Ce facem cu mașinile din 2035? • Meșter în mașini #52
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
Meșter în Mașini #52
12 iunie 2022
1. Europa dă cu Fit
În cazul în care nu știai, mașinile electrice nu sunt doar o nouă fiță în materie de mobilitate, ci un factor important în Fit for 55, planul european de reducere cu 55%, până în 2030, a gazelor cu efect de seră. L-a detaliat Daniel aici. Și asta ar fi de fapt o primă etapă a marelui plan, care vizează neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon în UE până în 2050. Da, sună optimist. Poate prea optimist. Pentru că dacă 2030 ți se pare departe, gândește-te la ultima vacanță memorabilă, care pare că a fost recent. Îți zic eu: a fost în 2019. Adică acum trei ani. Pentru că iată, suntem în 2022, la jumătatea anului chiar, întrebându-ne deja ce facem de Revelion, în afară de rezoluții pentru noul an.
Putem, deci, oare, să trecem atât de repede la mobilitatea electrică? Dacă-i întrebi pe cei de la Uniunea Europeană, o să spună da. Însă nu toți cei din industria producătoare de mașini și cele conexe acesteia sunt convinși. Și pentru că trăim în democrație, vreo 50 de organizații și au atacat acest plan, spunând că va duce la pierderea a mii de locuri de muncă, și solicitând o propunere pentru alterarea acestuia: unii producători de mașini (Ferrari și Lamborghini, de exemplu) să poată vinde mașini cu motor cu ardere internă și după 2035. Dar un aspect mai important ar fi ăla că au cerut ca reducerea emisiilor să nu fie chiar de 100% în 2035, ci de doar 90%, dacă se poate. Nu s-a putut.
Legiuitorii UE au refuzat acest amendament. Europa este în plin proces de pubertate electrică, pricopsindu-se cu mii de stații de încărcare în fiecare zi. Nici aici treaba nu e roz, pentru că planul de a asigura o infrastructură electrică eficientă este un pic în urmă. (În România, raportat la numărul de electrice de pe piață, stăm chiar bine cu infrastructura.) Și cum legea nu este încă finală, s-ar putea să mai auziți gâlceavă la Strasbourg pe tema asta în următoarea perioadă.
Important este că vom învăța ceva din asta. Fie că va trebui să fii atent la cât îți propui să dai jos până în primăvară, că s-ar putea să nu-ți iasă. Sau vom învăța că atunci când ne promitem la începutul anului că o să ne lepădăm de rușinea adipoasă până la vară, chiar să ne ținem de promisiune, oricât de greu ar fi. Important e să învățăm ceva din asta.
+ Între timp, fiecare face ce poate la capitolul electrificare. Audi face huburi de încărcare, de exemplu, adică un fel de benzinărie pentru mașini electrice, doar că aici lumea chiar o să fie curioasă când te întreabă cât ai scos consum cu electrica ta.
2. Electro4Motion
Dacă tot nu i-au întrebat nimeni ce părere au despre recenta dispută privind Fit for 55, Volkswagen și Mercedes-Benz au ieșit în față și au declarat că ei văd cu bun augur acest plan, pe care-l consideră chiar realizabil. Ar fi și păcat să nu fie, în special pentru Volkswagen, care a vrut să spele păcatele Dieselgate-ului pompând 89 de miliarde de euro în electrificare. Mercedes-Benz a început mai ușor, cu circa 60 de miliarde.
Din fericire, nu sunt bani cheltuiți doar declarativ, pentru că iată, platformele electrice scot pui mai repede decât putem noi să-i numărăm. Cel mai recent este acest ID.4 Pro 4Motion, o versiune a lui ID.4 care vine cu tracțiune integrală, adică are două motoare electrice. Și 265 de cai în total. Nici la capitolul autonomie nu stă rău: 517 kilometri cu un singur plin de baterie, dacă este cheltuită în condiții ideale. Deja se poate comanda în Germania, imediat o să ajungă la vânzare și în România. Asta înseamnă că îl vei putea comanda imediat, nu că-ți și ajunge imediat. Cu toate că în anumite privințe este pregătit pentru viitor, Volkswagen a fost luat și el prin surprindere, ca toată lumea, de criza semiconductorilor.
+ între timp, Ford, un alt producător de automobile care și-a propus să le facă pe toate electrice până în 2030, a început conversia autoutilitarelor. Cornel a fost în țări străine ca să simtă pe pielea lui ce înseamnă să fii curier tihnit în mașină electrică și să afle mai multe despre planurile de electrificare ale utilitarelor Ford.
+ Că tot vorbim de utilitare electrice: are și Fiat una nouă.
3. Carcule simplificate
Dacia și Renault vor să vină în întâmpinarea clienților care vor să-și schimbe mașina, dar n-au timpul și mai ales cheful necesar pentru a explica de fiecare dată că da, acesta este prețul final, și nu, nu schimbă cu iMac Pro nu-știu-de-care plus diferență. Așa că au lansat platforme de trade-in.
Practic, dacă vrei să-ți cumperi o Dacia sau un Renault, intri pe carculator.dacia.ro sau pe tradein.renault.ro și ceri o estimare gratuită a valorii mașinii tale actuale. În general, Chrysler, Iveco, Lexus, Maserati, Rover și Saab nu au nimic în comun, în afară de faptul că niciuna dintre aceste mărci nu se găsește în platformele de trade-in Dacia sau Renault. Deci dacă vrei să schimbi un Maserati cu o Dacia nouă, ghinion.
Altfel, mașina pe care vrei să o dai trebuie să aibă măcar 8.000 de kilometri rulați și/sau minim 6 luni vechime, dar nu mai mult de 200.000 de kilometri și/sau 12 ani vechime. De fapt, intră tu pe linkurile de mai sus și joacă-te pe-acolo de-a simularea de preț, că evaluarea on-line e gratuită, n-o să vină nimeni să-ți bată la ușă și să te întrebe dacă nu cumva ai vrut să cumperi o Dacia. Sper.
4. Ca la 20 de ani
În cazul în care nu te-ai mai simțit de mult timp bătrân(ă), nu-ți face griji, suntem aici: Volkswagen R împlinește 20 de ani. Da, au trecut deja două decenii de la momentul când Volkswagen s-a gândit că Golf IV poate mai mult, așa că i-a pus motor cu șase cilindri și tracțiune integrală.
Ca să celebreze momentul, nemții au lansat acum o ediție specială pentru generația actuală R, bazată pe a opta generație Golf. Mulțumită minunii supraalimentării, Golf R are motor de 2 litri, cu patru cilindri în linie, capabil să producă 333 de cai. Adică poate să atingă 100 km/h în 4,6 secunde și să zburde până la 270 km/h. Dacă ești familist și încă ești nemulțumit de cifrele astea, ai o problemă.
Chiar și dacă ești mulțumit o să ai o problemă, de fapt: prețul. Ediția aniversară 20 Years costă undeva la 60.000 €. Imediat se vor deschide caietele de comenzi, care vor rămâne așa circa un an.
+ Dacă chiar n-ai strâmbat din nas la prețul pentru Golf R 20 Years, atunci dă-mi voie să vin cu ceva mai puternic: Bentley Continental S și Bentley Continental GTC S. Modificările sunt atât de subtile încât probabil doar tu vei ști că ai dat bani în plus pe ele. Până la urmă, important e să știi tu pe ce ai dat banii: pe unul dintre cele mai faine GT-uri de pe piață.
5. Urus pentru toți, toți pentru Urus
În lumea asta bogată în oferte, Lamborghini Urus este încă prezență rară. S-ar putea să fie și din cauză că e ceva mai scump decât oricare alt SUV – prețurile pleacă de pe la 200.000 de euro. Două bife greșite și ești la 220.000. Îi crește prețul mai repede decât vitezometrul, și nu pentru că Urus ar fi lent: atinge suta în 3,6 secunde.
Dar nu despre cât de scump este un Lamborghini vreau să vorbim acum, că ar trebui să fim obișnuiți cu asta. Ci despre cât de bine se vinde mașina asta. Italienii din Sant’Agata tocmai au scos pe porțile uzinei exemplarul cu numărul 20.000.
Pe de o parte este trist, cumva, pentru că cel mai vândut model al unui producător cu pedigree sportiv este un SUV. Dar e o realitate pe care ar fi trebuit să o acceptăm de mult, oricum. Ferrari abia acum a făcut-o. Însă asta înseamnă și că Lamborghini are bani ca să dezvolte succesori și mai performanți pentru Huracan și Aventador, celelalte două modele din gamă.
Bravo, Lamborghini, la cât mai multe! Să faci frumos și în viitor.
De ziua copilului, Mercedes-AMG ne-a prezentat versiunea finală a lui AMG One, un hypercar cu motor de Formula 1 burdușit cu motoare electrice. Dacă pare complicat, atunci să știi că este. Ideea e că asta nu e genul de mașină pe care să o plimbi până la Mega și înapoi. De fapt, având în vedere că te costă 2,5 milioane de euro bucata – dacă te grăbești, s-ar putea să prinzi unul din cele 275 care se vor produce –, ar fi stupid să-l plimbi pe stradă aiurea.
Mașina asta este inspirată din Formula 1, adică e făcută pentru circuit. Are peste 1.000 de cai-putere și nu îi e frică să-i folosească, mai ales că are și cum să-i pună pe asfalt: e încălțată cu anvelope Michelin Pilot Sport Cup 2 R făcute la comandă fix pentru Mercedes-AMG One. Așa cum e sănătos în cazurile astea, anvelopele au fost dezvoltate în paralel cu mașina, astfel încât inginerii Michelin să poată croi seturile optime pentru specificațiile și necesitățile acestui model.
„Din multe puncte de vedere, Mercedes-AMG One este un vehicul extrem purtând multe tehnologii împrumutate din motorsportul de cel mai înalt nivel. Era, deci, limpede încă de la începutul dezvoltării că trebuie să aibă și anvelopele cele mai performante omologate pentru stradă. Tocmai de aceea am ales Michelin Pilot Sport Cup 2 R. Această anvelopă combină manevrabilitatea cu designul unic și cu un nivel de aderență similar cu slickurile, și în cazul acesta poartă și marcajul M01, care desemnează faptul că anvelopa a fost construită la comandă, după specificațiile AMG”, a declarat Dirk Heldmann, șeful departamentului de dezvoltare de anvelope de la Mercedes-AMG.
Deci dacă-ți făceai griji că n-o să poți conduce liniștit și în siguranță AMG One, stai liniștit, spiritul Bibendum și tehnologia Michelin sunt cu tine.
6. Picasso de Elveția
Există un motiv pentru care acest startup elvețian se numește Picasso. Nu-l știm, dar suntem conștienți că are o poveste. Dar oricât de impresionantă ar fi povestea, noi n-o să reținem decât că mașina asta are prea mulți cai-putere și prea puține kilograme pentru binele celui care o conduce. Pe scurt: cântărește cât o Mazda MX-5 și este de până la trei ori mai puternică decât una.
Ca să construiești o mașină de 980 de kilograme fără să se dezintegreze în bătaia vântului ca și cum ar fi prinsă cu capsatorul, va trebui să folosești multe materiale dure, dar ușoare. Cum e fibra de carbon. Iar cei de la Picasso au spus că în construcția lui 660 LMS s-au folosit aluminiu și fibră de carbon în cantități nemaivăzute.
Motorul, un V6 de doar 3 litri, dar cu 660 de cai-putere, a fost dezvoltat de băieții de la Autotecnica Motori, specializați în motoare de competiție. Cu toate că este inspirat de mașinile de anduranță din clasa LMP, și că arată și are tot ce-i trebuie să o duci la Le Mans cu proxima ocazie, Picasso 660 LMS este omologat pentru stradă; mai mult de atât, interiorul a fost gândit întru confort și ergonomie.
Deci dacă nu ți-a plăcut nimic din ce ai văzut până acum în newsletterul ăsta, cerele oamenilor de la Picasso unul din cele 21 de exemplare 660 LMS. S-ar putea să ai probleme cu vizibilitatea, însă în niciun caz de vizibilitate.
7. M-urile care n-au mai fost
Nu cu mult timp în urmă, BMW a prezentat M4 CSL, un acronim iubit de toți fanii mărcii și respectat de restul. Dintre M-uri, CSL-urile sunt cele mai pregătite pentru circuit, lucru demonstrat și de noul M4, care a devenit cel mai rapid BMW de producție de până acum.
Ce știm noi este că au existat trei CSL-uri până acum. 3.0 CSL din 1973, M3 CSL (E46) din 2003, și proaspătul M4 CSL. Ce nu știam, dar aflăm chiar de la BMW în clipul de mai jos, este că bavarezii au mai prezentat intenție până acum, însă nu s-a materializat. Pune-ți căștile, s-ar putea să vrei să dai tare volumul din când în când.
8. Pauză de DoR
Dacă nu ești prima dată pe-aici, știi că la finalul acestui newsletter împărtășim cu tine ce am mai citit în afară de mașini, pentru că ne-or plăcea nouă mașinile, dar putem să vedem și mai departe de ele. De fapt, și pe site o să găsești articole care nu tratează exclusiv automobilul. La un moment dat am scris despre un copac.
Dar să revenim un pic la puterea de a vedea mai departe: noul număr al DoR este dedicat fix acestor vremuri pe care le trăim, vremuri deloc ușor de înghițit. Și nu doar că le facem față, că nu fugim de ele, însă reușim să fim și prezenți și să nu lăsăm copleșiți de ele. Tematica acestui număr este poate cel mai bine descrisă în acest editorial, semnat de Cristian Lupșa, intitulat „Orbecăind spre bine”. Ceea ce vă dorim și dumneavoastră, alături de un călduros „Lectură plăcută!”.
Și dacă simți nevoia să-ți completezi lista de newslettere cu chestii mișto, atunci îți recomandăm ceva Concentrat.
8. Testare humanum est
În ultima săptămână au ieșit de la tipar două teste proaspete. Unul dintre ele este cu cel mai mic Lexus, UX, un crossover hibrid care „oferă o poartă de intrare către lumea premium a mărcii japoneze și se bucură de popularitatea segmentului”.
Celălalt este Volkswagen ID.5, adică fratele mai șic al lui ID.4, ar spune lumea. L-a luat Cornel la o tură, l-a întors pe toate părțile, a conchis că ID.5 „are un comportament foarte apropiat cu cel al uneia cu motor termic – desigur, trebuie să scoți din calcul zgomotul de pistoane și efectele fizice care țin de numărul de turații”.
9. Alte lucruri care ne-au învârtit roțile săptămâna asta
Fabia pe care n-o poți avea.
Who’s your Caddy?
BMW de cursă lungă.
Ioniq cel vechi.
Și Ioniq cel nou.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Români vs. Război
Celulele ți se culcă pe-o ureche.
Sunetul muzicii.
Cum era înainte să fim.
Viteza contează.
Cum râde gorila?
Discuție la grătar.
Vorbește, că nu ești animal.
S-a rezolvat ultima problemă a omenirii.
Culoarea ta preferată.
Stăm bine pe virusuri.
Gravitația bio e un moft.
Ne recitim săptămâna viitoare. Drumuri bune.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor