Conceptul Hyundai N Vision 74 • Meșter în mașini #56
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Andrei Știrbu.
Meșter în Mașini #56
17 iulie 2022
1. Combinații de N
Ai văzut probabil imaginile cu Hyundai N Vision 74, pentru că doar dacă nu ai avut Internet în ultimele zile ai fi putut rata așa prezență. O să ne mai uităm o dată la ele, mai jos, că sunt ca melodia aia nouă și mișto de care nu te saturi și pe care o asculți pe repeat până ți se face rău fizic.
Nu e forțat dacă zicem că trecute sunt vremurile în care un nou Hyundai intra în galeria de fotografii a Internetului ca sursă de meme despre electrocasnice. Hyundai e pe val acum la capitolul design, iar exercițiul Ioniq 5 materializat într-o mașină de serie ne face să credem, să sperăm că și ceea ce vedem aici va deveni într-o zi realitate. Cel puțin ca design.
Sub capotă, N Vision 74 are un foarte reușit, aproape too-good-to-be-real mix tehnologic constituit din baterii mari, motoare electrice și pile de hidrogen. Hyundai zice că N Vision 74 este un hibrid între mașinile cu pilă de hidrogen și cele electrice, în sensul că îl poți încărca precum o mașină electrică (are arhitectură la 800 V, deci se încarcă repede) dar îl poți și alimenta cu hidrogen comprimat.
N Vision 74 e gândit să te poarte până la 600 de kilometri cu un singur plin (de baterii și de rezervor de hidrogen), asta dacă nu abuzezi de cele două motoare electrice care însumează 680 de cai. Da, ai citit bine: un Hyundai cu punte spate motrică, cu 680 de cai. Drift, careva?
La cum arată, noi l-am primi și ca PHEV cu 265 de cai, așa cum găsești pe Santa Fe, dar înțelegem că Hyundai e all in în ceea ce privește viitorul, și vrea să facă lucrurile cât mai curat și sănătos. Noi îi felicităm și, dacă nu cerem prea mult, îi rugăm să se grăbească.
Și dacă te uiți la el și te întrebi cum de au fost coreenii atât de nerușinați încât să copieze liniile lui DeLorean și să le prezinte ca fiind o trimitere către trecutul mărcii Hyundai, Iată explicația: în ’74, Giugiaro a desenat un concept car pentru Hyundai, Pony Coupe.
Era versiunea mai sexy a lui Hyundai Pony, sursa de inspirație pentru Ioniq 5. Totul fain-frumos până în punctul în care coreenii și-au dat seama că n-au ei bani să bage într-o mașină care probabil că nu va vinde cine-știe-ce. Și pentru că Hyundai a renunțat la idee, Giugiaro a mai rafinat schițele lui Pony Coupe și le-a vândut către DeLorean, din ele născându-se legendarul DMC-12.
Pe lângă N Vision 74, Hyundai ne-a mai arătat și RN22e, un concept electric bazat pe Ioniq 6, care se vrea pe viitor o versiune electrică de performanță a acestuia. Dacă se va numi Ioniq 6 N, să ții minte că noi am zis primii asta. Probabil. RN22e s-a prezentat în fața Internetului cu 584 de cai, 740 de Newtoni-metru și baterie de 77,4 kWh. Îi urăm să și-i țină pe toți până la versiunea de producție.
Și în cazul în care te întrebai câți kilometri își poate purta Ioniq 6 caroseria aia dramatică între încărcări, am primit între timp și răspunsul: până la 610 kilometri.
2. Z de la Honda
Honda a considerat că ar mai fi loc de un SUV în gama sa – unde găsești deja HR-V și CR-V și, de ce nu, Jazz Crosstar – așa că ne pregătește pentru o alternativă rubensiană pentru Civic. Se numește ZR-V. Dacă îl iei de hayon și-l arunci în gama Honda, o să pice între HR-V și CR-V.
ZR-V stă, deci, pe platforma lui Civic și va fi oferit cu aceeași gamă de motorizări motorizare: un hibrid self-charge care are la bază un motor de 2 litri. O să-l poți cumpăra de la anul. Deocamdată folosește-te de imaginile astea ca să te obișnuiești cu el.
Și dacă vrei să știi mai multe despre cum merge sistemul e:HEV pe Civic, sau cum merge Civic cu totul, sau ce aduce nou Civicul de-a 11-a generație, avem test cu el pe site.
3. Marfă!
În cazul în care carnetul de cecuri are prea multe foi și vrei să-l toaletezi nițel, iată pe ce noutăți poți să mai dai banii. Le-am pus în ordinea crescătoare a prețurilor, ca să părem profesioniști.
