Orașul plutitor ancorat pe fundul mării • Meșter în mașini #59
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #59
28 august 2022
1. Lacul Batur
N-am aflat - încă - ce trebuie să facem pentru a rezerva o mașină înainte ca ea să fie prezentată oficial. N-am găsit încă grupul ăla de WhatsApp, dar nu ne pierdem speranța. Cine știe, poate reușim totuși să vorbim cu unul dintre cei care au semnat deja cu bucurie actele pentru noul Bentley Mulliner Batur.
Foarte pe scurt, Mulliner Batur a devenit în această săptămână cel mai puternic model de serie din istoria Bentley, pentru că are sub capotă un motor W12 de 6.0 litri care livrează 740 CP și 1.000 Nm. Cifre frumoase, regulamentare, dar chiar și așa noi avem o vagă bănuială că măcar unul dintre cei 18 cumpărători au ales acest model mai degrabă pentru o serie de elemente din aur de 18K obținute printr-un proces de printare 3D.
Toată nebunia asta costă echivalentul a aproape 2 milioane de euro fără TVA și sperăm că în preț este inclusă și o vacanță de minim o lună pe malul Lacului Batur din Bali, de la care modelul își trage numele. Iar dacă ai banii ăștia în cont, îți place cum arată jucăria și te vezi într-o electrică, avem și o veste bună: mai așteptă un an, doi, trei, pentru că designul lui Mulliner Batur va sta la baza viitoarelor modele electrice ale mărcii.
2. Cu hypercar-ul pe E85
E ok, nu suntem - chiar atât de - cretini încât să-ți recomandăm să apeși pedala de accelerație într-un hypercar pe unul dintre cele mai periculoase drumuri din România.
Ideea este că noul hypercar dezvoltat de Koenigsegg are un motor V8 de 5.0 litri care generează 1.185 de cai putere dacă folosești benzina aia obișnuită de la stațiile de alimentare sau 1.385 de cai putere dacă alimentezi cu E85. Adică cu un carburant special care conține 85% etanol și 15% benzină.
Altfel, noul hypercar Koenigsegg CC850 are un nume suficient de melodios încât să te ducă cu gândul la un nou model de aspirator high-tech, eventual unul care face singur curățenie. Eh, hypercar-ul din povestea noastră nu este autonom, dar chiar și așa sub caroserie o să găsești și o premieră tehnică: o cutie de viteze manuală cu 9 rapoarte care include un mod automat pentru schimbarea treptelor. N-o să-i zicem cutie de viteze hibridă, pentru că oamenii de marketing s-au gândit la un nume mai spectaculos: ansamblul se numește Engage Shift System (ESS) și permite miliardarului de la volan - sau norocosului șofer angajat de miliardar - să selecteze manual doar șase dintre cele nouă trepte. Acum parcă ne-am mai liniștit, că 9 trepte chiar erau prea multe.
Nu știm încă prețul - adică nu știm exact câte milioane o să coste - dar există și o veste bună: suedezul care conduce compania a decis să mărească producția de la 50 la 70 de unități datorită cererii peste așteptări. Prea mulți miliardari pe lumea asta!
3. Agentul 007
Știm că lui James Bond îi plac mașinile Aston Martin și credem că exact ăsta este motivul pentru care constructorul britanic a conceput un model cu un plafon retractabil care se ridică sau se coboară în numai 7 secunde.
Pe numele său complet Aston Martin V12 Vantage Roadster, noua propunere din gama britanicilor are un motor V12 de 5.2 litri cu 700 de cai putere și o cutie de viteze automată cu 8 trepte. Face suta în 3.6 secunde și are o viteză de top de 322 km/h, numai bună de testat pe autostrăzile germane sau pe viitorul circuit pe care îl va construi NASA pe Lună. Desigur, plafonul se retractează în mers doar până la viteze de 50 km/h, ceea ce înseamnă că ești obligat să circuli regulamentar pe Magheru dacă vrei să impresionezi persoana din dreapta în mers.
Evident, așa cum te-ai obișnuit, toate exemplarele au fost deja rezervate, chit că în cazul ăsta nu sunt doar 18 sau 70, ci 249. Sincer acum, noi ne întrebăm doar dacă printre norocoși se numără și băiatul ăla mereu prezentabil la costum, Daniel Craig parcă îl cheamă, ca premiu de consolare pentru că “No Time to Die” a fost ultimul film în care a interpretat rolul lui Bond. Ar merita unul, nu?
4. Vacanță cu autorulota
O să facem o schimbare bruscă de direcție, dar uneori schimbările bruște sunt binevenite în viață. Dacă ai ratat sezonul estival pentru că a fost atât de greu să te hotărăști între Mamaia și Grecia, avem o idee de alternativă interesantă pentru vara 2023: ce zici de o aventură cu o autorulotă? Și nu orice autorulotă, ci una electrică.
Ideea este că oamenii de la Opel au luat utilitara electrică Zafira-e și au transformat-o într-o autorulotă în toată regulă, cu scaune față care se întorc cu 180 de grade, chicinetă echipată cu chiuvetă, arzător, dulapuri și recipiente pentru apă + o banchetă spate care devine, pe timp de noapte, pat dublu. N-am aflat încă dacă abonamentul la HBO Max e inclus în preț, asta în caz că vrei să vezi dragonii Casei Targaryen.
Anyway, autorulota se numește Opel Zafira-e Life Crosscamp Flex, iar la destinația pe care ți-o dorești ajungi cu motorul electric de 136 de cai putere și bateria de 75 kWh, care stochează suficientă energie pentru a te duce unde vezi cu ochii preț de până la 322 de kilometri. Suficient cât să ieși din țară pe la cea mai apropiată graniță.
Coincidență sau nu, o idee asemănătoare au avut și cei de la Renault cu utilitara Kangoo. Nu știm exact cine a avut ideea numelui, dar bănuim că autorul a rămas cu ceva sechele după ce a mâncat caviar într-o cameră de motel. Altfel nu se explică: Renault Hippie Caviar Motel.
În cazul ăsta vorbim doar de 120 cai putere electrici și de numai 285 de kilometri pentru autonomie, pentru că bateria are numai 45 kWh. Ah, și încă ceva: vorbim despre un concept, așa că salvarea vine, de fapt, tot de la Opel.
5. Ricci out, Audi in
În mod tradițional, august este mereu o lună grea pentru fanii Formulei 1. Ce să și faci în viața asta în intervalul de patru săptămâni de la cursa de la vecinii noștri de la Hungaroring până la etapa programată chair astăzi pe circuitul de la Spa-Francorchamps?
Dacă te cheamă Daniel Ricciardo, sigur ți-ai petrecut luna august în ședințe interminabile cu avocații pentru a scoate tot ce e mai bun din contractul ăla cu McLaren pentru sezonul 2023, un contract “beton”, dar complet inutil când ți se spune verde-n față că vei fi înlocuit de Oscar Piastri. Pentru Ricci, vestea bună este că va încasa tot salariul pentru 2023, deși nu va concura nici măcar un tur pentru McLaren. Vestea proastă este că cea mai bună opțiune pentru ca australianul să rămână în Formula 1 este să se întoarcă exact în locul de unde a plecat în condiții mai puțin elegante la final de 2020: Renault. Sau, mă rog, Alpine. Dar s-au mai văzut cazuri misterioase de împăcare și în condiții mai vitrege, așa că… nimic nu ne-ar surprinde.
La fel cum nu ne-a surprins deloc nici anunțul oficial făcut de Audi cu privire la furnizarea de motoare începând din sezonul 2026 al Formulei 1. Știam asta de ceva luni bune și, mai mult decât atât, știm inclusiv echipa, chiar dacă Audi o va anunța abia spre finalul anului: Alfa Romeo. Sau, mai bine, zis, echipa Sauber care concurează în prezent sub numele Alfa Romeo ca parte a parteneriatului tehnic cu Ferrari.
Și mai avem de așteptat doar câteva săptămâni până când Porsche va anunța de asemenea participarea în Formula 1 din 2026, de data aceasta printr-o colaborare mult mai strânsă cu Red Bull Racing. Ce să zicem, practic există toate șansele ca Red Bull să fie nevoită să-și dubleze spațiul alocat pentru vitrina de trofee de la uzina din Milton Keynes.
Iar dacă te întrebi ce vor Audi și Porsche de la Formula 1 într-o perioadă în care dezvoltarea motoarelor termice se apropie de final, răspunsul este relativ simplu: tot în 2026 Formula 1 va introduce carburantul sintetic. Ce-i aia? O să afli curând pe Autocritica într-un articol dedicat - asta dacă și numai dacă Popescu primește aprobare în scris de la Meșter pentru un astfel de subiect, desigur.
6. Mazda + Porsche = povești nemuritoare
Știm că vă plac poveștile cu mașini - de-asta citiți Autocritica, nu-i așa? - așa că săptămâna asta avem pentru tine nu una, ci chiar două povești fascinante despre industria auto.
