Dacia Manifesto Concept: decriptarea • Meșter în Mașini #62
Un newsletter Autocritica.ro.
Despre mașinile pe care nu ai voie să le ratezi.
O dată pe săptămână. Conceput și scris de jurnaliștii
Mircea Meșter și Daniel Popescu.
Meșter în Mașini #62
18 septembrie 2022
1. Mioveni, vidi, vici
Ne uităm de câteva zile la niște poze cu un dune buggy și îți mărturisim cinstit că încă ne vine greu să credem că undeva acolo se zărește și noua identitate de brand Dacia. Pentru că indiferent dacă iubești, urăști sau îți este indiferentă marca asta, e greu de crezut că designerii care au badge-uri corporatiste cu sigla Dacia au putut născoci așa ceva.
Numele oficial al show car-ului este Dacia Manifesto. Vorbim despre un concept care nu va fi transformat niciodată în model de serie, deși probabil că ar rupe la vânzări printre teribiliștii care se distrează cu ATV-uri zgomotoase pe oriunde au ocazia. În același timp, vorbim despre un concept care vrea să inspire noțiunea de aventură concomitent cu ideea de minimalism. Sau, cum le place oamenilor de la Dacia să spună, cu ideea de esențial.
Ce spui de un singur far pe care îl poți demonta pentru a-l folosi ca sursă de iluminare într-un cort în timpul escapadei prin munți? Dar de sistemul modular cu rol de cuier pe care chiar o să-l vezi pe viitoarea generație Duster undeva prin 2023? Sau de Starkle, un material plastic fabricat din polipropilenă reciclată? Dar de telefonul tău mobil care îți va monitoriza gradul de oboseală la volan?
Ce reținem noi din toată povestea asta este că Dacia se gândește permanent la soluții simple, eficiente și multifuncționale. De exemplu, telefonul capabil să detecteze oboseala la volan elimină integrarea unor senzori în mașină pentru care la alte mărci plătești niște mulți euroi în plus. Este doar un exemplu prin care Dacia reușește atât de bine să vândă mașini bune cu prețuri accesibile, iar vânzările din Franța sunt cea mai bună dovadă în sensul ăsta. Și mai e ceva: ceea ce face Dacia se integrează perfect în conceptul de economie circulară, despre care o să tot auzi în următorii ani. Inclusiv aici, pe Autocritica.
Despre Dacia Manifesto ne-a povestit aici pe larg colegul Cornel Șocariciu, care a văzut “micul monstruleț” pe viu undeva prin Paris, înaintea tuturor celor care scriu newslettere. Grr.
2. Sânge de cal
În caz că nu ai observat, trăim într-o epocă în care mărci auto cu tradiție în producția de mașini sportive, precum Porsche și Lamborghini, fac istorie cu niște SUV-uri. Da, ne referim la Macan și Urus, care se vând de două ori mai bine decât 911 și Huracan. Ar fi complet ilogic pentru cineva care se teleportează din anii ‘80-’90 în 2022, dar astăzi luăm asta ca pe ceva firesc.
Inclusiv atunci când Ferrari lansează Purosangue, adică primul SUV Ferrari din istorie. Nu ne miră că Ferrari îi spune “mașină sportivă” și atât, de parcă e și greu să-ți dai seama că vorbim de o caroserie tipică SUV-urilor și de o gardă la sol de 183 mm, aproape de două ori mai mare decât la un 812 GTS, de exemplu.
Așa că macaronarii noștri nu păcălesc pe nimeni, dar ceva ne spune că nici nu și-au propus asta. În schimb, și-au propus să ne amețească cu specificații. Ia de aici: V12 aspirat, 6,5 litri, 725 de cai putere, 716 Nm, 3,3 secunde pentru repriza 0-100 km/h și 10,6 secunde pentru 0-200 km/h.
Toate pozele de presă cu Purosangue sunt cu o nuanță de gri pentru caroserie, dar nu-ți face griji degeaba: în configurator poți să alegi una dintre cele vreo 22 de culori, printre care găsești și trei nuanțe de roșu. Știm că e greu de ales între atâtea variante disponibile, deși noi am zice că mai greu e să găsești prin buzunare 390,000 de euro, că atât costă mașina.
Noi suntem convinși că vom face o impresie la fel de bună în societate și la volanul unui Urus, mai ales dacă e pe galben. Chit că-i de aproape două ori mai ieftin.
3. Cu Mustangul în dreptul
Nu puțini sunt cei care au cam strâmbat din nas când Ford a decis să lanseze un SUV electric cu numele Mustang. Dacă te numeri printre ei, probabil o să te bucuri să vezi primele imagini cu noua generație Mustang, varianta clasică de coupe sport.
Americanii au fost cam zgârciți cu detaliile tehnice, dar ce știm sigur este că Mustang are în continuare un motor V8, ceva ce n-am mai văzut în Formula 1 de prin 2013. În schimb, avem detalii despre tehnologiile de la interior, pentru că Mustangul are instrumentar de bord digital de 12,4 inchi, sistem multimedia SYNC 4 cu ecran de 13,2 inchi și, desigur, compatibilitate cu Android Auto și Apple CarPlay. La fix pentru noul iPhone 14, cum ar spune unii.
Din motive evidente, noi suntem interesați mai degrabă de funcția Active Pothole Mitigation, care promite să monitorizeze suspensia, caroseria, direcția și frânarea și să ajusteze răspunsul trenului de rulare în funcție de numărul și mărirea gropilor din asfalt. Sperăm doar că inginerii Ford au fost suficient de inspirați încât să testeze funcția asta și pe drumurile din România, că tot au o fabrică prin Craiova. Mă rog, unii ar zice că au vândut-o la turci, dar nu intrăm acum în astfel de nuanțe.
Altfel, s-ar putea să decizi iar cu dificultate culoarea potrivită dintre cele 12 pe care le oferă Ford, mai ales că trei sunt complet noi: Blue Ember, Vapor Blue și Yellow Splash. Ba chiar ai două opțiuni și pentru etrierele de frână Brembo: negru sau roșu. Ambele cu sigla Mustang.
4. Red Bull a dat aripi
Că tot pomeneam mai sus de V8-ul care a dispărut din Formula 1, dorim să raportăm că acum vreo săptămână am văzut unul pe străzile din București. Experiență rară, pe cuvânt! A trecut razant și insistent chiar prin fața Palatului Parlamentului, iar V8-ul s-a aflat sub caroseria unui monopost de Formula 1 Red Bull din sezonul 2011 care a obținut 18 pole position-uri în 19 etape. Ți-am spus că este rapid, nu?
Povestea asta s-a întâmplat în contextul Red Bull Racing Show Run, adică o serie de spectacole de motorsport prin care producătorul unei băuturi energizante încearcă - și reușește - să ne dea nu doar energie suplimentară când scriem newsletter-ul ăsta, ci și să aducă Formula 1 mai aproape de fani.
Pe lângă monopostul pilotat de Patrick Friesacher, care la viața lui s-a remarcat prin locul 6 (din 6) în Marele Premiu al Statelor Unite din 2005, spectacolul a fost completat de două exemplare BMW M4 special adaptate pentru competiții de drift cu motoare modificate ce depășesc 1,000 de cai-putere, dar și de cascadorul lituanian Arūnas Gibieža pe o motocicletă Kawasaki Ninja 636.
Redacția Autocritica a fost prezentă în masă la eveniment. Noi ne-am uitat, iar oamenii de la Red Bull s-au ocupat inclusiv de fotografii. Și ce fotografii!
Apropo de fotografii, colegul - de fapt, fostul coleg care insistă să rămână prin preajmă, nu mai înțelegem nici noi exact cum se-ntâmplă să găsim constant articole ale lui prin drafturi - Andrei Știrbu a fost recent la o tabără de fotografie organizată de BMW în Sibiu și zonele din împrejurimi. BMW a invitat mai mulți fotografi la o sesiune foto cu diverse modele ale constructorului german.
Au ieșit imagini spectaculoase cu BMW i4, X5 sau iX, dar cel mai important este că evenimentul a reprezentat o oportunitate rară pentru fotografi să-și spună pe scurt povestea care i-a legat de fotografie. Găsești fotografii și povești aici. Bonus: inclusiv astăzi poți să vezi fotografiile și la Galeria Galateca din centrul Bucureștiului.
ROCHARGE 2022: 8 mașini electrice într-un mega-test de 9 zile
Săptămâna viitoare o să lipsim din Inbox, dar avem scutire: joi vom pleca în ROCHARGE 2022 by Vitesco Technologies, un road trip al cărui scop principal este de a pune la treabă pe bune, prin țară, în trafic real, în condițiile actuale de infrastructură, 8 mașini electrice. În același timp.
Și cum nu trecem niciodată neobservați, cele 8 mașini electrice sunt unele dintre cele mai interesante apariții de acest tip din ultimele 12 luni. Fii atent aici line-up:
Audi Q4 Sportback e-tron
BMW i4 M50
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Lexus UX
Mercedes-AMG EQE
Renault Megane E-Tech Electric
Volkswagen ID.5
Da, n-o să trecem deloc neobservați.
Mai multe despre eveniment o să primești săptămâna viitoare în articole dedicate pe Autocritica. Dar ce-ți pot spune acum e că vorbim de cel mai mare proiect construit vreodată de Autocritica și despre un road trip cu o provocare logistică imensă: 8 mașini electrice plus două mașini de asistență, 22 de invitați și jurnaliști de la cele mai mari publicații auto din România (e un proiect comun, cumva, iar asta ne onorează), 9 zile de drumuri prin țară.
Scopul nostru e de a trece fiecare mașină electrică prin mâinile a 16 oameni diferiți care conduc în stilul lor, ritmul lor și care au preferințele lor. Fiecare invitat va conduce fiecare mașină pe minim 100 de kilometri și va nota tot ce e relevant pentru tine, cel care poate se gândește să-și cumpere o electrică în viitorul apropiat: timpi de încărcare, energie încărcată, cost de încărcare, ritm de rulare.
La final, vom scoate câte un round-up, un articol pentru fiecare dintre aceste mașini în care-ți vom spune cât merge pe bune, cât consumă și tot așa. Plus un clip de vreo oră pe canalul nostru de Youtube în care vă vom povesti pe larg ce știe fiecare mașină și cum stăm cu stațiile de încărcare din orașele românești în anul de grație 2022.
ROCHARGE 2022 e susținut de Vitesco Technologies, producător de tehnologie pentru mașini electrice și nu numai (au dezvoltat și părți din lista de mai sus) pe care-i vom și vizita la Brașov, la fabrica de acolo. De-abia așteptăm.
Partenerii evenimentului (momentul sponsorilor, pentru că fără ei nu prea se leagă 9 zile de laborator cu electrice):
BT Leasing, Green Partner al ROCHARGE - vor prezenta pe parcursul road trip-ului soluții speciale de finanțare pentru electrice.
Michelin, care pune la bătaie noile anvelope Pilot Sport EV dedicate acestui tip de mașini.
Autonom, partener de mobilitate modernă, care oferă electrice atât la închirierea pe termen scurt, cât și la cea pe termen lung (adică prin Leasing Operațional). Plus asistență rutieră în tur.
Renovatio e-charge, care oferă cea mai vastă rețea de stații de încărcare din România.
MOON România, care ne va aștepta la dealerii VW și Audi din orașele prin care trecem cu stații de încărcare ultrarapide de până la 300 de kW.
MOL România și stațiile din rețeaua proprie denumită MOL Plugee.
Enel X Way și rețeaua de stații care începe să se extindă în toată țara.
Euronews România va fi partener media al evenimentului, o să ne vezi pe-acolo vorbind despre ce facem.
Nouă ne sună bine. Nu vă ascundem că pregătim acest eveniment de vreo 10 luni, deci sperăm să revenim cu cifre relevante care să vă ajute să decideți în cunoștință de cauză când vine vorba de viitoarea electrică.
Ne găsești în poveștile de pe drum și-n toate postările cu hashtag-ul #ROCHARGE din Social Media. Peste tot.
Așa a fost anul trecut, dacă vrei să-ți deschizi apetitul pentru electrice:
6. Alte știri auto pe care trebuie să le cari în portbagaj
E utopic să crezi că o să-ți cumperi noul hypercar Pagani Utopia: costă peste 2 milioane de euro și toate cele 99 de unități s-au vândut deja.
Piața auto locală merge strună: +5.8% la înmatriculări în primele 8 luni ale anului, iar 8 mașini din 100 sunt electrice.
Peugeot 308 are acum și un frate electric cu 400 de kilometri autonomie.
Băieții de la BMW prind curaj: în 2025 vor lansa o mașină electrică cu autonomie de 1,000 de kilometri, dar nu mai mult, că nu-i nevoie. Păi și noi cum mergem până la Paris fără să oprim?
Revoluția continuă: Volvo a început producția de camioane electrice de mare tonaj.
Bursa mărfurilor: litiul pentru bateriile mașinilor electrice a depășit 71,000 de dolari pe tonă. Triplu decât acum un an și preț record în istorie.
Faceți cunoștință cu KoGuan Leo, al treilea cel mai mare investitor la Tesla.
Grijă mare la parole: un băiat care a împlinit recent 18 ani a reușit să acceseze datele de pe calculatoarele Uber după ce a obținut parola de Slack a unui angajat. Nu, nu-l cheamă David Popovici.
7. Zona extracurriculară (fără motoare și roți)
Avem molecule organice pe Marte. Bravo, Perseverance!
Generația miopilor: numărul copiilor care au nevoie de ochelari crește alarmant.
Verde abuzat: cum dispar spațiile verzi chiar sub ochii noștri.
Aproape ireal: 10 fete care s-au cunoscut în clasa a IX-a sunt prietene și astăzi, după 19 ani.
Federer. Cuvinte de Mircea Meșter. Shameless promo, we know.
Economie circulară: brandul elvețian de încălțăminte On lansează un magazin online de pantofi sport second-hand pentru a reduce risipa.
Oamenii deștepți de la Stanford au creat un dispozitiv portabil care măsoară evoluția tumorilor în timp real.
Cercetătorii bănuiesc că au descoperit rămășițele unui dinozaur care are inclusiv pielea fosilizată.
BONUS: Autocritica Podcast se-ntoarce din nou iarăși încă o dată
Autocritica Podcast, Episodul 45. Dacă l-ai văzut deja, SCUZE NOI. Dacă n-ai văzut niciunul până acum, e aproape relativ cât de cât rușinos. Deci Like și Share și Subscribe intergalactic.
Prima dată pe la noi? Dacă ți-a plăcut ce-ai citit, te poți abona ușor și gratuit aici. Vei primi acest newsletter în fiecare duminică dimineață prin e-mail.
Dă mai departe acest newsletter prietenilor tăi. Suntem mereu în căutare de cititori de calitate.
Alte newslettere de calitate scrise cu grijă la cuvinte și povești de oameni deștepți pentru un public sănătos. Le poți consuma cu încredere, plăcere și cafea.
Savantgarde (Marius Cosmeanu)
Civilization (Viktor Kapra)
Patru Pereți (Daniel Popescu)
Povești din sport (Andreea Giuclea)
In the News (Bianca Oanea)
Misreport (Codruța Simina)
Concentrat (DoR)
Revista Pressei (PressOne)
Cronica.ro
Monday Memo (Mona Dârțu)
Chinezu (Cristi China-Birta)
Semafor