Kia Niro, care la a doua generație a trecut la designul specific Kia, adică linii văzute prin bucăți de oglindă spartă, a ajuns în România. Îl găsești în trei versiuni de motorizare: hibrid (de la 32.000 €), hibrid plug-in (de la 38.000 €) și electric (de la 51.000 €, înainte de subvențiile Rabla Plus).
BMW Seria 3 facelift își păstrează foarte ofertantă gama de motorizări: ai de ales între patru motorizări pe benzină, cinci dieseluri și două hibride plug-in. Versiunea entry-level 318i, cu motor de 2 litri și 156 CP, te costă 40.800 €. Sau mai poți pune un 600 € ca să-ți iei entry-levelul diesel, de 2 litri, cu 122 CP. Hm. Ce alegi?
Dacă vrei un GLC Coupe mai
seriosspațios, Mercedes-Benz tocmai a pus în galantare noul GLC. La debut e disponibil în trei versiuni de motorizare (un diesel și două pe benzină), dar în curând îl vei găsi și ca hibrid cu încărcare la priză, atât pe benzină cât și diesel. Prețurile pentru GLC pornesc de la 56.600 €.
Maserati Grecale, SUV-ul mezin cu trident în frunte confundat de răutăcioși cu Ford Puma (chiar dacă el se bate cu rivali de teapa lui Porsche Macan sau BMW X4), s-a afișat în public, cu prețuri care pornesc de la 74.500 € pentru versiunea de motorizare entry-level, cu 300 CP.
Range Rover Sport se va pune, începând cu luna octombrie, la dispoziția românilor care vor ceva mare, impunător și britanic. Și luxos. Și puternic. În fine, ai înțeles tu: se pune la dispoziția celor care vor de toate și care nu se tem de numere cu șase cifre. Prețurile pentru Range Rover Sport încep de la 94.000 €, pentru un diesel cu 250 CP. Cei mai rafinați se vor uita cu interes la versiunile PHEV. Noi îi înțelegem.
4. Planeta Red Bull din universul nostru
Ne place să scriem despre mașini, evident, însă nu ne oprim doar la roți și volane, ci explorăm universul automobilistic și uneori, când e cazul, doar Universul pur și simplu. Cele mai recente două materiale apărute pe site-ul nostru exemplifică poate cel mai bine fraza anterioară.
Te-ai gândit vreodată cum a ajuns Red Bull, un producător de energizante, să domine ani la rând Marele Circ? Și noi. Am profitat de vizita lui Meșter la fabrica Red Bull din Milton Keynes ca să spunem pe larg povestea dozei de energizant care a cucerit planeta. Totul a început cu degustarea acestei poțiuni magice thailandeze.
Punctele roșii mici, mici din imaginea de mai jos sunt galaxii aflate la 13,1 miliarde de ani lumină de noi. Marginea universului nostru, conform estimărilor specialiștilor, e la 13,8 miliarde de ani lumină. Asta ca să înțelegi cât de departe bate noul telescop James Webb. A scris Daniel un articol despre informațiile relevante deprinse din primele imagini făcute de acesta. Există și o referință la Toyota pe undeva pe-acolo.
5. Primești tot, plătești ce vrei
BMW a anunțat recent că va pune la dispoziția clienților din anumite țări – România nu e printre ele – un serviciu de abonament pentru anumite funcții ale mașinii. Se numește sugestiv Functions on Demand și sună ca ceva ce poate fi interpretat foarte greșit, ceea ce s-a și întâmplat. Inclusiv în România. Dar stai fără grijă, suntem aici să lămurim situația.
Ce a încercat să transmită BMW: că dacă vrei funcții extra precum scaune față sau volan încălzite, dashcam, fază lungă automată sau pilot automat adaptiv, le poți avea în schimbul unor sume modice, ca parte dintr-un abonament. Practic, mașinile vin deja echipate cu partea hardware a acestor funcții, iar tu le deblochezi când și pentru cât timp ai chef. Pentru flexibilitate, spune BMW.
Ce-i drept, n-ai nevoie de scaune încălzite decât iarna, nu? Acum poți plăti abonamentul pentru scaune încălzite doar în sezonul rece. Apoi, poți să eviți și scenariul în care dai bani pe o opțională (precum scaune încălzite) ca după aia să strângi din dinți la vânzarea mașinii văzând că nimeni nu vrea să plătească pentru marafeturile tale.
Așa, acum să vorbim despre nelămurirea colectivă: deci plătesc pentru o opțională și apoi trebuie să plătesc și ca să o folosesc? Nu. Dacă la achiziția modelului bifezi din lista de opționale oricare dintre funcțiile de mai sus, o să le ai toată viața. Pentru unele funcții la cerere, precum suspensia adaptivă, nu poți plăti abonament lunar, dar o poți debloca (pe viață) oricând vrei tu.
Cu toate că acest serviciu nu este (încă) disponibil în România, am considerat oportun să clarificăm această situație. Și dacă tot vorbim despre minunile software-ului, o să zicem și de update-urile over the air, care aduc în mod gratuit îmbunătățiri pe modelele BMW eligibile pentru asta. BMW iX, de exemplu, primește un widget cu un ceas mișto, i4 primește efectele IconicSounds create de Hans Zimmer.
Trăim în viitor, practic.
Felicitări pentru parcurgerea cu simț de răspundere a acestui newsletter!
Asta ne face să credem că îți place și ne încurajează să mai facem.
Și ca să nu ne cauți tu pe noi în fiecare duminică dimineață, îți propunem să te treci pe lista de abonați și noi îți vom trimite pe e-mail fiecare ediție a newsletterului Meșter în Mașini.
6. Când uzinele vuiesc
Revenind cu picioarele pe pământ, pe pământ mioritic mai precis, aflăm că România a avut cea mai mare creștere în vânzări din UE în primele șase luni ale anului. În timp ce în Europa înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 14%, în România au crescut cu 23%, ajungând la 58.000 de unități.
Și nu doar că s-au cumpărat mai multe mașini noi, dar s-au și construit mai multe. În primele șase luni, fabricile Ford și Dacia din România au produs în total 269.000 de mașini, fiind cu 13,5% mai spornice decât în prima jumătate a anului trecut.
Ferită de criza semiconductorilor, care pune bețe în roate producției și implicit vânzărilor de mașini noi în cazul multor producători, Dacia se bucură de vânzări din ce în ce mai bune, cea mai recentă cifră relevantă fiind 5,9%: cu atât mai mult a vândut în primele șase luni ale anului.
Aici găsești informații detaliate despre ce model se vinde mai bine, atât la nivel global cât și pe plan local.
Hai ai noștri!
7. Tecnică și artă
Dacă 2022 va fi la fel de bun ca cei mai recenți ani, Lamborghini va reuși performanța să vândă 10.000 de unități într-un an, ceea ce înseamnă că va echivala în cifre de vânzări rivalul Ferrari. Acum zece ani, pentru fiecare Lambo vândut apăreau pe stradă patru noi Ferrari.
Nu că am fi avut nevoie de o informație relevantă ca să putem pune imagini cu Lamborghini Huracan Tecnica pe circuit, dar acum ne simțim mai împăcați cu gândul că am făcut-o. Pentru cine nu știe ce hram poartă Huracan Tecnica: este unul dintre puținele Lambo cu punte spate motrică. Altfel, V10 de 5,2 litri, 640 de cai, 0-100 km/h în 3,2 secunde și 325 km/h viteză maximă.
Oamenii din Sant’Agata se pregătesc – agale, ce-i drept – pentru era electrică, anunțând că în 2028 vom vedea primul Lamborghini pe baterii. O să fie un crossover, firește; adică ceva care se va vinde și mai bine decât Urus, care în acest moment este bestsellerul necontestat al gamei. Și Urus va primi o versiune electrică, în 2030.
8. Rubrica de recomandări audio-video
Pe lângă deja obișnuitul shameless self promotion al podcastului Autocritica, de data aceasta am inclus în rubrica de recomandări și un titlu din seria Școala Sportivă, o serie de discuții pe care Meșter le are cu oameni din sportul profesionist. Invitat în această ediție a fost Ciprian Lupu, pilotul campion la debutanți în Campionatul Național de Raliuri.
Dacă determinarea este criteriul principal de structurare a unui campion, în cazul lui Ciprian lucrurile sunt cu atât mai apăsate: nu-și poate folosi picioarele, dar se bate de la egal la egal cu orice rival. O însuflețitoare poveste despre determinare, pe care o găsești pe Spotify, Apple Podcasts și Google Podcasts.
9. Ni s-au mai agățat între spițe:
Škoda pentru șapte. Pe baterii.
Battiste noi. Stoc limitat.
Un leu care se pregătește de atac.
Un Mini pe care nu poți să-l ai.
Sistem Totul la un loc. By Renault & Vitesco.
BMW vinde bine electrice.
La fel și Merceds-Benz.
... și Volvo.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Vederi de pe Litoral.
Să-ți iei capace.
Dragostea durează 10 ani.
Banii pe show.
Oamenii apelor.
Croazieră de lux.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor.