Renault 5 Diamant • Meșter în mașini #55
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
Meșter în Mașini #55
10 iulie 2022
1. Vrăjitorul din Roz
Dacă ai făcut ochi după anul 1990, e posibil să nu fi auzit mare lucru despre Renault 5. În cazul ăsta, ar trebui să știi că pentru Renault mașina asta a fost ce-i astăzi Fiat 500 pentru italieni. S-a vândut în vreo cinci milioane de exemplare în cei peste 20 de ani de fabricație, iar mulți dintre cei care au trăit acele vremuri își amintesc cu drag de mașina asta. Mai ales de versiunile sport Gordini.
Indiferent de când ai făcut ochi, faptul că Renault a construit o versiune electrică retro-modernă a modelului ar trebui să te pună-n gardă. Singura problemă e că-i unicat și că cel care-o va cumpăra (la licitație, în luna septembrie) va scoate din buzunare bani serioși ca să pună mâna pe mașina asta. Se numește Renault 5 Diamant, e dezvoltată de Renault în colaborare cu designerul francez Pierre Gonalons și - printre altele - are un volan din marmură de forma unui covrig și o vopsea exterioară roz mat.
Pentru noi, toți ceilalți, timpul le va rezolva pe toate: Renault pregătește o versiune modernă și electrică a lui Renault 5. Nu va fi atât de fancy și nu vei putea să-i pui volan din marmură care să arate ca cel din fotografii, dar se anunță superb.
Mai ales dacă ai făcut școala de șoferi pe un Renault 5. Am pățit.
2. Această mașină nu există
Îmi cer scuze anticipat dacă ediția asta a newsletter-ului devine frustrantă, dar nici mașina pe care o vei vedea în imaginile următoare nu va putea fi cumpărată. Chiar dacă-i un Volkswagen. Doar că nu-i orice fel de Volkswagen, ci un Phaeton. Adică o metodă mai puțin ortodoxă a celor de la Volkswagen de a verifica în ce măsură clienții mărcii au, totuși, bani la saltea. Alții ar spune că a fost, la vremea ei, o metodă minunată ca oamenii cu bani să-și ia o mașină care nu urla a bogăție, deși-ți oferea tot confortul de care aveai nevoie. Totul era să nu ai alergie la siglă (mai ales că pe vremea aia se descoperise încă ideea de Dieselgate).
Partea proastă e că mașina asta nu a putut fi cumpărată niciodată. E un Phaeton D2, adică o generație a doua a modelului. Care n-a existat. Dar care ar fi putut foarte bine să existe și să se cumpere-n draci, mai ales că ce vedem în imagini se întâmpla în 2016.
Phaeton tocmai a făcut 20 de ani de la lansare, ăsta e motivul pentru care Volkswagen a scos de la naftalină imaginile astea cu Phaeton-care-ar-fi-putut-fi.
3. Amarok'n'Roll
Vești bune! În sfârșit avem pe raft și o mașină pe care o vei putea cumpăra (chiar dacă n-aș putea să-ți exact când).
Noul Volkswagen Amarok. Pick-up. Vreo patru motorizări diesel (între 150 și 241 de cai-putere), o versiune pe benzină (2.3 litri de 302 cai) și o variantă electrică. Glumesc, n-are electric. Ia-ți ID.Buzz cargo dacă vrei electrică cu care să cari lăzi cu pâine la brutărie.
Dacă o să mă-ntrebi „Meșter, da' între asta și Ford Ranger tu ce-a alege?”, o să-ți răspund că o s-o aleg pe aia mai ieftină și cu dotări mai bune, pentru că pe dedesubt (și la interior) sunt identice: fix aceeași mașină. Din păcate, Volkswagen nu face și-o versiune proprie a lui F-150, ca să aibă și-un pick-up electric. Dar nici n-au intrat zilele și colaborările Volkswagen - Ford în sac.
4. Floare la Ureqe
Hai, că până la sfârșit de newsletter găsim noi și-o mașină pe care putem s-o cumpărăm pe bune. Nu neapărat acum, dar m-am uitat recent peste ce abonați avem la acest newsletter și am observat că unii și-ar permite și aroganțe de-astea. Deci:
Oamenii de la Mercedes au anunțat că versiunea sportivă a noului sedan electric EQE (echivalentul Clasei E electrice, cum ar veni) poate fi comandată în România. E 110.110 euro, dar eu zic că ți-o dau oamenii și dacă n-ai ăia 110 euro, să fie suma rotundă.
Mașina se numește oficial Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ și, dacă nu ești zgârcit (ți-ai găsit și tu când să fii zgârcit, nene) și comanzi și pachetul opțional AMG Dynamic Plus, va avea 687 de cai și 1000 de Nm.
Dacă EQE ar fi făcut de Tesla (dar n-are cum, că pe asta nu scârțâie bordul și are suspensii pe spate, nu șine de cale ferată), Elon Musk ar anunța triumfal că face 0-100 de km/h în 3,3 secunde și că are o autonomie de 526 de kilometri. Mercedes îți zice că e ori, una, ori alta, ca să nu-ți genereze așteptări false.
5. Tonale Carnavalului
Între timp, la Alfa Romeo continuă incredibil de lenta cursă de evitare a dispariției mărcii. Italienii lansează mașini într-un ritm care ne spune mai degrabă că or fi găsit băieții ceva zăcăminte de petrol sub fabrica de la Milano și că li se rupe de ce și câte mașini vând decât că au o gamă formată din două modele. Frumoase, rapide, sexy, dar două. Mă rog, patru dacă le pun și pe alea două de la Formula 1.
Tonale este noul pariu al piemontului cu piața auto. E un SUV compact care nu rupe încă pe cifre (diesel de 130 de cai sau benzină de 130/160 CP), dar care așteaptă o viitoare versiune plug-in hybrid pentru a ajunge la 275 de cai putere și la clienții care au așteptat atât de mult un SUV Alfa accesibil, încât au decis să lase familia cum e și să rămână-n Fiat 500 până se va-ntâmpla minunea.
Altfel, arată minunat mașina, în special din spate. La interior e la fel de frumoasă, afișează mândră steagul Italiei peste tot, cum se face, deci practic nimic nu-ți spune că Italia nu s-a calificat la Campionatul Mondial din Qatar.
Preț: de la 35.000 de euro pentru versiunile de 130 de cai și de la 42.000 de euro pentru cea de 160 de cai. PHEV va trece probabil de 50.000 când va veni.
Dacă ești la prima descălecare pe acest newsletter, îți las mai jos un buton de abonare. Știu că-ți place atât de mult să citești AȘA despre mașini, încât te-ai gândit instantaneu:
„Bă, ce mișto e aici, chiar aș vrea să primesc textele astea pe mail, o dată pe săptămână, duminică la ora 9 și să am toată ziua la dispoziție să îl deschid fără să mă frece la cap șeful”.
Nu știm să citim gânduri, dar un buton de înscriere la Newsletter știm să punem fix unde trebuie.
6. BMW i4 stele
Euro NCAP, inginerii ăia scorțoși care nu vor în ruptului capului să le dea mașinilor note diferite la capitolul siguranță când vine vorba de rezistența structurală și de eficiența sistemelor active, preferând să le unească întru haotizarea creierelor tuturor celor care n-au timp să citească compendiile și manualele de utilizare de pe site, au mai dat de pereți cu niște mașini. A ieșit așa:
• Alfa Romeo Tonale - ★★★★★
• BMW i4 - ★★★★☆
• Cupra Born - ★★★★★
• Kia Sportage - ★★★★★
• Mercedes-Benz Clasa T - ★★★★★
• Mercedes-Benz Citan Tourer - ★★★★★
• Toyota Aygo X - ★★★★☆
Bineînțeles, sprâncenele s-au ridicat în special pe cele patru stele ale electricei BMW i4. Euro NCAP explică: "a ratat unele puncte critice în cazul evitării unor accidente". Rezultatul de 4 stele este datorat punctajului mai slab obținut în cadrul categoriei care testează sistemele de siguranță.
