit Connect și Custom Connect, ceea ce probabil că va însemna că la Craiova va fi nevoie de mai mulți angajați decât până acum. Pe de altă parte, e adevărat că la Craiova se va produce în continuare SUV-ul Puma și că acesta va avea implicit o versiune electrică produsă aici, dar nu știe nimeni să-ți zică dacă și viitoarea generație va fi produsă tot aici, având în vede că Otosan produce mașini utilitare, nu SUV-uri de oraș. Nu în ultimul rând, e adevărat că și utilitarele vor avea versiuni electrice, dar până atunci vor mai trece vreo doi ani și ceva.
Pe scurt: de bine, de rău, e și bine, și rău.
Dar Craiova are două echipe de fotbal care se cheamă la fel și joacă în prima divizie, deci nimic din ce se întâmplă acolo nu ne mai poate surprinde în vreo direcție.
Cornel a povestit dedesubturile transferului fabricii într-un articol dedicat pe Autocritica.
2. Șapte dintr-o lovitură
La două zile de la veștile despre Craiova, urma să aflăm că BMW va construi o fabrică de mașini la Debrecen, în Ungaria. Deci pe lângă faptul că au niște centre termale fabuloase acolo, debrecenarii vor avea peste vreo doi-trei ani și ditamai uzina de BMW-uri la o aruncătură de băcz de Oradea. Dacă ăștia de la BMW nu erau nemți, am fi putut spera că greșesc pinul ăla pe hartă cu niște milimetri, să ne iasă și nouă de-o fabrică cinstită.
Lăsând glumele despre exactitatea germană la o parte, nu doar că oamenii de la BMW fac fabrică de mașini în Ungaria, acolo unde deja asamblează mașini rivalii de la Audi (Gyor) și Mercedes (Kecskemet), dar vor produce acolo mașini dintr-o nouă generație tehnologică a mărcii bavareze. BMW a poreclit-o Neue Klasse, aruncându-ne în brațele romantice ale anilor '60, când o gamă omonimă a scăpat compania de la faliment.
De data asta, mașinile de la Debrecen vor reprezenta o renaștere mai ales la nivel tehnologic: platforme dedicate mașinilor cu emisii zero, procese de producție mai eficiente, materiale reciclate, fabrici care funcționează pe curent produs de vântuleț și sorinel. Totul pentru mașini electrice cu costuri mai mici (la producție, șmecherilor, unde vă grăbiți?) și cu autonomii mai mari.
Pruna din Gőzgombóc este faptul că Debrecen va produce implicit mașini electrice cu pile de hidrogen.
A, și ne-au mai arătat ceva oamenii de la BMW săptămâna asta: câteva teasere cu noul Seria 7, care va avea și o versiune electrică denumită - bineînțeles - BMW i7. Practic, BMW va avea în gamă perechile perfecte: Seria 7 și i7, apoi X3 și iX3, apoi Seria 4 și i4, apoi i3 și... Ok, BMW. Plus iX. Ok, BMW.
+ Apropo de electrice, am aflat săptămâna asta că vânzările mașinilor cu acest tip de propulsie s-au dublat în cursul anului 2021 la nivel mondial, ajungând la 4,2 milioane de bucăți. „E doar o gripă”.
3. Give me a break
Așa cum știi foarte bine, există oameni care urăsc fără explicații break-urile și există oameni care urăsc fără explicații electricele. Pe alocuri, cele două grupuri se și suprapun și formează un vârtej de bălegar. Cumva, însă, pare că oamenii de la Audi și-au propus să-i boteze până și pe cei mai aprigi hateri și să-i transforme în believers.
Noul A6 Avant e-tron Concept, mnelor și mnilor. Electric, break, autonomie de 700 de kilometri, încărcare ultrarapidă la stații cu puteri de până la 270 de kW datorită platformei avansate la 800V, două motoare electrice, 469 de cai, 800 Nm.
N-are preț încă, iar partea în care mașina asta e „Concept” se datorează faptului că nu-i încă de serie. Că-n rest, va arăta fix cum o vezi.
Ceea ce vă dorim și dumneavoastră în garaje.
Dacă nu ești abonat la newsletterul ăsta, e momentul s-o faci. Ca să te anunț când se lansează mașina în versiunea de serie. E și păcat să pierzi momentul.
4. Cățeluș cu părul preț
Apropo de butonul de abonare de mai sus: cei care s-au abonat acum niște săptămâni află astăzi cât costă în România două dintre mașinile despre care am vorbit la timpul viitor pe atunci. În ordinea numerelor de pe facturi:
Mazda CX-60
Dacă ai trăit mereu cu frustrarea că americanii au SUV-uri Mazda numerotate până la CX-9 în timp ce noi ne oprim abia la CX-5 (am avut și CX-7, dar în vremuri imemoriale, avem și CX-30, dar rămâi un pic cu mine, că altfel strici bunătate de glumă), e momentul să le dăm americanilor finala. Sărim direct la CX-60, ca niște competitivi ce suntem. Mașina are dimensiuni de Kodiaq/Tiguan Allspace, dar are doar versiune cu 5 locuri și, cel puțin la început, e disponibilă doar într-o versiune hibridă plug-in. Primul PHEV Mazda. Costă undeva între 50.000 și 55.000 de euro (în funcție de echipare), adică fix zona de acțiune a lui Toyota Rav 4 PHEV sau a alter ego-ului lui Rav 4, Suzuki Across. S-au strâns japonezii într-o cameră doi pe doi și-și cară palme.
Mercedes EQE
Mașina asta ar trebui să fie un fel de Clasa E electrică. Disponibilă deocamdată într-o singură versiune de putere (292 de cai), are o autonomie maximă anunțată de vreo 640 de kilometri. Dacă ți se pare că 292 de cai te cam strâng, mai stai o tură și-ți vei putea cumpăra Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, un nume îndeajuns de lung încât să trebuiască să explici măcar 30 de minute ce mașină ți-ai luat când te întreabă prietenii pe strasse. Nu că te-ar deranja asta, doar știm amândoi de ce ai luat-o. În fine, EQE-ul ăsta de acum, cel fără explicații suplimentare, costă 76.700 de euro.
+ Dacă nu-ți mai plac mașinile cu picioarele pe pământ, Mercedes va avea în curând în gamă și un EQS SUV. Vine în 19 aprilie. Dau un kind reminder dacă ești abonat, știi deja unde găsești butonul.
5. Folgore din Chitila
După această dietă de electrice germane, trecem brusc Alpii în Italia, acolo unde Maserati a anunțat că trece oficial la priză. Versiunile electrice ale modelelor mărcii vor putea fi identificate în gamă după termenul Folgore (care-nseamnă „Fulger”). Iar primul maserati electric va fi Granturismo Folgore, în 2023.
Avem și poze, ba chiar și câteva date tehnice: 1200 de cai putere (storși din trei motoare electrice), o viteză de top de peste 300 km/h și 0-100 km/h în sub 3 secunde. Despre autonomie nu am aflat încă nimic, dar la cifrele de mai sus bănuiesc că ar trebui să aibă măcar îndeajuns de mulți kilometri-n baterie încât să poți să faci turul lacului Como, să te vadă lumea bună.
(sunt 159 de kilometri, am calculat eu).
Gospodarul își făcea iarna car și vara sanie când nu existau mașini, dar astăzi își ia anvelope de vară pe timp de iarnă și invers. În mod normal, aș fi început textul ăsta anunțând triumfal că a venit primăvara, da' de ceva vreme mi-au înghețat caișii prin grădină, așa că tot ce ne rămâne e să sperăm că luna aprilie va dezgheța cât de cât situația din teren.
Așadar, cu racleta și peria de zăpadă încă ascunse prin portbagaje, Michelin ne invită să fim gospodari conform definiției din strămoși și anunță lansarea celor mai noi anvelope estivale concepute de francezi. Michelin Pilot Sport 5 dacă ai mașină care se bucură de viraje și Michelin Primacy 4+ dacă ești un tip mai chill și-ți place să te bucuri de orice drum cu mașina ta, nu doar de serpentine.
În testele independente realizate de autoritățile germane TÜV SÜD și Dekra, cele două anvelope au fost testate în paralel cu concurenții lor direcți construiți de celelalte mărci premium de pe piață și au ieșit primele în testele comparativ la capitolele:
Michelin Pilot Sport 5: durată de viață, frânare pe uscat și frânare pe suprafață umedă. Adică ce recomandă doctorul pe o mașină sport.
Michelin Primacy 4+: Aderență în viraj pe suprafață umedă, aderență pe linie dreaptă pe suprafață umedă, frânare pe suprafață umedă în stare nouă și uzată. Adică n-ai emoții dacă plouă, că pe uscat poate oricine să frâneze.
Michelin Pilot Sport poate fi cumpărat în dimensiuni între 17 și 21 de inchi*, în timp ce Primacy 4+ se potrivește pe mașinile cu jante între 16 și 19 inchi (se vor adăuga 20 și 21 de inchi până la finalul anului).
*scriu „inchi” pentru că așa zice noul Dicționar Ortografic, Ortoepic și Morfologic al limbii române. Certați-vă cu academicienii dacă nu vă place cum arată treaba asta, noi suntem doar pianiști.
6. The Lyon King
Una dintre știrile importante ale săptămânii vine de la Lyon, acolo unde autoritățile locale au decis ca viteza maximă din oraș să scadă de la 50 la 30 de km/h. Ăsta e tweet-ul prin care primarul din Lyon care anunță mișcarea.
Știrea e importantă din două motive. Una e cea legată de cifrele foarte interesante pe care le scot oamenii în față ca să justifice decizia: după această schimbare, șoferii vor pierde doar 18 secunde la fiecare kilometru parcurs (cc eterngrăbiții și băieții cu andrele care croșetează în traficul aglomerat). În același timp, însă, riscul de deces în cazul unui accident scade major: de opt ori. DE OPT ORI.
În al doilea rând, vestea e importantă pentru că Lyon nu e primul oraș care face asta și simt în splină că vine și spre noi. Se vor auzi prin ecrane urletele de durere ale haldăilor.
Nu uitați niciodată că orașele sunt ale oamenilor. Nu ale mașinilor. Și nicidecum ale tancurilor (cc Marele Urs).
7. Aventuri în Testul Sălbatic
Cornel despre Mazda 2 facelift: „Cea mai importantă noutate introdusă odată cu varianta 2022 a lui Mazda 2 constă în apariția unei motorizări de 1.5 litri cu 115 cai putere. Practic, un nou vârf de gamă. Tot pe lista noutăților se află și echiparea Homura. Și sunt convins că numele ți-e cunoscut, ediția specială fiind lansată pe mai toate modelele din gama niponilor. Nu în ultimul rând, cea mai nouă actualizare din oferta hatchback-ului de clasă mică vine la pachet și cu un upgrade al sistemului multimedia: ecran central de 8 inch și Apple CarPlay wireless”.
Testul se citește aici.
Între timp, Dragoș a testat Jeep Compass în noua sa versiune Plug-in Hybrid, primul pas al mărcii înspre electrificare. Ne e un pic neclar de ce a testat o mașină fără facelift, deși sistemul PHEV a fost lansat practic pe Compass facelift, dar combinația marcă americană - inimă italiană ascunde multe elemente interesante, de la incertitudini la lucruri clare. Despre care Dragoș ne povestește tuturor în acest articol.
8. Circul de Start
Gata așteptarea, frați întru Formula 1. După ce am înghițit hulpav noul sezon din Drive to Survive în weekendul trecut (am devenit fan Tsunoda și Günther Steiner și mă cam râcâie aroganța lui Russell), de duminică începem treaba serioasă. Băieții bagă pedală pe circuitul din Bahrain în prima cursă a sezonului, încercând să cristalizeze ce ne-au arătat deja testele și antrenamentele libere dinaintea sezonului: că Red Bull e unde l-am lăsat, că Ferrari începe să mârâie din nou, că Mercedes se clatină, că Bottas are războaiele lui cu foștii și că Haas face treabă anul ăsta.
Popescu, specialistul nostru într-ale Formulei 1, ne explică tuturor într-un articol dedicat de ce sezonul ăsta aduce atâtea schimbări și care-i motivul pentru care aceste schimbări există. Recomandăm cu căldură, să nu pui întrebări stupide de genul „Da' de când au ăștia capace în Formula 1, ca Daciile?”
În altă ordine de idei, sâmbătă s-au tras deja primele gloanțe ale sezonului în prima sesiune de calificări a anului. Avem Ferrari - Red Bull - Ferrari - Red Bull - Mercedes - Alfa Romeo - Haas la start. Se anunță distracție în cursa care începe duminică la ora 17:00.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Conceptul românesc al unui supercar electric. Conceptual vorbind.
Expoziție moto-retro la Mall Promenada.
Porsche 718 Boxster/Cayman va fi (și) electric.
Lamborghini trece pe hibrizi.
Vânzările europene pe mărci în februarie 2022.
Aston Martin lansează Vantage V12.
Lexus LC e un vis umed oricum, darămite în versiune Hokkaido.
Faci ce faci și tot cu lichide alimentezi.
Când cresc copiii care au văzut Cars.
Nu neapărat un tipar, da' statistica nu minte.
Lume care se plictisește.
Autocritica Podcast #36
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Fetele care au atins Everestul.
Animalele care fug.
Băieții ăștia ne scapă de parole.
O lume fără ședințe.
Ora de vară.
Când ești javră. Un eseu.
La dispoziția dumneavoastră.
Ne recitim săptămâna viitoare. Drumuri bune.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.