MEȘTER ÎN MAȘINI #49: Despre mașini, așa cum n-ai mai citit niciodată. Probabil.
MEȘTER ÎN MAȘINI
#49
22 mai 2022
Un newsletter
Oferit de
O dată pe săptămână. Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
Newsletter conceput, scris și cules cu grijă
de jurnaliștii Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
1. Absență motivată
Ne cerem scuze cititorilor și cititoarelor care duminica trecută s-au pus în fața laptopurilor, tabletelor sau a telefoanelor și au dat refresh la inboxul de e-mail până li s-a răcit cafeaua-n cană, căutând newsletterul Meșter în Mașini. Nu e că n-am fi avut despre ce să scriem, doar că sâmbăta trecută ne-a prins pe terenurile de golf de la Theodora Golf Club, unde ne-am reamintit cât de importantă sunt fizica și fizicul atunci când vrei să lovești o minge cu o crosă un club.
Theodora Golf Club a fost casa noastră departe de casă, locul unde am poposit trei nopți în road tripul Cars & Roads by Michelin. O aventură de nouă zile în care ne-am plimbat prin cele mai frumoase locuri din țară șapte dintre cele mai interesante SUV-uri electrificate apărute în ultimul an la noi în țară.
Și pentru că n-am lipsit atâta doar ca să căscăm gura, ci ochii și diafragmele aparatelor foto, ne-am întors de-acolo cu o colecție de materiale informative, atât despre mașinile pe care le-am condus cât și despre locurile pe care le-am vizitat. Win-win, cum ar zice englezii. Le găsești pe toate aranjate frumos, aici.
Să ne uităm și la ce a mai făcut industria auto cât timp am fost noi plecați, că până la urmă de-aia ne-am adunat cu toții aici.
2. Stop în țeavă
Mercedes, de exemplu, și-a dat seama că au trecut câteva săptămâni bune de când n-a mai prezentat un concept care să ia mințile oamenilor, așa că și-a închis designerii într-un studio și le-a zis să nu iasă de-acolo până când nu fac un coupe cu patru uși pe lângă care Porsche Taycan să pară la fel de captivant ca aplicația LinkedIn. Oamenii s-au conformat.
Ce vezi în imaginile de mai jos este Mercedes-AMG Vision AMG. Deocamdată e în stadiul de concept, deci până în 2025 vor avea timp cei de la Mercedes să-i schimbe numele, adică să-i adauge vreo 5-6 cuvinte, litere, cifre și/sau acronime, după caz. Important este să-i păstreze forma și stopurile alea puse în locul în care până acum găseai (de cele mai multe ori ornamente care imitau) țevile de evacuare. Frumoasă ironie.
Vision AMG prefigurează prima electrică a departamentului AMG, mai precis primul model construit pe platfoma AMG.EA, care va avea bateriile nu doar mai subțiri, dar și încadrate în structura de rezistență a mașinii. Cu alte cuvinte, nu vei simți că stai cocoțat pe o podea de baterii.
Și dacă te uiți la plonjonul pe care-l face acoperișul și te întrebi dacă nu cumva scaunele din spate sunt poziționate în direcția opusă celei de mers, ca în tren, nu ești singurul. Oamenii de la Mercedes ne-au asigurat că se va sta comod și normal și pe locurile din spate: mașina asta este cu 15 centimetri mai lungă decât Taycan – principalul rival – și are un ampatament de 3 metri. Cam cât oricare limuzină din zilele noastre.
E prea devreme să vorbim despre motoare, putere și performanțe. E un AMG. N-are cum să dezamăgească aici.
+ Dacă te-ai hotărât că vrei un AMG cu baterie, poți să te antrenezi până una-alta cu AMG GT 63 S E Performance F1 Edition, o ediție specială a lui AMG GT 63 S E Performance – hibridul plug-in de la Mercedes care poate atinge suta aproape la fel de repede cât îți ia ție să-i pronunți numele.
+ Că tot suntem la costumații funky, AMG A 45 și AMG CLA 45 primesc versiune Edition 55. Tehnic vorbind, sunt la fel ca A 45 și CLA 45, doar că mai scumpe. Dar să ne bucurăm de compactele Mercedes cât mai putem.
3. Au revoir, MPV!
Rămânem în sfera imaginației, de data aceasta cu un concept franțuzesc: Renault Scenic Vision. Ce-ai zis? Că Scenic a fost un MPV popular și că mașina asta nu prea aduce a MPV, ci pare mai degrabă SUV? Așa e. Scenic nu a fost doar un MPV, a fost modelul care a demarat trendul MPV, însă Renault e dispus să renunțe la o caroserie cu tradiție pentru una care face bani. Nu este primul caz de genul, cu siguranță nici ultimul.
Dar SUV, ne-SUV, Scenic arată incredibil de bine. O să tot avem timp să ne uităm la el, pentru că abia în 2024 va intra în producție. La debut, Scenic va fi oferit doar ca EV, probabil cu sistemul de pe Megane, însă planurile Renault merg mai departe de atât: conceptul prefigurează nu doar o nouă exprimare artistică la nivel estetic, ci și o nouă motorizare. Una hibridă, cu pile de hidrogen. Autonomie estimată: 800 de kilometri.
Iar dacă arunci o privire la imaginea din habitaclu vei vedea cum anume își imaginează designerii Renault interioarele viitorului apropiat, adică 2030. Optimiști, așa cum îi știm. Și cum ne plac.
4. Muzică ușoară
Dacă ți s-a părut că BMW M4 parcă nu trage la fel de bine când e climatizarea pornită, să știi că a apărut o versiune mai puternică a coupeului cu nas mare: M4 CSL. CSL vine de la Coupé Sport Leichtbau (Coupé Sport Ușor), ceea ce pe fani îi va duce automat la minunăția de 3.0 CSL de acum 50 de ani. Nu întâmplător a apărut M4 CSL fix anul ăsta.
Iar faptul că ăsta e cel mai puternic BMW M de până acum (550 CP) nici măcar nu e marea noutate aici. Căci raportul cai-putere per tonă – apropiat de cel al unui Porsche 911 GT3 – nu putea fi obținut dacă M4 nu se lepăda de vreo 100 de kilograme.
Inginerii M s-au debarasat de chestiile inutile din M4, precum bancheta spate, și le-au înlocuit pe cele care puteau fi înlocuite. Capota, de exemplu, este dintr-o mixtură de fibră de carbon și plastic, jantele sunt dintr-un aliaj mai ușor, scaunele sunt fibră de carbon, frânele sunt carbon-ceramice. La final, cântarul a arătat 1.625 de kilograme.
Și pentru că degeaba te lauzi cu 0-100 km/h în 3,7 secunde dacă nu poți ține pasul cu băieții pe Nürburgring, departamentul M a avut grijă ca trenul de rulare să fie optimizat pentru denivelările de pe Nordschleife. Uite-l aici pe pilotul Jörg Weidinger demonstrând ce poate face cel mai rapid BMW de stradă construit vreodată.
Ca să punem în context timpul de 7:15.677 pe Nürburgring: al doilea cel mai rapid BMW pe Nordschleife, M4 GTS, a scos 7:27.88. Sperăm că te-am lămurit. Dacă dai fuguța fix acuma la BMW și ceri M4 ăsta mai nou și mai bun, cel mai bun, s-ar putea să prinzi loc la coadă. Numai 1.000 de unități CSL se vor fabrica în total.
+ Nu doar M4 se laudă cu noutăți importante: Seria 2 Coupé și M3 primesc ecrane mari, Seria 4 Gran Coupé va avea motorizări noi, iar Seria 5, Seria 6 Gran Turismo, X5, X6 și Z4 vor primi mai multe echipamente standard. Ca să aibă toată lumea.
+ Seria 3 primește facelift cuminte.
5. Bunny, bunny, bunny mei
În acest weekend are loc Concorso d’Eleganza Villa d’Este, o gală a frumuseții și a exclusivității automobilistice. Acolo poți să vezi atât minunate exemplare istorice, cât și concepte și prototipuri futuristice, sau unicate scumpe. De exemplu, Rolls-Royce a prezentat aici încă un Boat Tail. Un exemplar similar cu cel prezentat anul trecut, doar că pe altă culoare. Pe lângă umbrela de plajă care iese din portbagaj, Rolls-Royce Boat Tail se remarcă și prin preț: circa 23,5 milioane de euro. Este cea mai scumpă mașină nouă din lume în acest moment.
Dar stai, păstrează-ți mirarea pentru mai târziu un pic, că o să ai pentru ce. Pentru acest 300 SLR Uhlenhaut Coupé, de exemplu, care a văzut lumina zilei în 1955. Pe scurt, este versiunea de stradă a unei mașini de curse, 300 SLR, cu care Mercedes a concurat în campionatul mondial de anduranță. Iar 300 SLR a fost construit pe șasiul monopostului cu care Mercedes-Benz a dominat Formula 1 la jumătatea anilor ’50. Asta ca să înțelegi cum putea 300 SLR Uhlenhaut Coupé să atingă 290 km/h. În 1955.
Din păcate, nu multă lume s-a putut bucura de ea: după dezastrul de la Le Mans din 1955, Mercedes-Benz s-a retras, pentru mulți ani, din orice fel de competiție. Și proiectul 300 SLR Uhlenhaut Coupé a fost abandonat.
Doar două astfel de exemplare au fost construite. Unul dintre ele era chiar mașina de serviciu a lui Rudolf Uhlenhaut, pe atunci șeful diviziei de motorsport Mercedes. Ambele mașini și-au găsit adăpost în garajul Mercedes până recent, când una dintre ele a fost cumpărată cu 135 de milioane de euro. 300 SLR Uhlenhaut Coupé devine astfel cea mai scumpă mașină din toate timpurile. Și își merită din plin titlul, dacă e să ne întrebi pe noi.
6. Hai noroc! C-avem nevoie.
A mai trecut un an, a venit din nou momentul să ieșim în față la careu, că iar o să fim dați exemplu ca sălbaticii clasei. Eurostat a publicat raportul pe 2020 – da, vin cu întârziere rapoartele astea, că e mult de socotit – cu privire la decesele înregistrate în accidente rutiere în țările UE. România este pe primul loc, cu 85 de decese la milionul de locuitori.
Nu sună ca fiind mult, până când înmulțești 85 cu 19 și apoi împarți la 365, și realizezi că, în medie, în fiecare zi își pierd viața în accidente rutiere câte patru oameni. Din cei 1.615 decedați într-un an, peste 700 au fost șoferi sau pasageri în mașini. 300 au fost pietoni, restul au fost motocicliști și bicicliști.
Vestea cât de cât bună este că, în comparație cu raportul anterior, numărul de decese a scăzut vizibil, de la 96 la 85. Vestea proastă este că această ameliorare a fost cauzată, în mare, de restricțiile de circulație din timpul pandemiei.
De data aceasta o să ieșim singuri la careu: colegii de bancă, bulgarii, și-au redus numărul de decese de la 90 la 67. Poate că totuși mai avem ceva de învățat de la ei, pe lângă rețete de murături impecabile.
+ Registrul Auto Român vine în ajutorul celor care caută să-și cumpere o mașină second-hand și nu sunt pe deplin convinși de vădita bună intenție a vânzătorului. Cazurile sunt rare, evident, că rar întâlnești la noi în țară un vânzător necinstit, mai ales când vine vorba de mașini. Ca să previi astfel de incidente sporadice poți de-acum să apelezi la RAR eXpert, un serviciu de consultanță și de analiză tehnică a mașinilor.
7. Priza noastră cea de toate zilele
Apropo de analiză tehnică: în cel mai recent episod al podcastului Autocritica am discutat din nou despre electrice. Nu despre mașini electrice în sine, ci despre ce ne facem noi când o să avem atât de multe mașini electrice încât n-o să avem unde să le încărcăm. Din fericire, oamenii care se ocupă cu furnizarea energiei electrice s-au întrebat asta cu mult înaintea noastră.
L-am avut invitat, în acest episod special de podcast, pe Mihai Mardale, Head of Enel X Way România, ramura Enel X care se ocupă exclusiv de electromobilitate. S-a vorbit mult și cu rost. Subiectele principale au fost rețeaua de încărcare, modul de utilizare al acestui nou tip de combustibil auto, și costuri. Concluzia? Nu e atât de simplu. Dar nici imposibil.
8. Cecurile la control!
În ultimele două săptămâni am avut parte de două mari debuturi comerciale în țară – adică s-au deschis oficial caietele de comenzi. Meniul zilei:
BMW i7. Este ca un Seria 7, doar că mai silențios (dacă-ți poți imagina așa ceva), pentru că are doar motoare electrice. Două, mai precis, care însumează 544 de cai, adică mai mult decât o să ai tu nevoie vreodată. Probabil. Că este rapid – 0-100 km/h în 6,1 secunde – nu te surprinde și nu te interesează. Tu vrei să știi autonomia: până la 625 de kilometri, spune BMW. Prețurile pentru i7 xDrive60 încep de la 132.500 €.
Ford Ranger Raptor. E genul de mașină de care știi că nu ai nevoie; pentru hârtoapele de la noi, n-ai nevoie chiar de un pickup capabil de probe de Baja Rally. Dar senzația de invincibilitate pe care o ai când îl conduci este un sentiment peste care ți-e imposibil să treci cu vederea, și te înțelegem. Da, o să fie un pic greluț să găsești parcare în București, sau să mergi cu el prin București, sau să nu atingi ceva la un moment dat. Dar ai văzut oameni care au făcut față la mai rele. Ford Raptor pornește la prima cheie, dar și de la 66.500 €.
9. Alte lucruri care ne-au mai învârtit roțile săptămâna asta:
Bentley Bentayga bine crescut.
Sport. Range Rover Sport.
Doi mașcați de la Volkswwagen.
Juke cu pachet Drumuri Grele. Foarte grele.
Porsche Cayman bine hrănit.
Un nou Ford de treabă.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Ne recitim săptămâna viitoare. Drumuri bune.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.