Dacă nici tu n-ai înțeles nimic din această explicație extraordinară, ia și citește încă o dată explicația stelelor și a mecanismului pe care-l utilizează Euro NCAP când testează mașinile.
+ Dacă tot am ajuns la capitolul BMW i4, Dragoș a testat mașina în versiunea ei de top și zice că-i fix ce-ar fi M3 dacă M3 ar fi electric.
+ Apropo, BMW o duce bine când vine vorba de electrice, mulțumim de întrebare.
7. Broncozaurul
Ford Bronco, Wrangler-ul celor de la Ford (nu le spuneți lor direct FIX AȘA, că se supără, deci rămâne-ntre noi), va putea fi cumpărat și-n Europa, a anunțat Ford săptămâna asta. Nu-n toate țările din Europa și nu știm încă exact în care dintre țările din Europa, dar astea sunt detalii de când au avut ăia milă de noi și ne-au băgat în Uniunea Europeană. Oricum e mult mai ușor să mergi până la Madrid să-ți iei o mașină decât să plătești cu 5000 de euro niște băieți care s-o aducă pe vapor din State, apoi să stai s-o omologhezi și până se-ntâmplă astea să te prinzi că deja au lansat ăștia facelift-ul.
În State, Bronco are doar motoare pe benzină. Probabil că la noi va veni 2.3 EcoBoost de 300 de cai. S-a mai văzut.
Plus versiunea electrică, pe care vedem o baterie de... serios, ce glume mai sunt și astea, Meștere?
8. Care-i antonimul lui „clickbait”?
Am cam terminat lista de mașini vitale pe care nu ai voie să le ratezi dacă vrei să fii regele discuțiilor de la spălătorie. De acum, aprofundăm și te punem în temă cu niște lucruri care te vor transforma în idolul tuturor amicilor în concediul de la mare. Și, dacă te ține memoria, și la masa de Crăciun, că azi-mâine ne-apucăm de haine groase. De exemplu, le vei putea povesti oamenilor despre:
Povestea Concursurilor de Frumusețe Auto. De la Villa d'Este la Pebble Beach la Sinaia. S-a documentat temeinic Cornel Șocariciu pe tema asta și a aterizat pe Autocritica cu un material lung și frumos.
Porsche Heritage. Poate că te-ai întrebat de ce există clienți Porsche care dau bani (mulți bani) pe versiuni cu niscaiva elemente retro ale modelelor actuale. Explicația vine în articolul ăsta.
Polestar. Povestea. Ai văzut cu siguranță poze cu gama de modele Polestar, chiar dacă la noi nu se vinde (încă) oficial această marcă. Ca să te punem în temă cu povestea ei, avem niște istorie și multe mașini frumoase pentru tine.
9. Ni s-au mai agățat între spițe:
Designer-ul-șef DS vrea să elimine ecranele din mașini.
Poate te nimerești prin Stuttgart până-n februarie 2023.
Nu se mai fac mașini ca pe vremuri.
Diesel is not dead (cel puțin pentru unii).
Lamborghini Espada. Povestea.
Sandero a fost a doua mașină din Spania la vânzări în luna iunie. Și e pe locul al treilea în perioada ianuarie - iunie 2022 în Franța.
Bătaie la virgulă între Toyota, Hyundai și Ford în România.
Un Ferrari de 30 de milioane de dolari s-a cam lovit puțin la Le Mans Classic.
Toyota coace ceva.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
„Noi am fost cei slabi”.
Povești din tabără.
Chiar așa, de ce alerg?
Care-i faza cu efectul de seră?
Omul. Păianjen.
Jocurile de după Jocurile Olimpice de la Londra.
Ți se face părul măciucă.
De ce scriem? (Pentru c-avem abonați mișto, ca să fiu sincer)
Welcome to Dardistan.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.