Volvo Experience Tour • Meșter în mașini #53
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
Meșter în Mașini #53
26 iunie 2022
1. Volvo Experience Tour
Nu știu ce-ai făcut tu în ultima săptămână, dar noi am condus 6 mașini Volvo spre cele mai frumoase locuri în care poți să mergi la munte în România ca să nu fii nevoit s-o faci tu.
Sau, mă rog, tocmai ca să-ți facem poftă de aventură și de ieșiri în natură și de rafting și de cățărat pe pereți de stâncă și de o grămadă de nebunii pe care le poți face în România. Și am vizitat niște locuri absolut minunate. Am fost la glamping în Penteleu, am făcut baie în piscina caldă la Colibița și ne-am reconectat cu natura și cu ruralul la Raven's Nest, în vârful Apusenilor. Apoi am venit acasă și am intrat într-un fel de depresie, pentru că după o săptămână de genul ăsta ți-e greu spre imposibil să reiei ritmul clasic de muncă.
Au rămas în urma noastră poveștile și fotografiile pe care le găsești AICI și AICI.
Dar partea bună e că nu am venit cu mâna goală din Volvo Experience Tour. În cazul în care te gândeai să-ți iei un Volvo și nu știai ce să alegi, avem review-uri ale celor șase mașini pe care le-am plimbat prin țară. Cu tot cu fotografii superbe în locurile pe care le-am vizitat.
Și da, normal că toate mașinile au avut anvelope Michelin. Am avut implicit nou-lansatul all-season CrossClimate 2 SUV pe singurul model electric din grup. Nu s-a plâns nimeni de zgomot și de consum.
Volvo XC40 Plug-in Hybrid: Nonconformistul.
Volvo XC40 electric: Energizant.
Volvo XC60 Plug-in Hybrid: Bestseller.
Volvo XC90 Plug-in Hybrid: Arhitectul.
Volvo S90: În loc de Grand Tourer.
Volvo V90 Cross Country: Alpinistul.
2. Dacia are toate siglele pe casă
Unele modele din gama Dacia reușeau și până acum să arate binișor față de rivalii lor (mult) mai scumpi. Însă după ce oamenii de la Dacia au pus noua siglă pe grilele tuturor modelelor, mașinile au devenit chiar dezirabile pe alocuri. În special Sandero Stepway, care ar merita ceva mai mult respect din partea celor pentru care Dacia e sub demnitatea lor. Ceilalți își cumpără deja, că de-aia e familia Sandero prin vârfurile clasamentelor de vânzări din Europa.
Mai multe despre acest pseudo-facelift s-a scris într-un articol dedicat și detaliat pe care-l găsești AICI.
3. Timp de calitate petrecut în familie. 3,6 secunde, mai exact.
BMW a rezolvat unul dintre cele mai mari mistere care bântuia industria auto. Dacă Mercedes are de ceva vreme versiune AMG a lui Clasa C break, iar Audi are versiune RS a lui A4 Avant, băieții din Munchen au evitat cât au putut să pună sigla M3 pe un break, deși nemții cumpără mașini de genul ăsta, iar tații care iubesc BMW au fost nevoiți să se mulțumească până acum fie cu un Seria 3 break care se oprea la poarta M-ului, fie cu Seria 2 Active Tourer.
De săptămâna asta, însă, BMW intră pe frecvență și lansează noul M3 Touring. Are motor de 3,0 litri cu șase cilindri în linie, scoate 510 cai-putere și un cuplu de 650 Nm. Tracțiune integrală M xDrive, ca să nu se sperie copilul ăla pe drum spre școală, deși la 0-100 km/h în 3,6 secunde va avea ce să le povestească colegilor la sandviș în curtea școlii.
- Cu ce te-a adus tactu' la școală azi, Hansi, de suna în halul ăla?
- Bă, nu știu exact ce e, da' azi e prima dată când nu m-a mai grăbit să plecăm de acasă. Mi-a zis că ajungem oricum la timp.
+ Dacă tata e pilot, își poate comanda de acum noul M4 GT4, ca să rupă Adâncata după ce-l lasă pe băiat la educație. E 187.000 de euro, cât costă o școală bună la Monaco.
+ În altă ordine de idei, noul BMW i7 (aka Seria 7 electrică) a fost prezentat în avanpremieră la București. Asta e tot pentru tați, dar mai ales pentru tata lor.
4. Vive la Franz
Ziceți repede ce culoare poartă doamna din imaginea de mai jos: verde sau galben?
Vă-ntreb pentru că am impresia că oamenii de la Peugeot vor să ne inducă dinadins în eroare. Mașina din fundal e ceea ce ei numesc noul 408. Bineînțeles că se-nvârte 407 în mormânt când vede ce-a ajuns urmașul lui pe linie paternă. Dar, pe de altă parte, oamenii nu mai caută sedanuri de segment mediu, deci un amestec de hatchback și SUV ar trebui să le ofere francezilor ceva mai multă acoperire într-o clasă care în afara crossoverelor nu mai prea există în zona non-premium.
Altfel, mașina reciclează motorizările clasice din gamele Citroen - Peugeot - DS - Opel (nu că asta e rău, ba din contra) și va avea și versiune electrică. Sper că va veni într-o versiune îmbunătățită, cu autonomie mai mare decât frații mai mici C4 și Mokka.
De arătat arată interesant, chit că nu știi exact ce e când o vezi prima dată. Verde sau galben? Ai timp să te hotărăști, îl vei vedea pe stradă abia la începutul anului 2023.
5. Momente și schițe
După ce oamenii de la Hyundai au construit Ioniq 5 și au cam dat peste cap calculele tuturor celor care jurau pe ce-au mai scump că nu-și vor cumpăra vreodată Hyundai (Hello, Meșter!), băieții au aruncat săptămâna asta o schiță a ceea ce urmează să devină o electrică de familie care va fi denumită Ioniq 6. Habar n-avem ce va fi când va fi, dar instinctul ne zice să mizăm all-in pe un sedan-coupe de dimensiuni apreciabile.
Partea bună e că nu va trebui să așteptăm mult după imagini, care vor veni spre finalul acestei luni. Cu comenzile suntem ceva mai rezervați: cererile pentru Ioniq 5 sunt deja peste ce poate Hyundai să producă, deci e bine să vă pre-comandați Ioniq 6 încă de la stadiul ăsta, de larvă, dacă vreți să aveți mașina repede. Partea bună e că la nivel tehnic o să fie bine. Sud-coreenii știu să facă electrice și le fac cum trebuie.
Că tot am ajuns la Hyundai, v-am povestit în primul episod al testului-foileton cu Ioniq 5 că mașina a venit din fabrică cu anvelopele Michelin Pilot Sport EV, care-s construite pentru a nu strica frumusețe de autonomie, deci au rezistență mică la rulare (plus că-s construite din materiale bio, de țară). Ei bine, oamenii de la Hyundai și oamenii de la Michelin au anunțat săptămâna asta că se pun cu burta pe carte ca să ducă această colaborare mai departe și vor dezvolta anvelope speciale pentru următoarea generație de electrice ale grupului.
Oamenii jură că vor căuta soluții noi de “optimizare a anvelopelor” și că noile anvelope vor fi mai prietenoase cu mediul: până la 50% din greutatea totală va fi reprezentată de materiale reciclate sau reciclabile (față de 20% în prezent).
Colaborarea dintre Michelin și Grupul Hyundai-Kia datează din 2017, când s-au făcut primii pași în direcția asta.
6. Greaca veche în limba engleză
Nu știu dacă ați observat, dar când se vorbește în general despre modelele Bentley sunt puțini care le cunosc numele. Faptul că „ăla e un Bentley” e destul ca să spui ce vrea să spună marca și fără să intri în detalii. Pentru cunoscători, însă. povestea lui Continental GT sau al lui Mulsanne sau, mai recent, a lui Bentayga reprezintă tot atâtea motive de stat la povești în jurul unor canapele din piele.
Tocmai pentru că poveștile astea par multe, Tudor Rus ne explică în materialul de mai jos care-i povestea cu rădăcini grecești a apariției lui Bentley Continental GT. Te-ai mira să afli că și România are partea sa de glorie în materialul ăsta editorial. Dar are.
Bentley à la grec. Povestea unicatului Embiricos.
7. Mercedes nu mergedes la stație
Între timp, germanii de la Mercedes ne dau speranțe că mașinile electrice vor trece în curând de 1000 de kilometri autonomie. Bucurie majoră pe șoferii-eroi care se laudă că traversează Europa și-o jumătate de Sistem Solar fără să oprească, de parcă ăsta-i motiv de laudă în vreuna dintre lumile pe care le trăim împreună.
În fine.
Cert e că un prototip Mercedes EQXX a plecat de la Stuttgart și-a ajuns la Silverstone fără să încarce pe drum. În total au fost 1202 kilometri parcurși cu un plin de baterie. Viteza medie a fost de de 83 km/h, iar consumul a fost de 8,3 kWh/100 km. Viteza maximă atinsă pe autostradă: 140 km/h. Bănuiesc că oamenii au ascultat și niște muzică pe parcurs (neapărat Rammstein - Deutschland pe repeat) și nici n-au ajuns transpirați ca după maraton.
Mercedes EQXX are:
• Motor electric de 203 CP dezvoltat în colaborare cu inginerii Mercedes de la echipa de Formula 1.
• Consum de energie de 10 kWh/100 km pentru “cel mai eficient Mercedes din istorie”. Constructorul spune că Vision EQXX este echivalent cu o mașină care consumă un litru de combustibil la 100 km.
• Baterie de 100 de kWh: cu 30% mai ușoară decât în cazul limuzinei electrice EQS.
• Coeficient aerodinamic: 0.17. Recordul la acest capitol (pentru un model de serie) îi aparține lui EQS cu 0.20.
• Panouri solare montate pe plafon ce asigură o autonomie suplimentară de 25 km.
• Greutate de 1.750 kg (bateria cântărește 495 kg) și ampatament de 2.8 metri.
8. Scoateți o foaie de hârtie.
Vă dăm test.
Știrbu a testat Mazda CX-60, care devine cel mai mare SUV european al mărcii japoneze. Omul nostru zice că mașina asta apropie Mazda și mai mult de zona premium, fixând-o în no man's land-ul în care stă de ceva vreme Volkswagen.
„CX-60 se recomandă liniștit ca cel mai mare, mai puternic și mai sofisticat model oferit de Mazda europenilor. Sofisticat nu doar prin materiale, ci și prin tehnologia folosită: este primul hibrid plug-in al producătorului japonez”
Aici e testul complet. Mașina e asta:
9. S-au mai agățat între spițe:
În luna mai, în Europa au fost înmatriculate 948.149 de mașini noi, în scădere cu 12,5% față de perioada similară a anului trecut. Clasamentul pe mărci:
1. Volkswagen: 102.402 (-19,9%)
2. Toyota: 65.135 (+2,9%)
3. Peugeot: 55.860 (-14,4%)
4. BMW: 53.892 (-14,0%)
5. Mercedes-Benz: 52.351 (-7,1%)
6. Audi: 50.704 (-18,5%)
7. Kia: 48.665 (+9,8%)
8. Renault: 47.974 (-20,5%)
9. Hyundai: 47.891 (+9,7%)
10. Ford: 46.169 (-4,8%)
11. Škoda: 42.337 (-32,4%)
12. Fiat: 40.645 (-19,1%)
13. Opel: 40.574 (-6,7%)
14. Seat: 37.023 (-19,2%)
15. Dacia: 32.939 (+11,5%)
Stații de încărcare: o analiză făcută de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) arată că numărul total de puncte de încărcare publice pentru mașinile electrice a crescut cu 180% în ultimii 5 ani la nivelul UE. La final de 2021, erau disponibile 307.000 de chargere în Uniunea Europeană. Situația infrastructurii publice de încărcare din România s-a îmbunătățit considerabil în ultimul an. Potrivit datelor ACEA, România avea 1.230 de puncte de încărcare pentru electrice la sfârșitul lui 2021 (vs. 493 la final de 2020).
Dintre cele 47.111 mașini noi înmatriculate în România în primele cinci luni ale anului, 3.620 de unități sunt trecute în dreptul vehiculelor electrice. Topul mărcilor în România după numărul de electrice înmatriculate în intervalul ianuarie-mai:
1. Dacia: 1.884
2. Tesla: 308
3. Volkswagen: 269
4. Hyundai: 264
5. Renault: 128
6. Mercedes-Benz: 127
7. BMW: 100
8. Škoda: 87
9. Peugeot: 70
10. Ford: 51
Un irlandez a fost foarte aproape să bată recordul absolut de viteză în Spania cu un Porsche 911. N-a reușit.
Alt Porsche 911, altă poveste. În Canada, de data asta.
Se vinde BMW-ul Seria 7 în care a fost ucis Tupac Shakur. 1,75 de milioane de dolari costă mașina deocamdată.
Manuala nu moare. Cel puțin nu la BMW.
Out of Focus.
Cum a schimbat Tesla Model S niște lucruri în lumea asta.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
America a inventat mașina timpului. Merge doar în marșarier.
Mănâncă, roagă-te, urăște.
Dinozaurii ne trimit mesaje.
Ne trăiesc copiii.
Elvis. Ești ceea ce consumi.
Sufăr, deci exist.
Fani OXO, uniți-vă.
Orașul fără morți.
Să cauți întunericul.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor