Bugatti Mistral: 99 de exemplare, 5 milioane € • Meșter în mașini #58
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #58
21 august 2022
1. Și Bugatti plâng
Probleme mari săptămâna asta în lumea celor care-și cumpără mașini de peste un milion de euro. Bugatti a prezentat modelul Mistral, ultimul care va avea motor termic cu 16 cilindri în gama constructorului franco-italian. Iar fiecare dintre cele 99 de exemplare ale roadster-ului de 1600 de cai putere va costa vreo 5 milioane de euro fără taxe.
Problema e că toate-s deja rezervate - tragic, v-am spus - așa că băieților cu dare de mână le rămâne să-și cumpere Rolls-Royce-uri și Bentley-uri, ca săracii.
Sau să bată la poartă la croatul Rimac ca să-și rezerve un Nevera.
Chiar, uite-un subiect de articol: cum faci să rezervi o mașină dinainte ca ea să fie prezentată? E undeva un grup de whatsapp pentru asta? Se fac întâlniri anuale, se plătește un membership fee? Cum fac oamenii ăștia să ne ia mașinile de la gură nouă, celor cinstiți, cei care nu furăm startul înainte să știm că oricum nu ne permitem o mașină de genul ăsta?
Legătura în studio. Vom reveni cu amănunte.
2. Venomul vitruvian
Și ca durerea să fie și mai mare, vă anunț pe această cale că nici Hennessey Venom F5 Roadster nu se mai găsește pe raft încă dinainte ca americanii să publice pozele oficiale pe care le poți vedea și tu uite-aici, ca deconectații care află la o săptămână după știrile importante.
Ăștia vor produce doar 30 de exemplare. Costurile sunt însă absolut accesibile de data asta: roadsterul supersport de 1816 cai putere costă abia doar 3 milioane de euro. O sumă în sfârșit acceptabilă pentru toată lumea, nu ca-n cazul nesătuilor ălora de la Bugatti. Dacă ai fost inspirat, puteai să iei două Venom-uri la prețul unui Mistral. Și pe unul îl băgai să facă Uber. Dar ceva-mi spune că n-ai fost pe lista de Whatsapp.
Bravo, Henessey. Mai fă de-astea și bagă-ne-n mailing list, cine știe când răspundem.
3. Porsche mistreț
Iar dacă chiar te-au lăsat ăștia pe-afară din toate grupurile strategice de comandat mașini cu motoare care pot ține curentul unui cartier întreg, avem o veste bună.
Noul Porsche 911 GT3 RS (detalii, poze, cifre, zahăr și umami aici) poate fi comandat. Încă. Și la 230.000 chiar pare un chilipir pe lângă OZN-urile cu care am început tirada de poleială din newsletter-ul ăsta.
Iată, deci, o mașină care se adresează cu adevărat oamenilor pasionați care-și pot permite una din bonusul de Crăciun. Nu mai zic că pe-asta o poți comanda chiar în showroom, c-avem la București centru Porsche.
Și nici nu te rupe impozitul: motorul are abia 4.0 litri și 525 de cai putere, de-abia ce se simte la plata anuală între celelalte 911 pe care ar trebui să le au în colecție toți abonații la acest newsletter.
(Dacă nu ești abonat încă și citești acest newsleter venit de pe vreun link de internet, la abonare primești și 10 exemplare Porsche 911 la alegere, nu știu dacă știai asta. Ofertă valabilă până în 20 august 2022).
4. Anno Do Mini
După atâtea elemente disruptive prin conturi, merge să vorbim și despre o mașină pe care n-o poate cumpăra nimeni. Pentru că e un concept.
Eat it, Bugatti.
O să poți cumpăra însă ce se naște din acest concept. Pentru că oamenii de la MINI așteaptă cu atenție și optimism clienți în showroom-uri pentru viitorul crossover electric care se va naște din conceptul Aceman. Inventează tot felul de gimmick-uri și se cam pretează la joacă. Eu, de exemplu, n-am înțeles exact care-i treaba cu modul Vivid, dar de-abia aștept să-l testez pe mașina de serie. Îți povestește Dragoș aici care-i faza după ce a văzut conceptul pe viu.
Va fi, bineînțeles, electric. Și acum, că zic asta, cred că e ediția de newsletter la care a trecut cel mai mult timp până să vorbim despre o mașină electrică. Abia la a patra știre din buletinul informativ. Ne pierdem superputerile.
5. Învață regularitatea de aur
Să fie asta o lecție pentru toată lumea: când oamenii din jurul tău au pasiuni pe care nu le-nțelegi (și nici nu te sinchisești să depui vreun minim efort ca să le-nțelegi), lasă-i să se bucure de ce fac. Pentru că s-ar putea să ți se-ntâmple o întoarsă care să te lase cu gura căscată.
Mie mi s-a întâmplat în weekend-ul trecut, când am mers la Sibiu să mă distrez cu electrica din dotare în ceea ce credeam că e un soi de plimbare prin Ardeal alături de Cornel Șocariciu, care e dublu campion național la regulairtate cu mașini istorice. Vremuri în care, după fiecare weekend, râdeam despre faptul că omul nostru câștiga raliuri în care nici măcar n-a fost cel mai rapid. Ce competiție mai e și aia?
Am descoperit însă la Transylvania Classic esența raliurilor de regularitate. În care concurezi mai ales cu glezna fină și cu creierul și mai puțin cu pedala de accelerație și frâna și volanul. Și m-a prins în halul în care, după prima zi de concurs, eram pe locul întâi în clasamentul general.
Iar acum mă chinui să-mi găsesc loc în calendarul aglomerat până la refuz pentru deplasări la etape de regularitate cu electrice prin Spania, Slovenia, Cehia și Monaco.
Toate astea n-ar fi fost posibile fără colegul și prietenul Cornel Șocariciu, care pe lângă faptul că-i un copilot excelent (în raliurile de regularitate, copilotul e șeful echipajului), e și un tip care știe să descrie bine ce s-a întâmplat în ultima zi de-am pierdut pe mâna noastră o victorie de care-am fost aproape.
Aici e toată povestea.
VIRAJUL MICHELIN
Michelin a anunțat oficial că se va retrage din Formula E, competiție care reprezintă un soi de Formula 1 cu monoposturi electrice. Producătorul francez e alături de Formula E încă de la începutul competiției, adică de opt ani, și participarea ca partener tehnic a reușit să genereze know-how pentru inginerii care au dezvoltat două anvelope de stradă dedicate electricelor: ePrimacy și mai ales Pilot Sport EV.
Paranteză: Michelin Pilot Sport EV e și anvelopa pe care o utilizez zi de zi pe Hyundai Ioniq 5 și care a echipat mașina implicit la raliul de la Sibiu - ce mică-i lumea!
Deși despărțirile sunt în general dureroase, Michelin a ales să scoată în față lucrurile bune pe care le-a conceput în cei opt ani de colaborare cu Formula E. De exemplu:
- Deoarece cursele se desfășoară pe circuite stradale care sunt deschise traficului normal în restul timpului, aceste condiții pot fi comparate direct cu cele cu care se confruntă în fiecare zi conducători auto obișnuiți.
- Încă de la început, anvelopa originală pentru curse, denumită Michelin Pilot Sport EV, la fel ca anvelopele pentru șosea, a avut o bandă de rulare cu model atunci când a fost dezvăluită împreună cu primul monopost în totalitate electric din Formula E.
- în 2015, la doar un an de la introducerea primei generații de anvelope pentru Formula E, marca franceză a lansat Michelin Pilot Sport 4, care prezenta un profil al benzii de rulare identic cu cel al omologului său de curse. Acest timp extrem de scurt de la concept la producție a reprezentat o premieră în domeniul transferului de tehnologie.
- Rezultatul a doi ani de muncă de cercetare și dezvoltare, MICHELIN Pilot Sport EV2 a fost lansat înainte de ediția 2016/2017 a Formulei E și a oferit un câștig de 16 procente în ceea ce privește rezistența la rulare în comparație cu predecesorul său. Această îmbunătățire a fost obținută fără compromite performanțele aclamate ale acestuia din urmă. Mulțumită anvelopelor Pilot Sport EV2, mașinile au avut potențialul de a parcurge un tur suplimentar în timpul curselor.
- În sezonul 2018/2019 al Formulei E au fost introduse noile monoposturi, așa-numitele Gen 2. Pentru a echipa aceste mașini complet revizuite, mai puternice și mai rapide, care se mândreau cu o autonomie și mai mare, inginerii de la Michelin au continuat să depășească limitele, cu un accent deosebit pe masa celei de-a treia generații Pilot Sport EV. Cu fiecare anvelopă înclinând cântarul cu până la 2,5 kg mai puțin decât versiunea anterioară, economia totală de greutate s-a ridicat practic la 10 kg pentru fiecare set de patru. Practic, patru anvelope cântăreau cât trei de generație anterioară.
- În calitate de lider al acestui nou segment pe care l-a și creat, Michelin este în prezent singurul producător care oferă publicului larg posibilitatea de a alege între două game de anvelope destinate în special vehiculelor electrice de nouă generație. Michelin ePrimacy este efectiv concepută pentru mașinile de dimensiuni medii și mari, în timp ce Michelin Pilot Sport EV a fost concepută pentru mașinile electrice sport de înaltă performanță.
6. Trei culori cunosc pe lume
Am văzut în newsletter-ul lui Victor Kapra (aici te abonezi la Civilization) o versiune modernă a semafoarelor așa cum a fost ea imaginată de niște designeri cu capul la ei. Și mi-a plăcut mult, pentru că suntem în 2022 și evoluția tehnologică ne poate ajuta să evoluăm de la becuri incandescente sub sticle colorate la ecrane care să ofere și informații utile. Cifrele alea-s secunde, de exemplu.
Bravo băieților.
7. Minutul, scorul și motorizarea
Parcă te-aud mormâind: „Bă Meștere, dar nu ne ziceai tu mai demult și cum evoluează cererea la mașini noi în funcție de motorizări? Sau am citit altundeva asta?”
Nu, aici ai citit, mai ales că nu prea există alte newslettere cu mașini cu care să-ți permiți să vorbești așa. Bravo ție că ești aici, practic.
Așadar, între ianuarie și iulie 2022, trendul românesc zice așa:
Una e trendul, alta e cifra absolută. Când vine vorba de numărat oile, lucrurile stau așa:
• Mașini hibrid fără încărcare la priză: 6.820 (+46,3%). Conform raportului publicat de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile, în această categorie nu sunt incluse și vehiculele mild-hybrid.
• Mașini plug-in hybrid (PHEV): 2.145 (+81,3%).
• Mașini electrice: 5.520 (+371%).
• Mașini pe benzină: 45.694 (+10,1%).
• Mașini diesel: 9.849 (-23.3%).
• În primele șapte luni ale anului, românii au înmatriculat 70.028 de mașini noi, în creștere cu 12,1% față de perioada similară a anului trecut.
• Cota de piață în funcție de motorizare:
– hibrid: 9,7%
– hibrid plug-in: 3,1%
– electric: 7,8 %
– benzină: 65,3%
– diesel: 14,1%
8. Nu ești hidrogenul meu
Nu există discuție despre mașinile electrice care să nu atingă subiectul pe care-l iubesc toți: hidrogenul.
„Da, bă, or fi mișto electricele astea, dar eu nu-mi cumpăr, pentru că timpii de încărcare-s cam mari. Aștept mașinile pe hidrogen, să vezi acolo tehnologie”.
De cele mai multe ori, colegii de discuție nu conștientizează că mașinile pe hidrogen în sensul modern al termenului - cele cu pile de combustie, adică - sunt tot electrice. Și au și baterie, de cele mai multe ori.
Ca să lămurim cum stă treaba cu hidrogenul și care-i faza cu viitorul aparent strălucit al mașinilor care se încarcă în 5 minute, Daniel a săpat un pic în tehnologie și a publicat un articol care ne explică de ce hidrogenul e o tehnologie excepțională, dar care e foarte greu de decantat când vine vorba de viitor.
Găsești explicațiile aici. E o lectură din care vei învăța multe, deci ia-ți tot timpul să o guști așa cum se cade.
9. Ni s-au mai agățat între spițe:
Am văzut interiorul noului SUV electric EQE SUV.
O ediție specială Porsche 911 inspirată din personajul Sally (Cars).
Ford vrea să facă faruri care proiectează informații pe asfalt. Să le vezi.
Roadster-ul electric Polestar 6 va avea 884 de cai putere. Listele de whatsapp se deschid în curând, probabil.
Volkswagen a înregistrat 10.000 de comenzi pentru bus-ul electric ID. Buzz. Încă 90.000 și facem Woodstock Revival.
Salonul Auto de la Geneva Doha.
Un studiu demonstrează că butoanele fizice sunt mai sigure decât un ecran. Studiu suedez, normal.
Loialiatea clienților față de brandurile auto premium începe să scadă în lumea electricelor.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Niște pietre.
Vacanța motanului Capone (și alte povestiri de vară).
Kelly. That's what she said.
Facem bine.
Vreme trece, vreme vine.
Să minați bine.
Aproape gata.
De ce totul arată la fel pe Netflix.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor