Hyundai Ioniq 6 • Meșter în mașini #54
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
Meșter în Mașini #54
3 iulie 2022
1. Ioniq umpiq dramatiq
În vremurile în care decizia de a scoate un model nou pe piață este redusă la întrebarea „Putem să-l vindem ca SUV?”, Hyundai face o nefăcută și lansează altceva decât un SUV. Mai precis, un sedan cu patru portiere, Ioniq 6, care completează gama de electrice de nouă generație care a debutat cu Ioniq 5, mașina despre care un proprietar din România zice că ar consuma chiar mai puțin decât declară. În plan există și un SUV, evident. Se va numi Ioniq 7 și sperăm că până la versiunea de producție va scăpa de hayonul à la cuptor cu microunde.
Dar vezi, așa suntem noi, oamenii: imediat găsim ceva care nu ne place și blotocărim pe subiect până rablagim tastele. De exemplu, la Ioniq 6 și-a dat seama Internetul că prea seamănă cu Porsche. Unii au spus că per total seamănă cu Taycan, alții au zis că ducktailul (eleronul ăla mic) e luat fix de pe un Carrera 2.7. E ca și cum ți-ai schimba garderoba și cineva vine și-ți spune că prea te îmbraci ca Jason Momoa, sau ca Beyonce. Păi cum să nu fie primit acest compliment livrat sub formă de critică?
Hyundai s-a rezumat la a pune niște poze cu Ioniq 6 pe Internet fără să dea mai multe detalii. Știm însă că e pe platformă comună cu Ioniq 5, ceea ce înseamnă că are arhitectură la 800 V, adică timpi de încărcare foarte scurți (se încarcă la 350 kW dacă te ține sursa) și consum optimizat, printre altele. Dacă ne uităm la Ioniq 5, putem să presupunem sănătos că Ioniq 6 va avea baterii de 58 kWh sau de 77,4 kWh și că te va purta electric vreo 500 de kilometri fără probleme.
Designerii de la Hyundai nu s-au mulțumit doar să facă o siluetă atrăgătoare dintr-o linie continuă – o chestie deloc ușoară, dacă te uiți la Volkswagen New Beetle, fie-i țărâna ușoară – ci și una care să alunece ușor: Ioniq 6 are un coeficient aerodinamic de 0,21. Cea mai aerodinamică mașină de serie este Mercedes-Benz EQS, cu un Cd de 0,2.
Nu știm cât de pregătiți sunt cumpărătorii de electrice să dea peste 50.000 € pe un Hyundai așa dramatic, însă știm că cei care nu știau ce să aleagă între Tesla Model 3 și BMW i4 acum au încă o ofertă de luat în calcul, întru veșnica lor indecizie.
2. Au dat turcii
Mă rog, vorba vine; încă nu au dat nimic turcii, deocamdată au luat. De fabrica Ford de la Craiova vorbim. De la 1 iulie, aceasta a devenit oficial parte a turcilor de la Ford Otosan, adică meșterii în utilitare de peste Dardanele. Asta se știa deja oricum, am și scris un articol cuprinzător despre ce planuri au turcii cu fabrica de la Craiova, și nu sună rău deloc.
Dar faza-i că n-au venit oamenii doar să ia actele și să admire frumoasa achiziție din țara prazului: Ford Otosan a anunțat că va investi la Craiova 490 de milioane de euro în următorii trei ani, una dintre schimbările importante fiind mărirea capacității de producție de la 250.000 la 272.000 de vehicule pe an.
Noi le urăm să fie într-un ceas bun și ne bucurăm că lumea încă vede potențial de creștere în România mai mult decât poate Guvernul Român să paradească.
Pentru început, la Craiova se vor produce noile Tourneo Courier și Transit Courier, și ulterior și o versiune electrică a lui Puma. Ce nu vom vedea în viețile vieților noastre ieșind pe porțile acestei fabrici este dubița electrică dusă de Ford la Goodwood Festival of Speed. Dar poate că e mai bine așa, că la 2.000 de cai-putere nu suntem convinși că are cine știe ce autonomie. Și nici pe partea de cargo nu pare să stea excelent.
Dacă te întrebi de ce a făcut Ford o utilitară ridicol de performantă și amuzant de inutilă, răspunsul este: în numele tradiției. Acest Supervan este al patrulea dintr-o serie care a debutat cu un Transit cu motor de Ford GT40. Da, exact: cu motor de mașină de Le Mans. Al doilea a avut și el motor de mașină de curse, de data aceasta al uneia de Grupă C. Iar al treilea a avut motor Cosworth furat de la o mașină de Formula 1.
Ford încă știe să se distreze. Și să facă în ciudă curierilor din întreaga lume.
3. Pancigore
În cel mai recent episod din podcastul Autocritica, vorbind despre noul Citroën C4 X, am hotărât să denumim tipul acesta de caroserie pancigore. Ce zici? Că nu are niciun sens numele ăsta? Recomandăm să te uiți la pozele cu mașina mai întâi. Uită-te la ele până când o să vezi că nu are cum să fie altceva decât un pancigore reușit.
Chestia este că, dintre toate națiunile producătoare de mașini, francezii nu sunt la prima abatere în privința designului. Și asta cumva e bine, pentru că iată, cei care au vrut să-și cumpere un SUV dar care să nu fie chiar SUV, dar să fie mai degrabă sedan, acum au cui să dea bani: lui Citroën, pentru C4 X.
Spre deosebire de Peugeot 408, care are hayon, Citroën C4 X își prezintă spațiul de încărcare ca un portbagaj convențional. Unul deloc mic: are 510 litri. De fapt, pentru modelul ăsta cei de la Citroën au tras cât au putut de platforma lor compactă, astfel că C4 X are 4,6 metri lungime.
Sub capotă, C4 X este oferit cu motoare pe benzină, diesel și electric. Ce nu-ți oferă Citroën la cumpărarea lui C4 X este o serie de ședințe la terapeut, pentru că o să fii hărțuit de toți prietenii că ți-ai luat mașina care ți-a plăcut, una pe care nu pot ei să o înțeleagă. Tu să le spui că degeaba se laudă ei că știu la mașini dacă nu știu că această caroserie există, și are și un nume: pancigore.
+ O noutate în familia franțuzească este DS 7, care a primit facelift, adică faruri noi, elemente redesenate, LED-uri proaspete, motorizări cu până la 360 de cai-putere și un hibrid plug-in cu autonomie urbană de până la 81 de kilometri. Și display mare, de 12 inchi.
4. Passat, de la TDI la ID
Era o vreme când un Passat TDI era alegerea firească pentru oricine își dorea o mașină serioasă de familie, cu aer de executivă și cu motor puternic și economicos. Apoi a fost o vreme când motorul ăla s-a dovedit a având bube plantate-n el, ca să pară sănătos. Apoi Volkswagen a zis că nu se mai poate așa – mă rog, alții au zis că nu se mai poate așa – și că viitorul trebuie să fie curat, frumos, elegant.
În cazul lui Passat, viitorul arată cam așa cum îl vedem aici. Deocamdată este în stadiu de concept, cu toate că până la versiunea de producție nu o să sufere cine știe ce modificări. Una dintre ele o să fie numele, în sensul că nu se va numi ID. Aero, ci ID.6, ca să se alăture în mod cât mai natural familiei electrice de la Volkswagen, acum constituită din ID.3, ID.4, ID.5 și ID.Buzz.
Deocamdată știm despre el că va avea baterie de 77 kWh și coeficient aerodinamic 0,23 (din ce ai citit mai sus, la Ioniq 6, acum știi că nici ID. Aero nu stă rău la capitolul ăsta), iar astea îl ajută să parcurgă până la 620 de kilometri cu un plin de baterie.
ID.6 pare să aibă tot ce-i trebuie pentru a fi echivalentul electric al lui Passat, cu toate că numele îl strică. Altcumva suna „Tot Passatu’ e mașină!”
5. Urzeala electronilor
Dacă tot am vorbit atâta despre electrice, să ne uităm repejor și la cifrele de vânzări pe luna mai la nivel european, ca să știm ce mai cumpără lumea. Topul se prezintă cam așa:
1. Fiat 500e: 6.323 (+71%)
2. Peugeot e-208: 4.570 (+55%)
3. Volkswagen ID.4: 4.096 (-12%)
4. Dacia Spring: 3.849
5. Škoda Enyaq iV: 3.687 (-30%)
6. Opel Corsa-e: 3.501 (+51%)
7. Volkswagen ID.3: 3.423 (-44%)
8. Renault Zoe: 3.358 (-42%)
9. Hyundai Kona EV: 3.163 (-2%)
10. Mini Cooper SE: 3.034 (+53%)
Știm: la vederea unor cifre așa frumoase, uneori ai impulsul să apeși butoane de angajament. În întâmpinarea ta am adus butonul de Subscribe mai sus. Apăsarea lui îți garantează că nu vei pierde nicio întâlnire cu newsletterul Meșter în Mașini, care-ți aduce toate cifrele și informațiile care contează.
6. Carnetele la control!
Piața din România s-a îmbogățit recent cu încă două oferte, prezentate aici în ordinea numelor de pe tricou.
• BMW X1: mezinul din familia SUV-urilor de la BMW a primit o nouă generație, care aduce totodată și prima versiune electrică a modelului, botezată iX1. Nu are rost să-ți spunem de pe-acum cu ce se laudă, că încă nu e disponibilă la vânzare. Dar, dacă vrei un SUV BMW compact cu motorizare termică, X1 îți oferă motorizări pe benzină și diesel, cu puteri cuprinse între 136 și 218 CP. Prețurile pornesc de la 41.200 €.
• Honda Civic: despre Civic tot ce trebuie să știi este că împlinește anul acesta 50 de ani, și că a ajuns la a 11-a generație. (Glumim. Tot ce trebuie să știi găsești în articolul acesta dedicat modelului.) Civic a debutat și pe piața de la noi, cu prețuri de la circa 33.000 €. Dacă se încordează un pic, ajunge și pe la 38.000 €.
7. Bătături în tastaturi
Poate te-ai gândit că am fost plecați recent la Volvo Experience Tour și n-am avut timp de altceva, dar să știi că nu e adevărat: atunci când n-am fost plecați în drumeție, am fost plecați în altfel de deplasări. Noroc că nu se cere prezența la birou, că eram mâncați.
Popescu, de exemplu, a fost la Cluj-Napoca, la Sports Festival. Adică la cel mai mare festival dedicat sportului, cel puțin când vorbim de țara noastră. Omul nostru s-a dus acolo ca să înțeleagă mai bine cum anume reușesc clujenii să-și vadă și de sport și de viață sănătoasă într-unul dintre cele mai aglomerate orașe din România. Iată concluziile.
Este puțin probabil să nu fi auzit de Alex Zanardi, însă în eventualitatea în care povestea lui nu ți-a ajuns la urechi, pregătește-te pentru poate cel mai plin de inspirație material pe care-l citești astăzi. Și, totodată, unul dintre cele mai triste. Dincolo de putere.
Știrbu a zburat la Bratislava, într-unul dintre cele mai romantice muzee de artă contemporană din lume: Danubiana. Din fericire pentru toți cei implicați, nu a trebuit să-și dea cu părerea despre tablouri, sau despre artă în general. Însă experiența de-acolo l-a bulversat, pentru că acolo, în muzeu, s-a consumat primul contact cu BMW i7.
Anul acesta se împlinesc 60 de ani de la debutul lui Alfa Romeo Giulia, un model care n-a fost niciodată bestseller în segmentul său, însă care a schimbat percepția asupra sedanurilor sport. A scris Cornel aici.
8. Două clipuri pe care să nu le ratezi
Primul dintre ele este, inevitabil, cel mai recent episod al podcastului Autocritica, unde vorbim unul peste altul ca să nu trebuiască să o faci tu. Din fericire, reușim să tragem câteva concluzii decente. Probabil.
Al doilea este cu cea mai rapidă mașină de la Goodwood Festival of Speed – o întâlnire anuală care implică, printre altele, parcurgerea unui scurt și istoric traseu de hill climb. Buburuza asta atomică l-a parcurs în 39 de secunde. Secretul ei? Are aspiratoare pe dedesubt. O să-ți povestim la un moment dat care-i faza cu ingineria asta, că nu e prima dată când se întâmplă. Important de reținut: clipul o să pară dat cu viteză înainte. Doar pare. Aia e viteza reală a mașinii.
9. S-au mai agățat între spițe:
Un Porsche de care ne este frică.
Bentley vechi, dar nou. Dar vândut.
Red Bull își dă aripi.
Ceva ce vedem doar în poze.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Alo, pronto, sunt robotu'!
Lectură în sânge.
Până la urmă, ce mai avem de pierdut?
Poveste despre noi.
Puțe.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor