Noul logo Skoda • Meșter în mașini #60
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #60
4 septembrie 2022
1. Škoda Bucuriei
Škoda are un nou logo.
Nu te gândi însă că nu vei mai recunoaște mașinile pe stradă. Ca de obicei când un constructor auto anunță un refresh al indentității vizuale (cu excepția notabilă Dacia, care a schimbat radical totul anul ăsta), schimbările sunt mai degrabă fine: la nivel de font, la nivel de detalii, la nivel de metafore pe care oamenii care s-au ocupat de noul logotip le-au introdus în poveste. De exemplu, sunt absolut convins că există un designer pe suprafața planetei care ar putea să-ți povestească două săptămâni despre ciobitura care apare în S-ul Škoda.
Noile elemente vizuale apar în premieră pe un concept full-electric cu 7 locuri. Un SUV pe care Škoda l-a denumit Vision 7S și pe care noi îl denumim, complet aleatoriu și fără să știm nicio informație oficială, Kodiaq-ul din 2026. Noua generație, cum ar veni.
Ce trebuie să reținem noi: pe mașini nu va mai apărea simbolul săgeții cu aripi (deși Škoda nu renunță la el, va fi utilizat într-o versiune flat prin site-uri, documente oficiale și alte comunicări). De când se va întâmpla schimbarea? Nu știm încă. Dar, la fel ca în cazul celor de la Dacia, care au anunțat noul logo și-apoi l-au implementat prin showroom-uri și pe gama actuală, probabil că vom vedea „new Škoda” înainte de lansarea oficială a versiunii de serie a acestui concept.
Detalii despre Škoda Vision 7S Concept găsești aici, dacă vrei.
2. Sezon nou Autocritica Podcast
Apropo de noua siglă Skoda, am vornbit despre ea și pe cale orală și vizuală în cel mai recent episod al podcastului Autocritica.
Dacă nu știi despre ce e vorba, te pun eu acum la curent: o emisiune video bilunară care se toarnă pe Youtube și-n care trei oameni din redacția Autocritica discută la liber (și uneori exagerat de relaxat) despre ce se-ntâmplă prin lumea mașinilor. Practic, filmăm ce vorbeam oricum prin meet-uri, discuții de whatsapp și alte întâlniri pe care nu le înregistra nimeni. Și era păcat.
Episodul ăsta e primul din sezonul al doilea al podcastului. La manete sunt eu (adică Meșter, enchanté) colegul Cornel Șocariciu și colegul Tudor Rus, care-i ia locul lui Știrbu, ocupat din toamna asta cu alte proiecte auto. Dacă citești asta, Știrbule, să știi că te iubim în continuare fix ca-n prima zi și că ne va lipsi inteligența ta remarcabilă și spiritul spontan, chit că acum a scăzut media de păr din emisiune.
Play, like, subscribe, share și „Bravo, băi băieți” mai jos:
3. Avem pile la BMW
Mă rog, BMW are pile la BMW. Sau Toyota a împrumutat celor de la BMW know-how-ul pe care-l are dezvoltând mașini de serie (deși mai degrabă experimentale) cu pile cu hidrogen. Fuel Cell, cum le zic englezii.
Cert e că nemții încearcă și drumul ăsta (tot experimental, pe niște exemplare X5 care vor circula prin Germania), ca să fie acoperiți logistic dacă se va întâmpla ca evoluția tehnologică să transforme pilele pe hidrogen într-o soluție viabilă pentru autoturisme.
Hint: deși pare o trecere la electrificare mult mai ușor de îmbrățișat de utilizatori, pentru că scade timpul de alimentare, soluția Fuel Cell are încă bube serioase când e vorba de eficiența energetică și de emisiile pe care le generează producția hidrogenului. Așa că așteptați-vă ca această soluție să fie utilizată mai degrabă în zona industrială.
De altfel, Popescu ne-a explicat pe larg cum stă treaba cu hidrogenul în acest articol. De citit și de dat mai departe când te vezi cu amicul ăla care știe el că „nu dau ăștia drumul la hidrogen, dom'le, sunt multe interese la mijloc”.
4. Nade in China
Până să ajungem să alimentăm la pompă pilele cu hidrogen ale celor de la BMW, mărcile din China încearcă să-și întindă antenele cu electricele lor pe baterii. Și în lipsa unui sistem structurat care să le ajute să penetreze piața din Europa (dealeri, service, vânzări), deocamdată ne iau ochii cu cifre.
De exemplu, oamenii din Grupul Geely - unul dintre cele mai puternice grupuri auto din China, care deține printre altele și mărcile Volvo și Polestar - au anunțat că vor scoate pe piață anul viitor o electrică cu autonomie de 1000 de kilometri. Acum nu știm după ce criterii au fost calculați acești kilometri, dar să zicem că am fi mai mult decât fericiți să ne rămână pe bune chiar și 800 din ei pe o mașină de serie.
De ce ne interesează? Pentru că, dacă modelul Zeekr 001 va putea să facă asta, e mai mult decât probabil ca și viitoarele modele Polestar și Volvo să poată să facă asta. Totul e ca autonomia asta să iasă din tehnologie, nu dintr-o baterie de 150 de kWh, de exemplu. Că așa poate oricine, da' cu o mașină de 3 tone e posibil să lași găuri în asfalt pe timp de vară.
Dacă tot am ajuns la capitolul mărci din China, oamenii de la BYD (specializați și ei în electrificare - comercializează în China modelul Qin Plus, care e cel mai vândut Plug-in Hybrid din lume în momentul ăsta) au anunțat că vor aduce în Europa trei mașini electrice: două SUV-uri și-un sedan.
Rămâne de văzut unde le vor vinde în lipsa unei rețele reale de dealeri și mai ales unde le vor repara. Că nu toți directorii de companii s-au născut în familia Musk, să-și permită să vândă mașini fără oameni și showroom-uri.
5. Ce mașini noi cumpără românii
Dacă te interesează să afli ce mărci rup norma la capitolul vânzări în România, află că lucrurile rămân cum am stabilit în edițiile anterioare ale newsletter-ului: de vreo doi ani nu mai trăim în epoca Skoda-VW-Renault, ci în cea în care mărcile asiatice reușesc să urce bine și sănătos în vânzări.
Topul mărcilor în România în perioada ianuarie - august 2022 (înmatriculări mașini noi)
1. Dacia: 24.148
2. Toyota: 6.860
3. Hyundai: 6.607
4. Ford: 6.062
5. Škoda: 5.508
6. Volkswagen: 5.242
7. Renault: 4.630
8. Peugeot: 2.469
9. Mercedes-Benz: 2.322
10. Kia: 1.982
Alte informații pentru tocilari:
Înmatriculările au scăzut serios în august 2022 față de august 2021 (-22,3%).
Dar la nivelul anului piața e pe plus până acum (+ 5,1 în ianuarie-august 2022 vs. ianuarie-august 2021).
În altă ordine de idei, Sandero e pe locul al doilea la vânzări în Europa în primele șapte luni. Bun, bun de tot copilul ăsta.
6. Cazul valiza
A existat o perioadă în istoria mașinilor când inginerii își permiteau să se distreze, nu doar să răspundă la chemările suave ale contabililor.
Și-atunci când inginerii se distrează, ies lucruri interesante. Cum ar fi mașini care încap într-o valiză. Mă rog, nu neapărat „mașini”, cât vehicule cu roți.
Story aici.
7. Trike, nenică
Apropo de vehicule mici și interesante, am găsit ceva interesant în newsletter-ul Savantgarde al lui Marius Cosmeanu (recomand cu drag cura de link-uri venită dinspre el în fiecare săptămână - te poți abona aici).
Un nebun care a construit o tricicletă motorizată BMW ce amestecă estetic epoca romantică a mașinilor de curse antebelice cu spiritul steampunk. la bază e o motocicletă BMW (BMW R100R Mystic), dar partea frontală a fost tăiată și înlocuită cu șasiul unui ATV. A ieșit această superbitate nebună pe care n-o s-o vezi în niciun showroom sau muzeu BMW din lume. În clipul ăsta ai mai multă poveste despre acest trike.
Că veni vorba de newslettere, am avut o intervenție audio săptămâna asta în Upgrade 100, un newsletter de tehnologie disponibil în format scris și audio și realizat de Dragoș Stanca, Paul Alexandru și Marian Hurducaș. Am vorbit despre cum vrea Tesla să le ia bani clienților pe lucruri deja plătite, deci eu zic că-i de ascultat.
8. Scoateți o foaie de hârtie
Avem teste.
Dacia Jogger în versiune benzină-GPL. Test pe care Știrbu îl deschide - cum altfel? - cu o referință la Ferrari. „Știi cum apelează Ferrari la tot felul de soluții de design astfel încât noul lor model, oricare ar fi ăla, să fie dezirabil și, în egală măsură, și eficient din punct de vedere aerodinamic? Ei, cam așa a făcut și Dacia cu Jogger, doar că aici interesele au fost diferite: nu designul și performanța, ci practicitatea și prețul; și, de ce nu, și designul. De aia are, deci, forma asta de break în creștere, de monovolum, și chiar din unele unghiuri de crossover”.
Testul complet se citește aici.
Volkswagen Golf 8 în versiune hibridă plug-in (GTE). Colegul Cornel Șocariciu a fost la butoane ca să ne spună cum se mișcăm veriga lipsă (mă rog, e veriga prezentă, de fapt) dintre motorizările clasice și cele full-electrice. „Versiunea GTE vine să condimenteze puțin ideea de electrificare, dar în același timp să păstreze calitățile pentru care Golf a fost numit, ani la rând, all-rounder. Practic, cu Golf GTE, Volkswagen își dorește să facă tranziția către electrice într-un ritm care să nu-i intimideze prea tare pe iubitorii de diesel și benzină”.
Aici e tot testul.
9. Alte știri auto pe care trebuie să le cari în portbagaj
O nouă electrică Hyundai, o nouă isterie a comenzilor: 37.000 de comenzi pentru Ioniq 6 în doar 24 de ore. În Coreea de Sud.
Elon Musk vrea să facă mașini autonome până la finalul lui 2022, pentru că să vorbești e gratis doar în cazul nostru. Când vorbește Musk, vorbește pe banii de pe bursă.
Poate că ar fi bine ca fratele Elon să rezolve problemele astea înainte.
Sau astea.
Veste proastă: oamenii de la Honda zic că mașinile pe baterii nu vor fi niciodată la fel de ieftine precum cele pe benzină. Veste bună: asta și pentru că se lucrează la tehnologii noi, cum sunt bateriile solid-state.
În 15 septembrie vedem noul Mustang. Dau eu reminder aici când se va întâmpla, nu te stresa prea tare.
Un japonez de 77 de ani conduce aceeași mașină de 53 de ani încoace. O Corolla. Video aici, da' e-n japoneză, trebuie să mă crezi pe cuvânt.
Americanii de la IIHS au testat sistemul de frânare automată la recunoașterea pietonilor al unora dintre mașinile de pe piață. Pe întuneric.
Audi a prezentat prototipul cu care va participa la Raliul Dakar în ianuarie 2023. Full-electric.
Problema cu mașinile și tehnologia.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Cum arăta sufrageria ta acum 750 de milioane de ani.
Dacă ai copii pasionați de dinozauri, deschide link-ul ăsta și bucură-te de o zi liniștită.
Închide ochii și imaginează-ți un măr. Poți?
Apropo: tu cum te vezi când te vezi?
Seceta și românii. O poveste.
Gândacii și romanii.
Salvamarii care mor.
Cum funcționează cenzura TV din China. Faza pe seriale.
Unde-i pielea de altădată?
Îți urez o săptămână în care să dai în trafic doar de oameni de calitate. Cum e domnul ăsta.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor