MEȘTER ÎN MAȘINI #44: Despre mașini, așa cum n-ai mai citit niciodată. Probabil.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#44
3 aprilie 2022
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă
de jurnaliștii Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
1. Amenzi sana in corpore sano
Începem newsletter-ul ăsta cu o știre care va da peste cap prioritățile bugetare ale multor familii din România. Oamenii din vârful piramidei vor să-ți ia permisul dacă nu-ți plătești amenzile rutiere în maximum 60 de zile de la primirea lor. Asta e o veste bună mai ales pentru străzile și șoselele aglomerate ale țării, care ar putea să devină brusc ceva mai libere după ce procentul gros de șoferi care n-au plătit în viața lor o amendă rutieră primită va dispărea din trafic.
Însă bineînțeles că rămâne o întrebare majoră: cum ajung polițiștii să le ia permisul oamenilor care nu-și plătesc amenzile în 60 de zile într-o țară în care doar o mână de fraieri șoferi respectă pe bune regulile de circulație? Deci deocamdată notăm intenția pozitivă și ne rezervăm îndoielile de rigoare legate de punerea în practică a ideilor bune.
Apropo: până să le luăm permisul celor care nu și-au plătit amenzile, ar fi frumos să le și dăm amenzile alea celor care merită - o simplă plimbare pe autostrada București - Constanța poate să curețe șoselele de mulți eroi ai neamului. Și să facem cumva să nu ne mai întâlnim în trafic cu băieți care au absolvit Școala de Șoferi „Bruce Lee” cu distincția Magna Cum Laude.
2. Afară-i vopsit brandul, înăuntru-i leopardul
Bănuiesc că știți deja că mașinile comandate în perioada asta sunt livrate când o vrea Sfântul Tranzistorie, ocrotitorul de microcipuri. Vestea bună e că asta chiar poate să fie o veste bună. Pentru că, de exemplu, indienii care și-au comandat un Mercedes se pot trezi nu doar cu mașina întârziată, ci și cu un leopard în portbagaj.
„Dom'le, mașina dumneavoastră va întârzia pentru că a fost zgâriată de un leopard în fabrică”. Baftă cu explicația asta la asigurări.
+ În Franța nu umblă dihăniile prin fabrici, drept urmare ai putea să comanzi mașini de acolo, la o adică. Cică vin la timp, că-s puține de construit.
3. GR Corolla de minuni a lumii
Toyota a avut nevoie de 50 de milioane de Corolle ca să scoată una rapidă. Dar a meritat așteptarea, pentru că GR Corolla este ceea ce o să viseze Volkswagen Golf GTi și Honda Type R când au coșmaruri. Toyota Supra reînviată printr-un parteneriat strategic cu BMW Z4 (#notthatteresanythingwrongwiththat) ne-a speriat că japonezii și-au pierdut spiritul buclucaș, dar modelele sport recente ne-arată că ne facem griji degeaba.
După ce au înghesuit 261 de cai în GR Yaris, inginerii s-au gândit că motorul de 1,6 litri poate duce mai mult, totuși. Așa că pentru GR Corolla i-au crescut puterea la 304 cai. Asta înseamnă un raport cai-putere/litru mai mare decât al lui Bugatti Chiron, par example. Bine, ălora de la Bugatti le rămân niște mici avantaje în lupta asta, cum ar fi faptul că, așa cum am văzut mai sus, un Bugatti vine la timp când îl comanzi.
Ca să nu-ți chițăie roțile din față la fiecare demaraj de pe loc, GR Corolla a primit și tracțiune integrală, dezvoltată de băieții deștepți de la Gazoo Racing, echipa de uzină Toyota din WRC. La final le-a mai rămas loc pentru o manuală în șase trepte, cu rev matching. Dacă n-ai mai auzit de treaba asta, e de bine.
Nu ne-au spus oamenii de la Toyota ce performanțe are GR Corolla, dar e suficient să te uiți la GR Yaris ca să-ți faci o părere despre că știe cu mingea. Anvelopele sunt Michelin Pilot Sport, deci mașina are cel puțin un lucru în comun cu acest newsletter.
La final, după atâtea vești minunate, vine vestea proastă. E perfect, dar nu se poate: din păcate, GR Corolla n-o să ajungă în Europa decât dacă o comanzi din State sau din Japonia. Dar, la o adică, dacă te descurci să nu plătești amenzi atâția ani, te descurci și să-ți comanzi o mașină care nu se vinde la noi.
+ Stați liniștiți la locurile voastre: în Europa vom avea altceva. La ce ți-ar trebui ție un hot hatch zgomotos și cu o pedală în plus când îți poți cumpăra un SUV electric, silențios și confortabil, corect? Dacă ești în căutare de oferte, să nu uiți să pui pe listă și Toyota aia electrică, bZ4X, care o să ajungă în curând într-un showroom de lângă tine.
+ Mai stăm o tură pe la Toyota ca să aflăm că oamenii au vândut până acum 15 milioane de hibride, deci și-a spălat de câteva ori păcatele pentru oricare dintre modelele GR.
4. Urmează stația James Watt, cu mufa pe partea dreaptă
Ca să nu ne mai chinuim noi să ne imaginăm câte stații de încărcare ar trebui să existe pe șosele și străzi prin 2030 pentru ca majoritatea mașinilor să fie electrice, oamenii de la ACEA (adică, în esență, asociația producătorilor auto din Europa) au pus mâna pe creion și pe hartă și au făcut ei treaba asta murdară.
Le-a ieșit un calcul destul de interesant care face să le fileze becurile birocraților europeni care au anunțat deunăzi că-n 2035, fie ce-o fi, lăsăm benzina și dieselul la muzeu și trecem in corpore pe volți. Că doar nu doare să ceri.
Ca să putem să facem asta fără să ne măcelărim în cozi formate la stații, lista europeană To Do arată cam așa:
În 2030, ar trebui să avem la dispoziție 6,8 milioane de stații de încărcare în Europa.
Asta înseamnă că-n fiecare săptămână de acum și până-n 2030 ar trebui să fie instalate 14.000 de stații de încărcare la nivel european. Azi se instalează cam 2.000 de bucăți pe săptămână.
Pe fiecare 100 de kilometri de șosea ar trebui să existe 184 de stații de încărcare. Noi n-avem atâtea prize normale prin casele de pe 100 de kilometri de șosea.
Camioanele și autobuzele ar trebui să aibă la dispoziție 279.000, respectiv 56.000 de stații de încărcare. Unele în huburi logistice, celelalte rapide, pe autostrăzi (sau pe șosele, în cazul nostru - fiecare cu necazurile lui).
Pe lângă instalarea stațiilor de încărcare, investițiile private și publice trebuie să vizeze și îmbunătățirea rețelei de distribuție de energie electrică. Care până acum a fost concepută să facă față la becuri și toastere, nu la mașini electrice hulpave care pot hali 250 de kilowați la o adică. Totalul investițiilor ar trebui să fie de circa 280 de miliarde de euro.
Dacă vrei să intri în detalii, toate calculele care au dus la concluziile de mai sus sunt în documentul ăsta, pe care autoritățile europene l-au primit cu brațele deschise și părul măciucă.
+ De dincolo de Canalul Mănecii aflăm și de ce trebuie instalate multe stații: vine ditamai Rolls-ul electric și nu se face să punem oamenii să aștepte la încărcare în aceeași coadă de la Kaufland cu Dacia Spring.
5. Sunt în față pe Bavarii
În timp ce tu te scarpini în cap și te străduiești să cauți unghiuri din care BMW i4 nu seamănă cu un hârciog, chinezii primesc Seria 3 electrică, adică singurul sedan BMW electric care are grila mai mică decât Marele Canion. Și nu e doar electric, ci și cu ampatament lung, să-ncapă oamenii cu tot cu rața Hoisin sau ce mai taie băieții pe-acolo de Crăciun (da, chinezii sărbătoresc Crăciunul în ciuda faptului că la ei nu-i o sărbătoare religioasă, doar n-or fi tâmpiți să se uite în gol la restul lumii fix când e rost de cadouri).
Treaba cu mașina asta e că-i un Seria 3 pe benzină căruia i-au fost extirpate motorul și transmisia, iar în locul lor a primit o baterie de 66 de kWh și un motor electric de 285 de cai putere și 400 Nm. Adică un compromis, dacă vreți. Datele tehnice din fișă spun că modelul, botezat oarecum familiar i3 eDrive 35L, ajunge să facă peste 500 de kilometri cu un plin de baterie, dar probabil că la chinezi se pune din inerție câte o jumătate de kilometru în plus la fiecare kilometru calculat pe bune, ca să-i iasă corect partidului.
Ideea e că nu vei vedea prin Europa mașina asta prea curând. Asta dacă nu iei în calcul schimbările estetice pe care le vezi în imaginea de mai sus și pe care gurile rele zic că le vom vedea pe facelift-ul iminent care i se pregătește lui BMW Seria 3.
+ Oamenii de la Alpina - o companie germană care preia pe piept modelele BMW de serie și le stoarce de cai putere până miaună - îți dau 495 de motive să ignori BMW-urile electrice în favoarea unei mașini de familie care papă benzină. Ca să fie totul impecabil, ne-ar mai trebui doar o companie de tuning care să scadă prețul benzinei.
+ Mai știi când îți cerea copilul să mergi mai cu viteză, pentru că nu știa că ăla e doar un pachet estetic M pe 320d Touring-ul familiei? Ei vine, am vești bune pentru tine. Dă un play mai jos:
6. Lotus 6/49 și Noroc
Știi care-i cel mai vândut model Lotus din istorie? Elise. Faptul că n-ai văzut unul până acum pe viu nu ține doar de ghinion: oamenii n-au vândut 2.000 de mașini nici în cel mai bun an al lor. Asta pentru că, în timp ce lumea admiră moștenirea lăsată de Colin Chapman, preferă să își cumpere un SUV mare și confortabil în loc de o sportivă înghesuită, zgomotoasă și confortabilă ca o podea de lemn.
Așa că, odată cu tranziția către electric, britanicii au schimbat macazul și s-au adaptat nevoilor de confort ale omului modern: au făcut un SUV.
Lotus Eletre are două motoare care adună peste 600 de cai și o baterie care stochează peste 100 kWh. Asta înseamnă, pe de o parte, accelerații sprintene (0-100 km/h în mai puțin de 3 secunde, Doamne-ferește!) și pe de altă parte, autonomie din belșug, adică până la 600 de kilometri. Pentru că are arhitectură electrică la 800 V, Eletre poate să tragă curent din stații de până la 350 kW, ceea ce înseamnă că-n 20 de minute îi crești autonomia cu 400 de kilometri. Tot pentru prima dată în istoria Lotus, vei găsi în mașină termenul Off-Road, ca mod de rulare.
Până în 2025, Lotus își va îmbogăți gama de electrice cu încă trei modele, dintre care unul – Evija – este un hypercar în toată regulă. Decizia Lotus de a lansa mai întâi un SUV este cât se poate de inspirată, pentru că în momentul ăsta nu prea ai opțiuni dacă vrei un hyper-SUV, sau cum s-o mai numi și specia asta. Lamborghini Urus încă huruie a V8, iar viitorul Ferrari Purosangue o să fie hibrid cu V6.
Dacă ne-au învățat ceva celelalte exemple de SUV-uri care au sporit exponențial vânzările – Porsche Cayenne, Lamborghini Urus – este faptul că, fără ele, n-am fi avut mașinile de poster pe care oricum doar cei teribil de bogați ajung să și le cumpere. Nu știm cât de mari sunt șansele ca Lotus să mai scoată vreun model animat de explozii în cilindru, dar știm că sunt mai mari odată cu lansarea lui Eletre.
Vezi? - în newsletter-ul ăsta nu primești doar informație auto, ci și o sănătoasă doză de optimism. Bravo ție că te-ai abonat. Apropo, poate cu ocazia asta le zici în sfârșit și prietenilor tăi de noi, egoismul e contraindicat și chiar inutil în cazurile astea. Te și ajut cu niște butoane de share:
+ Apropo de SUV-uri electrice diferite: ca să n-ajungi să-l vezi pe stradă și să te întrebi ce mașină e asta, aruncă încă o privire la Fisker Ocean, care nici bine n-a debarcat și deja este superstar în Europa: 40.000 de precomenzi în nici două luni.
+ Probabil că și Hummer-ul electric s-ar vinde bine în Europa dacă ar încăpea pe străzile de la noi. Asta înseamnă să ai străzi late.
7. Electrificare pe care
Omul nostru Popescu a găsit povestea unor australieni care vor să transporte minereu cu un tren electric ce nu trebuie încărcat niciodată. Pe scurt: coboară încărcat de la mină spre port și produce din coborâre electricitate pe care o stochează în baterii care alimentează un motor ce-i permite să urce din nou la mină. Dacă fraza asta ți s-a părut complicată, ia și citește întreaga poveste și spune-ne dacă-ți ies calculele.
Trenul Infinitului.
De fapt, rubrica Green Zone de pe Autocritica este o colecție de articole exagerat de interesante care povestesc despre „și altele”-urile electrificării. De exemplu, în povestea de mai jos vorbim despre atât de discutata încărcare wireless a vehiculelor electrice. E viabilă, se poate, ne curentăm pe șosete dacă plouă? Tot felul de întrebări la care ne răspunde același dom' profesor Popescu în articolul următor:
Fără Fir.
8. Când o zbura Porsche-ul
După ce i-a ferit pe unii de alții în Campionatul Mondial de Anduranță (WEC), adică pe la Le Mans și prietenii săi, Volkswagen pare să le fi dat binecuvântare lui Porsche și Audi să intre în Formula 1. De data aceasta nu ca echipe de uzină, ci ca furnizori de tehnologie.
Nu de alta, dar Volkswagen a investit câteva zeci de miliarde în tehnologia electrică, iar Porsche și Audi au cizelat ani buni propulsoarele prin WEC, ar fi păcat să irosească atâta efort doar pentru a face electrice sportive ca Volkswagen ID.4 GTX, nu?
Sigur, pentru ca cele două branduri să aibă intrare în F1 trebuie să convingă FIA că următoarele motoare – pe care le vom vedea în 2025 – au nevoie de mai multă infuzie electrică. La cum decurg discuțiile, pare că vor fi întrunite aceste condiții.
+ apropo de Formula 1, SUA pare să fi tras încă un loz câștigător: FIA mai vrea un Grand Prix în State, desfășurat din 2023 chiar pe străzile din Las Vegas. La ceremonia de deschidere va cânta Celine Dion, ordinea la start va fi stabilită prin tragere la sorți, iar cei care nu prind runda a treia de calificări mai pot face o încercare double-or-nothing.
9. Testul sălbatic
În ultima săptămână, în rubrica de teste proaspete de pe site-ul Autocritica și-au făcut loc două mașini diferite din toate punctele de vedere. Una dintre ele este o prezență exclusivistă la noi în țară. Cealaltă este Maserati Levante.
Maserati Levante, fratele mai mare – atât cronologic, cât și în dimensiuni – a lui Grecale a primit un ghiont în direcția electrică sub forma lui Hybrid, cu motor de 2 litri. Știi tu, pentru cine strâmbă din nas la V6 preluat de la Ferrari. De la Dragoș citire: „Versiunea mild hybrid este o alegere bună pentru cei care aleg pentru prima dată un SUV Maserati. Cei care au avut deja contact deja cu marca italiană se vor simți mai confortabil cu o variantă mai puternică cu motor V6 sau chiar foarte performantul Levante Trofeo.”
Găsești testul aici.
După mai bine de 200.000 de unități vândute, BMW i3 își încheie stagiatura de nouă ani cu o ediție specială denumită Unique and Forever. Un nume potrivit, dacă stăm să ne gândim: i3 fost unic în viața noastră, dar și pe piață, și va rămâne tot timpul în memoria colectivă ca BMW-ul cu cele mai înguste roți din istorie. Și, evident, ca primul BMW electric. „Ediția specială Unique Forever poate fi comandată cu oricare dintre cele două motorizări, iar din experiență ți-aș recomanda să mergi pe varianta cu 170 CP. Ai și suficientă putere și autonomie bună. În plus, nu văd motivul pentru care să plătești extra pentru niscaiva cai-putere în plus în condițiile în care i3-ul normal e fix ce ai nevoie dacă te duci spre o astfel de mașină.”
Testul complet este aici.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Minciuna ar putea avea și picioare scurte.
La cules de ciuperci.
Plusuri și minusuri.
Glasul roților de tren.
Ție cum îți plac pastele?
Dați un leu pentru derbedeu.
Nota 10 pentru doamna profesoară.
Oamenii care rămân.
Somn ușor.
E veche, o știam.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.