Noua generație Nissan X-Trail • Meșter în mașini #61
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #61
11 septembrie 2022
1. Electrica pe benzină
Nissan a prezentat noua generație a SUV-ului de clasă medie X-Trail pentru piața europeană. Nu vrem să te luăm ca din oală cu detalii tehnice plictisitoare, dar în cazul ăsta chiar trebuie să facem un mic comentariu pe subiect, pentru că este important.
La fel ca și noul Qashqai, X-Trail va fi echipat cu motorizarea hibridă e-Power. Mai pe românește, asta înseamnă că X-Trail are un motor pe benzină de 1,5 litri cu rol de generator de energie electrică. Energia electrică ajunge apoi într-o baterie de 2,1 kWh care alimentează un motor electric. Sună alambicat și ai putea spune că X-Trail transformă benzina în energie electrică, dar ideea de reținut este că motorul electric pune roțile în mișcare.
Combinația asta se traduce printr-un consum mediu oficial de 5.9 litri de benzină la 100 de kilometri sau 6.4 litri la sută dacă alegi versiunea cu tracțiune integrală, care include un motor electric suplimentar pe puntea spate. Un consum râvnit de fanii motoarelor diesel, care au cam dispărut între timp de pe piață. Știm noi de ce.
Bine, nu e ca și cum în cazul noului X-Trail ai avea și opțiunea unui diesel. Pentru că nu ai. Dar, într-un interviu la care a participat și Autocritica, oamenii de la Nissan sunt convinși că au găsit metoda ideală să-i convertească pe “motoriniști”. I-auzi: “Cu versiunea hibridă e-Power ne adresăm cumpărătorilor de diesel. Iubitorii motoarelor diesel apreciază autonomia, consumul și cuplul, iar varianta cu tracțiune integrală îndeplinește aceleași cerințe, dar cu un comportament dinamic mai bun și cu mai puțin zgomot ambiental”.
O să ne convingem - sau nu - de asta cât de curând, pentru că X-Trail va fi disponibil pe piață începând din luna octombrie. Până atunci, aici ai toate detaliile.
2. Volanul vegan
Avem o veste cel puțin interesantă pentru fanii BMW: începând de anul viitor îți poți lua adio de la volanul îmbrăcat în piele. Și de la schimbătorul de viteze îmbrăcat în piele. De fapt, îți poți lua adio de la orice fel de piele în interior. Pare ciudat, pentru că volanul îmbrăcat în piele a devenit o chestie standard inclusiv la unele mărci de volum.
Și totuși, BMW a decis ca din 2023 să renunțe la pielea naturală din interioarele mașinilor sale în favoarea unui material cu proprietăți asemănătoare, dar vegan și, implicit, “prietenos cu mediul”. Nemții insistă că schimbarea se va traduce prin reducerea “semnificativă” a emisiilor de dioxid de carbon, whatever that means. Și mai zic ei că noul material va rezista cu brio la uzură și transpirație la fel ca pielea naturală. Dar că va arăta practic la fel ca pielea.
Cumva inevitabil, pentru următorii ani anticipăm o creștere spectaculoasă de prețuri pentru BMW-urile second-hand cu volan în piele naturală. Așa că băieții de la BMW s-au gândit să te ajute să eviți țepele, adică să eviți SH-urile cu volan din materiale eco vândute ca SH-uri cu volan din piele: volanul îmbrăcat în materiale vegane va avea niște striații dedicate. Acum să vă vedem, samsarilor!
Și apropo de BMW, germanii tocmai au anunțat că începând din 2025 vor utiliza pentru mașini electrice baterii Li-Ion de formă cilindrică, à la Tesla, pentru că noul format promite o autonomie cu 30% mai mare. În plus, BMW va face - în sfârșit! - trecerea la platforma de 800 de volți, similar cu ce găsești astăzi pe modele precum Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 sau Porsche Taycan.
3. Duduie economia
Iată o veste îmbucurătoare pentru industria auto din România: producția de mașini de la uzinele de la Mioveni și Craiova a crescut cu aproape 25% în lunile iulie și august comparativ cu perioada similară a anului trecut, la peste 61.000 de unități.
Sigur, orice cifră are nevoie de un context pentru a deveni relevantă, așa că iată-l: producția din vara trecută a fost afectată negativ de un intrus invizibil care a impus diverse restricții de mobilitate. Pe de altă parte, deși nu prea se mai vorbește despre ea, criza semi-conductorilor încă există printre șuruburile din uzine, iar pentru un Logan comandat azi trebuie să aștepți câteva luni bune.
Unde mai pui că Dacia vinde acum doar versiuni de echipare superioare, așa că prețul de pornire pentru un Logan a depășit deja 13.000 de euro, comparativ cu ăia 9.000 de euro pe care îi puneai vesel pe masa dealer-ului vara trecută.
În fine, în ritmul ăsta, avem toate șansele să producem juma’ de milion de mașini în 2022, pentru că la nivelul primelor 8 luni am ajuns deja la peste 330.000 de unități. Sau +15% comparativ cu ianuarie-august 2021, cum ar zice economiștii de la Wall Street Journal dacă ar scrie despre asta. Și tot ei m-ar trage de mânecă să-mi spună că înmatriculările Dacia au crescut în august cu 13% în Franța și cu 76% în Germania. Nu-i rău deloc.
4. Suntem în siguranță
Între timp au revenit din vacanță inclusiv prietenii noștri de la Euro NCAP, care au luat la trântă - la propriu - vreo 5 modele disponibile în Europa. O să începem cu domnul nostru Elon Musk, pentru că Tesla Model Y a primit 5 stele, cu procentaje foarte bune la toate capitolele. Să sperăm că și modulul lunar Starship pe care compania spațială a lui Musk îl dezvoltă în prezent va fi la fel de rezistent. Asta deși nu vrem să aflăm niciodată cât de rezistent este la accidente.
Lucrurile au stat un pic altfel cu Kia Niro, pentru că modelul coreean a bifat doar 4 stele. Dar, există un dar: rezultatul a fost obținut cu pachetul standard de sisteme de siguranță. Când au dat de pereți cu versiunea cu pachetul opțional de siguranță totul a fost în regulă: 5 stele.
Tot 5 stele au primit și câteva modele pe care nu le găsești - încă - prin showroom-urile din România. Cum ar fi Genesis GV60, unde Genesis este brandul de lux al Grupului Hyundai. Sau cele două modele propuse de chinezii de la Great Wall: ORA Funky Cat și WEY Coffee 1. Am fi foarte curioși dacă primul dintre ele vine la pachet cu un motan. Cât despre al doilea, Great Wall îl promovează mai degrabă drept prima mașină din lume cu chipset Qualcomm 8155 cu 12 GM RAM și 64 GB spațiu de stocare. Nu mă prind dacă chinezii îi trollează pe ăia de la Apple sau Samsung sau dacă ăsta e procesorul espressorului cu care - ar fi foarte tare - să vină la pachet. Apropo, noi in redacția Meșter în Mașini preferăm espresso simplu, fără lapte și fără zahăr. Și fără apă, că măcinăm boabele de cafea între dinți.
5. Conturile bancare la control
Dacă simți o oarecare dezamăgire că nu poți încă să testezi acel sistem e-Power de pe noul Nissan X-Trail, avem - încă - o veste bună. Păi cum altfel?
Noul Nissan Qashqai echipat cu exact aceeași tehnologie e-Power este acum disponibil și pe piața din România, iar prețul de pornire este de 38.890 de euro. Primești la schimb vreo 190 de cai-putere, iar printre dotările standard se numără jante de 17 inchi, proiectoare de ceață cu LED, sistem de infotainment cu ecran de 8 inchi și… volan îmbrăcat în piele moale. Beat this, BMW!
Altfel, dacă vrei o mașină mai puternică adaptată pentru offroad oamenii de la Ford tocmai ne-au anunțat că îți poți goli conturile bancare pentru un Ranger Raptor. S-ar putea să fi uitat de el de la prezentarea noii generații în februarie, așa că facem o recapitulare: motor V6 EcoBoost de 3.0 litri, 288 de cai-putere și 491 Nm, cutie de viteze automată cu 10 trepte și sistem de evacuare activ controlat electronic, printre altele.
Costă peste 66.000 de euro, dar ce mai sunt 66.000 de euro pe inflația asta, nu-i așa?
6. O chitară într-un 911
Hai să vorbim puțin despre Rob Dickinson. Da, da, Rob Dickinson chitaristul, solistul și starul rock care în anii ‘90 a făcut parte din trupa Catherine Wheel.
O să ne întrebi, pe bună dreptate, ce treabă are o vedetă rock cu un newsletter despre mașini. Păi fii atent aici poveste de la Cornel Șocariciu: undeva pe la finalul anilor 2000, după ce s-a mutat în California, "Dickinson s-a gândit că ar fi o idee bună să transforme un Porsche 911 într-un hibrid ultra-ușor cu abilități pe circuit, dar pe care să-l folosească în viața de zi cu zi. Și pentru că nu-i plăcea să se bucure singur de plăcerile vieții, l-a tot plimbat pe la diverse evenimente până când a început să primească obsesiv o întrebare: Nu-l vinzi?"
Așa a apărut Singer Vehicle Design, un atelier care oferă plăcerea de a conduce zilnic un Porsche impecabil. Toată povestea este aici.
7. Cereale pentru trup și mediu
Biocombustibili din porumb, grâu sau rapiță. Îi folosești zilnic dacă ai o mașină cu motor termic, dar probabil că nu te-ai gândit prea des la asta. Obligatorii de ceva timp în compoziția benzinei și motorinei, zilele biocombustibilor sunt teoretic numărate pe măsură ce mașinile electrice câștigă o cotă de piață tot mai mare.
Totuși, industria de biocombustibil caută soluții de salvare. De exemplu, pot fi utilizați cu succes în industria de transporturi grele, în special pe camioane, dar și pe navele de transport. Chiar și în industria aviatică, acolo unde electrificarea vine, dar vine mai greu. Și unde Blue Air nu mai vine deloc.
Doar că povestea asta cu noile piețe de desfacere vine într-un moment extrem de nepotrivit. Știi cum se zice, cămașa este mai aproape de piele decât haina, motiv pentru care oamenii văd porumbul și grâul mai degrabă ca hrana pentru trup decât ca hrană pentru motoare termice. Cum facem să împăcăm și capra, și varza? Sau nu trebuie să le împăcăm pe amândouă? Un posibil răspuns găsești în articolul ăsta semnat de Daniel Popescu.
8. Scoateți o foaie de hârtie
Avem teste. Chiar două.
Renault Megane E-Tech: Dacă ți-am spune că Renault Megane E-Tech are toate șansele să devină un etalon al segmentului său de electrice probabil ai fi tentat să spui că am băut prea multă șampanie franțuzească. În apărarea noastră nu putem decât să spunem cu mâna pe inimă că Andrei Știrbu este vinovat pentru tot. Omul a luat la puricat hatchback-ul electric și a fost efectiv impresionat de comportamentul mașinii pe șosea. Iată:
“Mi-e teamă că dacă zic „impecabil” o să exagerez un pic, însă mie mi s-a părut unul dintre cele mai distractive hatchbackuri electrice cu punte față motrică din câte am condus până acum. Secretul lui Mégane E-Tech electric stă în direcție, dacă e să mă întrebi pe mine. Însă cum nicio rețetă bună nu ține doar de ingredientul surpriză, ci și de potrivirea gramajelor, cred că Mégane E-Tech electric a exploatat foarte bine și partea de asistență electronică. Și suspensia multi-link de pe spate. Și masa proprie: are motor mai ușor decât cel al lui Zoe, iar mașina cu totul este mai ușoară decât în cazul concurenților direcți. Per total, mi s-a părut o mașină foarte echilibrată în comportament.“
Aici e testul complet.
Volkswagen ID. Buzz: De la un vehicul dintr-un segment popular în România trecem la polul opus. E drept, nici noi nu suntem hotărâți dacă să-i spunem utilitară de persoane sau monovolum, dar până la urma asta contează prea puțin. Mai ales că vorbim despre Volkswagen ID. Buzz, un vehicul electric inspirat din celebrul Transporter din anii ‘70. Cum e să mergi cu o astfel de utilitară - ăăă, sau era monovolum?! - ne povestește același Șocariciu.
“O utilitară de 4,7 metri lungime și aproape 2 metri lățime în mijlocul urbei? Nu-i vreo mare diferență dacă înlocuiești utilitară cu SUV de clasă medie. Rezultatul e tot cam pe acolo, iar dacă privești lucrurile din depărtare, e cât se poate de clar că publicul n-are o problemă în a muta zilnic mașini mari prin oraș. Cât despre ID. Buzz, mi-a plăcut prin oraș. Asta pentru că poziția înaltă la volan îți permite să privești cu ușurință peste trafic. Dar magia are loc în afara orașului, acolo unde poziția la volan, “cupola” de pe capotă și toată atmosfera pe care o simți îndată ce privești în retrovizoare te trimit cu gândul la festivalurile anilor ’70. Și parcă simți așa o adiere în plete și îți vine să pui folk, să scoți hărțile din atlas și să te duci în cel mai apropiat camping.”
Totul aici.
Și, dacă legenda Transporter s-a transformat într-o utilitară electrică modernă, de ce n-am merge cu imaginația mai departe pentru a vedea un Dune Buggy contemporan la fel de electric? În fond, celebrul vehicul conceput pentru nisipul californian a fost regândit de Volkswagen sub forma unui concept ID. Buggy. Până se gândește Volkswagen dacă transformă conceptul într-un vehicul de serie poți să citești povestea fascinantă a lui Dune Buggy aici. Semnată de aceeași Șocariciu, desigur.
9. Alte știri auto pe care trebuie să le cari în portbagaj
Clemele pentru centura de siguranță cu care anulezi bipurile stridente când pleci la drum și cu care ai șanse minime să supraviețuiești într-un accident grav sunt populare în toată lumea. Din India până în Statele Unite.
După o lungă perioadă de amorțire, Jeep a decis brusc să lanseze patru SUV-uri electrice în Europa. Dar nu-i grabă, până în 2025 e timp.
Ariel Hipercar. Nu, nu este o nouă gamă de detergenți, ci un supercar electric britanic.
Probleme mari pentru Mircea Meșter: versiunea de performanță a lui Hyundai Ioniq 5 va fi mai rapidă decât hot-hatch-ul i30 N și va avea undeva între 580 CP și 620 CP. Sau cel putin asa spune Albert Biermann, directorul diviziei de performanță Hyundai, în interviul ăsta.
Uber îți livrează mâncare cu mașini autonome. Bine, asta dacă locuiești în California sau Texas. Adică într-o regiune cu multe incendii sau în alta cu pene frecvente de curent.
Noile telefoane din gama iPhone 14 și noul smartwatch Apple Watch Series 8 detectează dacă ai un accident de mașină pentru a suna mai repede la serviciile de urgență. Îți dorim să nu testezi niciodată funcția asta pe propria piele.
O nouă viață pentru bateriile uzate de pe SUV-urile electrice Kia Soul EV. Acestea vor fi folosite de operatorul feroviar Deutsche Bahn ca sisteme de stocare pentru energie electrică.
După speculații de luni de zile, Porsche a decis să nu concureze în Formula 1 din sezonul 2026 printr-un parteneriat cu Red Bull. Dar nemții au lăsat totuși poarta deschisă.
În schimb, tot oamenii de la Porsche se pregătesc să listeze la bursă până la 25% dintre acțiunile fără drept de vot. Miza? Un mărunțiș de 85 de miliarde de euro.
10. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Nu știu ce-ai făcut tu astă-vară, dar eu știu un băiat care a înotat. Vara lui David.
Adio, parole! Dacă ai iPhone, de luni poți să renunți la litere, cifre și simboluri și să te loghezi pe - aproape - orice site și aplicație cu Touch ID sau Face ID.
Notează în calendar: NASA ar putea lansa racheta SLS cu capsula Orion în 23 septembrie. Sau 26 septembrie. Sau…
Revoltă neobișnuită în China: sute de mii de oameni refuză să mai plătească ratele la credite ipotecare dacă locuințele pe care le-au achitat deja nu sunt încă terminate.
Cel puțin o lună fără zboruri cu Blue Air. Hai, acum să te văd cum ajungi la Porto.
Arabii au inventat un vas de toaletă care folosește o bandă rulantă în loc de apă. Ceva ne spune că nu vrem să știm chiar toate detaliile…
Un cercetător de la Universitatea Cornell a descoperit o potențială metodă de a produce semiconductori într-un… cuptor cu microunde modificat.
Povestea unui inginer de la DeepMind, laboratorul de cercetare pentru Inteligență Artificială deținut de Google. Plus sfaturi pentru cei care vor o carieră în domeniu.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor