Am mers în Grecia cu electrica: consum, costuri • Meșter în mașini #57
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #57
14 octombrie 2022
1. Vacanță în Grecia. Cu o mașină electrică
Știm că am lipsit câteva săptămâni din inbox-ul tău, dar avem o scuză foarte bună: Mircea a fost într-o binemeritată vacanță de două săptămâni în peninsula grecească Halkidiki. Este un traseu de circa 850 de kilometri pe sens pe care Mircea îl face deja de câțiva ani, dar 2022 a venit cu o provocare suplimentară: a fost prima oară când a mers în Grecia cu o mașină electrică.
Și, ghici ce? Nu a pierdut niciun minut suplimentar la încărcările de pe traseu comparativ cu experiența de anul trecut cu o mașină cu motor termic. Ba chiar au fost situații în care, dacă ar fi avut voce, Hyundai Ioniq 5 ar fi strigat după familia Meșter că este gata de drum, pentru că oamenii își savurau liniștiți porțiile regulamentare de proteine, grăsimi și carbohidrați.
Sigur, pe Mircea l-a ajutat major faptul că pe tot teritoriul Bulgariei există o rețea de stații de încărcare rapidă și ultra-rapidă, unde a făcut opriri scurte. Dar la fel de adevărat este că la cazarea din Halkidiki nu a existat nicio stație de încărcare. Așa că planurile de încărcare făcute acasă, înainte de plecare, au jucat un rol esențial aici. Dar, până la urmă, și când ai mașină cu motor termic trebuie să te gândești unde alimentezi cu carburant, dar și unde oprești din când în când pe drum să-ți tragi sufletul și să te relaxezi un pic la o cafea, nu-i așa?
În plus, toată aventura s-a tradus într-un cost de numai 400 de lei pentru toate încărcările efectuate pe traseul de vacanță, care a totalizat peste 2100 de kilometri, dacă luăm în calcul și plimbările pe insulă din timpul concediului.
Concluzia? Poți să mergi în Grecia cu o mașină electrică fără nici cea mai mică urmă de emoție.
2. Marfă proaspătă în galantare
Dacă ți-a mai rămas ceva mărunțiș prin conturile bancare după numeroasele festivaluri de muzică sold-out din această vară și nu știi prea bine în ce să-l investești, avem noi câteva sugestii. Și abordăm problema elegant, în ordinea crescătoare a soldurilor bancare.
Începem cu Kia XCeed, care a primit în această vară un facelift mai degrabă discret care include câteva noutăți interesante de design exterior. Crossover-ul este deja disponibil și pe piața din România și are un preț de pornire de aproape 23.200 de euro pentru versiunea cu motor de un litru cu 120 de cai putere. Pentru versiunea plug-in hybrid de 141 de cai putere mai ai însă ceva de așteptat.
Dacă vrei însă un SUV premium, o variantă proaspăt lansată pe piață este Lexus UX facelift. Modelul japonez cu conotații de user experience îți va scoate din buzunar minim 45.000 de euro, în schimbul cărora primești un hibrid fără încărcare la priză de 184 de cai putere, pe care poți să-l asortezi și cu tracțiune integrală. Ce zici, merită?
Nu știm exact unde ai putea conduce cu plăcere și în siguranță pe drumurile patriei Toyota GR Supra, dar cert este că poți să o cumperi și în țara noastră pentru o sumă care, cel puțin pentru unii dintre voi, poate părea chiar modică: 63.000 de euro. Vestea proastă este că nu ai prea multe opțiuni de motorizare: sigur te alegi cu unitatea pe benzină de 3.0 litri și 340 de cai putere, dar măcar poți selecta în configurator cutia manuală cu 6 trepte sau automata cu 8 rapoarte. Chestie de preferințe, desigur.
Și, uite, avem prețuri chiar și pentru o electrică, în caz că nu-ți place oferta actuală de piață și vrei neapărat să dai o fugă până în Grecia. Și, așa cum te prinzi imediat că Popescu e român, tot așa îți dai seama că Mercedes EQS SUV este un SUV. Primești 360 de cai putere și o autonomie oficială de 633 de kilometri. Costă minim 128.000 de euro și, dacă te gândești că mai bine îți cumperi un apartament de banii ăia, nu te putem învinovăți. Prea mult.
3. Recolta de vară
Dacă niciunul dintre noile exponate din showroom-uri nu te încântă prea mult, poți să mai bagi o fisă: în ultimele săptămâni s-au lansat câteva modele cu adevărat interesante. Singura problemă este că unele dintre ele pot fi conduse doar pe circuit.
La 25 de ani de la lansarea inițială, Honda Civic Type R primește o generație nouă cu modificări la spoilere, aripa spate, capotă sau praguri laterale, în timp ce jantele de 19 inchi vor fi echipate cu anvelope Michelin Pilot Sport 4S. Bonus: japonezii promit îmbunătățiri și la sistemul de evacuare și cel de frânare, dar și la motorul pe benzină de 2.0 litri turbo. Se anunță un hot-hatch pe cinste!
Rămânem în Japonia pentru noua versiune Yaris Cross GR Sport prezentată de Toyota. Notează în Google Keep, să nu uiți: avem grilă față cu elemente noi, spoiler spate ușor retușat, rame diferite pentru luminile de ceață și jante cu design nou și dimensiune de 18 inchi + scaune sport îmbrăcate într-un material nou, accesorii negre și logoul GR Sport amplasat pe diverse elemente + o suspensie adaptată pentru un comportament dinamic mai bun și o gardă la sol cu 10 mm mai mică. Sună bine? Da și nu, pentru că nu știm încă dacă această versiune va fi disponibilă în Europa.
Iar dacă îți plac și alte sporturi cu motor în afară de Formula 1, s-ar putea să vrei să vezi pe circuit noul Ferrari 296 GT3, pe care poți să-l consideri un înlocuitor pentru 488 GT3. Sub capotă avem un motor V6 biturbo de 3.0 litri și 600 de cai putere, care vor fi puși prima oară la treabă în Cursa de 24 de ore de la Daytona din 2023. Ești fan Porsche? Avem ceva și pentru tine: noua generație 911 GT3 R cu motor de 4.2 litri și 565 de cai putere. Ba chiar avem și preț pentru el: doar 511.000 de euro fara TVA. Cam cât toate apartamentele de pe etajul unui bloc. More or less.
Și avem noutăți inclusiv despre motoare. Volkswagen a anunțat o versiune îmbunătățită pentru unitatea turbo pe benzină de 1.5 litri - da, ne referim la celebrul 1.5 TSI. Noua versiune este mai eficientă, are mai puține emisii și va fi disponibilă inițial pe T-Roc și T-Roc Cabrio - modelul acela cu plafon retractabil pentru care nu-i prea înțelegem scopul în viață. Mai târziu, o să vedem motorul asta și pe alte modele, dar și în cadrul unui sistem plug-in hybrid cu până la 272 de cai putere. Not bad.
4. Industria auto, faza pe procente
Constructorii auto lansează numeroase modele electrice în ultima perioadă, însă cât de populare sunt ele cu adevărat pe piața europeană? Am putea să stăm o zi întreagă pe Magheru să le numărăm. Sau am putea să ne prefacem că suntem profesioniști și să analizăm cel mai recent raport de înmatriculări al Asociației Europene a Constructorilor de Automobile (ACEA).
Și cifrele sunt clare: 9.9% dintre mașinile înmatriculate de europeni în perioada aprilie-iunie au fost electrice. Iar 8.7% au fost mașini cu sistem de propulsie plug-in hybrid.
Ce înseamnă asta mai concret? Pe scurt, europenii au cumpărat mai multe mașini cu încărcare la priză (electrice + plug-in hybrid) decât mașini diesel (18.6% vs. 17.3%). Asta în timp ce motoarele pe benzină au avut o cotă de piață de 38.5%, în scădere cu 3 puncte procentuale comparativ cu perioada similară a anului trecut. Nu vreau să mă hazardez să spun că este doar o chestiune de timp până când electricele vor depăși mașinile diesel, dar tendința e clară și se va menține, mai ales dacă subvențiile acordate de autoritățile naționale vor continua.
5. Restanțierii să scoată o foaie de hârtie
Știm că suntem încă în vacanța mare, dar uneori o folosești inclusiv pentru a învăța pentru restanțele din toamnă. Așa că avem nu unul, nu două, ci chiar trei teste publicate în această perioadă.
Și o să începem cu BMW X6, un model care, după ce a declanșat moda SUV-urilor coupe în Europa, a ajuns acum la a treia generație. Un model pe care, în ciuda aparențelor generate de gabarit, poate fi chiar distractiv să-l conduci. Cel puțin la fel de distractiv cum este și pentru Popovici să câștige medalii de aur la Campionatele Europene de Natație de la Roma. Bravo, David!
Uite ce zice Știrbu: “Inițial ți-e teamă să mergi tare cu mașina asta, pentru că poziția la volan – și faptul că ai senzația generală că ești căpitanul insulei cu elice a lui Jules Verne, doar că asta merge pe asfalt și are roți – sunt descurajatoare. Dar îți dai seama din primele viraje că își controlează foarte bine masele. Cât timp nu uiți că jucăria are peste două tone, poți chiar să te distrezi cu ea.”
Testul complet este aici.
Iar dacă totuși X6 este prea mare pentru gusturile tale, tot Știrbu are soluția salvatoare: ce zici de un BMW X4?
“Nu e la fel de mare ca un X6, ceea ce înseamnă nu doar că e mai ușor de manevrat prin oraș, dar și mai captivant la condus pe drumuri sinuoase. Iar atunci când nu hărțuiești padelele și pedalele pe viraje, transmisia cu opt trepte și șasiul multilateral dezvoltat fac din X4 o mașină numai bună pentru drumuri lungi, chiar și dacă-l încalți cu jantele de 21 de inchi. Îi simți din când în când natura sportivă, însă nu într-un mod vizibil deranjant”.
Vorbele complete sunt undeva pe aici.
Simt că vrei să mă întrebi dacă nu cumva avem teste și cu mașini mai “normale”. Orice ar însemna asta pentru tine. Avem, desigur. Ce zici de Renault Captur? Bine, și aici o să ridici un pic din sprâncene, pentru că Știrbu a testat versiunea plug-in hybrid, ceea ce reprezintă o raritate în segmentul SUV-urilor subcompacte.
Cert este un lucru: “Captur E-Tech PHEV este chiar îmbucurător la condus pe viraje. Asta se datorează în parte suspensiei multi-link de pe puntea spate, o soluție tehnică necesară [...] de care ne bucurăm cu toții. Pe de altă parte, surplusul de masă pe puntea spate face ca latura de confort să fie inferioară celorlalte versiuni. Nu e nimic tragic, doar că s-ar putea să simți mai accentuat rigiditatea în amortizare”.
Impresiile pe larg, exclusiv aici.
Felicitări pentru parcurgerea cu simț de răspundere a acestui newsletter!
Asta ne face să credem că îți place și ne încurajează să mai facem.
Și ca să nu ne cauți tu pe noi în fiecare duminică dimineață, îți propunem să te treci pe lista de abonați și noi îți vom trimite pe e-mail fiecare ediție a newsletterului Meșter în Mașini.
6. Poftiți la reciclare!
Mai știi zecile de întrebări care au apărut la proiectul prin care va trebui să returnăm în magazine sticlele, dozele de aluminiu sau PET-urile? Reciclarea nu este simplă, dar pe de altă parte este necesară dacă vrem să mai dăm planetei o șansă. Sau, mai bine spus, dacă vrem să ne mai dăm nouă o șansă pe această planetă.
Și dacă ție ți se pare greu să reciclezi o doză de Red Bull, stai să vezi ce înseamnă să reciclezi o baterie de mașină electrică. Sau o... pală de turbină eoliană.
De exemplu, reciclarea bateriilor folosite pe mașinile electrice reprezintă una dintre provocările importante ale industriei auto, pentru că este complicat să separi materialele folosite pentru realizarea catodului și anodului. Asta în cazul fericit în care bateria nu este pur și simplu... aproape indestructibilă.
În paralel, Europa trebuie să se pregătească să gestioneze deșeuri de până la 500.000 de tone de pale de turbine eoliene până în 2050, pentru că actualele pale ale turbinelor de vânt nu sunt reciclabile. Vestea bună este că și aici au apărut o serie de soluții de reciclare, dar efectele vor fi vizibile abia după anul 2040. Sunt curios cu ce temperaturi ne vom delecta în vara acelui an.
7. Pauza de motorsport
Scoatem din tolbă și câteva povești din lumea sporturilor cu motor:
Comparativ cu epoca romantică a anilor '50 - '80, Formula 1 este un sport sigur. Doar că, într-un astfel de sport, siguranța este mai degrabă o noțiune relativă. Partea bună este că tehnologia a avansat suficient de mult pentru a permite Formulei 1 să se adapteze și să îmbunătățească permanent siguranța. Așa cum face de prin 2018 și sistemul halo, un dispozitiv de titan de 7 kilograme montat în jurul cockpit-ului și capabil să reziste la presiunea unui vehicul de 12 tone. Și care și-a demonstrat deja eficiența în mai multe accidente majore din ultimii ani.
Poate că numele lui Paddy Hopkirk nu-ți spune nimic, dar te asigur că povestea lui va reprezenta o sursă de inspirație. Paddy este un pilot nord-irlandez care a transformat hatchbackul Mini într-un învingător al Raliului Monte Carlo. Iar asta se întâmpla în 1964, în plină epocă romantică a sporturilor cu motor.
8. Clădirea suspendată
Când nu scrie povești despre industria auto pe Autocritica, Daniel se refugiază ca un sihastru între Patru Pereți, un newsletter în care îi place să vorbească - uneori cam mult - despre aproape orice chestie care are, metaforic sau nu, unul sau mai mulți pereți. De preferat patru.
De exemplu, săptămâna asta, Daniel a scris povestea sediului administrativ al Grupului BMW din Munchen. Știu, la prima vedere pare extrem de plictisitor să citești o poveste despre locul în care oamenii cu gulere albe de la BMW forfotesc cu contracte în mână printre birourile open space.
Și totuși, sediul administrativ al Grupului BMW are o poveste specială, pentru că este o clădire concepută de un arhitect austriac sub forma unui motor cu combustie internă cu 4 cilindri. În plus, cei 4 cilindri verticali nu sunt poziționați pe sol. Astfel, construcția nu a fost ridicată de la primul până la ultimul etaj, ci invers: etajele superioare au fost construite la sol și apoi ridicate prin intermediul unui sistem hidraulic. Practic, cei patru cilindri au rămas suspendați de un turn central de sprijin produs din oțel și realizat în formă de cruce.
Dacă ți-am stârnit curiozitatea, povestea completă o găsești aici, cu tot cu referințe la muzeul BMW în formă de bol de salată. True story.
9. Ni s-au mai agățat între spițe:
Tractoare pe TikTok.
Goana după nichel.
Un capac nou pentru fiecare Ferrari.
Se strică aerul condiționat dacă încarci electrica.
Not Made in China, please.
Taxiuri autonome pentru persoane cu dizabilități.
Un Peugeot de un milion de euro.
Angajări la Tesla. În România.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
După muncă și răsplată.
La Cota 10.000.
Pliază-ți telefonul.
S-a spart conducta.
Armata privată.
Abonare humanum est
Meșter în Mașini este un newsletter săptămânal la care se lucrează manual, cu grijă și cu multă pasiune. Dacă vrei să-l primești în fiecare weekend prin e-mail și nu ești încă abonat, fă-o cu încredere.
Va fi mereu de calitate. E o promisiune.