Maserati MC20 Cielo • Meșter în mașini #50
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
Meșter în Mașini #50
29 mai 2022
1. Limita e cerul
Este oare o coincidență că newsletterul Meșter în Mașini #50 a coincis, de exemplu, cu aniversarea de 50 de ani a diviziei M de la BMW? Sau cu lansarea unuia dintre cele mai frumoase modele Maserati din ultimul timp?
Da, este.
Dar nu avem nevoie de vreun eveniment special al altora ca să ne bucurăm noi că am ajuns aici. Și, mai important, că ai ajuns aici. Ca să ajungem să scriem acest newsletter de 50 de ori a fost nevoie să-l scriem o dată și să primim 49 de încurajări de la tine, săptămână de săptămână. Îți mulțumim. Dacă ești aici pentru prima dată, hai să ne împretenim, ca să sărbătorim împreună și newsletterul cu numărul 100.
Așa, acum să trecem la motivul pentru care ne-am adunat aici: să vorbim despre ce s-a mai întâmplat nou în lumea mașinilor. O să începem cu ce-i mai frumos: Maserati MC20 Cielo.
Inevitabil se vor face glume despre el, pentru că prenumele lui, de altfel foarte inspirat, ne aduce aminte de o mașină care a fost superstar la noi în țară la finalul anilor '90. Însă lăsând hlizeala la o parte, voi ați văzut cum arată mașina asta?
Zi-ne tu dacă Maserati MC20 Cielo nu merită fiecare din cei peste 200.000 de euro pe care-i cere. De banii ăștia primești, pe lângă bucuria de a te urca și de a coborî din el ori de câte ori ai chef, și un V6 cu 630 de cai-putere.
Plus un plafon care se ascunde în spate în 12 secunde, dar care nu te ascunde și pe tine de lumina soarelui decât dacă vrei, pentru că are sticlă electrocromatică: se face transparentă sau opacă prin simpla apăsare a unui buton.
Nu ai nevoie de mai multe informații, știu. Ai nevoie de 200.000 €. Plus niscaiva mărunt pentru asigurare.
2. Super-muscă
Există multe moduri în care-ți poți masa în mod agresiv noada, însă Caterham este poate cel mai distractiv dintre ele, cel puțin atunci când vorbim de mașini. Caterham Seven face asta din 1973, preluând cu succes misiunea de la Lotus Seven, un model care a debutat în 1957. În cazul în care te întrebai de ce mașina asta arată de parcă a fost construită acum jumătate de secol în urmă, iată de asta.
Însă Caterham nu-ți cumperi dacă vrei să te fălești cu estetica mașinii tale, ci ca să te distrezi conducând-o. Seven a fost îmbunătățit constant, până în punctul în care a ajuns o mașină de curse omologată pentru stradă. Fix asta este și acest 420 Cup, de exemplu.
420 nu vine de la numărul de cai, sau de la cuplu, ci de la raportul putere-masă. Cai-putere pe tonă, mai precis. E mult? E puțin? Păi lasă-mă să te lămuresc: același raport putere-masă îl are și Maseratiul de mai sus. La Škoda Octavia 2.0 TDI e cam de 107.
Și cum Seven 420 Cup cântărește un pic mai mult decât un cărucior de la IKEA plin cu lucruri de casă nouă, nici n-are nevoie de mai mult de 213 cai-putere ca să-ți activeze simțurile de supererou. 0-100 km/h se întâmplă în 3,6 secunde. Nu o recomandăm ca mașină de duminică decât dacă vrei să-ți petreci duminicile pe circuit, acolo unde cutia secvențială și amortizoarele adaptive chiar o să-ți fie de folos.
3. Electrică bipolară
Ce te înspăimântă pe tine la o electrică? Faptul că nu poți să pleci în concediu, sau în călătorii lungi cu ea? Sau poate o fi sensibilitatea ei nativă la temperaturi extreme? Sau, în cazul lui Nissan Ariya, faptul că n-o s-o vezi niciodată în showroom, pentru că tot continuă să fie amânată?
O să o vedem la un moment dat în configuratoare, asta e sigur. S-ar putea chiar anul acesta, în vară. Cât despre primele două griji, avem și un cutezător care vrea să le demonteze.
Chris Ramsey este deja îndrăgostit de electrice: este deținător de record mondial pentru cea mai lungă distanță parcursă în 12 ore cu o bicicletă electrică: 290,8 kilometri. El a fost și primul care să aducă o mașină electrică (Nissan Leaf) în Raliul Mongoliei, al cărui parcurs însumează 10.000 de kilometri.
Asta i-a dat curaj să meargă și mai departe, anume să plece într-o călătorie de circa 27.000 de kilometri, care va lega Polul Nord de Polul Sud. Scopul este unul nobil: să atragă atenția asupra rolului pe care-l joacă mașinile electrice în reducerea amprentei de carbon.
Cele două mașini cu care Ramsey va porni în această expediție vor avea suspensii modificate, roți mari și protecții suplimentare. Motorul și bateria vor fi cele pe care le oferă Nissan pe mașina standard.
4. Fifty-fifty la curent
Cât despre griji, reticențe și nemulțumiri, românii par doritori să facă primul pas către viața electrică: să-și cumpere o mașină electrificată. Cu așa prețuri la combustibili, nu ne surprinde că 50% dintre români ar prefera o mașină hibridă sau electrică în locul uneia cu propulsie convențională.
Însă dintre cei dornici, doar 7% ar da bani pe o mașină electrică – principalele motive de reticență fiind lipsa infrastructurii de încărcare, autonomia limitată și prețul ridicat. După cum arată și celelalte cifre din studiu, nu suntem singurii pretențioși din Europa.
Conform acestei statistici, e foarte probabil să te numeri printre cei care caută soluții electrificate. Avem vești cât de cât bune pentru tine: între timp, noi am terminat de tras concluzii (și linii în dreptul consumurilor) despre cele șapte SUV-uri electrificate pe care le-am purtat 2.000 de kilometri prin țară. Aruncă un ochi la articolele de pe site, poate îți vor fi de ajutor.
5. Ploaie de stele
A venit rândul lui Kia EV6, Mercedes-Benz Clasa C, Opel Astra, Peugeot 308, Volkswagen Multivan și Volvo C40 Recharge să scoată câte o foaie de hârtie și apoi să se izbească de pereți în probele de siguranță ale celor de la Euro NCAP. Unii au plecat de-acolo cu coroniță de cinci stele, alții doar cu patru, după cum urmează:
Kia EV6: cinci stele.
90% pentru protecția pasagerilor adulți
86% pentru protecția pasagerilor copii
64% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor
87% pentru sistemele de siguranță
Mercedes-Benz Clasa C: cinci stele.
93% pentru protecția pasagerilor adulți
89% pentru protecția pasagerilor copii
80% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor
82% pentru sistemele de siguranță
Volkswagen Multivan: cinci stele.
90% pentru protecția pasagerilor adulți
89% pentru protecția pasagerilor copii
69% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor
87% pentru sistemele de siguranță
Volvo C40 Recharge: cinci stele.
92% pentru protecția pasagerilor adulți
89% pentru protecția pasagerilor copii
70% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor
89% pentru sistemele de siguranță
Opel Astra: patru stele.
80% pentru protecția pasagerilor adulți
82% pentru protecția pasagerilor copii
67% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor
66% pentru sistemele de siguranță
Peugeot 308: patru stele.
76% pentru protecția pasagerilor adulți
84% pentru protecția pasagerilor copii
68% pentru protecția pietonilor, bicicliștilor, motocicliștilor
65% pentru sistemele de siguranță
6. Copiii sudează lucruri trăsnite
În fiecare an, Škoda le cere învățăceilor săi de la Mladá Boleslav să vină cu idei de concepte. În urma acestor idei s-au născut multe proiecte speciale, majoritatea dintre ele suficient de îndrăznețe încât să nu vadă niciodată lumina zilei. Cum ar fi un Karoq decapotabil, de exemplu.
Pentru anul acesta, studenții au pregătit o mașină de Dakar folosind cel mai mic SUV de la Škoda, Kamiq. Pentru qă între timp a devenit obligatoriu să folosești q de qâte ori poți atunci când vorbești despre un SUV de la Škoda, proiectul a fost botezat Afriq – o trimitere direqtă la raliul Paris-Dakar.
Le-au luat patru luni tinerilor ca să facă un Kamiq să fie cool, și le-a cam ieșit. Pentru asta, au sacrificat o Škoda Octavia, de la care au luat motorul (2 litri, benzină, 190 CP), transmisia (automată, cu șapte trepte) și sistemul de tracțiune integrală. Apoi au sudat portierele spate și au adăugat accesorii de off-road, plus un set de roți corespunzătoare.
Păcat că nu o s-o vedem vreodată ca versiune de serie. Cu așa pachet de drumuri grele, probabil că ar fi rupt în vânzări la noi în țară.
7. Mașinistul și prietenii săi
În general, nu e un semn bun dacă-ți adoarme invitatul în timpul emisiunii, iar asta a fost poate cea mai mare grijă a noastră atunci când l-am adus în studio pe Mașinistul. Nu pentru că omul ar fi narcoleptic, însă discuțiile care îl animă cu adevărat sunt cele cu și despre mașini vechi.
Din fericire, cel mai recent episod al podcastului Autocritica a fost un succes, în sensul că Mașinistul a stat treaz suficient de mult cât să trecem de la noutățile săptămânii la expoziția cu mașini din filme pe care v-a pregătit-o la Mega Mall în București. Îl găsiți acolo până pe 5 iunie, pregătit să vă povestească lucruri mișto despre fiecare în parte.
8. BMW suflă-n sport
BMW a mai găsit un motiv de sărbătoare, și nu e unul inventat, ci cât se poate de cuvenit: departamentul de lucrări speciale M a împlinit 50 de ani de existență. O succintă poveste a sa o găsești în acest material semnat de Șo.
Cu ocazia împlinirii acestei frumoase vârste, BMW M a creat două ediții speciale pentru iubitorii brandului: M3 Edition 50 Jahre și M4 Coupé Edition 50 Jahre. Spre deosebire de M4 CSL-ul de săptămâna trecută, edițiile astea sunt speciale prin combinații cromatice și plăcuțe care să-ți aducă aminte că ai cumpărat o piesă de colecție.
În cazul în care te pregăteai să-ți convingi soția că ai avea nevoie de o nouă mașină de familie, stai potolit, că M3 Edition 50 Jahre o să fie oferit doar în SUA și Canada. Iar dacă o convingi că M4 poate fi mașină de familie, să ne zici și nouă, într-un mail la adresa redacției, cum ai făcut. Ai tot respectul nostru, oricum.
+ Că tot vorbim de aniversări, nu putem să nu menționăm Volkswagen Touareg, mașina care acum două decenii era tot ce-și putea dori un român, în special dacă avea sub capotă un sănătos V6 diesel de trei litri. Cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la debut, Touareg primește o ediție specială, Edition 20, care vine cu tot ce trebuie, inclusiv motor de 3 litri.
9. Alte lucruri care ne-au mai învârtit roțile săptămâna asta:
Polestar continuă numărătoarea.
Dacia se menține-n top.
Mercedes-Benz renunță la o pedală.
Loeb tot nu stă locului.
SL în straie de gală.
... dacă are bani mulți.
... sau răbdare.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Covidului îi plac grașii.
Aripioare picante.
Work from home nu-i pentru toată lumea.
Scrisul salvează lumea.
Sportul scuză mijloacele.
ASL PLS.
Muzică de relaxare.
Ne recitim săptămâna viitoare. Drumuri bune.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor