MEȘTER ÎN MAȘINI #42: Despre mașini, așa cum n-ai mai citit niciodată. Probabil.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#43
27 martie 2022
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă
de jurnaliștii Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
1. Arabia Suduită
Dacă n-ai fost pe fază la calificările pentru Marele Premiu al Arabiei Saudite, iată ce s-a întâmplat: Perez iar a avut un moment de confuzie specifică vârstei și a uitat de limite, așa că a făcut cel mai bun tur de calificare din viața sa și a furat totodată și pole positionul de la băieții în roșu – Leclerc și Sainz. Ferrari a avut un debut fantastic de sezon și se pregătește pentru încă o dublă.
Între timp, inginerii Mercedes încă uită chei prin măruntaiele monoposturilor după ce lucrează la ele, că altfel nu-ți poți explica cum Hamilton a părăsit calificările după prima rundă, pe locul 16. Și cu toate că Mick Schumacher a testat pe viu rezistența noilor monoposturi spulberându-l pe al său de parapeți, tot nu a ieșit mai șifonat decât piloții McLaren, care vor pleca în cursa de mâine de pe locurile 11 și 12.
Ca și cum asta nu ar fi suficientă dramă încât să-i mulțumească până și pe cei de la Netflix – care cică inventează povești mai ceva ca unchiul tău pescar – calificările s-au desfășurat sub presiunea unui atac. Cu rachete. Bine ați venit în 2022.
Cu o zi înainte de weekendul de curse, o rafinărie Aramco aflată la 20 de kilometri de circuitul Jeddah a fost atacată de rebelii yemeniți Houthi. Arabii au atacat la rândul lor rezerve de petrol din Yemen și au asigurat organizatorii F1 că totul e OK. Să nu-și facă griji, că așa mai fac rebelii yemeniți din când în când, eventual când se mai enervează că 82 dintre ai lor au fost decapitați de saudiți pentru că ar fi „teroriști”. Da, în Arabia Saudită încă se practică această pedeapsă.
Le urăm baftă oamenilor din Formula 1, căci se pare că în weekendul ăsta au nevoie de ea mai mult ca oricând.
2. Spirit Civic
Dacă generația anterioară de Civic avea un aer de adolescent cu rucsacul plin de sprayuri pentru grafitti, noul model compact al celor de la Honda este acum ceva mai potolit, ca un tânăr de 30 de ani care tocmai a devenit conștient de efemeritatea vieții și decide să fie matur.
Pentru extrovertiți va exista în continuare Type R, versiunea sportivă cu care riști să fii amendat pentru indecență. Aceasta va fi și singura ofertă Civic cu motorizare termică pură, cel mai probabil cea cu 320 de armăsari pe care ai primit-o și în generația anterioară.
Altfel, Honda s-a ținut de promisiune și a hibridizat toată gama de modele europene. Sub capota lui Civic găsești un sistem hibrid self-charging, e:HEV, pe care japonezii îl folosesc pe Jazz, HR-V și CR-V. Ca să nu te chinui cu alegerea versiunii potrivite pentru tine, Civic îți oferă doar una. Are 184 de cai, ca să ai cu ce să-ți faci treaba, dar promite să te țină și cât mai mult departe de benzinării.
Și pentru că dacă plăcere la condus nu e, nimic nu e, inginerii i-au rigidizat șasiul și au umblat pe la rulmenți și articulații. Totodată, interiorul este mai bine izolat și un pic mai spațios.
Dacă vrei să afli cum a reușit Civic să pună Honda și pe harta producătorilor de mașini, și cum a arătat modelul de-a lungul timpului, te invităm să lecturezi articolul pe care ți l-a pregătit Cornel aici.
3. Don't call me Puma
Uite un mic exercițiu care să-ți reamintească modul fascinant în care creierul tău sortează și procesează informațiile. De exemplu, uitându-te la noul Maserati Grecale, te-ai întrebat mai întâi de ce oare seamănă atât de mult cu Ford Puma din față și cu Kuga din spate, dar nu te-ai întrebat de ce se mai numește SUV dacă are garda la sol (probabil) mai mică decât Honda de mai sus.
Dacă ți-ai pus oricare dintre întrebările de mai sus, atunci e clar că nu ești pregătit să-l accepți pe Grecale în viața ta. Du-te înapoi la Alfa Romeo Stelvio, BMW X4, Porsche Macan sau Mercedes-Benz GLC Coupe, că Grecale nu-i pentru tine.
Mai ești aici? OK, hai să-ți spun și ce primești odată cu cel mai nou SUV de la Maserati. În versiunea de top, Trofeo, Grecale vine cu V6 cu 530 de cai și 0-100 km/h în 3,8 secunde. Prea multă putere, sau cilindree? Nu-ți face griji, există și alternativele cu motor de 2 litri, cu 300 sau 330 CP. Toate sună bine pe evacuare, spun cei de la Maserati, și toate vin cu transmisie automată ZF, ca să fie treaba bună. Dacă-l vrei electric, va trebui să mai aștepți un an.
La interior, pe lângă materiale fine ca un mousse din ăla bun ești întâmpinat de ecrane. Patru la număr; câte unul pentru fiecare nevoie. Pe lângă instrumentarul de bord și ecranul central de infotainment, primești și un ecran cu comenzile pentru climatizare, semn că cei de la Maserati nu citesc testele Autocritica, sau oricare altă publicație auto din lume. Ca să încheiem lista de ecrane: al patrulea este chiar ceasul ăla de pe bord, cel cu aspect analog. Mai zi ceva.
Dacă n-ai nimic de zis, așteaptă un pic să vină prețurile, sau pune-te pe configurat de pe acum.
4. Cecurile la control!
Apropo de prețuri, avem și marfă nouă, cu etichetă, proaspăt intrată în România:
Mazda 2 Hybrid
Dacă la Grecale ți se pare că seamănă cu un alt model, aici poți să spui fără să greșești că te uiți la un frate geamăn de-al lui Toyota Yaris. Mazda 2 Hybrid preia de la Yaris nu doar estetica, ci și dedesubturile, adică un motor de 1,5 litri cu 116 cai și totodată garanția că ți-ai luat o mașină economicoasă. Prețurile pentru 2 Hybrid variază între 18.800 și 23.400 de euro, în funcție de echipare.
Mercedes-AMG SL
Ți-ai luat o șapcă mișto (sau o eșarfă, după caz) și încă n-ai găsit un context bun să o porți? Atunci ar fi bine să știi că Mercedes-AMG SL, unul dintre cele mai elegante roadstere pe care le poți găsi într-un showroom, a ajuns în România. Nu este ieftin, dar dacă ajungi într-un showroom Mercedes e clar că nu ieftin cauți. Te costă între 170.000 și 198.000 de euro să-l iei cu tine acasă. Entry-levelul are 476 de cai-putere, iar versiunea „mai puternică”, 585. Și nu-ți face griji că o să-ți fie greu iarna cu el, că are tracțiune integrală 4MATIC indiferent de versiune.
5. Need for Speed: Porsche Unleashed
Poate că nu mai ai tu timp acum să te joci, însă a fost o vreme când bumbăceai tastatura în Need For Speed Porsche. Cei care l-au jucat și se mai joacă sporadic și acum spun că jocul ăla a fost cel mai fain din seria Need For Speed, și nu greșesc. Iar cei care iubesc mașinile și spun că 911 „Ou prăjit” – nu cred că are rost să explic porecla – este cel mai urât 911 care a existat vreodată.
Generația 996 a lui 911 a fost, atât în jocul Need For Speed cât și în realitate, un model important în istoria neun elf. Fanii Porsche se uită la el cu admirație, pentru că 996 a reprezentat saltul tehnologic care a dus, 20 de ani mai târziu, la 911-le așa cum îl știm în zilele noastre.
Și cum Porsche are obiceiul de a îndrepta din peniță tot ce n-a făcut bine din prima (vezi: Cayenne, Panamera), a luat un exemplar din 1998 și l-a făcut boboc. Procesul a durat 2 ani și jumătate, însă e suficient să te uiți la imaginile astea ca să înțelegi de ce.
6. Arena electronilor
Europenii arată în continuare că n-au range anxiety și cumpără electrice de toate formele, dimensiunile și culorile, pentru că au și de unde alege. Asta face ca dinamica Top 10 cele mai vândute modele electrice să fie din ce în ce mai vie.
De exemplu, vânzările din februarie ne arată că există loc pe lumea asta și pentru electrice mici, de oraș, precum Fiat 500e sau Mini Cooper SE. Aceste două performanțe au făcut ca unul dintre suspecții de serviciu, Volkswagen ID.3, să nu mai prindă topul. Dar a compensat ID.4 prin prezență, all good. Tesla a fost lider dominant, reușind o dublă chiar. Și asta până să-și pregătească teren.
Cam așa s-a prezentat clasamentul în vânzări de electrice în Europa în luna februarie:
1. Tesla Model 3: 9.061 (+67%)
2. Tesla Model Y: 6.729
3. Fiat 500e: 3.796 (+74%)
4. Kia e-Niro: 3.455 (+29%)
5. Hyundai Ioniq 5: 3.255
6. Hyundai Kona EV: 3.032 (+20%)
7. Renault Zoe: 2.925 (-18%)
8. Volkswagen ID.4: 2.716 (+591%)
9. Škoda Enyaq iV: 2.687
10. Mini Cooper SE: 2.246 (+92%)
7. Testare humanum est
Cornel despre Lexus RX 450h facelift: „Pe lângă rinoplastia evidentă, RX facelift s-a bucurat de o serie de mici retușuri în materie de tehnologie: faruri mai bune, un ecran central tactil repoziționat – acum, cu Apple CarPlay și Android Auto standard – și câteva noutăți pe partea de siguranță.” Altfel, SUV-ul mare de la Lexus te îmbie la drum lung și, dacă nu te sperii de cilindree și ai încredere în sistemul său hibrid, te răsplătește cu cifre de consum mulțumitoare.
Găsești aici setul complet de impresii.
Știrbu a condus Opel Crossland, despre care crede că este un MPSUV: „În acte, Crossland este un crossover. Sigur, un crossover ciudățel, și nu pentru că n-ar avea tracțiune integrală sau cine-știe-ce gardă la sol. Nu. Crossland e ciudățel prin formă: e lunguieț, îngust și înalt. Știi cine mai erau ciudățele ca formă? MPV-urile, fie mici, fie mari. Dar pentru că MPV-urile au avut de suferit odată ce au apărut SUV-urile de toate mărimile, Opel a decis să pună pauză la Meriva și să vină cu ceva à la SUV.”
Mai multe despre Opel Crossland, aici.
Dacă ai citit până aici, îți mulțumim pentru susținere și că te invităm să urmărești un clip cu nașterea un Porsche 911 GT3. S-ar putea să fie cea mai bună chestie pe care ai văzut-o în ultimul timp.
8. Transfuzie cabalină
În timp ce mai toți producătorii încearcă să ne țină în priză cu noutățile pe care ni le pregătesc, cu imagini teaser și informații cu țârâita, Ferrari nici măcar nu se sinchisea să schimbe fundalul la imaginile de prezentare ale vreunui nou model. Până acum.
Însă cel mai mare și mai greu Ferrari este pe cale să-și facă apariția public, marcând un moment important în istoria producătorului. Pentru Ferrari, primul său SUV înseamnă, ca în cazul tuturor celorlalți care au aplicat formula asta, încasări mult mai mari, adică bugete pentru dezvoltare de modele sport și mai șmechere. Deci toată lumea are de câștigat, iar prin „toată lumea” ne referim la Ferrari și la cei care au bani de dat pe mașini Ferrari.
Se va numi Purosangue și va fi hibrid.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Cea mai cea jucărie AMG.
Volkswagen pune Spania pe baterii.
Renault face ce trebuie făcut.
Cum doriți Clasa G: pe alb sau pe negru?
Porche vrea să-și facă și prize.
Volkswagenurile ID își fac update în masă.
50 de ani de la primul 5.
Un Alpine de pus pe pereți. Unde va rămâne oricum.
Cupra mai pregătește un SUV.
Dacia Sandero versus Europa.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Ne recitim duminica viitoare. Săptămână ușoară.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.