În prima dintre ele, Tudor Rus ne povestește istoria mai puțin cunoscută a gamei de modele MX din portofoliul Mazda. Cei atât de fascinant la MX-urile astea? Uite doar un indiciu: “Mergem înapoi în timp și trecem prin geneza literelor M și X, acronime pentru Mazda eXperimental, un titlu oferit de producătorul japonez inițial doar conceptelor - și mai târziu modelelor de serie - cu adevărat speciale, la care oamenii din companie pot lucra fără niciun fel de opreliști.”
Sună tehnic, dar în realitate este o poveste de dragoste cu nunți și case de design italiene. O poveste demnă de Dosarele MX.
Apoi, când spui 911 spui Porsche. Adică spui pasiune, libertate și plăcere. Ingrediente pe care Porsche le-a amestecat cu entuziasm încă din 1963, atunci când a lansat 901. Un model care nu putea însă să existe pentru că încalca niște drepturi de autor prin Franța. Așa s-a transformat 901 în 911.
“Te apleci ușor să-ți înfășori degetele pe mânerul portierei. Metalul rece îți contractă mușchii, iar degetul mare, cuprins de un tremur convulsiv, apasă pe încuietoare. Portiera se scurge către exterior lăsând loc imaginii de ansamblu: volanul cu patru spițe și margine îmbrăcată în piele e centrat perfect de turometrul instrumentarului de bord. La stânga, ușor ascuns, stă contactul gata să înghită cheia și să dea tonul boxerului din spatele tău. E un Porsche 911 de primă generație, modelul care a generat pasiuni și pasionați.”
Ce să mai, 911 a trecut cu brio testul timpului.
7. Extemporal de vară
Surprinzător sau nu, ultima săptămână completă de vară a fost un pic mai relaxată și pentru oamenii de la Autocritica. Sau cel puțin pentru unii dintre ei. Drept dovadă că s-a dat un singur extemporal, iar bucuria volanului a picat de data asta pe umerii lui Petre Barac. Care a pus picioarele pe pedale într-un Volkswagen T-Roc, adică un SUV subcompact lansat inițial prin 2017 care a primit un facelift la sfârșitul anului trecut.
La capătul sesiunii regulamentare de teste, Petre raportează că “prin oraș te simți relaxat, pentru că este agil, destul de mic și ușor de parcat, iar cutia DSG este un mare plus în momentele în care ești nevoit să aștepți minute în șir în ambuteiajele frecvente. Scurta experiență pe autostradă n-a fost una prea grozavă, în condițiile unui vânt puternic care m-a cam legănat la 120-130 km/h.”
Numa’ probleme cu natura avem în ultima vreme.
8. Platforme marine
Apropo de natură, știau olandezii ăia ceva când s-au apucat să lărgească plajele din Mamaia, spre nemulțumirea acelor români pentru care mersul pe jos este o adevărată corvoadă. Nu de alta, dar studiile bazate pe date concrete arată că, până prin anul 2050, vor exista 570 de orașe din întreaga lume cu peste 800 de milioane de locuitori care se vor confrunta cu creșteri ale nivelului mărilor sau oceanelor cu peste 0.5 metri. Asta dacă nu facem ceva cu încălzirea globală. Iar printre sutele de orașe și localități se numără, ai intuit bine, absolut toate stațiunile de pe litoralul românesc. Abia atunci vom putea spune că “Vama nu mai e ce-a fost”.
Și, în timp ce unii români se vor bucura că vor ajunge în sfârșit în Marea Neagră fără să-și mai murdărească slapii cu nisip fierbinte, în celălalt colț al lumii oamenii se gândesc deja la soluții. Mai exact, în Coreea de Sud se va construi un oraș de 6 hectare pentru 12.000 de locuitori în care oamenii vor locui, vor munci și se vor relaxa în timpul liber. Ce-i atât de special aici? Este un oraș plutitor, ancorat de fundul mării.
“Suntem pe punctul de a demonstra că infrastructura plutitoare poate crea pământ nou pentru orașele de coastă care caută metode sustenabile pentru a se extinde în ocean și pentru a se adapta la creșterea nivelului mării”, ne anunță Philipp Hofmann, CEO-ul Oceanix, un start-up aflat în spatele acestui proiect. Și ne vom convinge de toate astea undeva prin 2025, când va fi gata prima parte a proiectului.
9. Ni s-au mai agățat între spițe:
DeLorean se întoarce.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Încă un pas mic pentru om.
Invazie de copaci.
Un oraș într-o clădire.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor