Noul BMW X1, diesel și electric • Meșter în Mașini #51
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
Meșter în Mașini #51
6 iunie 2022
1. Dosarele X1
Uneori, lucrurile bune vin când nu te mai aștepți. Uită-te la Rafa Nadal, care a câștigat al 14-lea lui titlu la Roland-Garros jucând cu un picior amorțit. Sau la ediția 51 a acestui newsletter, care a ajuns la tine cu o zi mai târziu decât te-am obișnuit, tocmai pentru că Rafa Nadal a câștigat al 14-lea titlu la Roland-Garros și asta mi-a ocupat tot timpul în ultimele două săptămâni. Toată întârzierea spre bine, însă. Dacă eram Elon Musk, spuneam că așa am vrut și că doar testăm reacția publicului la newslettere trimise luni dimineață în loc de duminică. Bang, +13,8% pe bursă.
Tot la capitolul lucruri bune care vin când nu te mai aștepți se numără și noua generație BMW X1, care nu doar că și-a schimbat generația, ci și mațele. Începând de acum, vei putea cumpăra X1 și-n versiune full-electrică. Numele lui oficial va fi - bineînțeles - iX1. Practic, X1 a scăpat de discuțiile despre faptul că-i singurul SUV BMW cu tracțiune pe față, pentru că toată lumea va vorbi despre faptul că-i cel mai ieftin SUV electric BMW. Frumos, strategic, elegant.
În rest, noul X1 a făcut platouaș cu de toate pentru toată lumea: are și benzină, va avea și plug-in hybrid, are și electric (438 de kilometri autonomie, 313 cai-putere) și va avea chiar și două versiuni diesel. Te și miri că nu l-au făcut nemții și pe GPL, CNG, Hidrogen și ceva mai progresist, de exemplu pe gem de prune.
În fine, ideea e că vei putea să-ți iei un X1 diesel și un X1 electric de aceeași generație. Dacă ești nehotărât, cum ar veni. Bonus: iese un comparativ ca la carte dacă ți le iei pe amândouă și pui cheltuielile față în față vreme de 5 ani. Publicăm pe Autocritica, doar să ne dai textul. Venim noi cu fotograful.
• Toate motorizările noului BMW X1 și detaliile despre iX1
2. Tyrannosaurus RX
Știm deja că japonezii sunt încăpățânați și că în general merg pe drumul lor până la capăt ca să se prindă dacă-i bine sau nu să facă asta. Uneori, le iese, vezi treaba cu hibrizii și cu faptul că Toyota a făcut motoare diesel doar când marca a fost obligată de imbecilii de clienți europeni. Pentru ca la distanță de niște ani, aceiași europeni să dea cu oiștea-n pompă și să scoată dieselul la careu. Ce-a făcut Toyota atunci? Nimic, pentru că japonezii aveau deja soluția, era pe piață sub nasul nostru.
Alteori, însă, japonezii merg pe drumul lor până la capăt doar pentru ca la final să-și dea seama că era mai bine să nu. Studiu de caz: multimedia și interioarele. Chiar dacă oamenii le construiesc cu meșteri (hehe!) japonezi care pun în aplicare tot felul de metode tradiționale și chiar dacă lucrează ani întregi doar ca să fie siguri că un buton se-nvârte cum zice wabi-sabi, băieții s-au încăpățânat mult timp să lase-n mașini tot felul de soluții despre care toată lumea le zicea că-s depășite. Touchpad-ul ăla, de exemplu. Brrr.
Lucrurile s-au schimbat, însă. Așa cum s-a discutat pe larg și despre Lexus NX când l-am plimbat recent vreme de 9 zile prin țară, japonezii au pus compasul la treabă și au eliminat pe noile generații ale modelelor lor tot ce nu pușca pe subiectul calitate percepută. Așa că azi vei avea nevoie de argumente (și mai) serioase ca să refuzi un Lexus când vine vorba de achiziție.
Am făcut introducerea asta lungă doar ca să te-anunț că Lexus a prezentat noua generație a SUV-ului RX. Până acum ceva ani era singurul SUV din gamă. Acum e cel mai mare SUV dintr-o familie în creștere. Noutatea importantă: mașina primește versiune PHEV (se numește RX 450h+) care completează versiunile pe benzină (RX 350) și hibride clasice care se-ncarcă de la ele însele, cum s-ar zice (RX 350h și RX 450h).
• Noul Lexus RX: informațiile de bază și detalii despre motorizări.
+ Familia Toyota s-a îmbogățit săptămâna asta și cu un nou olimpic: GR 86. 2.4 litri boxer, roți motrice spate, 234 de cai, se poate cumpăra în următorii doi ani și atât. Un fel de Ferrari japonez, cum ar veni.
+ Dacă tot s-au pus pe noutăți, oamenii de la Toyota au zis să treacă un pic cu bisturiul și cu excel-ul și pe la Corolla. S-au schimbat multe, lista e aici.
+ Și explicația pentru care Toyota se agită să facă treabă bună: japonezilor le ies calculele.
3. The best seller or nothing
Apropo de platouașul de versiuni de la BMW X1, bineînțeles că oamenii de la Mercedes-Benz nu se puteau abține să fie mai cu moț. Mai cu stea-n frunte, cum s-ar zice.
S-a prezentat în această săptămână noul GLC. O idee mai mare decât X1, rival cu X3. Este cel mai vândut, cel mai căutat, cel mai livrat, cel mai orice vreți voi SUV din gama Mercedes-Benz. Motive ar fi multe: nu e nici cel mai ieftin Mercedes din gamă (legenda zice că nu poți utiliza termenii „ieftin” și „Mercedes” în aceeași propoziție, că-ți sar literele din tastatură, deci vă anunț eu zilele următoare), nu e nici cel mai scump, nu e nici cel mai mare, nici cel mai mic, nu e nici cel mai urât, nici cel mai frumos. E o mașină bună la toate care poate să care și 5 oameni, și unul, și trollere, și genți de laptop. E, cum ar veni, briceagul elvețian al germanilor.
Dacă te uiți la motorizările lui GLC, mai răsare un motiv polivalent: lista de motorizări e și mai complexă decât cea a lui BMW X1. Avem așa: benzină, diesel, două versiuni hibride plug-in benzină-electric, o versiune hibridă plug-in diesel-electric și probabil că vine și o electrică, chit că-i vor zice „Noul EQC”.
Mai interesant decât noul potențial EQC e că bateria versiunilor PHEV are vreo 31 de kWh, adică aproape cât bateria electricei Mazda MX-30. Asta înseamnă că GLC-urile hibride încărcate la priză au autonomii de până la 120 de kilometri în modul electric. Practic, dacă te chinuie talentul și nu te mănâncă pedala, ai șanse reale să ajungi de la București la Brașov mergând electric cu GLC-ul nou. O să ajungă PHEV-urile astea să aibă autonomii cât electricele și-o să cărăm motoarele termice cu noi doar ca să nu ne macine gândurile negre ale penei prostului în versiune electrică.
• Noul GLC: versiuni, informații și cifre importante.
4. Țiriacul în carul cu fân
Dacă GLC e prea mainstream pentru gusturile tale, trei birouri mai încolo găsești la comandă noul Mercedes-AMG One. E un pas destul de mare de la ce conduceai înainte, indiferent de numele mașinii, dar ceva-mi spune că va merita să-l cumperi, pentru că asta e o arătare care va costa mai mult pe măsură ce va trece timpul. Și timpul trece lent în mașina asta, pentru că de la o anumită viteză încolo intri în continuumul spațiu-timp.
Înainte de a fi o mașină, AMG One e o operă de artă inginerească: e un hibrid care se-ncarcă la priză, are în centru un motor V6 de 1.6 litri și patru motoare electrice, puse te-miri-pe-unde. Adună 1063 de cai putere, face 0-100 km/h în 2.9 secunde, 0-200 km/h în 7 secunde.
Concluzia e că e o mașină pentru oameni: 1. Grăbiți. 2. Bogați. 3. Ingineri. 5. Colecționari 4. Toate cele de mai sus, adică ingineri grăbiți și bogați care colecționează mașini. Dacă știți vreunul, trimiteți-i newsletter-ul ăsta, ne bucurăm să avem abonați cu dare de mână.
Share & Subscribe, vorba aia:
5. Cars & Roads & Places
După ce ne-a înjurat cu obidă jumătate de internet pentru cele nouă zile pe care le-am petrecut în road trip-ul Cars & Roads by Michelin conducând 7 SUV-uri hibride prin câteva dintre cele mai frumoase locuri din România, am făcut singurul gest care ne putea spăla onoarea: am pus locurile alea într-un articol, cu hartă, cu detalii, cu imagini care-ți lasă gura apă și cu informațiile de care ai nevoie ca să știi unde să-ți faci concediul.
Faci tu rost de mașini ca să ajungi pe-acolo, aici n-avem cum să te-ajutăm decât dacă scriem un newsletter în care să-ți spunem ce se mai lansează săptămână de săptămână. Oh, wait.
Sau să ne organizăm ieșiri dintr-astea și pentru cititori. Se bagă careva?
Cars & Roads: Locuri pe care trebuie să le vizitezi
6. Cățeluș cu părul preț
Nu știm exact cât durează până se face livrarea, pentru că aspectul ăsta tinde să devină o nebuloasă indiferent de marcă și de model. Dar e bine de știut că poți să comanzi și să aștepți câteva luni până vin două noi mașini intrate pe raft la galantar în săptămâna asta.
• BMW X7 facelift. De la 91.200 de euro. Paranteză: când s-a lansat, ziceam despre X7 că are o grilă exagerată. Azi, când celelalte modele au început să ne arate că „exagerat” poate să aibă termen de comparație, sfidând limba română, grila lui X7 pare cât se poată de normală.
• Mercedes-AMG C43 4MATIC. Visul de milenii al șoferilor a fost îndeplinit de evoluția tehnologică: poți să ai și Clasa C, și AMG pe bune fără pachete care te păcălesc, și motor de 2.0 litri ca să nu plătești impozit mare. Felicitări. Acum poți să accelerezi de la 0 la 100 de km/h în 4.6 secunde fără să-ți stea capul la taxe.
+ Nu știm dacă se comandă deja la noi, dar Land Rover a prezentat o versiune Defender care are 8 locuri. Pentru tații aventuroși care nu pot să se oprească, cum ar zice o reclamă foarte inspirată. N-o să vezi niciodată nicăieri, că-i prea edgy pentru britanicii conservatori. Ei râd doar la Ricky Gervais, dar sub plapumă. Și nu recunosc nimic a doua zi.
7. Scoateți o foaie de hârtie
Avem din nou teste.
• Cornel zice așa despre Dacia Spring:
„Sigur, ai putea spune că și Dacia 1100 era la fel de puternică. Sau ai putea plusa comentând pe seama faptului că Spring poate accelera de la 0 la 100 km/h în 19 secunde și ceva. Dar hai să încercăm să luăm lucrurile și altfel: Dacia Spring e un model de oraș. Nu-i făcut să mergi tare pe circuit sau pe viraje, și nici n-a fost conceput să câștige sprinturi la semafor. E o mașină care îți oferă mobilitate în orașe. Și dacă accepți să privești lucrurile prin acest vizor, atunci n-o să mai consideri că Spring nu are ce căuta în peisaj”.
• În cealaltă parte a plajei electricelor, Cristiana despre Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo:
„E aproape imposibil să spui că un Porsche se simte altfel decât impecabil, pentru că ai performanță, precizie și confort într-un singur pachet. Însă nu pot trece cu vederea faptul că Taycan este altfel. După ani de motorizări termice spectaculoase, cu impulsuri tactile și sonore care generează o experiență premium la volan, Porsche te invită acum într-o bulă senzorială sterilă. Trebuie să uiți tot ce știai până acum despre condus. E brusc liniște și începi să analizezi drumul care ți se așterne în față, recalibrându-ți simțurile. Percepi cum mașina plutește pe asfalt fără indiciile cu care te-ai obișnuit. Te ia prin surprindere explozia dinamică pe care o simți în capul pieptului atunci când apeși accelerația, pentru că nu e anunțată într-un mod familiar”.
8. Românii cumpără lucruri trăznite
Apropo de „Dom'le, da' cât trebuie să mai așteptăm după mașinile pe care le comandăm?”, veștile de pe teren sunt pozitive. În România, înmatriculările duduie, luna mai a adus o creștere de 24% față de aceeași lună a anului trecut, suntem pe plus 33% în perioada ianuarie-mai, iar second-hand-urile au scăzut cu 19% în aceeași perioadă de timp.
Premianții din primele cinci luni (mașini noi, înmatriculări):
1. Dacia: 12.616
2. Hyundai: 3.921
3. Ford: 3.699
4. Toyota: 3.565
5. Škoda: 3.307
6. Volkswagen: 2.934
7. Renault: 2.788
8. Peugeot: 1.636
9. Mercedes: 1.590
10. Kia: 1.090
9. Alte lucruri care ne-au mai învârtit roțile săptămâna asta:
Când mașinile ucid.
DeLorean Motor Company n-a murit.
Dacă avem cititori din State, aceștia se vor bucura probabil să afle că nici Buick n-a murit.
Volkswagen a început producția Bus-ului electric. Adică ID. Buzz, cum îl știm după numele oficial.
Peugeot 408 revine. Sub forma unui SUV Coupé sau ceva de genul ăsta. Aflăm luna asta ce și cum.
Ford vrea să vândă electrice online. Prețul nu se negociază.
Rimac a făcut rost de 500 de milioane de euro ca să producă lucruri. Deocamdată, pe hârtie, Tesla-style.
Perez îl va mai încurca pe Hamilton în ultima cursă a sezonului încă cel puțin doi-trei ani.
Polestar 5 o să arate așa, zic schițele depuse pentru înregistrarea designului la Oficiul European de Invenții și Mărci.
BMW a găsit o metodă de a recicla mai eficient materiile prime din baterii.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Niște oameni care s-au timp de doi ani.
Nimic nu este adevărat (și totul este posibil).
Cookie-urile pe înțelesul tuturor.
Al doilea Soare.
Ce șarpe drăguț! Mușcă?
Ne batem sau ne numărăm?
Ce-am avut și ce-am pierdut.
Unde-i mâța?
Ne recitim săptămâna viitoare. Drumuri bune.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor